Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-02-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Tänkte inte på det först men det stämmer nog, gasbindor o dyl skall väl brännas för att inte sprida smittor. I kalla krigets kronoberg kan man läsa en del om detta med krigskyrkogårdar o dyl.

gravhantering under krigstid är lite speciell.
man plastar in eller lägger i liksäck, märker upp och lägger i tillfällig grav.
när sedan stridshandlingar är över, skall sedan dessa gravar om möjligt öppnas och offren skall läggas i "vigd jord".
är det fiende soldater överlämnas dessa till lede fi, och de bestämmer hur och var de fallna soldaterna hamnar i jorden.
england och tyskland är exempel på länder som begraver sina soldater på den plats där de "föll".
därför har vi tex en krigskyrkogård på kviberg i göteborg, och en tysk dito på en ö, utanför fjällbacka.
Citera
2011-02-15, 09:14
Medlem
jessicaCHs avatar
Jag har fått bekräftat av en MUSTare att RB ska ligga inom en radie av 10 mil från Örebro.
Citera
2011-02-15, 11:02
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessicaCH
Jag har fått bekräftat av en MUSTare att RB ska ligga inom en radie av 10 mil från Örebro.

Snäll MUSTare du känner.Dom brukar ju inte vara så pratsamma av sig
Å andra sidan så finns det ju rejält med platser inom en radie av 10 mil från Örebro
Citera
2011-02-15, 14:56
Medlem
jessicaCHs avatar
Han var föredetta MUSTare men jobbade då fortfarande inom försvaret, han sa att inte ens han visste den exakta platsen men att den låg inom den radien, han sa att det till och med var väldigt hemligt inom försvaret. Vad tror ni om följande förresten? http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3362
Citera
2011-02-16, 20:10
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perry2
Har någon, ja någon hät i tråden läst Tages memoarer? Står det mycket om krigsuppehållsplatsen
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Läste dem för några år sen. Har för mig att krigsuppehållsplatsen nämndes, men jag minns inga detaljer. Memoarerna ligger i den nedpackade delen av biblioteket så jag kan inte kolla just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Perry2
Vilken skall man läsa?
Borde vara tiden efter 1958. Är det dagboken eller den andra?
http://webbopac.biblio.engelholm.se/opac/search_result.aspx?TextFritext='Erlander%2c+Tage'/ff
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Önskar jag kunde svara säkert. Mest sannolikt var det memoarerna 1955-60. Jag tror den senaste dagboken jag läste var från 1957 och det känns lite tidigt. Minnet blir darrigare ju mer jag försöker komma ihåg. Hoppas jag inte leder dig på villospår.

Bättre sent än aldrig. Har hastat igenom dagboken för 1953 och hittat två omnämnanden. Helt kort en punkt på dagordningen 28/2: "Beredskap för krig (riksstyrelsen).

Den 10/3: "Partiledaröverläggningen idag. Jag redogjorde för hur långt planläggningen av riksdagsarbetets förläggning under jord vid katastroffall hade kommit." Därefter diskussion kring hur man skulle förfara om riksdagen i sin helhet ej kunde inkallas.
Citera
2011-02-16, 22:08
Medlem
perry2s avatar
Jag skumläste den för några månader sedan och hittade inte mycket för denna tråd.
Citera
2011-02-16, 22:45
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Han var föredetta MUSTare men jobbade då fortfarande inom försvaret, han sa att inte ens han visste den exakta platsen men att den låg inom den radien, han sa att det till och med var väldigt hemligt inom försvaret. Vad tror ni om följande förresten? http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3362
Om den tror jag ingenting. Eftersom vi diskuterar "RB60" så är Sörmland ointressant. Din MUST-kamrats teori är väl mer sannolik. Det ligger en del i den gamla tesen "så hemlig att inte ens försvarsmakten vet om den"
Citera
2011-02-16, 23:10
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Med stor sannolikhet drog man sig för att lämna huvudstaden med dess ledningsmöjligheter lika mycket som man drog sig för att starta en allmän mobilisering. Jag bedömer det högst troligt att man i Stockholm hade ett bombskyddat ställe där man kunde samlas för att leda en tid då en fara var under uppsegling. Denna plats skulle också kunna svara för ledningen intill dess att den bakre i zonen var ställd på krigsfot. Skulle också ett scenario uppstå som under VK2 att Norge och kanske Danmark ockuperas och landet blir avspärrat, så skulle Stockholm plötsligt bli en strategiskt bra plats att leda ifrån.

Finns flera tänkbara platser i Stockholm under olika epoker.

Under tiden vi diskuterar fanns endast en doktrin, fienden kommer från öster. All krigsplanläggning utgick från denna. Vid beredskapsgrad II gjordes omgruppering till krigsuppehållsplatsen (d.v.s. innan A-mob) och man hade redan förberett den platsen i samband med att man gick till beredskapgrad I.
Men som du säger fanns/finns skyddade utrymmen i Stockhom som kunde användas som "mellanlagring" , beroende på läget, innan man evakuerade till "zonen".
Förresten, din brevlåda är full
Citera
2011-02-17, 00:07
Medlem
Echonators avatar
Citat:

Utan att svälja detta med hull och hår, så låter det inte alltför orimligt.

Det luriga med hela diskussionen kring RB är att ingen här (kan nog nästan påstå det) vet hur entrén ser ut....

Dock så finns det ju gott om väldigt suspekta "dörrar" lite varstans i skogarna. Har själv traskat runt mycket i skogarna i norra/nordvästliga Västmanland och trakterna kring Örebro och ibland hittar man saker väldigt random. En del saker finns det förklaring på, en del.....ger iaf mig endast frågetecken. Lite OT....

För att återkoppla till vad din MUSTare kläckt ur sig, så stödjer det mina egna tankar...
Citera
2011-02-17, 08:45
Medlem
jessicaCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
Utan att svälja detta med hull och hår, så låter det inte alltför orimligt.

Det luriga med hela diskussionen kring RB är att ingen här (kan nog nästan påstå det) vet hur entrén ser ut....

Dock så finns det ju gott om väldigt suspekta "dörrar" lite varstans i skogarna. Har själv traskat runt mycket i skogarna i norra/nordvästliga Västmanland och trakterna kring Örebro och ibland hittar man saker väldigt random. En del saker finns det förklaring på, en del.....ger iaf mig endast frågetecken. Lite OT....

För att återkoppla till vad din MUSTare kläckt ur sig, så stödjer det mina egna tankar...

Jag tror att den informationen som jag fick av honom var av hög sanningsgrad, i den situationen vi befann oss i så skulle han inte vinna något på att "hitta på" det, men frågan blir ju hur man går vidare härifrån?!?! Man kan ju se vart det ligger upphöjningar och berg på kartor men finns det några dokument/kartor där man kan se om det är ihåligt? Kanske skulle kunna fråga en gruvingengör eller något liknande som har kunskap om trakterna som man kollar in lite extra?!
Citera
2011-02-17, 08:54
Medlem
jessicaCHs avatar
Jag skickade ett mail till killen som skrivit i länken jag la upp här i tråden, jag bad honom att precisera vart han och hans kompis hittat "anläggningen" omringad av taggtråd, fick till svars:

"Hej!

Den ligger en bit utanför Katrineholm.. mot Eskilstuna."

Alltså inom en radie av 10 mil från Örebro, och åt "rätt" håll!!
Citera
2011-02-17, 09:45
Medlem
Bergakungens avatar
Jag tror mig våga påstå ungefär det här utan att vare sig säga något man inte bör eller ljuga:

1) Den Riksbunker tråden handlar om är en "riksbunker" som varit i bruk (=beredskap) mellan ungefär 1960 och 1980

2) Den bunkern (eller anläggningen) ligger NO Örebro. Den som plöjer igenom tråden kan hitta ett par rätt bra ledtrådar till ungefär var. Det finns också ledtrådar till hur anläggningen byggts upp och vad den varit innan den blev riksbunker.

3) Den har ett annat användningsområde idag, och därför är den fortfarande SO. Alla med insyn i tidigare och nuvarande användningsområde förstår också vikten av att fortsätta hålla på sekretessen.

4) Efter ungefär 1980 fanns möjliga uppehållsplatser på andra ställen, varav "någonstans i Sörmland" är ett högst troligt alternativ. Men infrastruktur och ledningsmöjligheter var generellt såpass mycket bättre att "riksledningsbehov" kunde säkerställas i fler anläggningar än en enda.

5) Det finns gott om ihåliga berg i trakten av Örebro och alla utom ett är INTE riksbunkern. Det blir därför ogörligt att reda ut RB via enbart kartarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in