Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Eeeeh? Under ett krig absolut, dock pratade jag om att man under fred flyttade uppehållsplatsen. Vilket inte behöver betyda att man senare har flyttat tillbaka den till ursprunglig plats alternativt fortsatt använda denna till lägre prioriterade staber, förråd mm mm.
Att man bytte funktion för sina bergrum är allmänt känt, så varför inte i det här fallet.
Regeringen får ej styra landet från ockuperat område. När den senaste RB sattes i drift 82-83, så drog ubåtsjakter fler kvällstidningar än fotbolls-vm. Landet upplevde ett hot.
Var lade man då riksbunkern,. Ja inte nära Östersjön. Den ligger i samma riktning som innan, inom zonen eller i en något förstorad zon. Hotet var då liknande det som det har varit hela tiden mellan 1945 -1990. Efter år 1990 har förvaret fokuserat på internationella insatser ( med en liten parantes runt Rysslands inmarch i Kakasus, då Ryssland under något år blev en aggresiv fiende igen).
Det finns säkert en skyddad ledningsplats inom 08 området även för politikerna, precis som det finns för den högsta militära ledningen norr Stockholm. Att användas tex vid kuppanfall eller i starten av en större konflikt.
Riksbunker tänker jag mig något där ledningen verkar om landet invaderas. En ledningsplats där vi håller ut militärt och politisk som nation. Även om det röda partiet hade svårt att hålla med om det så var vi beroende av stöd från Nato vid en större konflikt. Då var vi tvungna att hålla ut 5-10 dygn tills hjälp kunde komma.
Sovjet hade förmodligen som mål att ta Sverige på 45 dygn och därefter gå vidare västerut.
(sid 16
http://www.annalindhbiblioteket.se/publikationer/uppsatser/2008/chp0608/pettersson_144971.pdf)
edit: Y i skyddad