Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-09-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Det fanns bara EN civil UPL. Medans de mil. hade flera anläggningar.

Du är helt säker på att det var en helt civil UPL och en mil UPL för rikets ledning? Det emotsägs litet av att man på högsta regionala ledningsnivå satt i GPL... Jag vill nog få antalet RB från 50-tal till 70-tal till två ordinarie - båda fungerade som GPL.
Citera
2008-09-02, 17:14
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampman
Du är helt säker på att det var en helt civil UPL och en mil UPL för rikets ledning? Det emotsägs litet av att man på högsta regionala ledningsnivå satt i GPL... Jag vill nog få antalet RB från 50-tal till 70-tal till två ordinarie - båda fungerade som GPL.

Okej, jag uttrykte mig nog otydligt. Millitära HKV i krig hade tre anläggningar, A1, A2 och B. Medans Civila HKV i krig endast hade En anläggning. Hur man hade fördelats rikets ledning, om man hade samgruperat ÖB med regering vet jag inte. Ska forska mer i det där. Men jag är säker på att det fanns en Civil och en Millitär "riksbunker", den första millitära färdigställde strax innan "civ rb". Dock så har man under årens gång flyttat runt Mil HKV i krig ett par varv, medans den Civila varit kvar på samma plats. Dessa anläggningar har hela tiden funnits innom den sk Zonen.

Mil HKV styrde väl de olika MILO och Civ HKV alla HC och andra myndigheter. Allt detta är mycket rörigt och jag har inte så bra koll.
Är ganska säker på att tex Bergakungen kan mer om detta än mig. Kanske han kan förklara bättre?
Citera
2008-09-02, 17:19
Medlem
Bergakungens avatar
Skillnad på central och regional ledning!

Citat:

Gplatser (gemensamma ledningsplatser) är en regional konstruktion. Ungefär i början av 60-talet (FB66) redde man ut principerna och de gällde länge. För Milo/Civo-stab skulle de områdesansvariga myndigheterna MB och CB vara samgrupperade på en gemensam stabsplats (gpl). Sak samma för FO/länsstyrelse fram till 1992. Skälen var handlingsförmåga och möjlighet till en helhetsbedömning om ordervägarna skulle haverera.

Spekulation, får ej läsas av obehöriga eller svammelskänsliga (ni vet vilka ni är):

Det är mycket sannolikt att riksledningen och högsta militärledningen hade separata uppehållsplatser. Två rätt självklara skäl; ett praktiskt: ÖB och hans stab var legitimt jagat byte och behövde kunna omgruppera. Det mer principiella skälet var att båda parter ville hålla rågången mellan politisk makt och militär makt. Det är riksdagen som bestämmer, inte ÖB - detta var den demokratiska grundvärderingen.

(Inläggget skrevs innan Mcjocke svarade)
Senast redigerad av Bergakungen 2008-09-02 kl. 17:22. Anledning: Kommentar
Citera
2008-09-02, 18:08
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Spekulation, får ej läsas av obehöriga eller svammelskänsliga (ni vet vilka ni är):

Det är mycket sannolikt att riksledningen och högsta militärledningen hade separata uppehållsplatser. Två rätt självklara skäl; ett praktiskt: ÖB och hans stab var legitimt jagat byte och behövde kunna omgruppera. Det mer principiella skälet var att båda parter ville hålla rågången mellan politisk makt och militär makt. Det är riksdagen som bestämmer, inte ÖB - detta var den demokratiska grundvärderingen.

Precis, deremot tror jag att den civila och millitära uppehållsplatsen låg relativt nära varandra i ett inledningsskede av en ev invasion. Frågan är också om inte de millitära anläggningarn A2 och B även kunde inhysa en mindre del av det civila krigsstyret om den Civ RB skulle slås ut eller behöva överges.
Citera
2008-09-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Olika tidsperioder har olika sammansättningar vid skarp gruppering. Delegationen, ÖB, statsminister och HMK kan man dock utgå ifrån inte satt på samma ställe i någon tidsperiod (i alla fall inte samtliga på en plats) men att Mil och Civ i olika konstellationer samgrupperat på högsta nivå i samma anläggning(ar) är klart. Stab-Stab dokumenten är en bra början för den som vill forska vidare kring just HKV UPL och förändringarna under de två decenneier vi talar om.
Citera
2008-09-02, 20:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Olika tidsperioder har olika sammansättningar vid skarp gruppering. Delegationen, ÖB, statsminister och HMK kan man dock utgå ifrån inte satt på samma ställe i någon tidsperiod (i alla fall inte samtliga på en plats) men att Mil och Civ i olika konstellationer samgrupperat på högsta nivå i samma anläggning(ar) är klart. Stab-Stab dokumenten är en bra början för den som vill forska vidare kring just HKV UPL och förändringarna under de två decenneier vi talar om.

En sak kan man räkna med; det har funnits kompetent militär närvaro tillsammans med den civila ledningen. Dels bör man ha en pålitlig och trovärdig "förbindelseofficer" på högsta nivå, dels kan man tänka sig att varken militären eller civilisterna ar intresserade av att civilisterna skulle stå utan militär kompetens (för beslut) om förbindelserna skulle slås ut.

Egentligen kan man påstå att den civila riksledningens Uplats i så fall var undantaget som bekräftade regeln. Principen var totalförsvar, alla krafter skulle samverka effektivt.
Citera
2008-09-03, 20:10
Medlem
Annan teori

LIten ort i Värmland inhyser stor hemlighet.
Citera
2008-09-03, 20:17
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
LIten ort i Värmland inhyser stor hemlighet.

Tänker du på Filipstad, med tanke på en annan tråd här på forumet, så är även det nonsens. Åtminstone vad gäller ämnet.
Senast redigerad av baaz 2008-09-03 kl. 20:19.
Citera
2008-09-03, 22:02
Medlem
Västtyska RB´n

http://www.fortv.se/templates/Page.aspx?id=613

sid 22:
En av de västtyska vägbaserna intar en särställning. På A61 vid Gelsdorf byggdes 1973 en vägbas som i krig skulle
tjäna som flygbas för Dienststelle Marienthal, det vill säga krigsuppehållsplatsen för de västtyska regeringsorganen
Citera
2008-09-04, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
http://www.fortv.se/templates/Page.aspx?id=613

sid 22:
En av de västtyska vägbaserna intar en särställning. På A61 vid Gelsdorf byggdes 1973 en vägbas som i krig skulle
tjäna som flygbas för Dienststelle Marienthal, det vill säga krigsuppehållsplatsen för de västtyska regeringsorganen

Se PDF-filen nr 1-2006 Svenska reservvägbaser
Citera
2008-09-04, 21:58
Medlem
päpplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Tänker du på Filipstad, med tanke på en annan tråd här på forumet, så är även det nonsens. Åtminstone vad gäller ämnet.
Måste bara ställa motfrågan, hur vet du att det är nonsens? Det ligger relativt skyddat när det ligger långt in i landet och långt ner i berget samt att det finns eller snarare fanns järnväg ända fram. Dessutom används det som förråd i fredstider och det kunde ju användas som maskering läste jag tidigare i tråden.
Citera
2008-09-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av päpplet
Måste bara ställa motfrågan, hur vet du att det är nonsens? Det ligger relativt skyddat när det ligger långt in i landet och långt ner i berget samt att det finns eller snarare fanns järnväg ända fram. Dessutom används det som förråd i fredstider och det kunde ju användas som maskering läste jag tidigare i tråden.

Det är tyvärr inget roligare än ett drivmedelsförråd. Därav närheten till fd Järnväg. Back to topic nu!...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in