Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-16, 22:21
  #349
Avstängd
Jag ska dit i 3 månader iallafall och gå på en masssa tv shower mm .Ska på en massa komedier, tävlings program och talk shows. Undrar om man kan få till alla Jay Leno och Jimmi Kimmel live. Skulle vara kuö. Får se en massa kändisar. Skulle vilja vara publik i Gladiatorerna, Are you smarter than ia fifht grader, jimmi kimmel, jay leno, deal or no deal, america got talent, the price is right
Citera
2010-07-17, 00:03
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucylie
Jag ska dit i 3 månader iallafall och gå på en masssa tv shower mm .Ska på en massa komedier, tävlings program och talk shows. Undrar om man kan få till alla Jay Leno och Jimmi Kimmel live. Skulle vara kuö. Får se en massa kändisar. Skulle vilja vara publik i Gladiatorerna, Are you smarter than ia fifht grader, jimmi kimmel, jay leno, deal or no deal, america got talent, the price is right

Hur ska du få tid att gå på alla vattenland då? Du verkar ju inte ha planerat att missa något barnprogram iallafall.
Citera
2010-07-17, 12:50
  #351
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cifaretto
Hur ska du få tid att gå på alla vattenland då? Du verkar ju inte ha planerat att missa något barnprogram iallafall.
Du det hinner jag! Jag ska ej på barn program jag ska på jay leno och andra roliga program som Are you smarter tha a fifht grader!
Citera
2010-07-17, 21:33
  #352
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Kan nog ha att göra med att diplomater har lättare att få uppehållstillstånd än vanliga medborgare.
Men filip är inte diplomat?
Citera
2010-07-17, 22:19
  #353
Medlem
bullruns avatar
Jag drar tråden åt ett annat håll,ni som bor där hur mycket kostar driften på ett vanligt hus.Alltså hur mycket kostar vatten,el,sophämtning osv.Jag förstår att t.ex vatten priserna i arizona och montana lär skilja betydligt.Lägg gärna med försäkringspremier mm.
Citera
2010-07-20, 13:41
  #354
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Tjänar du pengar i USA är det ett bra land.
Tjänar du inte pengar i USA är det ett dåligt land.


Nja... Beror på vad du menar med pengar. Att vara vanlig medelklass i USA är bra. Problemen uppstår först när du är nära fattigdomsgränsen, men inte passerat den. Då har du inte rätt till federalt betald sjukvård, men inte heller råd med den själv.
Citera
2010-07-20, 15:20
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucylie
Du det hinner jag! Jag ska ej på barn program jag ska på jay leno och andra roliga program som Are you smarter tha a fifht grader!

Tråden handlar om "Flytta till USA (Är USA ett bra land att bo i)
Vad är det Du inte förstår (uppenbarligen mycket).´

Alla seriösa! Snälla mata inte trollet, det ger ingenting!
Citera
2010-07-21, 02:11
  #356
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Jag drar tråden åt ett annat håll,ni som bor där hur mycket kostar driften på ett vanligt hus.Alltså hur mycket kostar vatten,el,sophämtning osv.Jag förstår att t.ex vatten priserna i arizona och montana lär skilja betydligt.Lägg gärna med försäkringspremier mm.

Alla kostnader cirka per manad, bor pa ostkusten:
Vatten $50
El och gas (kommer tillsammans): Hogsta 650, lagsta 150 (vinter och var)
TV-abb inkl internet: 150
Frugans mobil: 60
Hem-forsakring (sak egentligen, byggnade ingar inte) 200/6 manader (skall erkanna att jag inte har ornkoll pa den)
Fastighetsskatten pa huset ar ca $9000/ar (men betalas av varden)

Sophamtningen och underhall betalar hon som ager huset.
Att hyra hus ar ganska dyrt, atminstonde dar vi bor

Lite andra kostnader:
Rutinundersokning hos lakare for 2-aring $105
Migranmedicin till tanten $250/6 tabletter
Vet inte vad sjukforsakring kostar, min gar via foretaget.

Dagis per manad (2 barn 4 dagar i veckan, 9-15, privat) $1750
Bensin $2.69/3.8 liter (var bil snittar ca 1.4 liter/mil)
Poolmedlemskap (familj) ca 4 manader: $600
Pendeltagskort for att jag skall till jobbet: 155 (tar ca 25 minuter)
Citera
2010-07-21, 05:44
  #357
Medlem
axis.1-deliriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Lite andra kostnader:
Rutinundersokning hos lakare for 2-aring $105
Migranmedicin till tanten $250/6 tabletter
Vet inte vad sjukforsakring kostar, min gar via foretaget.

Med de priserna låter det nästan som du inte har sjukförsäkring. Eller menar du totalkostnaden, dvs copay + den portion som försäkringen betalar? Min copay for rutinundersökning hos husläkare kostar $15. Jag har även tagit flera olika mediciner, men ingen som kostat mer än $50 per månad, och då var det brand name som krävde pre-authorization.
Citera
2010-07-21, 07:10
  #358
Medlem
bullruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Alla kostnader cirka per manad, bor pa ostkusten:
Vatten $50
El och gas (kommer tillsammans): Hogsta 650, lagsta 150 (vinter och var)
TV-abb inkl internet: 150
Frugans mobil: 60
Hem-forsakring (sak egentligen, byggnade ingar inte) 200/6 manader (skall erkanna att jag inte har ornkoll pa den)
Fastighetsskatten pa huset ar ca $9000/ar (men betalas av varden)

Sophamtningen och underhall betalar hon som ager huset.
Att hyra hus ar ganska dyrt, atminstonde dar vi bor

Lite andra kostnader:
Rutinundersokning hos lakare for 2-aring $105
Migranmedicin till tanten $250/6 tabletter
Vet inte vad sjukforsakring kostar, min gar via foretaget.

Dagis per manad (2 barn 4 dagar i veckan, 9-15, privat) $1750
Bensin $2.69/3.8 liter (var bil snittar ca 1.4 liter/mil)
Poolmedlemskap (familj) ca 4 manader: $600
Pendeltagskort for att jag skall till jobbet: 155 (tar ca 25 minuter)

Intressant läsning,det man spontant reagerar på är fastighetsskatten att den verkar skyhög(nu har jag inte sett huset,men ändå).Angående dagis så betalade vi i Sverige runt 1200:- för 2 barn på ca 35/tim st.Jag ser att du har privat dagis,finns kommunala i Usa eller är det bara privat?Med tanke på variationen på el/gas räkningen har du eluppvärmt hus?
Tack för svaret,intressant läsning.
Citera
2010-07-21, 14:09
  #359
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Intressant läsning,det man spontant reagerar på är fastighetsskatten att den verkar skyhög(nu har jag inte sett huset,men ändå).Angående dagis så betalade vi i Sverige runt 1200:- för 2 barn på ca 35/tim st.Jag ser att du har privat dagis,finns kommunala i Usa eller är det bara privat?Med tanke på variationen på el/gas räkningen har du eluppvärmt hus?
Tack för svaret,intressant läsning.

Fastighetsskatten bestar av tva delar, en fastighetsdel och en skoldel (!), men bada baseras pa fastighetens varde och betalas tillsammans.
Fastighetens del ar ca 2500 och resten skoldel. Det accepteras i omradet da de kommunala skolorna anses sa bra att man inte behover satta barnen i privatskola.

Vi hittade inga kommunala dagis, det co-op som ar billigare, dock inga vi var intresserade av. Av olika anledningar gjorde vi en undersokning av olika dagis igen for tva manader sedan. I mitt omrade verkar detta vara gaende pris. Man blir ju inte forvanad att frun stannar hemma tills barnen borjar skolan. Att fa ut de pengarna och dessutom tacka matkostnad for barnen (man skickar med lunchlada) samt biltransport fram och tillbaka, PTO (Parent Teacher Org) mm sa behover man en relavivt bra inkomst bara for att tacka de kostnaderna.

Vart hus ar gasuppvarmt, men det kommer pa samma rakning. Nar sommaren kommer igang sa kommer elrakningen att dra upp den till vinternivaer pga AC.

Huset ar lite drygt 300kvm i tre vaningar, byggt 1915, inget exceptionellt. Ligger i ett val ansett och sakert omrade. Som exempel kan namnas att nu nar jag drar till Sverige pa semester sa fyller jag i ett formular pa polisens hemsida dar jag talat om att jag skall vara borta. Da aker de forbi huset och gar runt ett varv for att kolla att allting ser bra ut. Tjansten ar gratis.

Glad att du tyckte det var intressant!
Citera
2010-07-21, 14:15
  #360
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axis.1-delirium
Med de priserna låter det nästan som du inte har sjukförsäkring. Eller menar du totalkostnaden, dvs copay + den portion som försäkringen betalar? Min copay for rutinundersökning hos husläkare kostar $15. Jag har även tagit flera olika mediciner, men ingen som kostat mer än $50 per månad, och då var det brand name som krävde pre-authorization.


Sorry, jag laste om och jag var oklar.
Det ar totalkostnaden. Antar att det ar vad man betalar utan forsakring.

Vi betalar i slutandan inte detta utan jag har forsakring via ett Schweiziskt forsakringsbolag som gar via bolaget jag jobbar for. Anledningen att jag vet totalen ar att vi betalar med kreditkort och sedan skickar kvitton till forsakringsbolaget.
Vi har "bara" en deductible pa €100/ar som gar ratt over (per person), nar den ar betald ar resten "gratis".
Vi har nagra delar som kraver pre-authorization, men inget avseende medicin utan mer kosmetiska atgarder typ tandkronor mm.
__________________
Senast redigerad av rob1234 2010-07-21 kl. 14:18.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f712752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback