2016-10-28, 21:33
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Hmmm min största kökskniv är har nog en bortåt 25 cm klinga. Och det finns större kockknivar. Den är emellertid enkeleggad. Förskärare är väl en något smakare variant av kockkniv som ibland gar en liten egg baktill.

Helt dubbeleggad stor kniv är ju inte särskilt användbar till annat än just att slåss med. Och ovanlig. Då tror jag mer på en s k bowiekniv: de är rärr stora och ofta en insärning i bladnacken med en egg en bit ner, kanske sex centimeter. Kan det vara en sådan?

Kniven som användes vid mordet var ca. 25 cm. Eva dödades med 11 djupa knivhugg och hunden Laban dödades med 1 kraftigt hugg.
Citera
2016-10-28, 21:38
Medlem
Fast hur blir det med cyklisten som cyklade mot brottsplatsen ca 23:00, som sågs av en hundförare? Förutsättningen är väl att PAJ cyklar ner från föräldrahemmet inte mot det, eller har jag missförstått geografin här? I en artikel står det att hundägaren befann sig i närheten av en avfart vid Limstagatan där han nästan blev överkörd av cyklisten. Sedan blev hunden orolig så troligen var cyklisten inblandad, men kan det varit PAJ och i enlighet med scenariot som Mark målar upp?
Citera
2016-10-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Ja, det låter iallafall mer troligt med en sådan s.k "Bowie-kniv" än en militär kommandokniv. Tyvärr har vi ingen mer info om mordvapnet än det Mark säger i programmet: "A ten-inch double-edged knife".

Lite off-topic: Leif GW visade upp en dubbeleggad kniv i senaste Veckans Brott vilken hade använts vid ett gammalt mord.
Citera
2016-10-28, 21:40
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
PAJ behöver inte alls ha ställt bilen just vid föräldrarnas hus, han kan medvetet ha parkerat den någonstans i närheten eftersom han inte ville bli sedd. När Eva inte var hemma tog han i stället cykeln för att möta upp henne och Laban. Att använda sig av cykeln var smart då den inte kan kopplas till honom, hade han haft sin bil parkerad vid mordplatsen hade han åkt fast redan 1987. Kanske hade han räknat ut detta? I sådant fall var mordet knappast en impulshandling utan planerat. Efter mordet lämnade han platsen med egen bil som han hade parkerat på lämpligt ställe.

Enligt uppgift dök han senare upp på nattklubben Kramm i centrala Kramfors, förmodligen för att skaffa sig alibi. Senare på natten när folk har gått hem från krogen och allt har lugnat ner sig så får han lite tid att tänka över det som hänt, man kan då anta att han även kommer att tänka på cykeln och återvänder därför till brottsplatsen i gryningen någon gång mellan 04.00-05.00 för att ta rätt på den. Kanske är det även nu som han passar på att rigga brottsplatsen så att det ska se ut som ett sexmord, dvs. han tar av henne byxorna och trosorna vilka sedan hittas intill Eva's döda kropp (detta lär han knappast haft tid att göra vid mordtillfället). Med lite is i magen och övertygad om att har lyckats med det perfekta brottet leder han sedan cykeln uppför backen till föräldrarnas hus och ställer den på samma ställe som han tog den och därefter åker han hem.

Jag får ändå inte riktigt planen att gå ihop. Bilfärden hela vägen från Mr P:s lägenhet till Evas föräldrahem tar väl inte mer än tio minuter. Första hälften som åktes tar alltså fem. Sedan är det väl max tio minuters promenad till mordplatsen inklusive att Laban pinkar.
Om Mr P enl teorin kör efter så borde han då tro att Eva var framme när han kom. Han ska alltså då ha väntat tills besökarna lämnat - minst två minuter, kört dit - tio minuter, parkerat en bit bort och gått dit, hunnit konstatera att hon inte var hemma utan att väcka hennes föräldrar och tagit cykel i motstt riktning. Mig förefaller det märkligt att hon inte inklusive hundpromenaden redan var framme.
Citera
2016-10-28, 21:46
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Jag avskyr att blanda in känslor i detta, men var det ingen annan som kände ett litet extra hugg i hjärtat när man fick reda på att Evas föräldrar båda dog inom tre år efter detta brutala mord?

Annelis och Evas vän sade ju i programmet: "Jag tror de sörjde ihjäl sig".
Senast redigerad av MyBladeIsSharp 2016-10-28 kl. 21:54.
Citera
2016-10-28, 21:55
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Fast hur blir det med cyklisten som cyklade mot brottsplatsen ca 23:00, som sågs av en hundförare? Förutsättningen är väl att PAJ cyklar ner från föräldrahemmet inte mot det, eller har jag missförstått geografin här? I en artikel står det att hundägaren befann sig i närheten av en avfart vid Limstagatan där han nästan blev överkörd av cyklisten. Sedan blev hunden orolig så troligen var cyklisten inblandad, men kan det varit PAJ och i enlighet med scenariot som Mark målar upp?

Vägsträckan som Eva åkte med bilen när hon blev avsläppt och den alternativa vägen som PAJ ska ha tagit är ungefär lika långa, det tar max 3-4 min att köra dit från Björstagatan där dom spenderade kvällen. Skulle PAJ som startade senare dessutom ha cyklat skulle det ta betydligt längre tid så jag utgår ifrån att han måste ha åkt bil till Eva's föräldrars hus för att kunna vara där så pass snabbt och ändå ha ca. 7½ minut till godo på Eva.
Citera
2016-10-28, 22:01
Medlem
Joe Blows avatar
Det är lika ledsamt som komiskt att läsa allas fantasier skena iväg och torgföra sina övertygade uppfattningar baserat på ett i alla delar uselt TV-program. Ni som diskuterar cykeln är till exempel helt övertygade att ni vet vilken det är. Ingen av vittnena har mig veterligen beskrivit den i någon större detalj. Det fanns nog en hel del damcyklar i Kramfors och skapligt stor sannolikhet att den var röd.

Det skadar inte att vara lite sansad och inte tro på allt som sägs i TV av två professionella skrävlare. Riktiga, seriösa och skickliga mordutredare har en helt annan framtoning än dessa två karikatyrer. Som framgått tidigare i tråden så var tydligen några av rikskrim på plats veckorna efter mordet för att leda eller assistera utredningen. Även om de lokala clownerna var värdelösa skulle dessa garanterat inte missa att nagelfara Herr P in i minsta detalj.
Citera
2016-10-28, 22:02
Medlem
Mr P arbetade ju som "tv-pejlare" på 90-talet. Någon som vet om han betedde sig hotfullt mot folk under sitt yrkesutövande?
Citera
2016-10-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det är lika ledsamt som komiskt att läsa allas fantasier skena iväg och torgföra sina övertygade uppfattningar baserat på ett i alla delar uselt TV-program. Ni som diskuterar cykeln är till exempel helt övertygade att ni vet vilken det är. Ingen av vittnena har mig veterligen beskrivit den i någon större detalj. Det fanns nog en hel del damcyklar i Kramfors och skapligt stor sannolikhet att den var röd.

Det skadar inte att vara lite sansad och inte tro på allt som sägs i TV av två professionella skrävlare. Riktiga, seriösa och skickliga mordutredare har en helt annan framtoning än dessa två karikatyrer. Som framgått tidigare i tråden så var tydligen några av rikskrim på plats veckorna efter mordet för att leda eller assistera utredningen. Även om de lokala clownerna var värdelösa skulle dessa garanterat inte missa att nagelfara Herr P in i minsta detalj.

En damcykel av äldre modell, blank skärm, matt orange-röd färg, ingen barnsits. Någon nämner ett litet svart paket på pakethållaren på den som cyklade förbi. Visst kan det finnas många sådana i området.
Fast fick rikskrim rätt info? Att pojkvännen inte var någon pojkvän, att han varit våldsam när han var full, de skumma samtalen under natten etc. Utredare från Rikskrim var även inblandade i da Costa-fallet, tycker du det gick bra?
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-28 kl. 22:13.
Citera
2016-10-28, 22:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är lika ledsamt som komiskt att läsa allas fantasier skena iväg och torgföra sina övertygade uppfattningar baserat på ett i alla delar uselt TV-program.
Ja, jag känner att det är lätt att dras med. Man bygger lätt upp sin bild av mordet utifrån vem man misstänker. Förut trodde man t.ex. att GM var en cyklist som var känd för att antasta kvinnor, och då tolkade man naturligtvis nakenheten som att det fanns ett sexuellt motiv. När man sedan misstänker P så ser man i stället avkläddheten som att GM har velat få det att se ut som ett sexmord. Det har väl egentligen inte framkommit några nya omständigheter?
Senast redigerad av Draifos 2016-10-28 kl. 22:14.
Citera
2016-10-28, 22:18
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Det är lika ledsamt som komiskt att läsa allas fantasier skena iväg och torgföra sina övertygade uppfattningar baserat på ett i alla delar uselt TV-program.

Jag anser att vi har diskuterat Marks och Bosses nya fynd på ett ganska konstruktivt sätt. Flera flashbackare har ifrågasatt detaljer men på det stora hela verkar de flesta finna Marks och Bosses slutsatser mycket intressanta. Personligen tycker jag inte TV-programmet är uselt, även om jag förstår att du och en till person (Börje Öhman) förmodligen nog gör det. Och även "Mr.P" förstås!

Citat:
Ni som diskuterar cykeln är till exempel helt övertygade att ni vet vilken det är.

Den enda röda damcykel (som beskrivningen är av cykeln av vittnen) som hittats är den som Mark och Bosse har hittat. Eller har du något tips på en annan röd damcykel som kan kopplas till Eva och mordet?

Citat:
Ingen av vittnena har mig veterligen beskrivit den i någon större detalj. Det fanns nog en hel del damcyklar i Kramfors och skapligt stor sannolikhet att den var röd.

Det fanns det säkert. Kan du koppla någon av dessa röda damcyklar till Eva-mordet?

Citat:

Mark Safarik: 23 år som profilerare på FBI JÄMFÖRT MED: den anonyme användaren på flashback "Joe Blow" = jag väljer Mark alla dagar i veckan.

Bo Åström: utredare med en otrolig erfarenhet från mordfall JÄMFÖRT MED: den anonyme användaren på flashback "Joe Blow" = jag väljer Bo.
Senast redigerad av MyBladeIsSharp 2016-10-28 kl. 22:43.
Citera
2016-10-28, 22:22
Medlem
Draifoss avatar
Safarik och Bosse menar att GM inte visste att Eva skulle hoppa ur bilen och gå sista biten, och det kan ju säkert stämma. I så fall visste han alltså inte att han skulle hinna före henne till huset. Men skulle GM:s avsikt då ha varit att döda henne inne i föräldrarnas hus? Eller tänker man sig att hans plan var att försöka lura ut henne först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in