2013-05-13, 19:57
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-05-14, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gunpoint
Om polisen inte skickat körkortet till transportStyrelsen inom 48h, finns det nåt att yrka på då för att bryta allt?
Du har fortfarande begått precis samma brott efter 48 timmar, en vecka eller två månader. Således är svaret nej.

48 timmar är ett positivt medgivande som av beslutande polisman får lämnas vid omhändertagande av körkort för mindre grova trafikförseelser som dock resulterar återkallelse.

Ordningsboten har i sammanhanget ingenting med saken att göra, nilserikkk. Omhändertagandet av körkort är en helt annan handling. På den skriver man på att man delgivits beslut om omhändertagande, detta kan man oavsett inställning inte göra något åt. En ordningsbot kan man neka till att skriva under, men oavsett man skriver under eller inte så tappar man körkortet på plats.
Citera
2013-05-28, 22:39
Medlem
Krocka med bilen bli av med körkortet?

Hejsan.

Imorse skulle jag o mitt umgänge åka på en roadtrip som inte slutade bra. Vi åkte på en riksväg när följande inträffade:

Framför mig ligger det en BIL(suv etc volvo xc90). Framför den så ligger det en lastbil(Trailerdragare)
Lastbilen blinkar höger in på en avskild väg och börjar svänga in där. Jag fokuserade på annat 1 sek. När jag kollar upp så tvärnitar bilen framför mig. jag börjar tvärnita och glider in i bakdelen på suven smälller i så hårt att airbag utlöses i min bil och min bil är obrukbar(skrot). Suven framför mig som jag körde in i klarade sig helt utan person skador och endast lite tilltryckt baktill. Han kunde sätta sig i bilen och köra hem. (vi fick bärga min bil samt uppsöka sjukhus iform med ambulans osv).

Det visade sig att lastbilen framför hade svängt in höger och svängt ut direkt(Ångrat sig) så bilen framför fick ju tvärnita och väjja lite. Skillnaden är att jag har en GAMMAL bil = sämrebromsar och säkert sämredäck.

Lastbilen ÅKER ifrån platsen trots att han MÅSTE ha sett att vi krockade PGA han (Polisen skickar patrull efter men hittar han ej KAN VA PGA DOM VAR DÄR 30min efter olyckan). När polis och alla kommer så blir jag boven i dramat med tanke på att jag har kört in bakifrån i en bil. Kan även tillägga att bak på min bil var det tydligen dubbdäck vilket jag inte visste då jag hade lånat bilen (Vet att det är klantigt att inte kolla men gjort är gjort).

Bilen jag körde var halvförsäkrad. och jag har prövotid på mitt körkort haft det i ca 2månader endast.

Jag sa till polisen : Mina bromsar la av när jag skulle bromsa fanns ingen broms så fick rycka handbromsen och fick inte stopp på bilen. Sen skyllde både jag o andra föraren på lastbilen. Bad även om teknisk undersökning på min bil för att bevisa att bromsarna lagt av men det ville dom inte.

Nu till min fråga. Vad får jag för följder?! Av med körkort BÖTER? vems fel blir det? hm hm hm Tack i förhand
Citera
2013-05-28, 22:48
Medlem
Codens avatar
Det blir ju soklart ditt fel, speciellt som dom inte fick tag på lastbilen.
Vad fick dig att ljuga om att bromsarna la av helt och sen be om en teknisk undersökning för att verifiera denna lögn? Fattar inte poängen.

Enda sättet du skulle kunna få böter är väl om jag inte missminner mig, att polisen skulle ta upp en anmälan om vårdslöshet i trafik, vilket jag inte uppfattar att dom gjorde så där BÖR du vara safe.
En ren olycka renderar ju aldrig i bötesstraff, det är bara försäkringsbolagen som steppar in och tar självrisk för att reda upp oredan.

Således borde ditt körkort också vara safe. Det du gjort låter inte som något man torskar lappen på utan en ren olycka bara som händer hela tiden runt om i landet.

Dock hoppas jag du fått dig en rejäl näsbränna och ALDRIG släpper koncentrationen på vägen framför dig i framtiden, speciellt inte för att fippla med stereon eller SMS:a med din ajfån.
Citera
2013-05-28, 22:49
Medlem
SithBoboSiths avatar
Om du gjorde samma intryck på polisen som skrev olycksrapport som du gjort på mig när jag läste så hoppas jag att han tar ditt körkort, du verkar inte vara redo för att köra bil ute i trafiken. Du ger dig ut på en roadtrip i en bil med dubbdäck och utan bromsar, sen du sitter och koncentrerar dig på annat än trafiken trots att du nyss fått körkortet.

Förr var det alltid den som körde på bakifrån som var vållande, men det ändrade dom så att det sällan är en ensam vållande. Dock så är det ju du som brustit i uppmärksamhet, kan inte tänka mig att bilen framför dig hade kunnat förvarna dig vid en panikinbromsning. Eftersom du nyss har tagit körkortet så vet du väl att man alltid ska anpassa hastigheten till trafiksituationen, dvs du är vållande.
Citera
2013-05-28, 22:51
Medlem
Med tanke på vad jag precis läst, ja, du borde bli av med lappen!

Du är inte bara en fara för dig själv, utan även för andra.
Citera
2013-05-28, 22:57
Medlem
Jo men som jag skrev så var bara att "Bromsarna la av" en vit lögn. Dom funkade jag missbedömde helt enkelt som sagt en olycka inträffar o det gjorde det.

Anledning till att jag ljög om bromsarna var för att efter krocken så la dom av. Och tog förgivet att dom inte skulle göra någon undersökning.

Kollade upp försäkringen o bådas självrisk kommer gå på 1500+1500. Sen har vi bärgningen +1500 o sen böter för 2 dubbdäck + 1600kr.

Så blir en rejäl nota och jag är utan bil. Men det viktigaste var att ingen vart skadad och alla klarade sig utan skador.

Anågende att jag tappade fokus på trafiken var att jag vart rädd för vad jag trodde var en geting i bilen. Tror dock inte det hade slutat annorlunda ändå det gick ruskigt snabbt.

Men tack för svar. Ni tror jag får behålla mitt kort med andra ord? Kan jag slippa böter också (förutom däcken då) Mvh
Citera
2013-05-28, 22:58
Medlem
Avstånd!
Citera
2013-05-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Avstånd!

Jo, Jag skulle hållt mer avstånd givetivs. Det vet jag redan nu i efterhand.
Citera
2013-05-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannexxx
Jo men som jag skrev så var bara att "Bromsarna la av" en vit lögn. Dom funkade jag missbedömde helt enkelt som sagt en olycka inträffar o det gjorde det.

Anledning till att jag ljög om bromsarna var för att efter krocken så la dom av. Och tog förgivet att dom inte skulle göra någon undersökning.

Kollade upp försäkringen o bådas självrisk kommer gå på 1500+1500. Sen har vi bärgningen +1500 o sen böter för 2 dubbdäck + 1600kr.

Så blir en rejäl nota och jag är utan bil. Men det viktigaste var att ingen vart skadad och alla klarade sig utan skador.

Anågende att jag tappade fokus på trafiken var att jag vart rädd för vad jag trodde var en geting i bilen. Tror dock inte det hade slutat annorlunda ändå det gick ruskigt snabbt.

Men tack för svar. Ni tror jag får behålla mitt kort med andra ord? Kan jag slippa böter också (förutom däcken då) Mvh

bådas självrisk? Hur menar du nu? Det är ju vållande parts försäkring som får stå för kalaset och därmed bara en självrisk. I det här fallet din som det verkar.
Citera
2013-05-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
bådas självrisk? Hur menar du nu? Det är ju vållande parts försäkring som får stå för kalaset och därmed bara en självrisk. I det här fallet din som det verkar.

Just ja.. Det stämmer helt fel av mig där..

Hoppas jag får behålla kortet. Annars blir jag av med jobb o rubb o stubb.. Inte kul
Citera
2013-05-28, 23:11
Medlem
Många med prövotid verkar tro att man blir av med lappen för minsta lilla.
Det är samma straff för olika trafikförseelser oavsett om du tog körkort igår eller för 30 år sen.

Med andra ord så krävs det samma grova regelövertramp (t ex att köra mot rött) för dig som för mig för att någon av oss ska bli av med körkortet.

Skillnaden är att om jag blir av med körkortet så får jag (förhoppningsvis) tillbaks det efter X antal månader medan du bblir av med ditt permanent och måste ta om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in