Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-08-03, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Hahaha... inte riktigt. Jag tänkte snarare på ett ställe som syns bättre dagtid än nattetid.

globen... (y)
Citera
2009-08-03, 02:39
Medlem
swaavads avatar
Citat:
Hahaha... inte riktigt. Jag tänkte snarare på ett ställe som syns bättre dagtid än nattetid.
Klara skyddsrum sergels torg ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klara_skyddsrum
Citera
2009-08-03, 13:38
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke

globen... (y)

Citat:
Ursprungligen postat av swaavad
Klara skyddsrum sergels torg ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klara_skyddsrum
Vad ska Teracom-bilarna dagligen vid Globen och Sergels torg att göra?
Kaknästornet!
Citera
2009-08-03, 15:10
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Tack cassa för länken.

Här en spekulation i det blå. Diskussionen har ju ett tag rört vad RB-60 används till idag.

Lite sökningar ger vid handen att så sent som på 50-talet förvarades Sveriges guldreserv i valv under riksbanken på Helgeandsholmen, det hus där riksdagen idag sammanträder. Inför världskriget flyttades guldreserven och kungakronan mm till stadsberget i Jönköping f.ö.

Var finns guldreserven idag? Riksbankscefen vägrade tala om det i en tv-intervju, han svarade inte ens på frågan om han hade sett den.

En del av guldreserven förvaras troligen i New York hos Federal Reserve Bank. Jag såg en gång ett tv-inslag därifrån, de olika länderna hade guldförråd i enkla rum med nät kring, ungefär som på en vind i ett flerfamiljshus. Guldtackorna stod på lastpallar, om ett land sålde guld till ett annat så lastade man från pallen på en enkel handtruck och drog iväg pallen till ett annat vindskontor.

Men hela guldreserven finns knappast i utlandet. Vi behöver också kunna förvara symbolföremål som kungakronan, äpplet och spiran någonstans.

Guldreserven är på drygt 100 ton, det motsvarar drygt 4 kbm. Ett rum på 100 kvm borde räcka.
Jag vet alltså ingenting. Det är bara spekulationer i mitt huvud att guldreserven och rikets symboler borde förvaras väl skyddade och på en plats där de kan evakueras från Sverige.

--

Ett lustigt sammanträffande som nog bara är en slump. Ansvarig inom regeringskansliet för byggandet av RB-60 var förmodligen statsekreteraren och senare startsrådet af Geijerstam (enligt Ulla L.s bok) 1962, lämnade han regeringen och blev landshövding i Jönköping, den stad som där guldreserven förvarades under kriget.

4 kubikmeter tar ju inte upp mer plats än 4 kvadratmeter om vi antar att det är staplat i 4x1x1 m.
Citera
2009-08-03, 19:26
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
4 kubikmeter tar ju inte upp mer plats än 4 kvadratmeter om vi antar att det är staplat i 4x1x1 m.

Jovisst, men jag tänkte mig lite snygga lagerhyllor, guldtackorna prydligt upplagda, diverse källarinredning osv. Men poängen var att guldreserven är fysiskt så liten att lagringen inte är något storleksproblem.

Men den stora frågan är om jag har rätt eller inte. Min förmodan är bara en pil i det blå. Hur mycket av guldreserven förvarar vi hos Federal Reserve i New York? Ingenting? Allt? Något däremellan? Eller finns det en gemensam lagringsplats inom EU?
Citera
2009-08-03, 22:33
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jovisst, men jag tänkte mig lite snygga lagerhyllor, guldtackorna prydligt upplagda, diverse källarinredning osv. Men poängen var att guldreserven är fysiskt så liten att lagringen inte är något storleksproblem.

Men den stora frågan är om jag har rätt eller inte. Min förmodan är bara en pil i det blå. Hur mycket av guldreserven förvarar vi hos Federal Reserve i New York? Ingenting? Allt? Något däremellan? Eller finns det en gemensam lagringsplats inom EU?
Bra inlägg!
Först vill jar påpeka att jag inte har en susning om var vår guldreserv är belägen.
"en gemensam lagringsplats inom EU"?
Tror knappast det(vem vet?)
Vad vi i alla fall kan utesluta är väl RB-60,även om det är nog så
ointagligt.
Tidigare i tråden har det ju talats om att man inte lägger alla ägg
i en korg.
Kungahuset,regering,riksdag,högsta militärledningen o massmedia +
Guldreserven? Tror inte på det(vad gäller guldreserven).
OM-guldreserven förvaras i Sverige är det(min teori)i Sthlm.
En av de mest välbevakade(å ointagliga)platser som finns där.
Citera
2009-08-03, 23:47
Medlem
Vadan detta trams om guldreserven?....
Citera
2009-08-04, 00:44
Bannlyst
OT om guldreserven:

Den är utspridd på flera hemliga platser, varav en troligen är i USA:

http://www.dn.se/ekonomi/riksbanken-saljer-800-guldtackor-1.386128
Citera
2009-08-04, 09:07
Medlem
The Dudes avatar
Precis! Jag är mer intresserad av det där stället mellan Vara och Skara

Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Vadan detta trams om guldreserven?....
Citera
2009-08-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Precis! Jag är mer intresserad av det där stället mellan Vara och Skara

? Vara Och Skara ? Vad skall det finnas där då förutom trafikpoliser med laserpistoler...
Citera
2009-08-04, 16:49
Medlem
sniffdogs avatar
Du lär ju inte hitta någon RB i alla fall mellan Vara o Skara.
Citera
2009-08-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Du lär ju inte hitta någon RB i alla fall mellan Vara o Skara.

Va inte så säker på det du....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in