2008-10-11, 00:31
  #8413
Moderator
blomvattnares avatar
Angående teorin som har framförts att någon annan än E har MSN:at med systrarna...

Flera stycken insatta har sagt att det inte kan vara någon annan än E. Då utgår jag från att de har fått höra lite om vad som chattades, och då har dragit den slutsatsen.

Visst skulle man kunna chatta med någon nära anhörig utan att märka att det egentligen var någon annan, så att säga. Men efter en så här allvarlig händelse tänker man väl efter ordentligt hur just den här aktuella chatten gick till. Om motparten, i det här fallet E, bara skulle har svarat ungefär ja eller nej eller neutrala meningar, då borde väl de andra ha reagerat på det, så här i efterhand.

Tydligen har det den aktuella kvällen chattats delvis om väldigt specifika saker, och jag kan inte förstå hur man då skulle kunna ta miste på vem man egentligen chattar med.

Jag har själv trott att jag har chattat med min son ett par gånger, när det i själva verket har varit hans kompis. Det har visat sig efter en stund. Om chatten skulle ha gällt något specifikt, hade jag upptäckt det nästan direkt.

En sak till: enligt teorin som har framförts skulle någon annan ha chattat. Det skulle då alltså ha hänt efter att E och barnen hade blivit nedslagna. Det kan ju inte ha hänt innan, med E och barnen snällt väntande i hallen.

När man har utfört ett sådant här dåd kan man knappast vara så kall att man stannar kvar. Även om GM skulle vara tvärsäker på att det ännu dröjer några minuter innan T kommer hem, så skulle det ju faktiskt kunna komma någon annan. Någon som känner familjen väl, och bara kliver in utan att ringa på.

Jag skulle kunna tänka mig att man vill därifrån så fort som möjligt.

Vad tror ni som har framfört teorin?
2008-10-11, 00:33
  #8414
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
FUP är nödvändigtvis inte facit. Nu är den sedan NJ släpptes helt inriktad på att försöka få CS fälld. Därför är delar av innehållet givetvis felaktigt och andra viktiga saker saknas om CS har medskyldiga eller är helt oskyldig.

Om vi spekulerar i T efter smedjan så är det löjligt att inte acceptera att T kan ha kommit hem tidigare. Behöver ingen superbil eller vara rallyförare för att t.ex. köra 25 km/h över tillåten hastighet.

Nej men det finns väl ändå ingen anledning att förkasta och godta helt ur eget tycke? Det är just den inställningen som får mig att undra...vad det är som gör att du tror att du gör ett bättre jobb?

Anledningen till att stor del av FUP består av CS förehavanden, är just den att det är hon som stått åtalad och nu även befunnen skyldig. Man kan faktiskt utan att behöva förta sig, anta att det finns en hel del andra spår i det som kallas slasken.

Varför är det löjligt att inte acceptera att T kommit hem tidigare än mätningar påvisat? Du anser det inte löjligt att förkasta att han faktiskt kunnat komma hem enligt gjorda mätningar.

Sträckan har provkörts av skribenter i tråden, vilka redovisat resultat i dessa trådar. Detta har du alltså avvisat medans du utan att blinka godtar andra mätningar som styrker dina teorier. Förstår du varför jag inte finner dig särskilt seriös eller öppen för fakta som presenteras?

Du svarade dock inte på min sista fråga. Angående dina krav på källa till vittnesmål och hur du ställer dig till att man bevisligen placerar X vid viss plats på viss tid utan att kunna redovisa dessa bevis.
2008-10-11, 00:46
  #8415
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
FUP är nödvändigtvis inte facit. Nu är den sedan NJ släpptes helt inriktad på att försöka få CS fälld. Därför är delar av innehållet givetvis felaktigt och andra viktiga saker saknas om CS har medskyldiga eller är helt oskyldig.

Om vi spekulerar i T efter smedjan så är det löjligt att inte acceptera att T kan ha kommit hem tidigare. Behöver ingen superbil eller vara rallyförare för att t.ex. köra 25 km/h över tillåten hastighet.

Vår kära privatspanare som tydligen tror han kan göra polisens samt teknikernas arbete bättre har talat!

Vad i innehållet är felaktigt? Man har absolut inte bestämt sig för att få CS fälld. Man har noggrant kartlagt både T och Es liv. Deras ex osv. T satt en hel dag på polishuset i förhör. Du vill inte inse fakta, CS är skyldig till dåden.
2008-10-11, 00:46
  #8416
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Angående teorin som har framförts att någon annan än E har MSN:at med systrarna...

Flera stycken insatta har sagt att det inte kan vara någon annan än E. Då utgår jag från att de har fått höra lite om vad som chattades, och då har dragit den slutsatsen.

Visst skulle man kunna chatta med någon nära anhörig utan att märka att det egentligen var någon annan, så att säga. Men efter en så här allvarlig händelse tänker man väl efter ordentligt hur just den här aktuella chatten gick till. Om motparten, i det här fallet E, bara skulle har svarat ungefär ja eller nej eller neutrala meningar, då borde väl de andra ha reagerat på det, så här i efterhand.

Tydligen har det den aktuella kvällen chattats delvis om väldigt specifika saker, och jag kan inte förstå hur man då skulle kunna ta miste på vem man egentligen chattar med.

Jag har själv trott att jag har chattat med min son ett par gånger, när det i själva verket har varit hans kompis. Det har visat sig efter en stund. Om chatten skulle ha gällt något specifikt, hade jag upptäckt det nästan direkt.

En sak till: enligt teorin som har framförts skulle någon annan ha chattat. Det skulle då alltså ha hänt efter att E och barnen hade blivit nedslagna. Det kan ju inte ha hänt innan, med E och barnen snällt väntande i hallen.

När man har utfört ett sådant här dåd kan man knappast vara så kall att man stannar kvar. Även om GM skulle vara tvärsäker på att det ännu dröjer några minuter innan T kommer hem, så skulle det ju faktiskt kunna komma någon annan. Någon som känner familjen väl, och bara kliver in utan att ringa på.
Jag skulle kunna tänka mig att man vill därifrån så fort som möjligt.

Vad tror ni som har framfört teorin?

Jag har inte framfört teorin, men jag tror gärna lite ändå om jag får lov :-)
Min fetmarkeing:
Du kan lägga till en sak här...
Mördaren är inte bara kall i såfall, han är "oduglig" som mördare
Han slår för att döda
Han sätter sig och fejkar ett msn samtal för att alla ska tro att morden sker senare
Sedan går han därifrån, med alla tre offren lever.
Skulle han inte ha märkt detta? Han måste väl nästan ha klivit över dem?
2008-10-11, 00:52
  #8417
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
FUP är nödvändigtvis inte facit. Nu är den sedan NJ släpptes helt inriktad på att försöka få CS fälld. Därför är delar av innehållet givetvis felaktigt och andra viktiga saker saknas om CS har medskyldiga eller är helt oskyldig.

Min fetmarkering.

Vad är felaktigt? Vad saknas?

Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Om vi spekulerar i T efter smedjan så är det löjligt att inte acceptera att T kan ha kommit hem tidigare. Behöver ingen superbil eller vara rallyförare för att t.ex. köra 25 km/h över tillåten hastighet.

Min fetmarkering.

Syftar du på att T mördade S och M och försökte mörda E men inte lyckades? Varför mördade han barnen? Eller, varför försökte han mörda sin familj? Motiv?
__________________
Senast redigerad av Kallix 2008-10-11 kl. 01:04.
2008-10-11, 00:59
  #8418
Medlem
Frubeates avatar
Ursprungligen postat av blomvattnare
Angående teorin som har framförts att någon annan än E har MSN:at med systrarna...

Flera stycken insatta har sagt att det inte kan vara någon annan än E. Då utgår jag från att de har fått höra lite om vad som chattades, och då har dragit den slutsatsen.

Visst skulle man kunna chatta med någon nära anhörig utan att märka att det egentligen var någon annan, så att säga. Men efter en så här allvarlig händelse tänker man väl efter ordentligt hur just den här aktuella chatten gick till. Om motparten, i det här fallet E, bara skulle har svarat ungefär ja eller nej eller neutrala meningar, då borde väl de andra ha reagerat på det, så här i efterhand.

Tydligen har det den aktuella kvällen chattats delvis om väldigt specifika saker, och jag kan inte förstå hur man då skulle kunna ta miste på vem man egentligen chattar med.

Jag har själv trott att jag har chattat med min son ett par gånger, när det i själva verket har varit hans kompis. Det har visat sig efter en stund. Om chatten skulle ha gällt något specifikt, hade jag upptäckt det nästan direkt.

En sak till: enligt teorin som har framförts skulle någon annan ha chattat. Det skulle då alltså ha hänt efter att E och barnen hade blivit nedslagna. Det kan ju inte ha hänt innan, med E och barnen snällt väntande i hallen.

När man har utfört ett sådant här dåd kan man knappast vara så kall att man stannar kvar. Även om GM skulle vara tvärsäker på att det ännu dröjer några minuter innan T kommer hem, så skulle det ju faktiskt kunna komma någon annan. Någon som känner familjen väl, och bara kliver in utan att ringa på.
Jag skulle kunna tänka mig att man vill därifrån så fort som möjligt.

Vad tror ni som har framfört teorin?

Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Jag har inte framfört teorin, men jag tror gärna lite ändå om jag får lov :-)
Min fetmarkeing:
Du kan lägga till en sak här...
Mördaren är inte bara kall i såfall, han är "oduglig" som mördare
Han slår för att döda
Han sätter sig och fejkar ett msn samtal för att alla ska tro att morden sker senare
Sedan går han därifrån, med alla tre offren lever.
Skulle han inte ha märkt detta? Han måste väl nästan ha klivit över dem?

En sak till...varför går personen ut genom den vanliga dörren ut mot gatan?
Hadde det inte varit lite smartare att smyga ut genom verandadörren? eller är det lika lätt att träffa på någon eller synas där?
__________________
Senast redigerad av Frubeate 2008-10-11 kl. 01:00. Anledning: felskrivning
2008-10-11, 01:36
  #8419
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Du tolkar det som att Togge blir nervös för att Emma ska avslöja något som är ofördelaktigt för honom.

De flesta (normala) människor tolkar det som att Togge blir orolig för att Emma ska komma ihåg när hennes barn blev mördade.

Tänk så olika man kan tolka en text...

Og noen her på forumet burde absolutt finne et annet fora hvor de kan diskutere og forklares hvorfor de faktisk tenker og resonnerer slik de gjør
2008-10-11, 03:33
  #8420
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
Vår kära privatspanare som tydligen tror han kan göra polisens samt teknikernas arbete bättre har talat!

Vad i innehållet är felaktigt? Man har absolut inte bestämt sig för att få CS fälld. Man har noggrant kartlagt både T och Es liv. Deras ex osv. T satt en hel dag på polishuset i förhör. Du vill inte inse fakta, CS är skyldig till dåden.

Läs rätt!
Jag skrev att delar av innehållet är felaktigt och vissa saker saknas om CS är medskyldig eller oskyldig. Detta är glasklart.

I denna tråd spekulerar vi just kring denna möjlighet. Att CS kan vara medskyldig eller att det finns helt andra alternativa gm.

T har förhörts som vittne och sen målsägande. Han var inte misstänkt. Detta kan styrkas i FUP. Kolla diskussionerna bakåt i tråden.
2008-10-11, 03:42
  #8421
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetmarkerade.

Du återkommer ofta till att det kan ha varit någon annan än E som satt vid datorn.

Dvs mördaren satte sig, efter genomfört mord och chattade med Es syster I.

En mördare som känner E väl.

Vem är det? Vem känner E så väl? Vem är hon/han som efter att ha hamrat ner E och barnen till döds sätter sig i E och Ts arbetsrum och chattar med Es syster?

Svara vem DU syftar på.

Finns några olika möjligheter. Som jag sagt tidigare. Om vi spekulerar i denna huvudteori så finns det flera underteorier, d.v.s. olika konstellationer av gm.
Behöver inte ens vara den som begått själva brottet som messar.
2008-10-11, 03:54
  #8422
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Min fetmarkering.

Vad är felaktigt? Vad saknas?

Min fetmarkering.

Syftar du på att T mördade S och M och försökte mörda E men inte lyckades? Varför mördade han barnen? Eller, varför försökte han mörda sin familj? Motiv?

Om CS är oskyldig eller medskyldig så förstår väl alla att FUP inte är facit?


Det finns olika teorier om olika gm. Det har diskuterats en hel del om detta i tråden. Vill inte gå in på vissa detaljer i nuläget. Det är mer omfattande än du anar.
2008-10-11, 04:10
  #8423
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Nej men det finns väl ändå ingen anledning att förkasta och godta helt ur eget tycke? Det är just den inställningen som får mig att undra...vad det är som gör att du tror att du gör ett bättre jobb?

Anledningen till att stor del av FUP består av CS förehavanden, är just den att det är hon som stått åtalad och nu även befunnen skyldig. Man kan faktiskt utan att behöva förta sig, anta att det finns en hel del andra spår i det som kallas slasken.

Varför är det löjligt att inte acceptera att T kommit hem tidigare än mätningar påvisat? Du anser det inte löjligt att förkasta att han faktiskt kunnat komma hem enligt gjorda mätningar.

Sträckan har provkörts av skribenter i tråden, vilka redovisat resultat i dessa trådar. Detta har du alltså avvisat medans du utan att blinka godtar andra mätningar som styrker dina teorier. Förstår du varför jag inte finner dig särskilt seriös eller öppen för fakta som presenteras?

Du svarade dock inte på min sista fråga. Angående dina krav på källa till vittnesmål och hur du ställer dig till att man bevisligen placerar X vid viss plats på viss tid utan att kunna redovisa dessa bevis.

Kör du bil själv? Jag kör alltid mellan 20-30 km/h över tillåten hastighet.
Jag är mycket ute på vägarna. Många kör som mig.
30 och 50-sträckor: Upp till 20 km/h över.
70 och däröver-sträckor: Upp till 30 km/h över tillåten hastighet.

Självklart har polisen räknat med att T har kört max 5 km/h över tillåten hastighet. Annars blir ju tidsfönstret för CS ännu mindre än det redan är.

T har aldrig setts som misstänkt. Är det så svårt att försöka se ur en annan synvinkel? FUP är inte facit. Detta är ett typiskt exempel som du vill att jag ska ta som fakta när det inte är det. Det är ett antagande och en gissning som polisen har gjort. Om inte något vittne har sett när T exakt kommer hem så är det inte fakta. T sa ju själv först att han kom hem tidigare. Förstår du hur jag menar? Vissa saker är inte fakta.

När det gäller din fråga så talar jag bara för mig själv. Försök inte locka in mig i något som inte gäller mig. Tror du att jag är dum?
__________________
Senast redigerad av nackepa 2008-10-11 kl. 04:17.
2008-10-11, 06:44
  #8424
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Vad ska jag göra, leverera samma exempel så du får såga dem som "spekulationer" än en gång?

Dessutom så lovade du ju själv stort att återkomma med uppgifter man frågade dig om tidigare i tråden. Varför inte publicera dem nu, det har ju ändå gått ett par timmar sedan ditt utlovande.

Men ok....du har fått klargjort att det är ett faktum att E's syster chattat med E på msn. Detta avvisar du som spekulationer och inget som kan fastställas.

Det finns dokument som visar vart T befunnit sig vid tid för brott, detta förklarar du också bort genom att ifrågasätta tidslinjen för brott.

Det finns ett sms från T till E angående maten, gällande detta så ifrågasätter du beslagen av telefoner och sim-kort. Du har även spånat på teorin om att T skulle ha skickat sms till sig själv.

Det hela blir mycket bättre om man försöker sig på att göra en mer konkret tidslinje. Det gjordes tidigare i tråden, men kanske får göras igen. Jag orkar inte. Då såg man att det fanns väldigt små tidsmarginaler öht, och att T är tämligen utesluten som gm. Den verklige gm har gjort dåden med mycket liten tidsmarginal också.

Jag förstår att man kan bli trött på allt nonsens i denna tråd, men om och när man orkar, är det ganska tacksamt också: med hjälp av elementär logik och lite fakta så kommer man långt. Allt skällande från alla sidor tycker jag är tröttande. Det är mer tacksamt att se hur vissa argument passerat det orimligas gränser än att bli sur.

Sedan är nästa rätt väsentliga fråga: om vi lyckas förskjuta tidsmarginalerna bakåt i tiden, vad leder det till för resultat? Får vi därför någon annan gm än CS? Jag skulle säga nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in