2014-11-14, 09:09
Medlem
Om Polisen är säkra på att du kommer bli av med körkortet så har de lagstöd för att beslagta körkortet å plats. Vet inte varför de gör så då man fortfarande får köra vidare - dvs bara för att poliserna tar körkortet direkt så har man inte blivit av med det "på pappret".

Om man beter sig riktigt illa i trafiken - Polisen tar körkortet direkt och du får köra vidare i 48 timmar (inte om du är full då givetvis. Men om du åker för grov rattfylla så får du köra lagligt inom denna 48-timmarsperiod när du nyktrat till).

Om man betett sig inte fullt lika illa i trafiken - Polisen skickar rapport till åklagaren och då får behålla körkortet och kan lagligt köra vidare tills beslut tas om körkortet återkallas.
Citera
2014-11-14, 09:22
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om Polisen är säkra på att du kommer bli av med körkortet så har de lagstöd för att beslagta körkortet å plats. Vet inte varför de gör så då man fortfarande får köra vidare - dvs bara för att poliserna tar körkortet direkt så har man inte blivit av med det "på pappret".
Varför? Vad sägs om för att de enligt 5 kap. 7 § körkortslagen (1998:488) ska omhänderta körkortet i vissa situationer. De behöver dessutom inte vara "säkra". Det räcker med att det är sannolikt att körkortet kommer att återkallas. Dessutom har man ingen automatisk rätt att köra vidare. Man måste få ett medgivande till detta från polisen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men om du åker för grov rattfylla så får du köra lagligt inom denna 48-timmarsperiod när du nyktrat till).
Bullshit. Polisens möjlighet att medge en körkortshavare rätt att under 48 timmar närmast efter omhändertagandet av hans körkort köra det slag av fordon som körkortet berättigar honom till gäller inte vid rattfylleri.
Citera
2014-11-14, 09:25
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2014-11-14, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Bullshit. Polisens möjlighet att medge en körkortshavare rätt att under 48 timmar närmast efter omhändertagandet av hans körkort köra det slag av fordon som körkortet berättigar honom till gäller inte vid rattfylleri.
Precis.

Polisens möjlighet att ge 48 timmars respit innan körkortet återkallas gäller följande brott:

4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,

Jfr Körkortslag 5kap 7§ punkten 4.
Citera
2014-11-18, 08:44
Medlem
haiguises avatar
Hej har lite ytterligare fundering kring min fråga på förra sidan:
Citat:
Hej jag ska ansöka om körkortstillstånd nu, och har en dum fråga.

För två år sen åkte jag dit på ringa narkotikabrott, strafföreläggande med 2500:- dagsböter, har ingen annan historia med polis eller soc. Det jag undrar är vad jag ska skriva på

Citat:
Har du eller har du haft beroende eller missbruk av alkohol, droger eller läkemedel?

Ja
Nej

Om du svarat ja på frågan, hur länge sedan var det?
*edit det var gräs, de tog mig när jag rökte samt för det jag hade på mig, ~7g. Men missbruk liksom, ska jag ens skriva det?
Tar det längre tid att behandla en ansökan när belastningsregister/ringa narkotikabrott är en faktor? Jag behöver egentligen köra igång typ nu..

Har pga min idioti satt mig i en situation där körkortsutbildningen är betald redan men mitt körkortstillstånd har jag inte, och jag har heller inte råd att bekosta några pissprover.

Sen så lydde jag snubben på förra sidans råd och svarade nej på den här beroende/missbruk-frågan och undrar om det verkligen var det bästa. Funderar på att ringa transportstyrelsen. Förutsatt att de har min ansökan, kan de säga ifall det kommer gå igenom eller inte? Jag måste verkligen veta så snabbt som möjligt..
Citera
2015-01-22, 18:56
Medlem
BrutalaFingrets avatar
Har gjort mig skyldig till ringa narkotika och omhändertagits enligt lob för ca 9 månader. Sedan fick jag hem ett brev från Soc att transportstyrelsen ville veta om jag fortfarande brukar. Soc gjorde en utredning och jag sa till de att jag slutat. 2 veckor senare blir jag tagen för ringa narkotika och omhändertagits enligt Lob. fick idag hem ett brev där det står att de överväger att ingripa mot mitt körtkort. Hur länge blir jag av med körtkortet och måste jag göra om hela körtkortsprocessen, uppkörning etc. Har haft körkort i snart 5 år.
Citera
2015-01-27, 18:51
Medlem
Morgases avatar
Brev från transportstyrelsen angående att socialnämnden ska genomföra en utredning och skriva ett yttrande till transportstyrelsen.

Hur går detta till utöver att man sitter och pratar med någon tant.

Får (måste?) man möjlighet att lämna urinprov hos socialnämnden för att visa att man inte knarkar eller är det bara samtal som gäller?

Känns ju som det skulle hjälpa att kunna stryka direkt att man inte har något i systemet och minska risken att behöva betala en massa pengar för provtagning hos läkare för att få behålla körkortet.

Mvh
Citera
2015-01-27, 21:40
Medlem
Morgases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalaFingret
Text

En person jag känner åkte fast 3 gånger för ringa narkotikabrott. Tredje gången blev hans körkort avstängt i 6 månader.

Efter 6 månaderna passerat får han köra igen förutsatt att han lämnar prover till läkare för att stryka att han inte knarkar längre, behöver alltså inte ta om körkortet.

Jag tror att så länge du inte har prövotid på kortet så kommer du bara behöva lämna prover, inte köra upp igen.
Citera
2015-02-26, 15:36
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgase
En person jag känner åkte fast 3 gånger för ringa narkotikabrott. Tredje gången blev hans körkort avstängt i 6 månader.

Efter 6 månaderna passerat får han köra igen förutsatt att han lämnar prover till läkare för att stryka att han inte knarkar längre, behöver alltså inte ta om körkortet.

Jag tror att så länge du inte har prövotid på kortet så kommer du bara behöva lämna prover, inte köra upp igen.

skulle fått mitt godkännande idag till körkorttillståndet men eftersom jag blev tagen för ca 2-3 år sedan för ringa narkotika(blev tagen med 2 gram) så har det skickats till socialnämnden min fråga är ni som gått igenom detta hur var processen ? hur lång tid kan detta ta? jag hörde idag från socialnämnden att det kan ta månader då de har väntetider osv men att det kan bli betydligt mycket kortare tid om man redan är inskriven på soss . någon som vet?
Citera
2015-02-28, 21:35
Medlem
Fanatiker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryslian
skulle fått mitt godkännande idag till körkorttillståndet men eftersom jag blev tagen för ca 2-3 år sedan för ringa narkotika(blev tagen med 2 gram) så har det skickats till socialnämnden min fråga är ni som gått igenom detta hur var processen ? hur lång tid kan detta ta? jag hörde idag från socialnämnden att det kan ta månader då de har väntetider osv men att det kan bli betydligt mycket kortare tid om man redan är inskriven på soss . någon som vet?

Jag undrar också hur detta fungerar då jag blev av med lappen efter en ringa narkotikadom för 2 år sedan. Jag tänkte ansöka om körkortstillstånd men vet inte vilken blankett jag ska välja. Jag minns att det stod att jag skulle behöva läkarintyg när jag skulle ansöka.

På körkortsportalen kan man välja bla Ansökan om:
Körkortstillstånd + hälso & synintyg
Körkortstillstånd II/III + läkarintyg
Läkarintyg om alkohol, narkotika, läkemedel
https://etjanster-kk.transportstyrelsen.se/BlankettBestallning.aspx

Vilken ska man ta? Väljer man Ansökan om läkarintyg om alkohol... så verkar ju inte Körkortstillstånd ingå.
Snälla hjälp!
Citera
2015-04-05, 15:16
Medlem
inSanitYys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Jag undrar också hur detta fungerar då jag blev av med lappen efter en ringa narkotikadom för 2 år sedan. Jag tänkte ansöka om körkortstillstånd men vet inte vilken blankett jag ska välja. Jag minns att det stod att jag skulle behöva läkarintyg när jag skulle ansöka.

På körkortsportalen kan man välja bla Ansökan om:
Körkortstillstånd + hälso & synintyg
Körkortstillstånd II/III + läkarintyg
Läkarintyg om alkohol, narkotika, läkemedel
https://etjanster-kk.transportstyrelsen.se/BlankettBestallning.aspx

Vilken ska man ta? Väljer man Ansökan om läkarintyg om alkohol... så verkar ju inte Körkortstillstånd ingå.
Snälla hjälp!

Vad valde du ?
Citera
2015-05-07, 16:48
Medlem
Danniebojs avatar
Hey! Hoppas kunna få lite klarhet / tips på hur jag ska gå tillväga med min återkallelse. Åkte fast för ringa narkotikabrott i december förra året(cannabis i piss, inte rattfylla) och det är mitt första registrerade brott. Soc vill att jag ska på ett möte nu i maj och jag gjorde misstaget(tror jag) att erkänna att jag rökt cannabis för 3 år sedan men i amsterdam. Erkände då detta för polisen vid förhör.

Jag undrar om jag kommer vara TVUNGEN att lämna piss eller om jag kan ta mig ur detta på något sätt då jag denna gång brukade cannabis på fyllan och ser det som ett misstag. Funderar också över hur lång tid detta tar ifrån att jag vart på mötet med Socialen till att jag får en bekräftelse kring ärendet.

uppskattar alla svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in