Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-04-24, 23:14
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
TIR bilarna brukade stå här och var runt Flottiljer när det var nattflygningar. En incident eller vad vi ska kalla det ägde rum på en verkstad. Pollen som lämnade bilen KRÄVDE att den skulle kopplas till eluttaget för att "lampan i bilen kunde dra slut på batteriet" Detta gjordes men mekanikerna blev misstänksamma. Polis tillkallades och strax var det klart att bilfan stod på och tog emot radiosignaler infrån Flygplanen. Vad göra? Riva TIR plomben och få massa pappersarbete? Nej man tog ett identiskt släp inne på gården och Bytte skyltar och satte fast släpet. Polacken kom dagen efter. Han hade beställt smörjning utav ventiler på motorn som när Mekanikerna i efterhand krävde boken för att anteckna i hade varit på liknande service i andra delar av landet. Kan ju säga att det Åkeriet aldrig hörde av sig om sitt släp. Släpet drogs till Polisen och sedan tror jag det plockades ner. Man kollade igenom hela släpet. Kollade om man dragit sladdar igenom väggarna för att få hela släet att agera som en enda stor antenn m,m Om man hittade något vet vi inte.

Utan att avslöja något hemligt så kan man väl säga att dessa TIR släp inte vara lika långa på utsidan som på insidan.
Citera
2011-04-26, 15:07
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Utan att avslöja något hemligt så kan man väl säga att dessa TIR släp inte vara lika långa på utsidan som på insidan.

Aha en osynlig yttre förlängning alltså, avancerat?
Citera
2011-04-26, 19:07
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Aha en osynlig yttre förlängning alltså, avancerat?

Nja.. en dubbel innervägg med en liten "hytt" med diverse radioutrustning brukade finnas de i saknade 800 millimeterna.

Ingen har någonsin påstått att ryssarnas lösningar var sofistikerade men deras brutala enkelhet hade sin charm.
Citera
2011-04-26, 20:45
Medlem
perry2s avatar
Hittade en karta från riksantikvarieämbetet som har fler höjdkurvor och som ger bättre perspektiv över knallarna vid rb60 civ samt mil samt rb 80. Vid rb 80 verkar den sista vägstumpen gå i ett pass för att nå bakvägen.

Jag har varit trött på Hitta Eniro och Earth ett tag.

zooma på http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Strunta i de rikliga fornminnena.
Citera
2011-04-26, 22:02
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Hittade en karta från riksantikvarieämbetet som har fler höjdkurvor och som ger bättre perspektiv över knallarna vid rb60 civ samt mil samt rb 80. Vid rb 80 verkar den sista vägstumpen gå i ett pass för att nå bakvägen.

Som förutvarande arkeolog måste jag i detta sammanhang uppmana samtliga att vara mycket uppmärksamma på fornlämningarna. Det skulle aldrig falla mig in att berätta att det går att klicka bort dem under "Kartinställningar" när man zoomat in tillräckligt.

Om man vill kolla officiella kartor kan jag starkt rekommendera http://gis.lst.se/lanskartor/. Det finns lite olika varianter. Det allra intressantaste finns inte med, men kraftledningar och vägbommar brukar vara noga utprickade. Tyvärr finns inga fastighetsgränser. Om inte annat kan det ju vara intressant att ibland jämföra olika kartor.

Slutligen, för den som suttit böjd över mobtabeller och undrat var ett visst förband egentligen mobiliserat, finns Atlas över Rikets indelningar. Oftast anges församling eller kyrkobokföringsdistrikt som mobort i tabellerna. Kartorna är överskådliga och lämpar sig väl att sätta in egna pluttar på.
Citera
2011-05-03, 16:47
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:

Koordinater eller sökord, tack!

I övrigt är spåret i detta inlägg https://www.flashback.org/sp12466205 mycket intressant. Zoomar man in på satellitbilder på den angivna platsen ser det ut som om bilden retuscherats.
Senast redigerad av Albertus.Pictor 2011-05-03 kl. 16:50.
Citera
2011-05-03, 17:03
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor

I övrigt är spåret i detta inlägg https://www.flashback.org/sp12466205 mycket intressant. Zoomar man in på satellitbilder på den angivna platsen ser det ut som om bilden retuscherats.

Lite får du ta reda på själv.
Läs tråden, det mesta finns i denna och den gamla tråden.
Citera
2011-05-03, 20:34
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor

Fortsätt du o följ det spåret
Citera
2011-05-03, 22:36
Medlem
fusariums avatar
Dagens tips för Riksbunkerintresserade: Beställ ett exemplar av Jordbrukskalendern Del 2, vilken innefattar bla. Örebro län. I den kan man på ett angenämt vis bontanisera bland olika fastighetsägare och fastighetsbeteckningar.

Med infon därifrån kanske man kan dra vissa slutsatser? som ex. står Statens fastighetsverk som ägare till en fastighet i Skymhyttan, således är anläggningen i skymhyttan ej någon civ. Riksbunker eftersom staten via ex. Sveaskog alt. naturvårdsverket eller annan maskirovka-myndighet äger densamme.

OT: Måste passa på att uttrycka min stora glädje över denna tråd, verkligen spännande läsning! Kanske vi alla ses i kön den dagen dom slår upp portarna till muséet i gamla riksbunkern!
Citera
2011-05-03, 22:42
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusarium
Dagens tips för Riksbunkerintresserade: Beställ ett exemplar av Jordbrukskalendern Del 2, vilken innefattar bla. Örebro län. I den kan man på ett angenämt vis bontanisera bland olika fastighetsägare och fastighetsbeteckningar.

Med infon därifrån kanske man kan dra vissa slutsatser? som ex. står Statens fastighetsverk som ägare till en fastighet i Skymhyttan, således är anläggningen i skymhyttan ej någon civ. Riksbunker eftersom staten via ex. Sveaskog alt. naturvårdsverket eller annan maskirovka-myndighet äger densamme.

OT: Måste passa på att uttrycka min stora glädje över denna tråd, verkligen spännande läsning! Kanske vi alla ses i kön den dagen dom slår upp portarna till muséet i gamla riksbunkern!

Det visste vi redan, däremot har den använts till mer än bara lagra prylar...

Jag ser synnerligen fram emot ett framtida museum.
Citera
2011-05-04, 01:14
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Fortsätt du o följ det spåret

Du får gärna ha roligt, men jag kan meddela dig att jag har tjänstgjort i Zonen. Inte i den sk riksbunkern utan i ett annat bergrum. Då fick vi aldrig reda på vilket område vi var i, men efter att ha läst Holmströms bok förstår jag vad det handlade om. För min del handlade det om en StriC i Zonen. En bra bit ifrån de A- och B-anläggningar som beskrivs i boken, men fortfarande tillhörigt området.

Inte så konstigt kanske, eftersom mycket handlade om redundans under det kalla kriget.

Jaja, skit samma, det bergrum jag var i låg i alla fall i de trakter som har avhandlats i denna tråd.
Citera
2011-05-04, 01:18
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Lite får du ta reda på själv.
Läs tråden, det mesta finns i denna och den gamla tråden.

Varför så snobbigt svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in