Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-11-08, 15:28
Medlem
Det var mitt inlägg som försvann.

Korta kommnentarer.
Som ni märkt har mitt inlägg åkt ut och in på forumet. Jag har dock inte fått något meddelande om varför eller någon varning för det jag skrev.

Jag har skrivit få inlägg. Detta beror på att jag följt tråden för att skaffa ledtrådar till min information. Min information som jag har, är enbart från öppna källor såsom bilder, kartor, register osv. Ibörjan stämde inte mina funderingar, så jag hoppades på ledtrådar här. Det har jag inte fått. Så jag försökte tänka om lite och när jag var klar, tänkte jag testa min tes och postade några byar, sjöar, platser. Inga koordinater, ingen placering i områdena. Tillägas bör förrutom att jag hittat info öppna källor, att jag aldrig fysiskt närvarat vid dessa platser. Jag är långtifrån en lokal förmåga. Så jag fattar inte vad som är fel. Folk här har beskrivit platser och anläggningar som är SO både mer ingående vad det gäller både geografi och utseende. Jag som inte ens vet om dessa är SO eller inte. Det står ju inte SO på hitta och eniro direkt. Tråkigt men sant.
Citera
2009-11-08, 16:50
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Korta kommnentarer.
Som ni märkt har mitt inlägg åkt ut och in på forumet. Jag har dock inte fått något meddelande om varför eller någon varning för det jag skrev.

Jag har skrivit få inlägg. Detta beror på att jag följt tråden för att skaffa ledtrådar till min information. Min information som jag har, är enbart från öppna källor såsom bilder, kartor, register osv. Ibörjan stämde inte mina funderingar, så jag hoppades på ledtrådar här. Det har jag inte fått. Så jag försökte tänka om lite och när jag var klar, tänkte jag testa min tes och postade några byar, sjöar, platser. Inga koordinater, ingen placering i områdena. Tillägas bör förrutom att jag hittat info öppna källor, att jag aldrig fysiskt närvarat vid dessa platser. Jag är långtifrån en lokal förmåga. Så jag fattar inte vad som är fel. Folk här har beskrivit platser och anläggningar som är SO både mer ingående vad det gäller både geografi och utseende. Jag som inte ens vet om dessa är SO eller inte. Det står ju inte SO på hitta och eniro direkt. Tråkigt men sant.

Är det inte bättre att tiga då om du är osäker på om något är SO? Det finns väl trots allt en anledning till varför platser är klassade som skyddsobjekt, något man också borde respektera.
Citera
2009-11-08, 17:12
Medlem
Vore bra om alla viktigpetrar som inte har något att bidra med kunde hålla sig till forumreglerna och fortsätta diskussionen här där den hör hemma: https://www.flashback.org/showthread.php?t=457217

Tycker skogarnas konung haft väldigt bra inlägg tidigare då han berör kartmaterial och skogsägande med markägarkartor mm. Ger en hel del oavsett om någon har kunskap om anläggningar eller inte.

Vill också passa på att tippsa om lantmäteriets nya tjänst Historiska Kartor. Där kan man gratis i tittfönstret se olika plaser med tex generalstabskartan från 1800 talet eller ekonomiska kartan från 50-talet så man kan se hyggen och skogsdungar som de då såg ut. Upptäckte där för första gången järnvägssträckningen mellan Viker och Striberg som jag endast sett delar av antydas på andra järnvägskartor.
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html
Citera
2009-11-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Jag har följt både den här och den gamla, numera låsta tråden.
Det är uppenbart att ett par användare medvetet sprider desinformation.Genom att t ex helt plötsligt styra iväg diskussionen åt ett helt annat håll än vad den var påväg.

Sen finns även de som säger, eller antyder, att de vet vart anläggningarna ligger men som trots detta påstående, många inlägg tillbaka, eller t om i den gamla tråden själva är frågande och undrar precis samma saker som vi undrar nu...
Kan ju vara att dessa fått insikt och vetskap om ett och annat, men ändå intressant.
Ironiskt nog så dyker det även upp exempel på folk som skriver rakt upp och ner att de INTE vet vart anläggningen finns, men trots detta så är de väldigt duktiga på att snabbt som f*n såga andra personers inlägg och berätta hur korkad man är som tror att RB kan ligga på x eller y.

I de flesta fall så är säkert gissningarna felaktiga, men det vore bra för tråden om inte annat om de som basunerar ut att det är fel även berättar varför RB omöjligt kan ligga på en plats. Och gärna hur de vet det.
Man ska inte underskatta uteslutningsmetoden.

Nuförtiden är inte den här tråden så aktiv, och det är inte många som kommer med inlägg som för tråden direkt framåt. (det inkluderar även mig själv).

Själv är jag inte intresserad av att bryta mig in i riksbunkern, jag är bara intresserad av kalla kriget samt försvarsstrategi i allmänhet + att "detektivarbete" är riktigt kul. Så det vore roligt om någon har tips som iaf har möjlighet att leda någonstans.

Dessutom så undrar jag om det inte finns några andra nyfikna människor som bor i något av de områden som tråden gång på gång återkommer till som kan ta en sväng på landsvägarna och kolla lite avtagsvägar? Kolla om det sitter nån bom tvärs över en väg upp till skogen, eller om de ser en "konstig" mast eller liknande mitt ute i skogen. (skulle området där jag bor tas upp så skulle jag gladeligen offra nån helgdag för att ge mig ut på vägarna och leta konstiga bommar osv)

Ser man t ex en mast (som inte helt uppenbart är en gsm-mast) så kan man väl ta upp den här i tråden, så kan antingen någon berätta vad det är för mast, eller så har vi kvar den på listan över misstänkta. Det är bättre än inget.

Och "inget" är en bra beskrivning på vilken info som kommer ut just nu.

Det vore kul om tråden kommer framåt!
Jag har inte funderat speciellt på vilka som skriver vad men ibland blir man lite undrande och därför vore det intressant om du ville rada upp det du kommit fram till dvs vilseledning, underliga påståenden osv.
Tror det skulle vara intressant och en koll bakåt i pm-listan kanske skulle ge nå´t.
Gör en insats, vetskap är aldrig fel.

919 finns inte med på modellpr.
Senast redigerad av Kawasaki 1500 2009-11-08 kl. 18:31.
Citera
2009-11-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Vill också passa på att tippsa om lantmäteriets nya tjänst Historiska Kartor. Där kan man gratis i tittfönstret se olika plaser med tex generalstabskartan från 1800 talet eller ekonomiska kartan från 50-talet så man kan se hyggen och skogsdungar som de då såg ut. Upptäckte där för första gången järnvägssträckningen mellan Viker och Striberg som jag endast sett delar av antydas på andra järnvägskartor.
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html

Tackar Achtung Panzer för karttipset.

Vill även jag tipsa om en tjänst, som förvisso inte är ny, och som de flesta kanske känner till... men om någon missat den, kika på: Länskartorna hos Länsstyrelsen.

Där finns bl a vägbommar och liknande utmarkerat, likaså så är kraftledningar o dyl tydligt utmärkta.

http://www.gis.lst.se/lanskartor/
Citera
2009-11-09, 17:30
Medlem
perry2s avatar
Mycket intressanta kartfunktioner med jvg och zoma in funktion.
En bra indikator är vägbommarna. Nästa gång skall Mtbn med.
Citera
2009-11-09, 19:35
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Vi fick ett flertal RPs på detta inlägg, men efter diskussion beslutades det att det kan återställas.

/Mod

Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Ni som har nära, tid eller lust bör/skall besöka lillsjön(bunker eller sändarannex)?; vargkröket(bunker)! suddad på hitta; Kopparhyttan innan Grecksåsar(Bunker) suddad. Lycka till.
Citera
2009-11-09, 20:28
Medlem
E4´s högsta punkt i europa ligger i sverige en mycket fin rastplats som jag rekommenderar folk att besöka. då det är en position med mycket fördelaktigt läge kanske man kan spana efter en bunker därifrån.

vad jag menar är ju givetvis att berget låter en se rätt långt och det vore en bra utsiktsplats
Citera
2009-11-10, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
E4´s högsta punkt i europa ligger i sverige en mycket fin rastplats som jag rekommenderar folk att besöka. då det är en position med mycket fördelaktigt läge kanske man kan spana efter en bunker därifrån.

vad jag menar är ju givetvis att berget låter en se rätt långt och det vore en bra utsiktsplats

Ok. Kan du precisera dig lite kanske ? Men Riksbunker ? Tror inte det.
Citera
2009-11-11, 14:52
Medlem
tankar kring det juridiska..

Jag börjar med att be om ursäkt om detta är OT, men då folk hänvisat till att inlägg bryter mot lagar osv nyligen så funderar jag högt..

Sitter och funderar lite kring det juridiska gällandes diskussioner om RB.
Jag är som jag tidigare skrivit inte spec. intresserad av att bryta några lagar. (förutom att köra fort med mc då )

Jag har läst lagarna kring SO och samhällsviktiga anläggningar men blir lite osäker på hur man ska tolka det.

Jag köper helt att det bryter mot lagen att posta bilder på skyddsobjekt, eller om någon skriver att "här ligger riksbunkern", dörren är här, nödutgången är här, tillsammans med foton och kartor där allt finns markerat tillsammans med koordinater och vägbeskrivning. Eller om någon vet saker via t ex sin anställning och trots påskrivet sekretessavtal berättar om det.. det är jag oxå helt med på.. men för en vanlig Svensson, som springer på en port ute i skogen, de måste ju få fråga vad det är?

Men det kan väl omöjligt bryta mot någon lag att folk (vi i den här tråden t ex) sitter och fritt spekulerar kring på vilken ort det finns bunkrar och inte?

Och som någon postade häromdagen, 3 ortsnamn och vad som ev finns där, helt utan foton eller liknande. det måste väl ändå vara ok rent juridiskt?

för att ta ett verklighetsbaserat exempel.
Jag är ute på vägarna och tar av på en grusväg. plötsligt möts jag av en bom och stora skyltar om att här ligger ett SO. Är det då olagligt för mig att fråga folk t ex på nätet "vad fan är det här"? eller berätta vart jag såg skyltarna?

ALLA som kör samma väg kommer ju också att se det. Likaså om man åker förbi en stor j*vla port rakt in i ett berg så kan man ju anta att där ligger en berganläggning. Även det skulle ju alla andra som passerar på samma ställe upptäcka själva.

Jag har bara svårt att tro på att det inte är tillåtet att vara nyfiken.
Eller om jag ser något konstigt, som jag tror är suddat, på hitta.se och postar den kartbilden och frågar om nån annan tycker det är skumt, om det då, helt utan min vetskap faktiskt ligger något där, begår jag då något brott?

Någon som VET hur man ser på detta kan kanske svara, alt. PM:a mig med hur det ligger till, så vore jag tacksam. (gäller även eventuella myndighetspersoner om några sådana läser här).

Ni som bara har personliga åsikter om vad som bör och inte bör skrivas kan låta bli att kommentera. Vill veta hur det ligger till, inte någons egna åsikt.
Senast redigerad av trailsmoke 2009-11-11 kl. 14:56.
Citera
2009-11-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Jag börjar med att be om ursäkt om detta är OT, men då folk hänvisat till att inlägg bryter mot lagar osv nyligen så funderar jag högt..

Sitter och funderar lite kring det juridiska gällandes diskussioner om RB.
Jag är som jag tidigare skrivit inte spec. intresserad av att bryta några lagar. (förutom att köra fort med mc då )

Jag har läst lagarna kring SO och samhällsviktiga anläggningar men blir lite osäker på hur man ska tolka det.

Jag köper helt att det bryter mot lagen att posta bilder på skyddsobjekt, eller om någon skriver att "här ligger riksbunkern", dörren är här, nödutgången är här, tillsammans med foton och kartor där allt finns markerat tillsammans med koordinater och vägbeskrivning. Eller om någon vet saker via t ex sin anställning och trots påskrivet sekretessavtal berättar om det.. det är jag oxå helt med på.. men för en vanlig Svensson, som springer på en port ute i skogen, de måste ju få fråga vad det är?

Men det kan väl omöjligt bryta mot någon lag att folk (vi i den här tråden t ex) sitter och fritt spekulerar kring på vilken ort det finns bunkrar och inte?

Och som någon postade häromdagen, 3 ortsnamn och vad som ev finns där, helt utan foton eller liknande. det måste väl ändå vara ok rent juridiskt?

för att ta ett verklighetsbaserat exempel.
Jag är ute på vägarna och tar av på en grusväg. plötsligt möts jag av en bom och stora skyltar om att här ligger ett SO. Är det då olagligt för mig att fråga folk t ex på nätet "vad fan är det här"? eller berätta vart jag såg skyltarna?

ALLA som kör samma väg kommer ju också att se det. Likaså om man åker förbi en stor j*vla port rakt in i ett berg så kan man ju anta att där ligger en berganläggning. Även det skulle ju alla andra som passerar på samma ställe upptäcka själva.

Jag har bara svårt att tro på att det inte är tillåtet att vara nyfiken.
Eller om jag ser något konstigt, som jag tror är suddat, på hitta.se och postar den kartbilden och frågar om nån annan tycker det är skumt, om det då, helt utan min vetskap faktiskt ligger något där, begår jag då något brott?

Någon som VET hur man ser på detta kan kanske svara, alt. PM:a mig med hur det ligger till, så vore jag tacksam. (gäller även eventuella myndighetspersoner om några sådana läser här).

Ni som bara har personliga åsikter om vad som bör och inte bör skrivas kan låta bli att kommentera. Vill veta hur det ligger till, inte någons egna åsikt.

Finns en egen tråd om just SO. Tas kanske lämpligast där?
Citera
2009-11-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomazlycken
Finns en egen tråd om just SO. Tas kanske lämpligast där?

Jag kom att tänka på detta med anledning av poster i just den här tråden.
Men vid närmare eftertanke har du kanske rätt i att det är lämpligare att flytta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in