2016-10-28, 22:23
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Jag får ändå inte riktigt planen att gå ihop. Bilfärden hela vägen från Mr P:s lägenhet till Evas föräldrahem tar väl inte mer än tio minuter. Första hälften som åktes tar alltså fem. Sedan är det väl max tio minuters promenad till mordplatsen inklusive att Laban pinkar.
Om Mr P enl teorin kör efter så borde han då tro att Eva var framme när han kom. Han ska alltså då ha väntat tills besökarna lämnat - minst två minuter, kört dit - tio minuter, parkerat en bit bort och gått dit, hunnit konstatera att hon inte var hemma utan att väcka hennes föräldrar och tagit cykel i motstt riktning. Mig förefaller det märkligt att hon inte inklusive hundpromenaden redan var framme.

Säg att han väntade 3 min. efter att dom lämnade, sen tar det 1 min. att ta sig till bilen och 3 min. att köra till Eva's föräldrahem = 7 min.

Eva lämnar lägenheten, säg att det tar 2 min. innan väninnorna startar bilen, resväg 4-5 min. (kör långsammare, sitter och pratar), 2-3 min. extra prat och avsked vid bilen i korsningen, Eva ska ju flytta dagen efter osv. därefter tar det ca. 6-7 min. för henne att gå sträckan fram till mordplatsen = 14 min-17 min. Där har du mördarens 7 minuter till godo.
Citera
2016-10-28, 22:25
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
En damcykel av äldre modell, blank skärm, matt orange-röd färg, ingen barnsits. Någon nämner ett litet svart paket på pakethållaren på den som cyklade förbi. Visst kan det finnas många sådana i området.
Fast fick rikskrim rätt info? Att pojkvännen inte var någon pojkvän, att han varit våldsam när han var full, de skumma samtalen under natten etc. Utredare från Rikskrim var även inblandade i da Costa-fallet, tycker du det gick bra?
Vem berättade det om cykeln och när?

Rikskrim var inga nollor som endast tittade på vad de lokala poliserna gav dom. Naturligtvis intervjuade man alla intressanta så ingående man kunde. Såvida inte samtliga ljög för dom så fick dom med stor sannolikhet reda på vilka relationer de inblandade hade. Skärp dig. da Costa är så mycket mer och har inget med detta eller rikskrim att göra.
Citera
2016-10-28, 22:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Mark Safarik: 23 år som profilerare på FBI JÄMFÖRT MED: den anonyme användaren på flashback "Joe Blow" = jag väljer Mark alla dagar i veckan.

Bo Åström: utredare med en otrolig erfarenhet från mordfall JÄMFÖRT MED: den anonyme användaren på flashback "Joe Blow" = jag väljer Bo.
Det beror på hur man ser det. Safarik och Bosse lyckades väl inte lösa ett enda fall förra säsongen. Joe Blow har vad jag vet aldrig misslyckats med någon mordutredning .
Citera
2016-10-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vem berättade det om cykeln och när?

Rikskrim var inga nollor som endast tittade på vad de lokala poliserna gav dom. Naturligtvis intervjuade man alla intressanta så ingående man kunde. Såvida inte samtliga ljög för dom så fick dom med stor sannolikhet reda på vilka relationer de inblandade hade. Skärp dig. da Costa är så mycket mer och har inget med detta eller rikskrim att göra.

Skärp dig själv? Du har ju inte ens läst länkarna i tråden? Nu är artiklarna nere men du kan själv läsa ögonvittnenas beskrivning av cykeln som låg vid sidan av vägen, det är vittnesmål från 1987, tror du inte polisen förhörde personerna som såg cykeln??? Du har ju ingen aning om vad Rikskrim ansåg eller gjorde i Kramfors, du spekulerar ju själv helt vilt!
Citera
2016-10-28, 22:31
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det beror på hur man ser det. Safarik och Bosse lyckades väl inte lösa ett enda fall förra säsongen. Joe Blow har vad jag vet aldrig misslyckats med någon mordutredning .

Har han inte det? Det visste jag inte! Det betyder att Joe Blow är den bästa mordutredaren vi har i det här landet alltså?

Om det är så vill jag att han också ska göra ett program om Eva-mordet! Det skulle vara mycket intressant!
Citera
2016-10-28, 22:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Det beror på vad du menar med att lösa ett fall? Är det åtal du menar eller, så kan det vara svårt i brist på bevisning. Vi har många polisiärt uppklarade fall som aldrig lett till åtal.
Citera
2016-10-28, 22:37
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Skärp dig själv? Du har ju inte ens läst länkarna i tråden? Nu är artiklarna nere men du kan själv läsa ögonvittnenas beskrivning av cykeln som låg vid sidan av vägen, det är vittnesmål från 1987, tror du inte polisen förhörde personerna som såg cykeln???
Tycker du att det är rimligt att man skriver om en cykel i tidningen och att detta inte når Evas närmsta och att dom gör kopplingen till en dom äger?
Citera
2016-10-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Tycker du att det är rimligt att man skriver om en cykel i tidningen och att detta inte når Evas närmsta och att dom gör kopplingen till en dom äger?

Nej, har jag påstått det? Detta har ju redan diskuterats som en mycket märklig omständighet.
Citera
2016-10-28, 22:39
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Säg att han väntade 3 min. efter att dom lämnade, sen tar det 1 min. att ta sig till bilen och 3 min. att köra till Eva's föräldrahem = 7 min.

Eva lämnar lägenheten, säg att det tar 2 min. innan väninnorna startar bilen, resväg 4-5 min. (kör långsammare, sitter och pratar), 2-3 min. extra prat och avsked vid bilen i korsningen, Eva ska ju flytta dagen efter osv. därefter tar det ca. 6-7 min. för henne att gå sträckan fram till mordplatsen = 14 min-17 min. Där har du mördarens 7 minuter till godo.

Vad jag menade var att tv-programmets rekonstruktion där den ene spelade fn gående Eva och den andre en åkande Mr P har en svaghet. Nämligen när de visar vägen de tar så kör "Mr P" länge på samma vägsträckning som "Eva" går. Men filmar inte den. Passerade möjligen "Mr P" "Eva" under rekondtruktionen?
Citera
2016-10-28, 22:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Det betyder att Joe Blow är den bästa mordutredaren vi har i det här landet alltså?

Jag skojade naturligtvis om Joe Blow. Det jag är ute efter är väl att TV4 vill göra ett spännande program, och vi kan inte utgå ifrån att vi får en helt objektiv bild. Att se på "Svenska fall för FBI" är inte riktigt som att få läsa förundersökningen. T.ex. känns det lite som att man ju gärna framställer det som att den gamla utredningen riktade in sig mycket hårt på cykelmannen, och helt bortsåg från Mr.P. Jag tror inte att den bilden stämmer riktigt.
Citera
2016-10-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, och skulle det ränna runt en sån typ i Kramfors med stor lokalkännedom, så skulle det vara fler mord av samma typ. Vet man att hon våldtogs också? Tidningarnas artiklar från den tiden skriver våldtäkt.

Det skall tilläggas att kläderna inte var sönderslitna på något sätt, ett byxben var vänt ut och in, vilket kanske innebär att hon kläddes av medan hon var död. Alltså tecken på en arrangerad scen. Tidningarna skriver som sagt om våldtäkt, en läkare hävdar att det är en "stor sannolikhet" att Eva utsatts för sexuellt våld. Safarik avfärdar allt detta, kanske också en svaghet i deras resonemang?
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-28 kl. 22:50.
Citera
2016-10-28, 22:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
en läkare hävdar att det är en "stor sannolikhet" att Eva utsatts för sexuellt våld. Safarik avfärdar allt detta, kanske också en svaghet i deras resonemang?
Ja, det skulle vara intressant att veta vad läkaren grundade sin uppfattning om sexuellt våld på. Och på vad grundar sig egentligen Safariks uppfattning att det bara var arrangerat för att se ut så?
Senast redigerad av Draifos 2016-10-28 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in