2016-10-29, 12:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
En sak som gör mig konfunderad i artikeln är det som står om hur man hittar Eva. Någon "såg en kvinna som låg livlös i en skogsdunge". Då sprang man till föräldrarnas hus och berättade vad man sett men det var systern som hittade Eva, den som såg den livlös kvinnan i dungen gick inte de fram till kroppen?! Eller är det bara en dåligt skriven artikel? Det är nog kanske det troligaste.
Det där är intressant. Men som du säger, många artiklar är dåligt skrivna. Vi vet inte vad som är sant.
Citera
2016-10-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det fanns ju saker man inte ville gå ut med, av hänsyn till utredningen. Var det inte en kriminaltekniker som hade fått fan för att han gick ut med sådana uppgifter om mordvapnet fyra dagar efter mordet? Minns inte var jag läste det.

Det är sant, det verkar logiskt det regnade ju under natten då är en regnrock bra att ha, och en person har ju letat i området med ficklampa, kanske efter regnrocken och mordvapnet? Men cyklisten hade ingen regnrock, men ett litet paket på hållaren...Mordvapnet kan alltså varit ett slags hemmabygge, otroligt otäckt, kan en harmlös brevbärare gjort detta, efter att suttit och fikat med offret? Låter ju mer som en psykopat som konstruerat ett eget vapen, fast jag gissar att det är ett annat vapen...
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-29 kl. 13:00.
Citera
2016-10-29, 13:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Låter ju mer som en psykopat som konstruerat ett eget vapen, fast jag gissar att det är ett annat vapen...
Det intressanta här är ju om kniven var tveeggad. Det var väl en sådan kniv man trodde att GM hade använt, utifrån skadorna på kroppen. Det behöver man väl knappast skicka kniven till SKL för att undersöka?
Citera
2016-10-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det intressanta här är ju om kniven var tveeggad. Det var väl en sådan kniv man trodde att GM hade använt, utifrån skadorna på kroppen. Det behöver man väl knappast skicka kniven till SKL för att undersöka?

Det nämns väldigt lite om mordvapnet, så det är helt möjligt att man undanhåller vissa fakta. Yngre människor brukar ju skapa hemmagjorda vapen, men det krävdes ju enorm styrka att övermanna Eva och hugga genom kläder osv. Lustigt att det inte står något om polisen lät vittnet konfrontera PAJ eller Sture, han borde ju känna igen cyklisten? I artiklarna verkar det framgå att det inte genomfördes någon vittneskonfrontation, tycker att längden stämmer in på Sture, i en artikel ser man honom stående. Borde inte personer nära dessa säga om klädstilen, längden etc passar in? Jag får känslan att man försöker skydda någon, PAJ verkar ju säker på sin sak, han har inte tagit ned sin FB iaf..
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-29 kl. 13:19.
Citera
2016-10-29, 13:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det nämns väldigt lite om mordvapnet, så det är helt möjligt att man undanhåller vissa fakta. Yngre människor brukar ju skapa hemmagjorda vapen, men det krävdes ju enorm styrka att övermanna Eva och hugga genom kläder osv.

Hittade lite om kniven här:

"– En rejäl kniv med långt blad. Det han har använt är ingen vanlig förskärare, sa Rolf Wiklund på Sundsvallspolisens tekniska rotel, fyra dagar efter mordet.

Det skulle han aldrig ha sagt. Efter avslöjandet i Nya Norrland, blir det enligt källor ett "jävla liv" på polishuset i Kramfors. Polisen vill gärna hålla vissa saker för sig själva för att inte försvåra utredningen och några detaljer om mordvapnet ska inte valsa runt i pressen, tycker de.

Själva mordvapnet hittas dock aldrig. Det hetaste spåret dagarna efter mordet är istället den röda cykel som vittnen sett ligga slängd i ett dike precis intill mordplatsen."

http://www.allehanda.se/blaljus/brot...m-regnade-bort

Citat:
Lustigt att det inte står något om polisen lät vittnet konfrontera PAJ eller Sture, han borde ju känna igen cyklisten? I artiklarna verkar det framgå att det inte genomfördes någon vittneskonfrontation, tycker att längden stämmer in på Sture, i en artikel ser man honom stående. Borde inte personer nära dessa säga om klädstilen, längden etc passar in? Jag får känslan att man försöker skydda någon, PAJ verkar ju säker på sin sak, han har inte tagit ned sin FB iaf..
Kan du länka till artikeln om vittnet som såg cyklisten, jag hittar den inte.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-29 kl. 13:34.
Citera
2016-10-29, 13:32
Medlem
Sinclairs avatar
Får ju säga att Expressenartikeln om cykelmannen får mig att undra om det inte var rätt man som var häktad.
Han mindes ju inte alls något från den dagen.
Citera
2016-10-29, 13:38
Medlem
Cyklisten
Vittnet som såg cyklisten omnämns i flera olika artiklar bla här:

"Jag mötte mördaren"
http://s1033.photobucket.com/user/da...afsvm.jpg.html

"Jag kan känna igen mördaren"

http://s1033.photobucket.com/user/da...f9dca.jpg.html
Citera
2016-10-29, 13:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Får ju säga att Expressenartikeln om cykelmannen får mig att undra om det inte var rätt man som var häktad. Han mindes ju inte alls något från den dagen.
Vi kanske skall skilja på "cykelmannen" som var häktad och "cykelmannen" som vittnet såg. Det behöver ju inte vara samma person.

Tack för länkarna. Rubriken här är "Jag mötte mördaren", men på bilden blir han omkörd av cyklisten. Kom cyklisten från centrum i riktning mot brottsplatsen?
http://s1033.photobucket.com/user/da...afsvm.jpg.html

I den här artikeln står det "Strax efter mordet på Eva Söderström var en 42-årig man nära att bli påkörd av en cyklist.", men det måste väl ha varit innan mordet?
http://s1033.photobucket.com/user/da...f9dca.jpg.html

Man förstår ju att polisen var säker på att det här var mördaren, men i programmet säger Bosse och Safarik inte ett ord om de här uppgifterna. Skumt.
Citera
2016-10-29, 14:04
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tror som "echoes" att det troligen var väninnans bil. Denna artikel var förmodligen från någon av dagarna direkt efter mordet och då brukar det vara mycket som inte har kommit fram eller blir fel.
En sak som gör mig konfunderad i artikeln är det som står om hur man hittar Eva. Någon "såg en kvinna som låg livlös i en skogsdunge".
Då sprang man till föräldrarnas hus och berättade vad man sett men det var systern som hittade Eva, den som såg den livlös kvinnan i dungen gick inte de fram till kroppen?! Eller är det bara en dåligt skriven artikel? Det är nog kanske det troligaste.

Var inte det med i programmet också? De hittar Evas block "på parkeringen". Tyligen nära mordplatsen. För då säger "någon": det är något konstigt där inne i skogen, varpå de går dit och hittar kropparna.

Bortsett från att det kanske visar att man trots programledarnaa förmodande kan se kroppen från vägen, så ställer det ju frågan vem "någon" är. Som omtalas så både i artikel i närtid och i tv-programmet.
Är det en granne? Evas nya relation? Eller någon annan?
Den hoppas jag polisen kollade upp.
Citera
2016-10-29, 14:20
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Det nämns väldigt lite om mordvapnet, så det är helt möjligt att man undanhåller vissa fakta. Yngre människor brukar ju skapa hemmagjorda vapen, men det krävdes ju enorm styrka att övermanna Eva och hugga genom kläder osv. Lustigt att det inte står något om polisen lät vittnet konfrontera PAJ eller Sture, han borde ju känna igen cyklisten? I artiklarna verkar det framgå att det inte genomfördes någon vittneskonfrontation, tycker att längden stämmer in på Sture, i en artikel ser man honom stående. Borde inte personer nära dessa säga om klädstilen, längden etc passar in? Jag får känslan att man försöker skydda någon, PAJ verkar ju säker på sin sak, han har inte tagit ned sin FB iaf..
Varför skulle PAJ ta ned sin FB.
Du kan prova att bli vän med han på FB och ställa frågor.Så får du se vad som händer.

Tycker att det är dags att PAJ går ut och försvarar sig i media eller här eller på FB.

Risken är stor att han inte vill säga mer än nödvindigt.Ju mer han säger ju mer trasslar han in sig.

Tycker Per-Arne J skulle varit med på tv personligen.PAJ har varit yrkesverksam inom tv i många år.
Han har en viss vana med TV om man säger så.

Vart tog theblackdahlia vägen?Och Toknisse.Dom personenerna verkar veta en hel del.
Senast redigerad av olovpalme 2016-10-29 kl. 14:39.
Citera
2016-10-29, 14:47
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Fanns parkeringen till vänster då? Är det där hennes block hittades?

Jag det fanns parkering där även 1987, vet ej om blocket hittades där men det låter rimligt.
Citera
2016-10-29, 14:54
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Mordplatsen ligger alltså bara några hundra meter från nuvarande Dollar?

Ja det är väl ca. 4-5 minuters gångavstånd från nuvarande Dollarstore till mordplatsen, man ser dit från Dollarstore's parkering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in