Citat:
Ursprungligen postat av SirMount
Om vi läser Sandarnegubbens blogg
http://sandarnegubben.blogspot.com/2009/06/sa-kan-det-ga-det-var-i-borjan-av-60.html och antar att han talar sanning.
Han skriver "Det var anslutningen av högkvarterets dåvarande krigsuppehållsplats" så måste det vara RB 60 mil eller hur?
"Därpå körde jag upp till berganläggningen" skriver han sen. Vilket kan betyda upp som man säger när man åker upp i förhållande till Norr. Upp till Sälen, upp till Åre, ner till Malmö, ner till Skåne osv. Eller så betyder det, som jag tror, upp från den anslutande vägen. Vilket skulle utesluta några ställen i "zonen" som ligger ungefär i samma nivå som anslutande väg och det skulle bara finnas några ställen kvar för placering av RB 60 mil.
Vad tror ni om denna teori?
Intressant iaktagelse!
Det framgår ju i hans berättelse att han ska utföra ett arbete på "bergets hjässa" och att han traskade upp på berget.
"Därpå frågade jag efter vägen upp till bergets hjässa och skåpbilens förare erbjöd sig att visa mig var stigen mot hjässan började, om vi gemensamt åkte därifrån. Till saken hör att anläggningen inte var inhägnad, att inga skyltar om fotoförbud eller annat förbud förekom runt anläggningen. Det var alltså fritt fram för t.ex. bärplockare att vistas i antennskogen på anläggningens hjässa. Förmodligen som ett led i att inte på något sätt annonsera anläggningen och dess betydelse. Jag anvisades alltså stigen och traskade upp på berget."
Men oavsett vilket så kan ju "Därpå körde jag upp till berganläggningen" betyda allt ifrån att han körde upp, som i
in, eller upp som i
uppåt hödjmässigt, på en väg som leder till anläggningens entre, till att han körde i nordlig riktning
uppåt, mot där anläggningen låg/ligger.