2013-11-14, 18:04
Medlem
Okej. Det var glädjande nyheter.
Jag vet inte ifall om du får eller vill yttra dig om det jag sagt men om du vill, hur tror du mina chanser är här?
Senast redigerad av Vamoro 2013-11-14 kl. 18:29.
Citera
2013-12-06, 06:44
Medlem
Justitiemords avatar
Åtal för grovt rattfylleri avvisas - åtal får inte väckas om körkortet redan återkallats
Den som har fått sitt körkort återkallat på grund av misstanke om grovt rattfylleri får inte också åtalas för brottet. Det slår Helsingborgs tingsrätt fast och avvisar därför två åtal för grovt rattfylleri.
Mål B 5908-13 och B 5964-13.
Citera
2013-12-06, 09:24
Medlem
mythpimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Åtal för grovt rattfylleri avvisas - åtal får inte väckas om körkortet redan återkallats
Den som har fått sitt körkort återkallat på grund av misstanke om grovt rattfylleri får inte också åtalas för brottet. Det slår Helsingborgs tingsrätt fast och avvisar därför två åtal för grovt rattfylleri.

Såg det jag med. Kommer bli riktigt intressant att se utgången utav detta. För det lär inte stanna i TR.
Kommer det bli retroaktivt skadestånd för dom som råkat ut för detta kanske?
Citera
2013-12-06, 10:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp
Såg det jag med. Kommer bli riktigt intressant att se utgången utav detta. För det lär inte stanna i TR.
Kommer det bli retroaktivt skadestånd för dom som råkat ut för detta kanske?
Jag tror att det kommer bli ungefär som i fallen med skattetillägg + dom för skattebrott. Detta för att vilken process som än blir klar först vad gäller ersättning kommer ge prejudikat för de övriga.

Men inte en chans att detta stannar i tingsrätten, det ser jag inte som möjligt. Åklagaren lär överklaga, bara för att få igenom detta i så höga instanser som möjligt, så allt är utrett juridiskt.
Citera
2013-12-06, 10:31
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:

Vi som har blivit dubbelbestraffade sedan tidigare, både straffade i rätten och avtagna körkortet, har vi nåt att hämta här? skulle man tex kunna få igen körkortet eftersom man hunnit ta sitt straff?
Citera
2013-12-06, 10:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Vi som har blivit dubbelbestraffade sedan tidigare, både straffade i rätten och avtagna körkortet, har vi nåt att hämta här? skulle man tex kunna få igen körkortet eftersom man hunnit ta sitt straff?
Snarare tvärtom. Körkortet är borta fortfarande, men det är det andra straffet som ska ersättas, det som utdömdes av domstol.

Detta för att i förbudet mot dubbel bestraffning så är det också att det första utdelade straffet är det som gäller. Förbudet ligger i att straffas igen och igen. Men jag vet inte riktigt vem du ska fråga. Kolla upp hur det gick för de som åkt dit på skattetillägg + dom för skattebrott. Kolla hur de gör, och gör sedan likadant.
Citera
2013-12-06, 11:27
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Tack för denna information. Otroligt intressant faktiskt. Det här med Europadomstolens syn på dubbelbestraffningar (eller vad man nu ska kalla det) verkar kunna få långtgående konsekvenser för svensk rättstillämpning.
Citera
2013-12-06, 11:49
Medlem
mythpimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Snarare tvärtom. Körkortet är borta fortfarande, men det är det andra straffet som ska ersättas, det som utdömdes av domstol.

Detta för att i förbudet mot dubbel bestraffning så är det också att det första utdelade straffet är det som gäller. Förbudet ligger i att straffas igen och igen. Men jag vet inte riktigt vem du ska fråga. Kolla upp hur det gick för de som åkt dit på skattetillägg + dom för skattebrott. Kolla hur de gör, och gör sedan likadant.

Jo, att åklagaren kommer gå ända upp till HD med detta är ju ganska säkert.
Men situationen kommer bli ganska jobbig för rättväsendet. Allt som är inpräntat i ryggmärgen försvinner i ett nafs. Kommer bli lite härdsmälta ett tag tror ja.

Men jag har länge tyckt att körkortsindragning är ett lång värre straff än lite böter och fotbojja.
Citera
2013-12-06, 13:09
Medlem
miikoss avatar
Men vad skulle hända om Transportstyrelsen skulle strunta i att återkalla körkortet då man enbart är misstänkt för brott.

Och sedan besluta när det har kommit en dom?

Då skulle ju inte två ärenden fortgå samtidigt. Åtalet kan naturligtvis ske, men kan körkortsåterkallanden komma med grund av domen?
Citera
2013-12-06, 15:38
Medlem
Det tål att nämnas att Hovrätten för västra Sverige gjorde en annan bedömning i ett snarlikt fall, där interimistisk körkortsåterkallelse inte hindrade åtal för trafikbrott.

Den domen fick dock inga tidningsrubriker.
Citera
2013-12-06, 15:57
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Men vad skulle hända om Transportstyrelsen skulle strunta i att återkalla körkortet då man enbart är misstänkt för brott.

Och sedan besluta när det har kommit en dom?

Då skulle ju inte två ärenden fortgå samtidigt. Åtalet kan naturligtvis ske, men kan körkortsåterkallanden komma med grund av domen?
De skulle behöva bli väldigt sammankopplade. Exempelvis att domstolen direkt lägger det som en del av domen (egentligen straffet), eller att det kommer ett tillägg till någon passande lag om att fällande dom för en viss sorts brott innebär körkortets återkallande. Om det nu ska gå denna väg alltså. Vi får se vad prejudikatet blir, det är om inget väldigt intressant att vara med när sådana här principer fundamentalt ändras.
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Det tål att nämnas att Hovrätten för västra Sverige gjorde en annan bedömning i ett snarlikt fall, där interimistisk körkortsåterkallelse inte hindrade åtal för trafikbrott.

Den domen fick dock inga tidningsrubriker.
Du råkqr inte ha tillgång till den? Helst den faktiska domen, men målnumret om inget annat?
Citera
2013-12-06, 16:03
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du råkqr inte ha tillgång till den? Helst den faktiska domen, men målnumret om inget annat?
B 1462-13, misstänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in