Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-08-01, 18:34
Medlem
Svithjods avatar
Fast hur går det ihop med Tage Elanders uttalande om han ville sitta bland sina väljare och inte långt ute i skogen?
Borde inte RB i sådana fall ha flyttats närmare Sthlm, än Lindesbergsområdet?
Citera
2009-08-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast hur går det ihop med Tage Elanders uttalande om han ville sitta bland sina väljare och inte långt ute i skogen?
Tage var politiker. Vad är politiker kända för?
Citera
2009-08-01, 21:15
Medlem
[QUOT
Är det så att Teracom har ovanligt stor verksamhet i området och denna inte går att koppla till ordinarie radio- och tv-verksamhet är det definitivt ett indicium. Teracom har nämligen ansvaret för statsförvaltningens sambandsverksamhet.
[/quote]
Vet inget om deras verksamhet mer än att Lockhyttan och Filipstadsmasterna med underslavar gör att området verkar vara väldigt mastätt för att vara femtiotalssverige.
Citera
2009-08-01, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
[QUOT
Är det så att Teracom har ovanligt stor verksamhet i området och denna inte går att koppla till ordinarie radio- och tv-verksamhet är det definitivt ett indicium. Teracom har nämligen ansvaret för statsförvaltningens sambandsverksamhet.
Vet inget om deras verksamhet mer än att Lockhyttan och Filipstadsmasterna med underslavar gör att området verkar vara väldigt mastätt för att vara femtiotalssverige.[/quote]

50-tals-Sverige = nutidssverige i detta. Anläggningnarna och deras sambandssystem prospekterades för länge sedan. Så länge sedan att många system lever kvar.
Citera
2009-08-01, 22:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Tage var politiker. Vad är politiker kända för?

Jo men det har pratas om att man flyttade RB från Bergslagen efter 20 talet år, ursprungsanläggningen kan ha använts av lägre staber. Civiliastaber och milo ex.
Citera
2009-08-02, 02:06
Bannlyst
Citat:
?????????

Vi talar ju om en potentiell nationell kris. Val var ingen möjlighet. Samlingsregering, precis som under VKII.
Citera
2009-08-02, 11:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
?????????

Vi talar ju om en potentiell nationell kris. Val var ingen möjlighet. Samlingsregering, precis som under VKII.

Eeeeh? Under ett krig absolut, dock pratade jag om att man under fred flyttade uppehållsplatsen. Vilket inte behöver betyda att man senare har flyttat tillbaka den till ursprunglig plats alternativt fortsatt använda denna till lägre prioriterade staber, förråd mm mm.
Att man bytte funktion för sina bergrum är allmänt känt, så varför inte i det här fallet.
Citera
2009-08-02, 11:54
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Eeeeh? Under ett krig absolut, dock pratade jag om att man under fred flyttade uppehållsplatsen. Vilket inte behöver betyda att man senare har flyttat tillbaka den till ursprunglig plats alternativt fortsatt använda denna till lägre prioriterade staber, förråd mm mm.
Att man bytte funktion för sina bergrum är allmänt känt, så varför inte i det här fallet.

Regeringen får ej styra landet från ockuperat område. När den senaste RB sattes i drift 82-83, så drog ubåtsjakter fler kvällstidningar än fotbolls-vm. Landet upplevde ett hot.
Var lade man då riksbunkern,. Ja inte nära Östersjön. Den ligger i samma riktning som innan, inom zonen eller i en något förstorad zon. Hotet var då liknande det som det har varit hela tiden mellan 1945 -1990. Efter år 1990 har förvaret fokuserat på internationella insatser ( med en liten parantes runt Rysslands inmarch i Kakasus, då Ryssland under något år blev en aggresiv fiende igen).
Det finns säkert en skyddad ledningsplats inom 08 området även för politikerna, precis som det finns för den högsta militära ledningen norr Stockholm. Att användas tex vid kuppanfall eller i starten av en större konflikt.

Riksbunker tänker jag mig något där ledningen verkar om landet invaderas. En ledningsplats där vi håller ut militärt och politisk som nation. Även om det röda partiet hade svårt att hålla med om det så var vi beroende av stöd från Nato vid en större konflikt. Då var vi tvungna att hålla ut 5-10 dygn tills hjälp kunde komma.
Sovjet hade förmodligen som mål att ta Sverige på 45 dygn och därefter gå vidare västerut.
(sid 16 http://www.annalindhbiblioteket.se/publikationer/uppsatser/2008/chp0608/pettersson_144971.pdf)

edit: Y i skyddad
Senast redigerad av perry2 2009-08-02 kl. 12:40.
Citera
2009-08-02, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Det finns säkert en skuddad ledningsplats inom 08 området även för politikerna

Japp, det gör det. Närmare än man tror. Och då avser jag inte stollens snack om Hammarby, utan en plats som de flesta stockholmare ser och passerar, kanske inte dagligen, men i alla fall ett par gånger i veckan. (Teracom-bilarna är frekventa där .) Tage E. hade haft nära till sina väljare om han hade behövt gruppera där.

Stället är tänkt som den första uppehållsplatsen om katastrofen närmar sig.
Citera
2009-08-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Japp, det gör det. Närmare än man tror. Och då avser jag inte stollens snack om Hammarby, utan en plats som de flesta stockholmare ser och passerar, kanske inte dagligen, men i alla fall ett par gånger i veckan. (Teracom-bilarna är frekventa där .) Tage E. hade haft nära till sina väljare om han hade behövt gruppera där.

Stället är tänkt som den första uppehållsplatsen om katastrofen närmar sig.
Jasså det är Malmskillnadsgatan du menar...
Citera
2009-08-02, 23:07
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Jasså det är Malmskillnadsgatan du menar...
Enligt Classique är det ju de flesta som frekventerar Malmskillnadsgatan...
Om det nu är det han menar.
Ursäkta-jag kunde inte låta bli.
Citera
2009-08-02, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Enligt Classique är det ju de flesta som frekventerar Malmskillnadsgatan...
Om det nu är det han menar.
Ursäkta-jag kunde inte låta bli.

Hahaha... inte riktigt. Jag tänkte snarare på ett ställe som syns bättre dagtid än nattetid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in