2008-09-03, 03:21
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Eller någon CS har träffat? Världen kan vara bra liten ibland. Men antagligen så har det ingenting med Arboga-morden att göra direkt. Fast jag tyckte det var mycket som stämde in t ex avklippt hår i handen, hammare och sportskor.

Man kan undra hur många fall som finns i världen med dessa likheter?

När det gäller håret i handen så tycker jag det verkar otroligt att det slagits av. Inte ens teknikern verkade veta hur det hade gått till eftersom han sade att det kan ha slagits av på något sätt.
Senast redigerad av nackepa 2008-09-03 kl. 03:24. Anledning: tillägg
2008-09-03, 03:25
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Man kan undra hur många fall som finns i världen med dessa likheter?

Ja, det lär inte vara särskilt många iallafall. Sedan borde kanske den svenska polisen skicka de där hårstråna till Stuart Black. Han verkar ju vara en fena på att få fram information ur hårprover utan rötter. SKL verkar ju varken ha ork eller kunskap.
2008-09-03, 03:26
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken sverige
Säger inte emot utom på en punkt, att attacken började innefrån huset ser jag inte som troligt, GM kom via ytterdörren och gick snabbt till attack. Detta styrks av brottsplatsundersökningen.

Att spekulera om en annan kvinnlig GM är inte orimligt. (Även om jag tror CS är skyldig).

Hur menar du att det är styrkt av brottsplatsutredningen att gm måste ha kommit genom ytterdörren?
2008-09-03, 03:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Håren misstänks ha klippts av från kvinnor som åkte buss. Sedan gjorde engelska tekniker bedömningen att håret hade klippts av. Att slå av hår med trubbigt föremål utan att några rötter följer med låter ju betydligt märkligare.
Att sedan seriemördare kan slå till även i små orter är väl inte osannolikt? Hade jag varit svensk polis i skuggruppen hade jag iallafall snackat med de engelska kollegorna.

Att en seriemördare ska slå till i Sverige är inte omöjligt; ovanligt, men har förekommit (bl a en R****d N*****n). Men modus operandi, tillvägagångsättet, i Arbogafallet tycker jag inte tyda på en seriemördare, utan mer en personligt riktad handling mot E och hennes barn.

Jag håller med om att ett "avhugget" hårstrå (flera) låter litet märkligt, men att gm i Arbogafallet skulle ha haft hår med sig och placera detta i E´s hand, låter, för mig, aningen långsökt. Mest troligt är väl att E har känt med handen mot huvudet (omedvetet) och därigenom fått en hårtuss med. Detta skulle ju vara bra om det kunde konstateras; E´s hår eller inte.

Hår innehåller protein. Någon som vet om det går att göra det litet mer "osäkra" mitokondrie-DNA på hår utan rot? Eller behöver man hårrötter för att göra mitokondrieanalys också?

Bollar över hårfrågan till någon kunnig inom DNA (dvs, inte jag).
2008-09-03, 03:31
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ja, det lär inte vara särskilt många iallafall. Sedan borde kanske den svenska polisen skicka de där hårstråna till Stuart Black. Han verkar ju vara en fena på att få fram information ur hårprover utan rötter. SKL verkar ju varken ha ork eller kunskap.

Ja, jag tycker det är anmärkningsvärt att de inte undersökt hårstråna ordentligare. Men det beror förmodligen på att de tyckt detta var ointressant eftersom de inte matchade CS. Och det är ju CS som är misstänkt och till varje pris ska dömas.

Finns denna skuggrupp du pratar om? Vad sysslar de med då?
2008-09-03, 03:34
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ja, jag tycker det är anmärkningsvärt att de inte undersökt hårstråna ordentligare. Men det beror förmodligen på att de tyckt detta var ointressant eftersom de inte matchade CS. Och det är ju CS som är misstänkt och till varje pris ska dömas.

Finns denna skuggrupp du pratar om? Vad sysslar de med då?

Den fanns i maj iallafall. Se det här inlägget, med en citerad VLT-artikel:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=11155779&postcount=7057
2008-09-03, 03:42
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Att en seriemördare ska slå till i Sverige är inte omöjligt; ovanligt, men har förekommit (bl a en R****d N*****n). Men modus operandi, tillvägagångsättet, i Arbogafallet tycker jag inte tyda på en seriemördare, utan mer en personligt riktad handling mot E och hennes barn.

Jag håller med om att ett "avhugget" hårstrå (flera) låter litet märkligt, men att gm i Arbogafallet skulle ha haft hår med sig och placera detta i E´s hand, låter, för mig, aningen långsökt. Mest troligt är väl att E har känt med handen mot huvudet (omedvetet) och därigenom fått en hårtuss med. Detta skulle ju vara bra om det kunde konstateras; E´s hår eller inte.

Hår innehåller protein. Någon som vet om det går att göra det litet mer "osäkra" mitokondrie-DNA på hår utan rot? Eller behöver man hårrötter för att göra mitokondrieanalys också?

Bollar över hårfrågan till någon kunnig inom DNA (dvs, inte jag).

När jag läste en massa artiklar om håranalyser bl a på FBI:s sida så behöver man inte rötter för att göra mtDNA analys. Man kan t ex se släktskap på moderns sida (inte faderns) med enbart mtDNA analys. Sen kan man tydligen utföra andra analyser av håret, t ex kost, vad för slags vatten en person har druckit den senaste tiden etc.

"On the other hand, shed (telogen) hairs,
which are often associated with a crime, may harbor no nuclear
material. While the nucleus degrades as the hair shaft hardens during
keratinization, cellular mitochondria and mitochondrial DNA
(mtDNA) remain relatively intact, making mtDNA analysis of hair
shafts possible"
Källa: J Forensic Sci, Sept. 2005, Vol. 50, No. 5: A Simplified Method for Mitochondrial DNA Extraction from Head Hair Shafts"
2008-09-03, 03:45
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
E´s mamma ringde till dottern I när polisen var där för att prata med RJ, eftersom hon hade för sig att I sagt att hon och E chattade efter kl. 19. I ska ha sagt till mamman att hon trodde de chattade till ca 19.10 eller 19.15 och anledningen till att hon tänkt på det, var att I skulle hämta ut mat ur ugnen då.

Okej, tack prinsessan!

Detta ger väldigt lite tid för CS innan T kommer hem. Om T hade varit hemma då CS kom så hade han ju lätt kunnat avstyra hammarattacken. CS kunde ju inte tro att hon skulle klara av T med en hammare. Samma sak med risken att T kunde komma hem närsomhelst och stoppa det hela. Jag får inte ihop denna teori. Samtidigt måste CS veta att E inte har något besök av någon annan. Hur kan hon veta det? Nej, jag förstår inte det här. Vilken tid menar åklagaren att CS har kommit till Arboga?

Jag resonerar CS för att öka troligheten till att det är en alt. gm. som utfört dådet.
2008-09-03, 03:49
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Den fanns i maj iallafall. Se det här inlägget, med en citerad VLT-artikel:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=11155779&postcount=7057

Det jag reagerade på var att han sa att skuggruppen jobbar parallellt med att undersöka andra kända våldsmän.

Det låter inte som att de söker alt. gm. bland t.ex. närstående som rent statistiskt borde undersökas närmre.
2008-09-03, 03:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Okej, tack prinsessan!

Detta ger väldigt lite tid för CS innan T kommer hem. Om T hade varit hemma då CS kom så hade han ju lätt kunnat avstyra hammarattacken. CS kunde ju inte tro att hon skulle klara av T med en hammare. Samma sak med risken att T kunde komma hem närsomhelst och stoppa det hela. Jag får inte ihop denna teori. Samtidigt måste CS veta att E inte har något besök av någon annan. Hur kan hon veta det? Nej, jag förstår inte det här. Vilken tid menar åklagaren att CS har kommit till Arboga?

Jag resonerar CS för att öka troligheten till att det är en alt. gm. som utfört dådet.

Tiden när chatten upphörde är inte fastställd, men jag har för mig att det står någonstans om att sista aktivitet på E´s dator var 19.10.

Ja, allt detta är så skumt. Ska kolla i FUP om jag hittar tiden då åklagaren säger att CS kommit till Arboga, innan jag går och kramar kudden.
2008-09-03, 03:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
När jag läste en massa artiklar om håranalyser bl a på FBI:s sida så behöver man inte rötter för att göra mtDNA analys. Man kan t ex se släktskap på moderns sida (inte faderns) med enbart mtDNA analys. Sen kan man tydligen utföra andra analyser av håret, t ex kost, vad för slags vatten en person har druckit den senaste tiden etc.

"On the other hand, shed (telogen) hairs,
which are often associated with a crime, may harbor no nuclear
material. While the nucleus degrades as the hair shaft hardens during
keratinization, cellular mitochondria and mitochondrial DNA
(mtDNA) remain relatively intact, making mtDNA analysis of hair
shafts possible"
Källa: J Forensic Sci, Sept. 2005, Vol. 50, No. 5: A Simplified Method for Mitochondrial DNA Extraction from Head Hair Shafts"

Tack så mycket! Det var det jag hade för mig; att det går att göra analyser ändå, trots att mitokondrie_DNA inte ska vara lika "säkert som vanligt DNA. Men duger det i USA... Skulle SKL kunna göra detta, skulle man ju i alla fall kunna se om det finns band mellan håret och E´s mamma. Och det borde ju ge en ganska klar fingervisning. Varför har detta inte gjorts??? Pengar? Lathet? Övertygelse om att håret är E´s?
2008-09-03, 04:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Okej, tack prinsessan!

Har kollat i FUP:en. Och om jag inte fattat fel (ögonen går i kors), så menar åkl. att CS skulle ka kommit till Arboga 18.10 och åkt tillbaka med 19.34-tåget. Sidan 109 i FUP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in