Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Att en seriemördare ska slå till i Sverige är inte omöjligt; ovanligt, men har förekommit (bl a en R****d N*****n). Men modus operandi, tillvägagångsättet, i Arbogafallet tycker jag inte tyda på en seriemördare, utan mer en personligt riktad handling mot E och hennes barn.
Jag håller med om att ett "avhugget" hårstrå (flera) låter litet märkligt, men att gm i Arbogafallet skulle ha haft hår med sig och placera detta i E´s hand, låter, för mig, aningen långsökt. Mest troligt är väl att E har känt med handen mot huvudet (omedvetet) och därigenom fått en hårtuss med. Detta skulle ju vara bra om det kunde konstateras; E´s hår eller inte.
Hår innehåller protein. Någon som vet om det går att göra det litet mer "osäkra" mitokondrie-DNA på hår utan rot? Eller behöver man hårrötter för att göra mitokondrieanalys också?
Bollar över hårfrågan till någon kunnig inom DNA (dvs, inte jag).
När jag läste en massa artiklar om håranalyser bl a på FBI:s sida så behöver man inte rötter för att göra mtDNA analys. Man kan t ex se släktskap på moderns sida (inte faderns) med enbart mtDNA analys. Sen kan man tydligen utföra andra analyser av håret, t ex kost, vad för slags vatten en person har druckit den senaste tiden etc.
"On the other hand, shed (telogen) hairs,
which are often associated with a crime, may harbor no nuclear
material. While the nucleus degrades as the hair shaft hardens during
keratinization, cellular mitochondria and mitochondrial DNA
(mtDNA) remain relatively intact, making mtDNA analysis of hair
shafts possible"
Källa: J Forensic Sci, Sept. 2005, Vol. 50, No. 5: A Simplified Method for Mitochondrial DNA Extraction from Head Hair Shafts"