2008-11-10, 13:28
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
men vanliga människor fungerar inte speciellt bra när de är chockade
Samtidigt kan det påstås att han var så redig och klar att han flyttade sin bil, trots att ambulansen redan var framme. Det verkar växla mycket i tillståndet han var i, själv anser jag det oansvarigt att köra fordon i chockat tillstånd.
Så var han chockad eller klartänkt och rådig, en intressant frågeställning får jag skulle själv inte chockad börja fundera över vilken telefon som haft mest ström i batt. Men det fanns visst ström i den senare...

Så antingen är han chockad eller så är han det inte, går inte att växla fram och tillbaka efter vad som ser bäst ut för olika handlingar.

Tycker jag.

Jo, man kan visst reagera och agera på det sättet. Man kan pendla mellan sansade handlingar och förvirrade. Både under själva handlingen och efteråt, t.o.m under lång tid efteråt. Timmar, dagar, veckor.

Jag har egen erfarenhet av det, och känner igen väldigt mycket av hur T reagerade, fast vi har upplevt helt olika händelser. Jag känner även igen mycket av E:s berättelse om hur hon och T har det idag, med kontrollbehov och rädsla.

Detta handlar dock inte om mig, men det är ju min källa, det är därför jag skriver det. Ingen kan få mig ändra mig på den här punkten. Jag skulle kunna redogöra för massor av detaljer om hur man agerar och reagerar, men vill inte sväva ut i egna erfarenheter, det är inte trådens topic.
2008-11-10, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
hmmmmm

chock brukar orsaka irrationellt beteende, borde inte "växlande" mellan normalt och icke normalt beteende innefattas av just det?

Har du källa och länk till det?
2008-11-10, 13:32
Bannlyst
Nä ingen som verkar ha lust att prata om det jag tog upp i första inlägget, tråkigt då det leds in på andra saker. Får nog återkomma när seriösa debattörer infinner sig.
2008-11-10, 13:37
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Landstinget
Inom psykologin betecknar chock ett tillstånd i omedelbar anslutning till ett psykiskt trauma, till exempel en allvarlig olyckshändelse. Tillståndet kan yttra sig genom till exempel förvirring, apati eller överkänslighet och kan ibland leda till irrationella beteenden.
http://www.ltblekinge.se/aoomvarden/chock.4.44822472110876093828000284.html
2008-11-10, 13:42
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Nä ingen som verkar ha lust att prata om det jag tog upp i första inlägget, tråkigt då det leds in på andra saker. Får nog återkomma när seriösa debattörer infinner sig.

Jaja, vänta in de dina du, för de är uppenbarligen de enda du klarar av att prata med.
Visst är det svårt med folk som har en annan uppfattning än vad man själv har, ehe Bävern. Det kräver lite extra av förmågan att sätta sig in i andras situation och det äör ju svårt värre.

Men att ösa skopvis med skit över åklagaren och "värdelösa" poliser, det går av bara farten det.
2008-11-10, 13:46
Bannlyst
Citat:

Jag behövde inte ens leta:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13650436&postcount=10808

Säg nu till om du inte förstår så ska vi göra vårt bästa att hjälpa dig.
2008-11-10, 14:10
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Varför sattes inte alla resurser in från första stund? Bypolisen försökte vara duktig och lösa detta hemska fall alldeles själv och där ligger den stora missen som vid andra stora våldsbrott.
Känns som att polisen inte får lära sig något på sin utbildning som är på 2 år?

Inte så förtroendegivande rubrik denna heller.

”Ren tur att det löstes”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3731971.ab

Detta är givetvis en känslig fråga inom polisen. Ingen vill väl egentligen erkänna att man har gjort ett dåligt jobb. Men likväl finns det brister.

Det tycks också vara en känslig fråga i denna tråd. Vissa försvarar polisen och utredningen till varje pris. Trots att det har gjorts en del misstag. Oavsett skuldfrågan så tycker jag att polis och åklagare även i detta fall inte har varit speciellt skickliga. Detta måste styras upp av oberoende och utomstående kompetenta personer som kan genomdriva de förändringar som krävs i grunden. Polisen själv klarar ej att vara tillräckligt självkritisk. Det är min åsikt.
2008-11-10, 14:12
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Detta är givetvis en känslig fråga inom polisen. Ingen vill väl egentligen erkänna att man har gjort ett dåligt jobb. Men likväl finns det brister.

Det tycks också vara en känslig fråga i denna tråd. Vissa försvarar polisen och utredningen till varje pris. Trots att det har gjorts en del misstag. Oavsett skuldfrågan så tycker jag att polis och åklagare även i detta fall inte har varit speciellt skickliga. Detta måste styras upp av oberoende och utomstående kompetenta personer som kan genomdriva de förändringar som krävs i grunden. Polisen själv klarar ej att vara tillräckligt självkritisk. Det är min åsikt.
Tänk om även du kunde tänka på det? Självkritik...
2008-11-10, 15:10
Medlem
miapetters avatar
Citat:
På att det är ett ovanligt beteende, läs och förstå. Länka gärna till att det är normalt att växla från chock till normalläge för att sedan återigen gå in i chock.

Sedan kan du kanske lägga in källa och länk på att jag är kirurg, såvida inte ditt syfte är att tramsa sönder tråden.

Du har fått källa o länk redan såg jag så nu väntar vi ivrigt på din!

Att du mumlade om att du var kirurg orkar jag inte leta reda på, det var låååångt tillbaka i tråden, du minns säkert själv?
2008-11-10, 15:23
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Du förstår inte att om NJ hade saknat alibi så hade åklagaren samlat indicier mot honom istället.

Trots enorma resurser saknas bevisning som binder CS till brottsplatsen. Det kan betyda att hon faktiskt är oskyldig. Och att gm fortfarande är på fri fot.

Jag tycker att det är en oroande utveckling om man från rättsväsendet ytterligare sänker ribban när det gäller allvarliga brott. Det måste finnas mer än bara indicier för att fälla någon. Riktig rejäl bevisning. Blir lite OT i denna tråd.

Jag tycker att du ska ta och kamma dig.
Indicier är inget man bara skapar så där.
DU vet ingenting om svenskt rättsväsende.
Det enda du gör är att häva ur dig påståenden som det inte finns grund för.
2008-11-10, 15:25
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ja, han verkar osäker på hur han har kört överhuvudtaget den 17/3.

Och det finns också frågetecken angående när han har åkt hemifrån och när han har lämnat Kungsör mm.

Jag tycker det vore rimligt att komma ihåg mer detaljerat just därför att det har inträffat en sådan stor händelse. Kanske olika för olika personer.

Just det nackepa, olika för olika personer??
Brukar du allid titta på klockan när du sätter dig i bilen.
Kan du alltid på minuten uppge när du exempelvis tankade bilen?
2008-11-10, 15:31
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om du försöker se det ur nackepas perspektiv; T angav också två olika tider vid två olika förhör - mordkvällen. Han hävdade att han arbetat hemma morddagen för att E behövde bilen. E säger själv att hon promenerade med barnen och barnvagn den dagen. Någon har "fel". (Minns fel? Ljuger av någon anledning? Blandat ihop?)

Förstår du att det går att se T, som en som ändrar sina utsagor? Hade det gällt CS, hade det kallats lögner. Jag ser inte detta som lögner, men förstår du att det går att ifrågasätta T (på samma sätt som det går att ifrågasätta CS´s olika, ändrade versioner - med skillnad att T inte är misstänkt/dömd i TR för dubbelmord samt att hans olika versioner, förutom den med bilen, skulle kunna förklaras av hans ev. sinnestillsånd efter morden)?

Jag tycker nackepa gång på gång talar om att han både kan se CS som oskyldig, ensam skyldig samt skyldig tillsammans med medhjälpare.

OT: Hur definierar du "byfåne"? Samt på vilka grunder ger du nackepa det epitetet?

Om inte du eller neckepa ser skillnad på en lögn som kommer från C.S och att T korrigerar sina första uppgifter så måste jag fråga dig vad du gör här öht?
Om man ena stunden anser att C.S kan vara skydig så känns det märkligt att man lite senare vill att C.S ska frias.

Om man som nackepa är som en nickedocka till övriga i erat gäng så kan man inte annat än kallas för byfåne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in