2008-08-21, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
"För säkerhets skull ringde F till en kompis i Sälen, vilken gick in i E dator och
kontrollerade senaste logg från E. Kompisen kunde bekräfta klockslaget 18.54. De
kontrollerade också att klockan på datorn gick rätt, vilket den verkade göra."

Men vadå? Kommer inte de här uppgifterna från polisens tekniker? Jag trodde att de hade gått igenom datorn, och att uppgifter om datorn och tider där osv kom från polisens tekniker, inte "en kompis till F" ? Har jag missuppfattat helt?

Är det inte bara fel bokstav att de menar F dator
2008-08-21, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är det inte bara fel bokstav att de menar F dator

Ja det har du rätt i, så måste det vara. Tycker ju ändå att polisens tekniker borde ha kollat sånt, inte överlåtit det på en kompis till F.
Det handlar ju om att fasställa tiden för morden. Det är ju väldigt viktigt!
2008-08-21, 21:03
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
T kunde ju snabbt tolka för familjen J vad E menat då hon vaknade upp i Uppsala och hade pratat 13, 14 för en oförstående syster I.

Ett utdrag från systern I förhör om msn.
FUP sid. 989
I uppger att hon pratade med sin syster E på MSN på kvällen den 17 mars. Det var
E som började att skriva till I och de skrev i början allmänt till varandra om hur de
mådde.
E skrev sedan att hon skulle ha inflyttningsfest på lördag och festen skulle börja runt
klockan sex.
De skrev om att I skulle vara barnvakt vecka 13 för I hade frågat om det gällde vecka 13
eller vecka 14. I frågade sedan när barnen skulle komma hem från NJ. E svarade
att de skulle komma hem på måndag. De pratade också om att T skulle ha semester nästa vecka.
I skrev om sin tenta, hon kunde inte ha barnen torsdag eller fredag för då skulle hon plugga
till tentan.
Bland det sista som E skrev var att hon skulle lägga barnen, båda barnen var trötta. I
tittade då på klockan och den var över 19 men I vet inte om klockan var 1 minut över eller
10 minuter över.
Det sista I skrev var: Förlåt att jag krånglade till det. Kram kram. I fick inget svar på sin
sista mening.
I har skrivit ner konversationen och kommer ner med den till polisen.

Den här konversationen kan enligt mig någon annan än E haft med I. Förstår inte de som så kraftigt motsätter sig detta.
2008-08-21, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Ja det har du rätt i, så måste det vara. Tycker ju ändå att polisens tekniker borde ha kollat sånt, inte överlåtit det på en kompis till F.
Det handlar ju om att fasställa tiden för morden. Det är ju väldigt viktigt!

Sant polisen skulle gjort en koll, men då är det 19:10-19:15 till 19:15-19:20 då brottet skett, inte mycket tid och spela på... Småtajt.
2008-08-21, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
ett vittne ca 18:45
ett annat vittne ca 19:00

En annan sak jag funderat på är att E nu hela tiden säger att samarbetet mellan henne och N angående barnen fungerat väldigt bra? De var överrens om det mesta och det sågs som problemfritt. Stämmer det inte att de låg i vårdnadstvist? och i så fall varför om de var så överrens?
Jag såg att någon i förhör sagt att hon var upprörd flera gånger över N sätt att vara mot barnen. Han ska också satt barnen väldigt lågt på prioriteringslistan när han planerade något?
Jag tycker det här rimmar illa och undrar över hur det egentligen var?
Jag får känslan att E nu efter att det här hänt stryker ett streck över alla problem och skönmålar N litegrann?
Dessutom skrev T i sin blogg att han hoppades att samarbetet skulle bli bättre och att de skulle kunna möta N utan att hans ögon lyste av hämnd, (eller nåt liknande)
Senast redigerad av Mariooo 2008-08-21 kl. 21:15.
2008-08-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Sant polisen skulle gjort en koll, men då är det 19:10-19:15 till 19:15-19:20 då brottet skett, inte mycket tid och spela på... Småtajt.

Det är mycket snack om hur tight med tid det har varit för utförandet utav det här dådet.

Vart är det ni vill komma med snacket om hur tight med tid det har varit?

Jag är orolig för att ni snart kommer att börja spekulera i om det överhuvudtaget har ägt rum...
2008-08-21, 21:20
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Den här konversationen kan enligt mig någon annan än E haft med I. Förstår inte de som så kraftigt motsätter sig detta.
Jag förstår inte dom som motsätter sig att det faktiskt var E som satt vid datorn. Det är konstaterat att det var E. Kan du inte acceptera fakta?

Vem visste om inflyttningsfesten? Ska du börja leta gm bland dom som var bjudna?
Vem visste att barnen skulle komma hem på måndagen efter att ha varit hos NJ?
Vem visste om T's semester?
2008-08-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Jag highlightar dina två springande punkter ovan, din åsikt är att han inte är utredd, min åsikt är att han är det, eftersom tidpunkten för brottet är mer eller mindre fastställd och T omöjligt kunde vara hemma då.

Det skulle rent teoretiskt kunna vara jag också, men jag befann mig också 16 km från villan kl 19:06 och kunde således inte heller hinna dit och utföra dådet före 19:20 när sos larmades.
Enkel matematik..

En gissning från dig eftersom det inte går fastställa det exakta avståndet hem just den tidpunkten.
2008-08-21, 21:24
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det är mycket snack om hur tight med tid det har varit för utförandet utav det här dådet.

Vart är det ni vill komma med snacket om hur tight med tid det har varit?

Jag är orolig för att ni snart kommer att börja spekulera i om det överhuvudtaget har ägt rum...
Det är konstigt att T verkar ha haft så gott om tid på sig. Han kom ju hem redan 19.18 +/-1 min. Men en gm som kan ha slagit till 19.11 hade ingen tid alls på sig. Då är det tight...
2008-08-21, 21:27
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
En gissning från dig eftersom det inte går fastställa det exakta avståndet hem just den tidpunkten.
Men han kan inte ha varit närmare än 8 km hemifrån kl. 19.11, när samtalet avslutades, kom vi väl fram till? Vi vet heller inte om tiden 19.18 är tiden då bilen parkerades utanför huset eller när han gick in genom dörren.
2008-08-21, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
E och hennes syster diskuterade saker inte en främling kunde ha vetat om.

Jag vet dock inte vad de diskuterade.

Edit: Inte T heller alltså, om jag kommer ihåg rätt.

De diskuterade vilka dagar systern kunde vara barnvakt.
2008-08-21, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caramia

Vad prata du för strunt? om det var 17 km eller 15 km gör inte så mycket skillnad i tid, läs sid 101 i FUP så ser du - såvida du kan själv räkna om den fakta som står där - att det är ganska exakt uträknat, eller vill du påstå att teknikern som angett hur långt masten når inte kan sitt jobb? Eller vad i det dokumentet är fel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in