Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-09-07, 10:52
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-en-Svensk
Icke patrioter!

Ni verkar inte förstå att skillnaden mellan vad en journalist skriver och vad ni sitter gör på kammaren, är att journalisten noga har gått igenom vad som får skrivas och inte. Annars blir han åtalad. Att ni anonymt skriver era teorier, åker ut till platser och meddelar vad som finns eller inte finns där underlättar både för utländsk makt och genererar fler nyfikna svenskar.

Innan in överhuvudtaget överväger att svara på detta inlägg vill jag att ni på forumet skriver namn, personnummer, adress och varför ni är så nyfikna på bunkern. Om ni gör det så får ni min respekt och jag kommer att behandla er som vilken journalist som helst. Om inte, så är ni fortfarande landsförrädare.

Vissa saker behöver inte vara offentliga, oavsett om det när sentida historia eller andra försvarsrelaterade ämnen. Tänk till innan ni fortsätter att skriva här. Tycker ni att det är så kul bunkrar, varför tar ni inte kontakt med varandra och träffas ansikte mot ansikte för att diskutera?

En patriot!

Ditt mantra om landsförräderi börjar bli lite tjatigt nu. Om du nu anser att man ska skriva namn och personnummer för att det ska finnas trovärdighet i inläggen, varför gör du då inte det själv? Eller är din trovärdighet på ett sådant plan att den inte kan ifrågasättas?
Nu kan jag bara tala för mej själv, men jag är extremt noga med att inte dela med mej av information som kan tänkas omfattas av sekretess.
Börja med att läsa igenom tråden så kanske du kommer till insikt vad syftet med den är.
Citera
2011-09-07, 11:51
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-en-Svensk
Icke patrioter!

Ni verkar inte förstå att skillnaden mellan vad en journalist skriver och vad ni sitter gör på kammaren, är att journalisten noga har gått igenom vad som får skrivas och inte. Annars blir han åtalad. Att ni anonymt skriver era teorier, åker ut till platser och meddelar vad som finns eller inte finns där underlättar både för utländsk makt och genererar fler nyfikna svenskar.

Innan in överhuvudtaget överväger att svara på detta inlägg vill jag att ni på forumet skriver namn, personnummer, adress och varför ni är så nyfikna på bunkern. Om ni gör det så får ni min respekt och jag kommer att behandla er som vilken journalist som helst. Om inte, så är ni fortfarande landsförrädare.

Vissa saker behöver inte vara offentliga, oavsett om det när sentida historia eller andra försvarsrelaterade ämnen. Tänk till innan ni fortsätter att skriva här. Tycker ni att det är så kul bunkrar, varför tar ni inte kontakt med varandra och träffas ansikte mot ansikte för att diskutera?

En patriot!

Kom igen, nu får du ta och ge dig med ditt dravel om landsförräderi!
Precis som kolyma säger så kan du ju börja med att slänga upp ditt namn, personnummer och adress här, om det nu är en bagatell? Vitsen med Flashback är att du skall kunna diskutera så gott som vad som helst, helt anonymt och med riktigt högt i tak.

Men bara för att det är högt till tak så innebär det inte att folk sitter och slänger ur sig allt om allt! Precis som kolyma säger, så är även jag mycket selektiv med vad jag delar med mig av och till vem. Om det är så att jag tar mig till en plats, så innebär det inte att jag slänger upp allt med observationer, bilder osv... Om det sen visar sig att "detta är nog bäst att jag inte nämner öppet", ja då är det så. För du tror väl inte att det som finns på Flashback är de enda observerade anläggningarna som finns runt om i landet?

Som jag nämnde senast till dig, lägg ner skitsnacket om att främmande makt sitter och drar nytta av detta! Främmande makt vet förmodligen det mesta om våra anläggningar som är aktuella idag. De som var aktuella under 60-70-talet och hade någon form av värde visst Ivan om, och det kan du tacka Stig Wennerström för. Där har du en riktig landsförrädare. Att vi här sedan sitter och diskuterar anläggningar från den tiden har, dessutom bara rena teorier, kan bara inte ge någon kioskvältande information till någon. Idag vet förmodligen Ivan väldigt mycket om delas våra anläggningar, men även organisation osv....det är dock inte pga oss här på Flashback!

Som du själv nämnde lite, flera nyfikna människor....ja det är faktiskt största problemet när kreti och pleti får en exakt position. För så fort en position hamnar på nätet så ploppar klotter och vandalism upp som trattkantareller en ljummen höstmorgon! Dessa personer förstör ett stycke historia, så börja gnäll i deras forum ist för här, tack!

Höll på att glömma en sak, tror du att alla här är helt anonyma mot varandra? Rent logiskt bör det ju finnas några stycken som setts och diskuterat mellan varandra.

För att hamna lite OnT. Rb60 som vi valt att kalla denna anläggning för är idag inte speciellt hemlbo-bemlo. Kanske är ett avhemligande på gång? Hur som haver, det är inte dagens funktion som intresserar oss mest, utan det är dess funktion som eventuell Riksbunker under delar av kalla kriget.

Förresten, Tiger-en-Svensk, du som håller på att snacka om journalister osv. Då kanske du kan be dem gräva i STASI-arkiven som Sverige valt att lägga locket på. Där kan du nog hitta en hel drös landsförrädare som idag sitter på ledande positioner....inom politiken, försvaret, polismyndigheten, kapitalet...listan är lång över positioner där f.d spioner åt Sovjet sitter idag. Vad dessa nämnt till Ivan om Rb60 går bara att sia om, men anklaga inte oss för att vara landsförrädare.
Citera
2011-09-07, 16:23
Medlem
Fieldleafs avatar
Så tar vi och läser vad topic är igen. Denna tråd handlar INTE om det är rätt eller fel att diskutera riksbunkern. Om någon vill föra en sådan diskussion så får gärna vederbörande starta en ny tråd om det. Men det är inte vad denna tråd handlar om.

/mod
Citera
2011-09-07, 21:00
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Så tar vi och läser vad topic är igen. Denna tråd handlar INTE om det är rätt eller fel att diskutera riksbunkern. Om någon vill föra en sådan diskussion så får gärna vederbörande starta en ny tråd om det. Men det är inte vad denna tråd handlar om.

/mod

Tack Fieldleaf! Nu kan vi kanske återgå till trådens kärna.
Citera
2011-09-07, 22:12
Medlem
Roddarens avatar
På s. 366-369 står det om zonen med tonvikt på Sambandsfaciliteterna för NATO-folk vilket också är i linje med bokens tema.

Ungefär en sida går åt till att dra lite anekdoter om vad zonen är och hur hemligt det är för att sedan glida över på NATO-köret.
Citera
2011-09-07, 22:17
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
På s. 366-369 står det om zonen med tonvikt på Sambandsfaciliteterna för NATO-folk vilket också är i linje med bokens tema.

Ungefär en sida går åt till att dra lite anekdoter om vad zonen är och hur hemligt det är för att sedan glida över på NATO-köret.

OK. Förnekar du då RB:s existens, vilket du har gjort tidigare i tråden?
Citera
2011-09-07, 22:24
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf

/mod

Även jag stämmer in i kören-TACK!
Citera
2011-09-07, 22:41
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Fastigheten ifråga som anl finns på köptes 1939.

Var det Byggnadsstyrelsen som köpte eller var det någon annan myndighet?
Citera
2011-09-07, 22:43
Medlem
Citat:

Min favoritanekdot bland dessa är:

"En av de få försvarspolitiker som besökt Zonen berättar om hur allt är väl sörjt för om krigets helvete bryter loss. I regeringens krigsuppehållsplats står bekväma fåtöljer redo, det är bara att dra av de skyddande plastöverdragen."

Jag hoppas verkligen att man tar vara på berget vid en eventuell nedläggning. Man kan ju tänka sig att använda berget som konferenshotell:

Välkomna till konferenshotellet Klinthyttan - mitt i det trolska Bergslagen.

- Varje torsdagkväll under september håller Carl-Jan Granqvist vinprovning i vår exklusiva Chesterfieldsalong.

- Boka statsministersviten inför nyårshelgen och få den unika möjligheten att sova i Tage Erlanders soffa.
Citera
2011-09-07, 22:55
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Är det någon som vet vad klabbet kostade, har för mig att "tantens" dagböcker gav en siffra?

Det är länge sedan jag läste Ulla Lindströms memoarbok,dessutom har jag gett bort den så jag kan tyvärr inte här och nu kolla hennes exakta ord som berör RB60.Det är fö.inte så många rader om jag minns rätt.
Hon nämner en siffra från föredragningen,hur stor kommer jag inte ihåg men jag tror mig komma ihåg att den siffran gällde ytterligare pengar som skulle skjutas till alltså inte vad anl.totalt kostat.Mitt minne kan ha fel ang.detta men jag har för mig att det var några "pelare"(?) som skulle förstärkas.Den som har boken kanske vill vara vänlig att lägga upp det korta stycke som behandlar RB60 så detta kan redas ut.
Senast redigerad av sniffdog 2011-09-07 kl. 23:42.
Citera
2011-09-07, 23:22
Medlem
Citatet saxat från nätet: (http://www.scribd.com/doc/17840964/Sveriges-Riksbunker-Dienststelle-Marienthal-En-jamforelse), så jag kan inte gå igod för inehållet till 100%

boken heter: I regeringen : ur min politiska dagbok 1954-1959. - Stockholm, 1969
har inte läst den men måste snarast göra det efter att "den dolda alliansen" har lästs....

hur som helst enligt ulla så verkar det som att de hade investerat ca 30 MSEK och skulle skjuta till ca 800kSEK ytterligare.

1958-02-14 "Efter konseljen idag hade vi ett par intressanta beredningar: den ena om dispositionsrätten över haven ochhavsdjupen och den folkrättsliga problematiken kring "kontinentalsockeln" med allt kiv om olja, kol, fisk och pärlor på havsbotten, som vi har att vänta i framtiden. Den andra beredningen gällde det bergrum någonstans i Sverige, dit regeringen skall evakueras, om det blir krig. Utredaren i sistnämnda, statssekreterare af Geijerstam, gav en makaber föredragning om de 30 milj. kr, som hittills nedlagts på en berghåla med rum för en riksstyrelse på 4000 personer jämte telefon-, telegram- ochradioinstallationer, sinnrika ventilationssystem mm - ett "hemligt" projekt som redan "sannolikt" var känt av spioner och ortsbefolkning; ett skyddsrum som inte duger vid träff av en Hiroshimatyp-bomb, en administrativberedskapsplan, som föreföll verklighetsfrämmande och småttig i ljuset av vad vi nu anar om förintelsen i ett eventuellt robotkrig.Och i den dödsfällan skulle man alltså sätta sig tillsammans med riksdagsmännen (plats för 75 st. jämte samlingssal alla 380), med stadskontoret, avtalsnämnden och hela raddan av centrala ämbetsverk kring sig,medan den kära familjen omkom på hemorten! Aldrig. En regering skall leva och dö med sina valmän. "Av psykologiska skäl om inte annat" bör vi dö i Stockholm, sa Erlander med den lilla självironiska grimas som jag tycker så mycket om. Skall vi förstärka betongpelarna med 800.000 kr, som redan finns anslagna? , undrade stadsrådet Kling somär ansvarig för beredskapen. Låt oss göra det då och sedan förklara bergrummet för definitivt odugligt, föreslog Lindell torrt. Det utlöste ett befriande skratt och uppbrott för lunch."
Citera
2011-09-07, 23:30
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Min favoritanekdot bland dessa är:

"En av de få försvarspolitiker som besökt Zonen berättar om hur allt är väl sörjt för om krigets helvete bryter loss. I regeringens krigsuppehållsplats står bekväma fåtöljer redo, det är bara att dra av de skyddande plastöverdragen."

Jag hoppas verkligen att man tar vara på berget vid en eventuell nedläggning. Man kan ju tänka sig att använda berget som konferenshotell:

Välkomna till konferenshotellet Klinthyttan - mitt i det trolska Bergslagen.

- Varje torsdagkväll under september håller Carl-Jan Granqvist vinprovning i vår exklusiva Chesterfieldsalong.

- Boka statsministersviten inför nyårshelgen och få den unika möjligheten att sova i Tage Erlanders soffa.

Kan ju spinna vidare lite grand på konferenshotellstemat....

....Klinthyttan har även nordens största vinkällare så vi kan erbjuda våra gäster ett mycket stort utbud av utsökta årgångsviner.Hotellet har tre barer,varav den största-Monarken-är inrymd i den fd.sambandcentralen i en underbar tidstypisk miljö som är uppdelad i tre avdelningar-armen-flottan o flyget........Vi erbjuder även våra gäster shower med värdsartister fyra gånger per år i den fantastiska fd.plenissalen.....

Det kanske tom.skulle fungera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in