2008-09-03, 02:49
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Kan det här vara den riktige mördaren?:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/dorset/7088691.stm
  • Offret var en tvåbarnsmamma
  • hon blev dödad i sitt eget hem med ett hammarliknande vapen
  • hon hade avklippt hår i sina händer
  • det var kraftigt övervåld
  • mordet kan vara länkat till en försvunnen tjej i Italien (mördaren är troligtvis en resande person)

Mordet ägde rum år 2002. Mördaren kan ha någon slags fetisch för hår. Offret fick dock brösten avskurna (kanske hade mer tid på sig?).

Finns likheter helt klart. Intressant att polisen där bedömer det avklippta håret annorlunda än i Arbogafallet där man tror att det slagits av.
2008-09-03, 02:53
Medlem
fröken sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Men det fattar jag också. Mitt enda mål är att rätt gm åker fast.
CS kommer förmodligen att frias i HR för att det inte finns någon avgörande bevisning. Detta kan betyda att någon annan är gm. Är det inte viktigt för dig att den som har gjort detta fruktansvärda åker fast? På tal om deckare: Hela CS grejen är ju värsta deckarfallet. Desto troligare att det är någon som offren känner som är gm. Vissa av de teorier som finns om alt. gm. har hänt bevisligen många gånger förut i kriminalhistorien till skillnad mot CS-historien. Den är så unik att den kanske inte är sann. Finns inte rent statistiskt. Jag tycker det är logiskt att polisen nu om CS frias börjar om från början och tar tag i alla lösa trådar som finns. För att om möjligt få fast den/de som har begått ett av vår tids värsta brott.

Polisen börjar aldrig om från början, däremot kan de fortsätta en utredning. Jag vet att det som hänt är unikt, jag insåg det tidigt. Det är kanske därför ni "alternativa" kan beskylla mig för tunnelseende. Av det jag visste den 18/3, dagen efter händelsen, drog jag slutsatsen att det är en kvinna, med ett personligt hat mot barnen men även E, förmodligen ett ex till T. Detta var innan CS kom in i bilden, så jag har svårt att se någon annan GM.
2008-09-03, 02:54
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Hur CS ev. spanade vet jag inte. Vilka tidsmarginaler hade CS, om hon kom gående från tåget? Det är dock fullt möjligt att CS inte alls spanade särskilt noga, eller på något avancerat sätt. Ett vittne nämnde sig ha sett en person gå mot huset men avvika när ett billarm började låta (ett opålitligt vittne som sedan totalt ändrade historien två gånger, visserligen). Flera vittnen har sett någon stryka omkring.
Det var tämligen mörkt.

En alternativ gm skulle ha en liknande tidsmarginal, men kanske lite större bakåt i tiden.

Nu ska sägas att jag eg. inte tror på en alternativ gm, men man kan ändå se vart spekulationerna går, om inte annat för att kunna avfärda dem. Och då ligger det nära till hands att se vilka som har goda kunskaper om var personerna är, goda kontakter med dem och goda möjligheter till att manipulera tider.

Det här med tider är inte min starka sida.

Finns säkert andra här som mer exakt har alla tider som rör CS. Om inte de har gått och lagt sig. Senaste tid som E(eller alt. gm.) var på datorn tror jag var ca 19.09. Rätta mig gärna om jag har fel.
2008-09-03, 03:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Kan det här vara den riktige mördaren?:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/dorset/7088691.stm
  • Offret var en tvåbarnsmamma
  • hon blev dödad i sitt eget hem med ett hammarliknande vapen
  • hon hade avklippt hår i sina händer
  • det var kraftigt övervåld
  • mordet kan vara länkat till en försvunnen tjej i Italien (mördaren är troligtvis en resande person)

Mordet ägde rum år 2002. Mördaren kan ha någon slags fetisch för hår. Offret fick dock brösten avskurna (kanske hade mer tid på sig?).

Enligt min mening låter detta litet långsökt om vi ser till Arbogafallet. Dels är nog chansen väldigt liten att någon person, som slagit ihjäl någon i Storbritannien, letar upp just E med familj i lilla Arboga i Sverige. I Arbogafallet är ju också två barn mördade; i det andra fallet väntade mördaren inte på att kvinnans barn skulle komma hem, utan dödade kvinnan ändå. Sedan verkar håret i Englandsfallet ha varit avklippt. De hårstrån som E höll i sin hand har väl setts på som med avhuggna och är troligtvis hennes eget, till skillnad från kvinnan från England.

Och, som du skriver, brösten var bortskurna på kvinnan i England, vilket kan exempelvis tyda på ett hat mot kvinnor generellt. Men hår som fetisch för mördaren i England låter inte otroligt. Men kanske mer som en "signatur" för denne, annars skulle han väl ha klippt hår från kvinnan han mördade i England och tagit med sig som "trofé" (kanske han gjorde också?).

Frågar du mig, vilket du inte gör men jag svarar ändå , så kan mördaren i England eventuellt mer liknas vid en misstänkt seriemördare, mot fallet i Arboga, där det inte finns någonting som tyder på det.

Men artikeln visar ju också på vad mycket det kan gå att läsa ut av ett avklippt (avhugget) håtstrå, men det kanske inte var aktuellt att göra i Arbogafallet, då det verkar som om teknikernas uppfattning verkar vara att håret är E´s.
2008-09-03, 03:01
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken sverige
Polisen börjar aldrig om från början, däremot kan de fortsätta en utredning. Jag vet att det som hänt är unikt, jag insåg det tidigt. Det är kanske därför ni "alternativa" kan beskylla mig för tunnelseende. Av det jag visste den 18/3, dagen efter händelsen, drog jag slutsatsen att det är en kvinna, med ett personligt hat mot barnen men även E, förmodligen ett ex till T. Detta var innan CS kom in i bilden, så jag har svårt att se någon annan GM.

Du kan ha helt rätt i det du säger. Jag utesluter inte CS.

Men jag ser möjligheten i att byta ut CS till en annan kvinna. Som passar in på den beskrivning du gör. Som kan ha varit vän även med E. Och som kan ha varit och besökt henne. Alltså att attacken kan ha börjat innifrån huset.
2008-09-03, 03:02
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det låter mycket långsökt, med några få vaga analogier.

Hur många mordoffer påträffas egentligen med avklippt hår i nävarna? Jag tyckte det var rätt mycket som stämde in. Skoavtryckens storlek kan vara size 9 enligt en amerikansk expert. Det är 42,5 EU. Visst, Sverige ligger en bit bort. En italienare vid namn Danilo Restivo har varit misstänkt.
2008-09-03, 03:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det här med tider är inte min starka sida.

Finns säkert andra här som mer exakt har alla tider som rör CS. Om inte de har gått och lagt sig. Senaste tid som E(eller alt. gm.) var på datorn tror jag var ca 19.09. Rätta mig gärna om jag har fel.

E´s mamma ringde till dottern I när polisen var där för att prata med RJ, eftersom hon hade för sig att I sagt att hon och E chattade efter kl. 19. I ska ha sagt till mamman att hon trodde de chattade till ca 19.10 eller 19.15 och anledningen till att hon tänkt på det, var att I skulle hämta ut mat ur ugnen då.
2008-09-03, 03:08
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt min mening låter detta litet långsökt om vi ser till Arbogafallet. Dels är nog chansen väldigt liten att någon person, som slagit ihjäl någon i Storbritannien, letar upp just E med familj i lilla Arboga i Sverige. I Arbogafallet är ju också två barn mördade; i det andra fallet väntade mördaren inte på att kvinnans barn skulle komma hem, utan dödade kvinnan ändå. Sedan verkar håret i Englandsfallet ha varit avklippt. De hårstrån som E höll i sin hand har väl setts på som med avhuggna och är troligtvis hennes eget, till skillnad från kvinnan från England.

Och, som du skriver, brösten var bortskurna på kvinnan i England, vilket kan exempelvis tyda på ett hat mot kvinnor generellt. Men hår som fetisch för mördaren i England låter inte otroligt. Men kanske mer som en "signatur" för denne, annars skulle han väl ha klippt hår från kvinnan han mördade i England och tagit med sig som "trofé" (kanske han gjorde också?).

Frågar du mig, vilket du inte gör men jag svarar ändå , så kan mördaren i England eventuellt mer liknas vid en misstänkt seriemördare, mot fallet i Arboga, där det inte finns någonting som tyder på det.

Men artikeln visar ju också på vad mycket det kan gå att läsa ut av ett avklippt (avhugget) håtstrå, men det kanske inte var aktuellt att göra i Arbogafallet, då det verkar som om teknikernas uppfattning verkar vara att håret är E´s.

Det där med hårtussen i E:s hand har vi diskuterat en del tidigare i tråden.
Teknikern säger i rättegången att håret kan ha klippts, skurits eller slagits av på något sätt. På något sätt låter det för mig som att teknikern inte riktigt själv kan förklara hur? Man jämförde håret med CS. När det inte stämde så säger man att det troligtvis kommer från E. Håret har samma hårtyp som E.
Alltså ingen riktigt seriös identifikation av vems håret är. Hur många i Sverige har den hårtypen? 500 000? 100 000? 50 000? Jag vet inte.
Senast redigerad av nackepa 2008-09-03 kl. 03:13. Anledning: rättning
2008-09-03, 03:09
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Håren misstänks ha klippts av från kvinnor som åkte buss. Sedan gjorde engelska tekniker bedömningen att håret hade klippts av. Att slå av hår med trubbigt föremål utan att några rötter följer med låter ju betydligt märkligare.
Att sedan seriemördare kan slå till även i små orter är väl inte osannolikt? Hade jag varit svensk polis i skuggruppen hade jag iallafall snackat med de engelska kollegorna.
2008-09-03, 03:11
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Hur många mordoffer påträffas egentligen med avklippt hår i nävarna? Jag tyckte det var rätt mycket som stämde in. Skoavtryckens storlek kan vara size 9 enligt en amerikansk expert. Det är 42,5 EU. Visst, Sverige ligger en bit bort. En italienare vid namn Danilo Restivo har varit misstänkt.

Någon som E eller T kan ha träffat på någon utlandsresa?
Senast redigerad av nackepa 2008-09-03 kl. 03:19. Anledning: rättning
2008-09-03, 03:11
Medlem
fröken sveriges avatar
Citat:
Du kan ha helt rätt i det du säger. Jag utesluter inte CS.

Men jag ser möjligheten i att byta ut CS till en annan kvinna. Som passar in på den beskrivning du gör. Som kan ha varit vän även med E. Och som kan ha varit och besökt henne. Alltså att attacken kan ha börjat innifrån huset.

Säger inte emot utom på en punkt, att attacken började innefrån huset ser jag inte som troligt, GM kom via ytterdörren och gick snabbt till attack. Detta styrks av brottsplatsundersökningen.

Att spekulera om en annan kvinnlig GM är inte orimligt. (Även om jag tror CS är skyldig).
2008-09-03, 03:17
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Någon E eller T kan ha träffat på någon utlandsresa?

Eller någon CS har träffat? Världen kan vara bra liten ibland. Men antagligen så har det ingenting med Arboga-morden att göra direkt. Fast jag tyckte det var mycket som stämde in t ex avklippt hår i handen, hammare och sportskor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in