2008-10-23, 17:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Jag har inte reflekterat över det, men en naturlig förklaring kan ju vara att de kan ha haft antihalkskydd eller dubbelhäftande tejp under mattorna (det förstnämna använder vi, det senare använde min mamma ett tag för att inte hundarna skulle sladda runt mattorna hela tiden)

Ja, det kan vara så! Men om man tittar på den stora mattan (den som är uppvikt på ena sidan), syns ingen tejp och även om det funnits tejp under hela mattan, så borde den delen av mattan som ligger längst mot ytterdörren lättare ha vikits upp, tycker jag. Men det skulle kunna vara att tejpen fastnade mot golvet, kanske?

Det är möjligt att det finns en naturlig förklaring, men det ser litet onaturligt ut ändå, tycker jag.
2008-10-23, 17:49
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det kan vara så! Men om man tittar på den stora mattan (den som är uppvikt på ena sidan), syns ingen tejp och även om det funnits tejp under hela mattan, så borde den delen av mattan som ligger längst mot ytterdörren lättare ha vikits upp, tycker jag. Men det skulle kunna vara att tejpen fastnade mot golvet, kanske?

Det är möjligt att det finns en naturlig förklaring, men det ser litet onaturligt ut ändå, tycker jag.

Men sitter det ett flertalet tejpbitar under mattan, så faller väl kanten kanske ner även om man råkat sparka upp den så att säga?
Att ha tejp eller andra antihalk-lösningar är ju inte så långsökt med barn i huset.
2008-10-23, 18:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Men sitter det ett flertalet tejpbitar under mattan, så faller väl kanten kanske ner även om man råkat sparka upp den så att säga?
Att ha tejp eller andra antihalk-lösningar är ju inte så långsökt med barn i huset.

Ja, det är möjligt, men det gjorde det inte på den sidan av mattan som lättast och starkast borde ha blivit uppsparkad. Det är det som jag tycker är konstigt.
2008-10-23, 18:05
Bannlyst
Citat:

Eftersom jag känner igen mattan så vet jag att det är en typ gummiaktig yta mot golvet, just för att de ska ligga still. De typ limmar fast sig i golvet efter ett tag om man inte lyfter dem med jämna mellanrum.

Ni har säkert alla träffat på typen, det är en nästan lite seg undersida, lite som suddgummi i konsistens. Jäkligt mycket svårare att förklara än jag trodde =)

Pallarna är dessutom flyttade, troligtvis av ambulanspersonalen, även om ingen av dem kommer ihåg just den detaljen, men det framgår av beskrivning av brottsplats att de konstaterat att de är flyttade. De stod ju längre in i hallen, ungefär där Emma borde haft sitt huvud om jag inte missminner mig.
Senast redigerad av wildone69 2008-10-23 kl. 18:08.
2008-10-23, 18:21
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ja, det blev lite motsägelsefullt. Det jag skrev om fakta och FUP.

Jag menar att tulpanpernilla ofta styrker sina funderingar med utdrag ur FUP. Vissa uppgifter i FUP är fakta, andra inte. Fakta är t.ex att SOS-samtalet ringdes en viss tid. Oavsett gm.

Jag kan också klippa ut enstaka ord och meningar ur FUP, sätta samman dessa till ett stycke som "styrker" mina påståenden, och sedan bestämt hävda att det är fakta taget direkt ur FUP! Get my point?

Det är möjligt att tulpanpernilla försöker styrka sina uttalanden och påståenden med fakta ur FUP, men som många här inne redan påpekat brukar det bli ett klipp och klistrande utan dess like (som en epileptiker som går lös med en sax ungefär! ) och i slutändan blir det inget annat än fel.
Det borde t.o.m du uppmärksammat, nackepa!?
2008-10-23, 18:36
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Torgny kan ju inte veta om grannarna ser och noterar sånt. Med facit i efterhand så skulle han, om han nu var gärningsman, kunnat ha väntat i ytterligare några minuter och slutföra dådet innan samtal till blåljus. Teorin om honom som ensam gärningsman är att han genomför dådet, tror han har genomfört det till fullt och pricka, och ringer då blåljus. I och med att han ringer blåljus börjar offren jämra sig och då är det försent att slutföra det.
(min fetmarkering)

Nu handlade inte frågan om det. Jag frågade nackepa varför T inte gjorde sig av med morvapnet innan samtal till SOS. Varför utsatte sig T för allt omak med att transportera en hammare hela kvällen och halva (?) natten, när han kunde gjort sig av med den innan han ringer efter hjälp.
2008-10-23, 18:39
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Eftersom jag känner igen mattan så vet jag att det är en typ gummiaktig yta mot golvet, just för att de ska ligga still. De typ limmar fast sig i golvet efter ett tag om man inte lyfter dem med jämna mellanrum.

Ni har säkert alla träffat på typen, det är en nästan lite seg undersida, lite som suddgummi i konsistens. Jäkligt mycket svårare att förklara än jag trodde =)

Pallarna är dessutom flyttade, troligtvis av ambulanspersonalen, även om ingen av dem kommer ihåg just den detaljen, men det framgår av beskrivning av brottsplats att de konstaterat att de är flyttade. De stod ju längre in i hallen, ungefär där Emma borde haft sitt huvud om jag inte missminner mig.

Jag är med på vad du menar, så du lyckades rätt bra med att förklara ändå . Att ha liknande mattor i huset ter sig således inte särskilt långsökt när man har barn. En uppvikt kant borde väl falla tillbaks ganska lätt, så fungerar det på mina hallmattor här hemma iaf. Viker jag upp ena kanten och släpper så faller den tillbaks på sin plats.

Nu när du nämner det med pallarna så har man väl då flyttat på dem för att komma åt under räddningsarbete.
2008-10-23, 18:45
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
(min fetmarkering)

Nu handlade inte frågan om det. Jag frågade nackepa varför T inte gjorde sig av med morvapnet innan samtal till SOS. Varför utsatte sig T för allt omak med att transportera en hammare hela kvällen och halva (?) natten, när han kunde gjort sig av med den innan han ringer efter hjälp.

Nu kan jag ju vara helt ute och snurra. Men har han blivit skyddsvisiterad så torde man väl ha känt om han haft en hammare innanför kläderna? Men just ja, den var väl gömd i bilen så länge och han hämtade den under den tiden han varit "obevakad".

Jag har varit på polisförhör ett par ggr i mitt liv. En gång gällande grov misshandel och det ganska snart efter det inträffande. Jag blev genomkollad både på plats och på polisstationen. Kan tillägga att jag inte var på förhör som misstänkt. För mig kändes det nästan som lite rutinförfarande. Och tänka sig att det hände på en ort mindre än Arboga
2008-10-23, 18:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag är med på vad du menar, så du lyckades rätt bra med att förklara ändå . Att ha liknande mattor i huset ter sig således inte särskilt långsökt när man har barn. En uppvikt kant borde väl falla tillbaks ganska lätt, så fungerar det på mina hallmattor här hemma iaf. Viker jag upp ena kanten och släpper så faller den tillbaks på sin plats.

Nu när du nämner det med pallarna så har man väl då flyttat på dem för att komma åt under räddningsarbete.

Jag förstår vad du menar, men här är den ena mattkanten uppvikt två gånger (vad det ser ut på fotot) och har alltså inte fallit tillbaka.

Dörrmattan kan mycket väl vara av den sorten som Wildone beskriver; sådana klistrar sig nästan fast vid golvet och kan t o m lämna spår efter sig, när man lyfter bort dem.

Edit: Tog bort upprepning
2008-10-23, 18:56
Bannlyst
Ser att desinformation kryddar tråden som vanligt. Då jag (i fall som målsägande) fick mina kläder beslagna och skickade till SKL samt den gången jag råkade hamna i fyllecell. Kan jag säga att man INTE får klä av sig i ett rum utan någon som bevakar en. Allt som lämnar din kropp får inte ens röra golvet eller andra föremål utan ska direkt från din kropp ner i påse.

Därav är det ALLTID någon med då man klär av sig. Nackepa och Singelstar får bakläxa på detta och får återupprepa detta imorgon så jag vet att dom lärt sig.
2008-10-23, 19:23
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Detta är tråden angående teorier om alternativa gm.

I en teori som handlar om att T kan ha begått brottet efter Smedjan, är frågan om vart mordvapnet tagit vägen en mycket central fråga.

Det har diskuterats ganska mycket i denna tråd att T inte kan ha hunnit gömma mordvapnet. Det visar sig vara helt fel. Det finns som vi visat olika möjligheter för T att kunna göra sig av med mordvapnet efteråt. I teorin.

Det finns också en teori om att T kan ha haft sällskap hem från Smedjan. Sällskapet kan ha varit behjälplig efteråt och tagit med sig mordvapen mm.

Eller också teorin om att E hade besök av någon när T kom hem och bråket uppstod. Besöket kan ha hjälpt T efter dådet att få undan mordvapen mm.

I dessa teorier är brotten helt oplanerade. Gjorda i raseri, kanske blackout.

Kan du tänka öht??

Menar du att en besökare till E är vittne till att T kommer hem och utför brottet helt oplanerat, och dessutom hjälper till att gömma mordvapnet??
2008-10-23, 19:26
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Teknikerna vet inte om attacken har påbörjats från ytterdörren. Det är något de tror. Och den tron har de fått genom att attacken skett i hallen. Och de har då utgått från att CS har ringt på dörren.

Vem fan tror du att du är?
Sitter du där med kuken i näven och tror att du och dina vänner vet mer än polisens tekniker?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in