Citat:
Ursprungligen postat av tyler14
Jag har tänkt igenom detta under några eftermiddagar nu och kan inte komma på något sätt överhuvudtaget där man upplyser om skyddsobjektstatus utan att använda skylt. Har du något exempel?
Om nu inget kommer fram till det jag skrev ovan, så är ju lagen rätt tydlig. Så ni menar att FM/andra aktörer medvetet bryter mot Skyddslagen?
Du har missat det enklaste och viktigaste... "tillsägelse". Dvs det kommer fram en person och säger hej, detta är ett skyddsobjekt. Sen kan skyltarna sitta som sagt på andra ställen än direkt synligt, för att hålla lite låg profil. Om man tex haft en anläggning under en skola så lär man ju inte haft SO skyltar förens man i princip klev in i anläggningen.
Det finns säkert fortfarande en del SO som inte är skyltade. Sen har faktiskt vilseledning förekommit i ganska bred utsträckning under kallakriget i huvudsak. Dvs att en anläggning va ett So men kanske allmänt känd som ett Arkiv, HC, Skyddsrum eller annat civilt. Just det där med krigssjukhus är ju anings uttjatat om du frågar mig. känns som det fans 7000 sjukhus i bunkrar i varje stad. Enligt vad jag har hört så skall det ha funnits anläggningar med bevakning som haft "skyddsrums skyltar". Hur det löste sig praktiskt vid krig kan man dock fråga sig, Fast man som en Svensson på gatan valde kanske inte random skyddsrum själv.
Jag själv känner till tre, kanske fyra SO som inte haft skyltar när dom va aktiva. Ingen av dom är dock SO längre. Men jag tänker inte nämna något och det är inte heller intressant, men i Två av fallen va det förråd och det skall ha funnits vapen där. Bedrevs då beväpnade eskorter där, och vakterna sa att det va ett SO. Det va på en skola. I Hemvärnet har det varit vanligt förekommande att man haft SO helt utan skyltar. Dock KAN det ju vara så att det inte varit SO i fredstid. Tex civila master..
Nog med OT nu. Ville bara försöka hjälpa till att reda ut det där.