Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-24, 18:59
  #1549
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Finns det någon bra bacis guide över hur det fungerar att hyra i USA Nu är det Kalifornien jag främst siktar på. Jag tänker inte stanna där i tre månader, några veckor i alla fall uppemot två månader. Jag kollade bara för kul på korttidsboende. Hur ser det ut med hyra per månad. En vanlig studio apartment i ett normalt lägre medelklassområde inom Los Angeles.

Jag har inte satt mig in. Ska börja söka fakta nu i vinter.
Airbnb är det bästa för kortidshyra:

https://www.airbnb.com/?af=43720035&...FcOPswod37wPYQ
Citera
2017-01-31, 15:10
  #1550
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Finns det någon bra bacis guide över hur det fungerar att hyra i USA Nu är det Kalifornien jag främst siktar på. Jag tänker inte stanna där i tre månader, några veckor i alla fall uppemot två månader. Jag kollade bara för kul på korttidsboende. Hur ser det ut med hyra per månad. En vanlig studio apartment i ett normalt lägre medelklassområde inom Los Angeles.

Jag har inte satt mig in. Ska börja söka fakta nu i vinter.

HomeAway eller Airbnb är bra om du ska hyra en kortare tid.
Vanliga lägenheter hyr man på ett år i taget (möjligen kan du hitta några som låter dig hyra i sex månader i taget). Du betalar normalt första och sista hyran innan du flytter in, och om du inte har en etablerad ameriksnak kredithistoria (eller har dåluig kredithistoria) så får du vanligen betala en säkerhetsdeposition, ofta motsvarande en månadshyra.
Citera
2017-04-23, 00:19
  #1551
Medlem
Vad bör man läsa på högskola för att öka sina chanser att kunna flytta och jobba i USA?
Citera
2017-04-24, 04:57
  #1552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Vad bör man läsa på högskola för att öka sina chanser att kunna flytta och jobba i USA?

Vill du flytta till USA så ska du inte gå den vägen. Här är anledning
1. Vi ser ner på era svenska utbildningar och värderar svensk högskoleexamen lägre än en city college.
2. Du konkurrerar med massvis av indier och kineser som har examen från prestige universitet i USA.
3. Trump vill dra ner kraftigt på hb1 visa.

Istället bör du lägga 3 år av studieskulder och till på att bli en affärsman och skapa ett företag i usa och komma in på business visa.
Citera
2017-04-24, 17:52
  #1553
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Vill du flytta till USA så ska du inte gå den vägen. Här är anledning
1. Vi ser ner på era svenska utbildningar och värderar svensk högskoleexamen lägre än en city college.
2. Du konkurrerar med massvis av indier och kineser som har examen från prestige universitet i USA.
3. Trump vill dra ner kraftigt på hb1 visa.

Istället bör du lägga 3 år av studieskulder och till på att bli en affärsman och skapa ett företag i usa och komma in på business visa.


visste att svenskt gratis utbildning blir värdelöst
aja, nu får man skaffa en amerikanskt
Citera
2017-04-24, 22:56
  #1554
Medlem
FloridaCrackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Vill du flytta till USA så ska du inte gå den vägen. Här är anledning
1. Vi ser ner på era svenska utbildningar och värderar svensk högskoleexamen lägre än en city college.
2. Du konkurrerar med massvis av indier och kineser som har examen från prestige universitet i USA.
3. Trump vill dra ner kraftigt på hb1 visa.

Istället bör du lägga 3 år av studieskulder och till på att bli en affärsman och skapa ett företag i usa och komma in på business visa.

Vilket absurdt pastaende! Pa vilket satt menar du att en bra utbildning fran ett bra svenskt universitet ses som samre an en utbildning fran ett community college? Om man har en god utbildning inom ett applicerbart omrade sa ser jag inget hinder att fa anstallning i USA nar man val ar har. Sen ar det givetvis svarare att fa en fot in pa arbetsmarknaden pa grund av visum, sprak, och kontakter, men att sjalva utbildningen ses ned pa var det dummaste jag last pa lange!
Citera
2017-04-24, 23:06
  #1555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloridaCracker
Vilket absurdt pastaende! Pa vilket satt menar du att en bra utbildning fran ett bra svenskt universitet ses som samre an en utbildning fran ett community college? Om man har en god utbildning inom ett applicerbart omrade sa ser jag inget hinder att fa anstallning i USA nar man val ar har. Sen ar det givetvis svarare att fa en fot in pa arbetsmarknaden pa grund av visum, sprak, och kontakter, men att sjalva utbildningen ses ned pa var det dummaste jag last pa lange!

Som icke-amerikan har du inte rätten att ta ett jobb en amerikan kan ta. Du får inte konkurrera med amerikaner.

Jag studerade i USA - blev erbjuden jobb men nekad att få det då det var inom kommunikation = många amerikaner som också kunde klara jobbet.
Citera
2017-04-24, 23:15
  #1556
Medlem
FloridaCrackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Vad bör man läsa på högskola för att öka sina chanser att kunna flytta och jobba i USA?

Jag tror det basta ar om du satsar pa en utbildning som ar internationellt gangbar som injengor eller lakare och soka residency har. Man ska ocksa komma ihag att nar man soker till grad school sa har det man last pa undergrad niva inte jattestor betydelse aven om det helst ska vara kurser inom amnen som man har nytta av i utbildningen pa graduate niva.

Ett tips kan darfor vara att man gar en bra utbildning pa undergrad niva i Sverige, fa bra betyg och sedan fullgora sin utbildning pa grad niva har. Da far man en fot in i USA samtidigt som man spar in valdigt mycket pengar och framtida skulder pa att delvis studera i Sverige.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av FloridaCracker 2017-04-24 kl. 23:30.
Citera
2017-04-24, 23:21
  #1557
Medlem
FloridaCrackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlaraLivet
Som icke-amerikan har du inte rätten att ta ett jobb en amerikan kan ta. Du får inte konkurrera med amerikaner.

Jag studerade i USA - blev erbjuden jobb men nekad att få det då det var inom kommunikation = många amerikaner som också kunde klara jobbet.

Precis som du skriver. Det jag menade var att utbildningen i sig inte ar nagot hinder utan snarare beror problem att komma in pa arbetsmarknaden pa lagar och regler som ror immigration.
Citera
2017-04-25, 02:10
  #1558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FloridaCracker
Jag tror det basta ar om du satsar pa en utbildning som ar internationellt gangbar som injengor eller lakare och soka residency har. Man ska ocksa komma ihag att nar man soker till grad school sa har det man last pa undergrad niva inte jattestor betydelse aven om det helst ska vara kurser inom amnen som man har nytta av i utbildningen pa graduate niva.

Ett tips kan darfor vara att man gar en bra utbildning pa undergrad niva i Sverige, fa bra betyg och sedan fullgora sin utbildning pa grad niva har. Da far man en fot in i USA samtidigt som man spar in valdigt mycket pengar och framtida skulder pa att delvis studera i Sverige.

Lycka till!


Du behöver en amerikansk läkar licens för att arbeta som läkare i USA, inte svensk.
Och engineer så finns det mer asiater som har examen från amerikanska topuniversitet som vill stanna än det finns jobb.
Jag har aldrig stött på en svensk som kommit hit pga svensk utbildning.
Sedan är jag på västkusten inom biotech och konkurrensen är stenhård.

Exemplet du ger är ju bra, att ta någon grund utbildning och sedan fullgöra den på amerikanskt universitet, och sedan leta jobb någon stans i USA där konkurrensen allmänt och i ditt fält är lägre. Men summa sumarum blir att du söker med ditt amerikanska Gradschool diploma.


Frågan var vilken utbildning i Sverige var bra att ta för att kunna flytta och jobba i USA. Jag menar på att det finns (mycket) bättre vägar att ta än utbildning för att nå detta målet.
Citera
2017-04-25, 22:56
  #1559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Jag har aldrig stött på en svensk som kommit hit pga svensk utbildning.

Jag har en svensk universitetsutbildning (datavetenskap). Jag har aldrig studerat på ett amerikanskt universitet. Jag fick ett jobberbjudande och ett visum från ett amerikanskt företag i Silicon Valley. Det finns många svenskar här som har kommit hit på samma sätt.
Citera
2017-04-26, 05:42
  #1560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
Det finns många svenskar här som har kommit hit på samma sätt.

Detta har med svenskens ghetto effekt att göra, att du vet att det är många svenskar som kommit hit är inte för att det är många svenskar här, utan för att svenska har samma lust att venture out som somalierna i rinkeby.
Det finns liknanade svensk ghetto grupperingar i LA, Florida och new york. Jag var i NY och hälsade på en gammal stockholm flickvän för ett par år sen, hon hade en fest. Det kom 20 skandinaver och en amerikan. Massor av skandinaver i NY tyckte de

Extremare version av detta är de som flyger utomlands första gången till Kanarieöarna och spanska servitörer i Maspalomas kan ta din jägershots order på svenska, jag har träffat mer aän en disillusioniserad svensk som har fått en mycket skev bild över hur stort svenska språket är efter en sån resa.

det finns 150.000 svenskar i USA, det är 0.0005% av befolkningen, räkna bort de som gift sig hit och de som flyttat hit sina företag, fått jobb efter utbildning här så blir din grupp väldigt liten.

Att du lyckats med detta (grattis) och den svensk grupp du har kännedom om går inte sätta likhetstecken med att vägen du har valt är den enklaste, effektivaste eller säkraste. Vilket jag påstår den inte är. Tvärtom, den svåraste.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f712752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback