2013-10-31, 15:46
Medlem
Hej. Jag tog körkort någon gång i början av 2011, B körkort. I december 2011 så hamnade jag i fyllecell dvs en LOB och under hösten 2012 så gjorde jag mig skyldig till ett ringa narkotikabrott positiv på cannabis samt innehav 1g cannabis och innehav av 2st diazepam tabletter(ångestdämpande vet ej vilken "sort").

Mitt körkort vart då återkallat och jag fick en spärrtid tills i september år 2013. Och nu under sommaren i juni så tackade man dumt nog ja till ett par puffar på en spliff och jag vart dagen efter stoppad av polisen när man var ute o knalla och fick då lämna ett UP pga min historik

Jag åkte då på ett nytt ringa narkotikabrott enbart eget bruk men inget innehav eller så.. Nu lever jag helt drogfritt och vill verkligen ta ett nytt körkort för att kunna ta mig ut på arbetsmarknaden

Men hur kommer detta att gå? Eftersom min spärrtid har löpt ut kan jag ansöka om ett nytt körkortstillstånd förmodar jag, men hur ser man på det ringa narkotikabrottet som skedde i sommras? Finns det en risk att man lägger på en ny spärrtid eller kanske kan man öka längden på övervakningen i istället så att jag får lämna urinprov i 12mån istället för 6mån som jag förstått att det brukar vara?

Skulle vara asnice om någon skulle kunna gissa vad som kommer att hända med mitt fall om jag nu ansöker om körkortstillstånd, vill verkligen ha körkort och bangar inte för att bevisa min drogfrihet så länge det krävs. Tack på förhand!
Citera
2013-10-31, 20:54
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Complex1
Hej.
Skulle vara asnice om någon skulle kunna gissa vad som kommer att hända med mitt fall om jag nu ansöker om körkortstillstånd, vill verkligen ha körkort och bangar inte för att bevisa min drogfrihet så länge det krävs. Tack på förhand!
Ptja, varför inte ansöka och se vad som händer?

Min gissning är att du inte får ytterligare spärrtid. Men eftersom grunden för att återkalla hade med nykterhet att göra och du under denna tid gjorde dig skyldig till narkotikabrott så vill man nog se att du knallar iväg till farbror doktor och kissar ett antal gånger för att se hur det står till med ditt drog- och alkoholintag.
Citera
2013-11-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ptja, varför inte ansöka och se vad som händer?

Min gissning är att du inte får ytterligare spärrtid. Men eftersom grunden för att återkalla hade med nykterhet att göra och du under denna tid gjorde dig skyldig till narkotikabrott så vill man nog se att du knallar iväg till farbror doktor och kissar ett antal gånger för att se hur det står till med ditt drog- och alkoholintag.

Tack för svaret! Får helt enkelt ansöka och se vad som händer Har du någon koll på hur det är med testerna för alkoholintag, är det total nykterhet som gäller där också eller kan man dricka några öl ibland utan att det blir problem? Har hört div skräckhistorier om folk som supit till någon gång och fått gå yttligare 6mån på tester pga en fylla

Sen skulle jag vilja passa på att fråga om prövotiden kommer att bli längre när jag tar ett nytt kort. Hört om vänner som råkat ut för detta men det har ej gällt nykterhetsanseende, utan trafikbrott.
Citera
2013-11-12, 00:59
Medlem
Åkte fast för ringa narkotika (cannabis) för lite över två år sedan. Jag har, med undantag av ringa narkotika, rent i brottsregistret. Kommer Transportstyrelsen förvägra mig ett körkortstillstånd?
Citera
2013-11-12, 02:06
Medlem
Hejsan!

Det är så här att jag torskade för ringa narkotikabrott för tre veckor sedan. (Körde inte bil).
Jag fick körkortet i januari 2013 och har prövotid. Polismannen sa att det va på gränsen positiv/negativ men han bestämde sig för att skriva positiv, så jag tror att analysen kommer att visa lite thc iallafall. Båda polismännen sa att körkortet inte kommer ryka. Men frågan är ska man tro på detta? Vad vet ni om det? Tacksam för tips!
Citera
2013-11-14, 16:04
Medlem
Hej.
Fick igår reda på att transportstyrelsen överväger att göra ett ingripande mot mitt körkort och körkortstillstånd för att jag den 30e Maj i år ej anpassat avstånd till framförvarande fordon.
Jag körde in under en lastbil som var påväg att svänga höger medan jag skulle fortsätta rakt framåt. Lastbilen bromsar in hastigt för en cyklist och jag tror att jag ska kunna fortsätta rakt fram men gör inte det. Det var ingen hög hastighet eller så men jag kom in under lastbilen och kom inte loss med bilen. Det blev inga skador på lastbilen utan det var bara min bil som fick smällen. Eftersom det var mitt i centrum och vid lunchtid så blev det lite uppståndelse och polisen kom till plats. Tillslut kom också bärgningsbilen och vi körde in på en parkering och jag fick skriva under lite försäkringspapper och så. Jag var jätteorolig för att mitt körkort skulle rycka där på plats men polismannen sa att det sannolikt inte skulle bli något av detta, utan att det var ett sådant vanlig förteelse.
Tills för en månad sedan då en polis ringer och säger att jag antingen ska betala böter för händelsen eller att det ska skickas vidare till en åklagare och en eventuell rättegång. Jag frågar polisen lite mer vad de olika alternativen innebär. Han säger då att ifall jag väljer bötern på 2000 kr så tar ärendet slut där. Men att ifall jag att ta det till rätten så kan de bli större kostnader för mig. Jag, som ännu en gång är orolig för att få mitt körkort indraget då jag fortfarande är under min prövotid, frågar ifall något av alternativen gör så att jag riskerar att få mitt körkort indraget. Polisen säger nej, det tar slut här. Han nämner ingenting om att det ska gå vidare till transportstyrelsen.
Så nu sitter jag iallafall här och ska skriva ett yttrande om varför de inte ska dra mitt körkort. Jag jobbar i Norge för olika bemanningsföretag och behöver ha en bil till mitt förfogande då jag kan bli inringd för jobb iprincip närsom. Jag har läst mig till att jag max kan få körkortet indraget i 4 månader(vilket blir permanent eftersom min prövotid inte gått ut ännu) eller minimum att jag får en varning. Men har också förstått att omständigheterna i det enskilda fallet avgör. Alltså hur stor trafikfara det var. Enligt min åsikt så var det ingen större trafikfara då min lilla röda opel corsa inte ens rubbade lastbilen, utan bara åkte in och fastnade i baken på den. Transportstyrelsen kanske däremot väljer att se det som att det fanns en risk för att lastbilen skulle rulla in på övergångstället(eftersom den var påväg åt höger och jag rakt fram) och då utsätta fotgängare och cyklister för fara. Men det är väl nästan fysiskt omöjligt? Eftersom jag är påväg rakt fram och lastbilen påväg att svänga, även om nu hastigheten hade varit så hög att jag lyckats rubba lastbilen så hade det ju inte varit i riktning mot övergångsstället? Utan snarare i rakt fram, i den riktningen som jag var påväg åt.
Så nu undrar jag vad ni tror min chanser är. Ifall jag bara får en varning eller ifall det blir indraget? Måste tillägga att jag också är dömd för misshandel. Vet inte ifall det räknas med i deras bedömning men det antar jag att det gör. Det är en jäkla skitgrej egentligen, och det är bara ren otur att det hände just i stan och att det blev en sådan uppståndelse. Hade det hänt någon annanstans hade polisen inte kommit och det hade bara blivit en försäkringsfråga. En försäkringsfråga som dessutom inte har kommit på tal då jag inte blivit kontaktad av lastbilsägaren angående några skador på hans lastbil.
Känner mig bara lurad av polisen som två gånger sa att jag inte riskerade mitt körkort, även fast jag nu uppenbarligen gjorde det.
Citera
2013-11-14, 17:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vamoro
Hej.
Fick igår reda på att transportstyrelsen överväger att göra ett ingripande mot mitt körkort och körkortstillstånd för att jag den 30e Maj i år ej anpassat avstånd till framförvarande fordon.
Jag körde in under en lastbil som var påväg att svänga höger medan jag skulle fortsätta rakt framåt. Lastbilen bromsar in hastigt för en cyklist och jag tror att jag ska kunna fortsätta rakt fram men gör inte det. Det var ingen hög hastighet eller så men jag kom in under lastbilen och kom inte loss med bilen. Det blev inga skador på lastbilen utan det var bara min bil som fick smällen. Eftersom det var mitt i centrum och vid lunchtid så blev det lite uppståndelse och polisen kom till plats. Tillslut kom också bärgningsbilen och vi körde in på en parkering och jag fick skriva under lite försäkringspapper och så. Jag var jätteorolig för att mitt körkort skulle rycka där på plats men polismannen sa att det sannolikt inte skulle bli något av detta, utan att det var ett sådant vanlig förteelse.
Tills för en månad sedan då en polis ringer och säger att jag antingen ska betala böter för händelsen eller att det ska skickas vidare till en åklagare och en eventuell rättegång. Jag frågar polisen lite mer vad de olika alternativen innebär. Han säger då att ifall jag väljer bötern på 2000 kr så tar ärendet slut där. Men att ifall jag att ta det till rätten så kan de bli större kostnader för mig. Jag, som ännu en gång är orolig för att få mitt körkort indraget då jag fortfarande är under min prövotid, frågar ifall något av alternativen gör så att jag riskerar att få mitt körkort indraget. Polisen säger nej, det tar slut här. Han nämner ingenting om att det ska gå vidare till transportstyrelsen.
Så nu sitter jag iallafall här och ska skriva ett yttrande om varför de inte ska dra mitt körkort. Jag jobbar i Norge för olika bemanningsföretag och behöver ha en bil till mitt förfogande då jag kan bli inringd för jobb iprincip närsom. Jag har läst mig till att jag max kan få körkortet indraget i 4 månader(vilket blir permanent eftersom min prövotid inte gått ut ännu) eller minimum att jag får en varning. Men har också förstått att omständigheterna i det enskilda fallet avgör. Alltså hur stor trafikfara det var. Enligt min åsikt så var det ingen större trafikfara då min lilla röda opel corsa inte ens rubbade lastbilen, utan bara åkte in och fastnade i baken på den. Transportstyrelsen kanske däremot väljer att se det som att det fanns en risk för att lastbilen skulle rulla in på övergångstället(eftersom den var påväg åt höger och jag rakt fram) och då utsätta fotgängare och cyklister för fara. Men det är väl nästan fysiskt omöjligt? Eftersom jag är påväg rakt fram och lastbilen påväg att svänga, även om nu hastigheten hade varit så hög att jag lyckats rubba lastbilen så hade det ju inte varit i riktning mot övergångsstället? Utan snarare i rakt fram, i den riktningen som jag var påväg åt.
Så nu undrar jag vad ni tror min chanser är. Ifall jag bara får en varning eller ifall det blir indraget? Måste tillägga att jag också är dömd för misshandel. Vet inte ifall det räknas med i deras bedömning men det antar jag att det gör. Det är en jäkla skitgrej egentligen, och det är bara ren otur att det hände just i stan och att det blev en sådan uppståndelse. Hade det hänt någon annanstans hade polisen inte kommit och det hade bara blivit en försäkringsfråga. En försäkringsfråga som dessutom inte har kommit på tal då jag inte blivit kontaktad av lastbilsägaren angående några skador på hans lastbil.
Känner mig bara lurad av polisen som två gånger sa att jag inte riskerade mitt körkort, även fast jag nu uppenbarligen gjorde det.

Det är ju inte polisen som tar ditt körkort, utan transportstyrelsen. De anser förmodligen att om man sysslar med vårdslöshet i trafik, så skall man ha en bra förklaring till att man klistrar fast sin Opel Corsa i bakändan på en lastbil. Vem vet, de kanske tror att man inte ser cyklar, barnvagnar eller lösgående barn ? De har ju bara domen att gå på, detta är rutin. Ta det inte personligt, även om det drabbar personligt.

Du skall nu skriva en inlaga. I denna skall du naturligtvis beskriva saken så fördelaktigt för dig som möjligt. Hur du skall förklara (bort) att du kör på andra fordon bakifrån på ett sådant sätt att det inte är "ringa vårdslöshet" vet jag inte riktigt. (det som ligger dig i fatet är alltså att du dömts (dömt dig själv) för vårdlöshet i trafik. Har du i övrigt rent register (inga fortkörningar eller andra småsaker som moppetrim eller andra mer personliga småbrott) kan det kanske gå att peka på att din försörjning blir hotad av att mista körkortet.
Citera
2013-11-14, 17:18
Medlem
Tack för snabbt svar
Men vårdslöshet i trafik är det väl inte tal om? Det är ju att jag inte hållt avstånd. Det faller väl inte in under samma kriterier, eller?

Jo jag vet idag att det är transportstyrelsens sak att avgöra, men tycker bara att det var lite lustigt att ingen av polisen ens nämnde de. Utan snarare sa raka motsatsen.
Nu har jag ju som jag nämnde tyvärr inte helt fläckfritt register då jag dömdes för misshandel i somras. Vet inte men antar att transportstyrelsen får tillgång till det registret också och att det räknas in i bedömningen.
Som du säger verkar det enda jag har att gå på i nuläget är att det drabbar min möjlighet till att försörja mig. Skall tilläggas att det inte togs några bilder eller fanns några vittnen vid olyckan. Men antar att det inte spelar någon roll i nuläget eftersom jag redan betalat boten och på så sätt erkänner mig som skyldig.
Senast redigerad av Vamoro 2013-11-14 kl. 17:20.
Citera
2013-11-14, 17:18
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Hej.

Polismannen har fel information.

Praxis om man har för kort avstånd, är i alla fall varning om körkortsåterkallelse. Detta då det ses som extra dåligt beteende.

Om det även händer en olycka, så är det mindre chans för varning, istället för ingripande.

Enligt denna sida: Så är det varning - 4 månader.

Det går att få någon månad kortare, om man har intyg ifrån arbetsgivaren att man måste köra bil i tjänsten. (Ej resor till och från jobb).

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm
Senast redigerad av miikos 2013-11-14 kl. 17:26.
Citera
2013-11-14, 17:25
Medlem
Jo det förstår jag. Det säger säg själv att det ökar risken ifall det nu händer en olycka.
Men kommer min tidigare misshandelsdom vara med i överläggningen om hur länge jag ska få mitt körkort indraget? Alltså kan det isåfall överstrida de 4 månaderna som är max pga mitt tidigare brott?
Citera
2013-11-14, 17:26
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Jo det förstår jag. Det säger säg själv att det ökar risken ifall det nu händer en olycka.
Men kommer min tidigare misshandelsdom vara med i överläggningen om hur länge jag ska få mitt körkort indraget? Alltså kan det isåfall överstrida de 4 månaderna som är max pga mitt tidigare brott?

Vanligen ej, om inte misshandeln skedde med hjälp av motordrivet fordon.
Citera
2013-11-14, 17:54
Medlem
Citat:

Misshandel tillhör inte de kategorier av brott som får beaktas av Transportstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in