Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-05-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspektorn
Skyltningen är ett sätt att uppfylla Skyddslagens 22 §, "...att upplysning om beslutet om skyddsobjekt lämnas genom tydlig skyltning eller på annat sätt." men eftersom det står "på annat sätt" så öppnar lagen för att det inte måste ske med skyltar.
Jag har tänkt igenom detta under några eftermiddagar nu och kan inte komma på något sätt överhuvudtaget där man upplyser om skyddsobjektstatus utan att använda skylt. Har du något exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Nej du, min bäste Tyler. Det gjorde jag inte. Utan att vara oförskämd, så tycker jag att du kan fundera ett varv till.
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Det gjorde han inte alls. Det är du som borde läsa på lite bättre.

Nu ska vi väl inte ta den diskutionen här då det finns lämplig tråd för detta på UE-forumet men det finns SO som inte har synliga skyltar.
Om nu inget kommer fram till det jag skrev ovan, så är ju lagen rätt tydlig. Så ni menar att FM/andra aktörer medvetet bryter mot Skyddslagen?
Citera
2012-05-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Sedan finns det ju luckor. Det går ju t ex att knalla ner till Allmänhetens terminal hos Lantmäteriet och kolla upp vilka fastigheter som ägs av Fortifikationsverket och Statens Fastighetsverk. Vad de används till framgår inte, men med en lista i näven så lär man kunna reda ut rätt mycket rätt fort.

Nja är det så enkelt verkligen?
Du måste väl antingen ha fastighetens namn eller söka geografiskt i en karta. Att söka per ägare har inte varit möjligt pga PUL.
Citera
2012-05-03, 21:51
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyler14
Jag har tänkt igenom detta under några eftermiddagar nu och kan inte komma på något sätt överhuvudtaget där man upplyser om skyddsobjektstatus utan att använda skylt. Har du något exempel?

Om nu inget kommer fram till det jag skrev ovan, så är ju lagen rätt tydlig. Så ni menar att FM/andra aktörer medvetet bryter mot Skyddslagen?

Jag tänker av naturliga orsaker inte ta något konkret exempel men det finns militära SO som helt saknar synliga SO skyltar. Det kan vara ett inhängnat område med byggnader/inslag. Om du tar dig över stängslet och IN i en byggnad/inslag - DÄR blir du genom skyltar upplyst om att du är på ett SO.

Varför det är så i vissa fall kan jag inte svara på men vill man hålla en låg profil så vill man kanske inte heller genom SO skyltning basunera ut att här finns det något hemligt som man inte får beträda, fotografera eller på annat sätt avbilda. Ett högt grönt stängsel med taggtråd är ju för de flesta tillräckligt för att man ska begripa att här ska man inte in och snoka.
Citera
2012-05-03, 21:56
Medlem
ChefPauls avatar
Men kom igen....ingen av er har varit nyfikna på detta? det som finns bakom mörkgröna staket med taggtråd? alla här har väl varit unga? elle?
Citera
2012-05-03, 21:57
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Men kom igen....ingen av er har varit nyfikna på detta? det som finns bakom mörkgröna staket med taggtråd? alla här har väl varit unga? elle?
Jag vet exakt vilka som kommer svara på detta.....
Citera
2012-05-03, 22:01
Medlem
YouAgains avatar
Citat:

En gammal fin devis säger:

Håll tyst om sådant som du vet eller tror skall hållas hemligt. Tänk på att även oavsiktligt lämnade upplysningar kan vålla stor skada. Fienden kan få just de uppgifter han söker.

Att sedan tro att fienden inte vet vart alla våra anläggning ligger är bara naivt.

Inget bygge av en större anläggning kan hållas hemligt. Sedan vet ju givetvis inte fienden exakt vad som finns i vilket berg och så skall det förbli.
Citera
2012-05-03, 22:14
Medlem
Beckets avatar
Citat:

Jag förstår inte vilken relevans det har för tråden att diskutera om vi har eller inte har varit innanför stängslet på en eller annan anläggning. Det är väl upp till var och en att avgöra vilka risker man är beredd att ta.

Ett tips om du är intresserad av det som tråden handlar om är att pussla med de ledtrådar som finns både i denna och den gamla låsta tråden, läs de dokument som är offentliga, titta på kartbilder och ge dig ut i skogarna samt knyt kontakter med folk. De flesta som är seriösa här är för att de har ett brinnande intresse för militärhistoria.

Jag tycker det mesta har blivit sagt om vad som bör postas och inte i tråden. Det är ingen kukmätartävling där den som kan droppa flest platser vinner.
Citera
2012-05-03, 22:51
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:

Jo, så är det. Men ungdom är en övergående sjukdom.

Det finns ingenting som säger att man i vuxen ålder måste röja det man vet. Plats och funktion är det viktiga för främmande makt. Kan de inte koppla funktion till plats är kunskapen värdelös.

Sedan är det dessutom så att åtskilliga SO har döljts genom att man inte har skyltat dem som SO. Man gömmer träden bäst genom att placera dem i skogen.
Citera
2012-05-03, 23:34
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becket
De flesta som är seriösa här är för att de har ett brinnande intresse för militärhistoria...

.... Det är ingen kukmätartävling där den som kan droppa flest platser vinner.

Mycket bra sagt. Jag kan inget annat än hålla med.

Åter till tråden och kärnan i ämnet. Jag vill gärna återvända till logistikfrågan.

I ett tidigare inlägg gjorde jag en ganska banal uträkning på hur många toapappersrullar som skulle krävas i ett bergrum för åtskilliga tusen personer. Om vi funderar lite på hur mycket vi äter så landar vi på något kilogram per dag. Det innebär i sin tur ett ton mat per tusen personer och dag. Låt säga att Ulla Lindström har rätt: RB60 skulle kunna försörja 4.000 personer. Det medför fyra ton livsmedel per dag!

Om anläggningen skulle kunna överleva fyra veckor så blir det en summa 84 ton livsmedel. Gigantiska lagerutrymmen skulle krävas. Var fanns dessa lagerutrymmen? Ovan jord? Under jord?
Citera
2012-05-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Om anläggningen skulle kunna överleva fyra veckor så blir det en summa 84 ton livsmedel. Gigantiska lagerutrymmen skulle krävas. Var fanns dessa lagerutrymmen? Ovan jord? Under jord?

Tror det är räknat på bara en eller nån dag i "slutet läge", sen resten av tiden ska det gå lastbilar i skytteltrafik!
Citera
2012-05-04, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Tror det är räknat på bara en eller nån dag i "slutet läge", sen resten av tiden ska det gå lastbilar i skytteltrafik!

Nja. Finns inte så stor mening med att lägga ner så mkt resurser på en bunker om den bara överlever några dagar utan matning.

Så länge det finns en egen vattenförsörjning som klarar hela anläggningen så tror jag att den totala vikten på det som ska lagerhållas i livsmedelsväg är betydligt mindre än den väl tilltagna uträkningen ovan. Dels tror jag inte att det rör sig om 1 kilo per person och dag och dels är det väl mycket frystorkat som gäller. Några ton mat tar faktiskt ingen gigantisk plats i en anläggning som ska rymma 4000 personer.

Dessutom tror jag inte på siffran 4000. Åtminstone inte att 4000 personer skulle sitta i samma anläggning. Därmed inte sagt att det inte skulle finnas en anläggning med den kapaciteten.

För några år sedan uppdagades det att försvaret hade sålt ett mycket stort antal konserver med, sedan länge utgånget, kött till Polen. Det är väl ingen jättedum gissning att många av konserverna kom från Bergslagen.
Citera
2012-05-04, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyler14

Du har missat det enklaste och viktigaste... "tillsägelse". Dvs det kommer fram en person och säger hej, detta är ett skyddsobjekt. Sen kan skyltarna sitta som sagt på andra ställen än direkt synligt, för att hålla lite låg profil. Om man tex haft en anläggning under en skola så lär man ju inte haft SO skyltar förens man i princip klev in i anläggningen.

Det finns säkert fortfarande en del SO som inte är skyltade. Sen har faktiskt vilseledning förekommit i ganska bred utsträckning under kallakriget i huvudsak. Dvs att en anläggning va ett So men kanske allmänt känd som ett Arkiv, HC, Skyddsrum eller annat civilt. Just det där med krigssjukhus är ju anings uttjatat om du frågar mig. känns som det fans 7000 sjukhus i bunkrar i varje stad. Enligt vad jag har hört så skall det ha funnits anläggningar med bevakning som haft "skyddsrums skyltar". Hur det löste sig praktiskt vid krig kan man dock fråga sig, Fast man som en Svensson på gatan valde kanske inte random skyddsrum själv.

Jag själv känner till tre, kanske fyra SO som inte haft skyltar när dom va aktiva. Ingen av dom är dock SO längre. Men jag tänker inte nämna något och det är inte heller intressant, men i Två av fallen va det förråd och det skall ha funnits vapen där. Bedrevs då beväpnade eskorter där, och vakterna sa att det va ett SO. Det va på en skola. I Hemvärnet har det varit vanligt förekommande att man haft SO helt utan skyltar. Dock KAN det ju vara så att det inte varit SO i fredstid. Tex civila master..

Nog med OT nu. Ville bara försöka hjälpa till att reda ut det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in