2010-05-25, 14:53
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clase2
Citat från t-styr.:gällande beslut.

"Transportstyrelsen skickar automatiskt ut en grundhandling till dig,eftersom det alltid ska tillverkas ett nytt körkort efter återkallelse.Skicka tillbaka grundhandlingen så snart som möjligt.Vi registrerar i vägtrafikregistret från vilken dag-tidigast dagen efter återkallelsetiden löpt ut-som du får köra igen.
Från den dagen kan du köra igen även om du ännu inte hunnit få det nya körkortet,förutsatt att Transportstyrelsen beslutat att utfärda körkortet."

Som jag fattar det så får man köra utan körkort efter återkallelsetidens utgång under förutsättning att du har skickat in grundhandlingen.

Skickas grundhandlingen ut före eller efter att transportstyrelsen beslutat om att man skall få nytt? För i sådana fall kan man köra när grundhandlingen dimper ner, annars måste man på något sätt ta reda på beslutet innan man kör-
Citera
2010-05-25, 15:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Skickas grundhandlingen ut före eller efter att transportstyrelsen beslutat om att man skall få nytt? För i sådana fall kan man köra när grundhandlingen dimper ner, annars måste man på något sätt ta reda på beslutet innan man kör-

Grundhandlingen skickas ut först. Du skickar sedan in denna grundhandling med den information som efterfrågas. Därefter får du ett beslut från Transportstyrelsen att de ska tillverka ett nytt körkort i brevlådan. Om jag inte missminner mig så får du köra så länge du tar med detta beslut med dig i bilen men du ska så fort du får det rekommenderade brevet i brevlådan med ditt nya körkort åka och hämta det.

Det beslutet funkar precis som samma beslut man fick vid uppkörningen efter att du klarat den första gången du fick körkort. En lapp som du kan köra med och visa upp tills du fått ditt riktiga körkort.
Citera
2010-08-01, 17:58
Medlem
slrslrs avatar
Tänkte låna tråden och fråga en fråga bara.

Betyder detta att jag får tillbaka mitt körkort efter 3 månader. Min prövotid på 2 år är över.

"Transportstyrelsen beslutar att återkalla ditt körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden - den tid inom vilken ett nytt körkort och körkortstillstånd inte får utfärdas - till tre månader. Sorrtiden räknas från den 14 juli 2010 då du fick del av polismyndighetens beslut om att omhänderta körkortet

Spärrtiden gäller till och med den 14 oktober 2010"

Tacksam för svar.
Citera
2010-08-01, 18:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Tänkte låna tråden och fråga en fråga bara.

Betyder detta att jag får tillbaka mitt körkort efter 3 månader. Min prövotid på 2 år är över.

"Transportstyrelsen beslutar att återkalla ditt körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden - den tid inom vilken ett nytt körkort och körkortstillstånd inte får utfärdas - till tre månader. Sorrtiden räknas från den 14 juli 2010 då du fick del av polismyndighetens beslut om att omhänderta körkortet

Spärrtiden gäller till och med den 14 oktober 2010"

Tacksam för svar.
Nej, du får inte tillbaka ditt körkort - det är återkallat. Du kan däremot få ett nytt körkort utfärdat efter spärrtidens utgång.
Citera
2010-08-02, 03:38
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej, du får inte tillbaka ditt körkort - det är återkallat. Du kan däremot få ett nytt körkort utfärdat efter spärrtidens utgång.

Måste jag göra om allt?
Citera
2010-08-02, 05:38
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Måste jag göra om allt?

Om du inte har prövotid så kommer du att få ett nytt körkortsunderlag i brevlådan när tiden är inne.
Sen fyller du bara i namnteckning och klistrar dit en bild och skickar in.
Sen kommer körkortet till ett utlämningsställe där du får hämta ut det.
Citera
2010-08-06, 15:56
Medlem
Återkallelse av körkort.

Tja.
Har lite smått panik här hemma nu.
Blev av med kortet på plats av polisman i år 2 Januari.
Har ingen spärrtid på kortet men fick det indraget i totalt 10 månader, alltså från 2/1 - 2/10.
På pappret står det även så här:
"Spärrtiden gäller tillochmed den andre Oktober 2010.
Beslutet gäller omedelbart, även om det överklagas", sen står det ju givetvis en uppfattning varför beslutet blivit som det blivit o.s.v...
Idag ringde jag transportstyrelsen med frågan i akt om hur jag får mitt kort tillbaka, kommer det på posten eller måste jag ansöka om nytt, ja allmänna frågor så att säga, det börjar ju dra ihop sig.
Tanten svarar då att jag har en spärrtid tills 2/11, jag berättar då att jag har papper på att det endast gäller tio månader, hon svarar så pass juridiskt att inte ens lagbokskribenten själv skulle förstå vad alla paragrafer innebärde.
Blev lite förbluffad och ledsen, kommer få förlängt på jobbet jag nu är på om jag kan börja köra i Oktober utav olika anledningar.
Känns riktigt ruttet faktiskt.
Försökt ringa upp dem igen och be att få tala med en handlägger om mitt fall i fråga men kommer inte fram, blir bortkopplad innan jag kommer fram.
Naiv som jag är så kommer jag inte godta detta jag idag fått bekräftat, jag kommer köra ändå, jag måste ju...
Frågan är bara vad som händer om polisen stoppar en?
Är relativt införstådd med att majoriteten av alla svar jag kommer få kommer vara i form av att jag inte ska köra och att jag måste kolla upp detta o.s.v.
Hur som helst, någon som varit med om liknande fall?
Citera
2010-08-06, 16:04
Medlem
Danro80s avatar
Det bästa om du ska köra utan körkort är att skaffa en annan bil än den som du blev tagen i! och skriv den bilen på någon annan (ex. morsan)
Jag blev av med körkortet i 2 månader jag körde ändå! en kompis till mig blev av med sitt kort, han va resande i jobbet (Berättade inget för chefen) han körde utan problem!
Men det gäller att ha lite tur för åker du dit för olovlig körning kommer dom dra kortet ännu längre och du kommer få ta om ditt körkort!
Citera
2010-08-06, 16:16
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Det bästa om du ska köra utan körkort är att skaffa en annan bil än den som du blev tagen i! och skriv den bilen på någon annan (ex. morsan)
Jag blev av med körkortet i 2 månader jag körde ändå! en kompis till mig blev av med sitt kort, han va resande i jobbet (Berättade inget för chefen) han körde utan problem!
Men det gäller att ha lite tur för åker du dit för olovlig körning kommer dom dra kortet ännu längre och du kommer få ta om ditt körkort!
Just det förstnämnda är inte någon riktigt bra rekommendation, detta eftersom ägaren kan råka i trubbel om man lånar ut bilen till någon som inte har giltigt körkort.

Det kan vara bra att ha det i åtanke åtminstone.

Det räknas som sagt som olovlig körning om man nu åker dit.

Men å andra sidan är det ju ett tag kvar till oktober så det kan ju hända att det reder ut sig innan dess.
Citera
2010-08-06, 17:28
Medlem
Tack för svar grabbar...
Men jag funderar om det är jag som missuppfattat beslutet eller nåt? Hur hade ni tolkat det?
Citera
2010-08-06, 17:38
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis89
Tack för svar grabbar...
Men jag funderar om det är jag som missuppfattat beslutet eller nåt? Hur hade ni tolkat det?

har du papper på när spärrtiden är över så ska naturligtvis detta gälla! Jag hade blivit vansinnig om dom ändrar det utan anledning
Citera
2010-08-06, 17:39
Medlem
epost72s avatar
Du har ett papper som säger "Spärrtiden gäller tillochmed den andre Oktober 2010"
Jag hade tolkat det som att det är det som gäller, men å andra sidan hade jag inte vågat lita på det fullt ut eftersom tanten svamlade om ett annat datum när du ringde.

Det bästa vore ju att försöka fortsätta ringa så att du vet säkert, du har ju trots allt nästan två månader kvar tills du borde får köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in