Jag börjar med att be om ursäkt om detta är OT, men då folk hänvisat till att inlägg bryter mot lagar osv nyligen så funderar jag högt..
Sitter och funderar lite kring det juridiska gällandes diskussioner om RB.
Jag är som jag tidigare skrivit inte spec. intresserad av att bryta några lagar. (förutom att köra fort med mc då

)
Jag har läst lagarna kring SO och samhällsviktiga anläggningar men blir lite osäker på hur man ska tolka det.
Jag köper helt att det bryter mot lagen att posta bilder på skyddsobjekt, eller om någon skriver att "här ligger riksbunkern", dörren är här, nödutgången är här, tillsammans med foton och kartor där allt finns markerat tillsammans med koordinater och vägbeskrivning. Eller om någon vet saker via t ex sin anställning och trots påskrivet sekretessavtal berättar om det.. det är jag oxå helt med på.. men för en vanlig Svensson, som springer på en port ute i skogen, de måste ju få fråga vad det är?
Men det kan väl omöjligt bryta mot någon lag att folk (vi i den här tråden t ex) sitter och fritt spekulerar kring på vilken ort det finns bunkrar och inte?
Och som någon postade häromdagen, 3 ortsnamn och vad som ev finns där, helt utan foton eller liknande. det måste väl ändå vara ok rent juridiskt?
för att ta ett verklighetsbaserat exempel.
Jag är ute på vägarna och tar av på en grusväg. plötsligt möts jag av en bom och stora skyltar om att här ligger ett SO. Är det då olagligt för mig att fråga folk t ex på nätet "vad fan är det här"? eller berätta vart jag såg skyltarna?
ALLA som kör samma väg kommer ju också att se det. Likaså om man åker förbi en stor j*vla port rakt in i ett berg så kan man ju anta att där ligger en berganläggning. Även det skulle ju alla andra som passerar på samma ställe upptäcka själva.
Jag har bara svårt att tro på att det inte är tillåtet att vara nyfiken.
Eller om jag ser något konstigt, som jag tror är suddat, på hitta.se och postar den kartbilden och frågar om nån annan tycker det är skumt, om det då, helt utan min vetskap faktiskt ligger något där, begår jag då något brott?
Någon som VET hur man ser på detta kan kanske svara, alt. PM:a mig med hur det ligger till, så vore jag tacksam. (gäller även eventuella myndighetspersoner om några sådana läser här).
Ni som bara har personliga åsikter om vad som bör och inte bör skrivas kan låta bli att kommentera. Vill veta hur det ligger till, inte någons egna åsikt.