Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 17:27
  #1669
Medlem
Work holiday visa finns i Kanada, just på USA fronten är det nog rätt kört för vännen din i dagsläget.
Citera
2018-05-22, 16:38
  #1670
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Måste man alltså ha ett speciellt jobb som det är bristvara på i USA för att få jobba i USA? Låter helt uppåt väggarna? Jobb är ju jobbigt oavsett utbildning och vad för typ av jobb det handlar om.
Ja, som andra redan har sagt sa maste det finnas ett skal till att ge en person uppehalls- och arbetstillstand.

Har man ett eftertraktat jobb eller en bra utbildning som det ar brist pa (till exempel inom IT) sa kan foretag sponsra ett arbetsvisum (H1-B). men det kostar dem en hel del pengar, bade i ansokningsavgift och kostnader for advokater, tidsatgang for appersarbete, etc. Ingen bar kommer vilja betala tusentals dollar for att importera en bartender nar det finns hur manga som helst i USA.
Citera
2018-05-22, 18:24
  #1671
Medlem
ycwms avatar
Funderar på att läsa en master i USA som går under STEM. Var ett tag sedan jag kollade nu men har för mig det innebär att jag får jobba 3 år i USA innan det krävs en sponsring för visum för att få fortsätta arbeta där. Någon som har erfarenhet/kunskap ang detta? Kan det bli svårt för mig att få jobb eftersom dom vet att det bara är 3 år om dom inte sponsrar mig i framtiden?
Citera
2018-05-22, 19:46
  #1672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Funderar på att läsa en master i USA som går under STEM. Var ett tag sedan jag kollade nu men har för mig det innebär att jag får jobba 3 år i USA innan det krävs en sponsring för visum för att få fortsätta arbeta där. Någon som har erfarenhet/kunskap ang detta? Kan det bli svårt för mig att få jobb eftersom dom vet att det bara är 3 år om dom inte sponsrar mig i framtiden?

Jag har ingen egen erfarenhet av det men den relevanta informationen finns här:

OPT (12 månader)
https://www.uscis.gov/opt

OPT (24 månaders förlängning)
https://www.uscis.gov/working-united...yment/stem-opt

Om du hittar internships under utbildningen så att du har lite erfarenhet är det nog inte omöjligt att hitta ett jobb (beroende på var i USA du söker jobb). Det är nog långt ifrån alla som lyckas förlänga det ytterligare genom att lyckas bli sponsrade på ett H1-b
Citera
2018-05-22, 21:18
  #1673
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirius
Work holiday visa finns i Kanada, just på USA fronten är det nog rätt kört för vännen din i dagsläget.

Ok ja det lät märkligt att en tidigare skrev att det är svårare i kanada men då hade jag rätt att det är enklare där. Men just work holiday låter tillfälligt ioförsig men bättre än inget.
Citera
2018-05-23, 17:10
  #1674
Medlem
ycwms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas12347
Jag har ingen egen erfarenhet av det men den relevanta informationen finns här:

OPT (12 månader)
https://www.uscis.gov/opt

OPT (24 månaders förlängning)
https://www.uscis.gov/working-united...yment/stem-opt

Om du hittar internships under utbildningen så att du har lite erfarenhet är det nog inte omöjligt att hitta ett jobb (beroende på var i USA du söker jobb). Det är nog långt ifrån alla som lyckas förlänga det ytterligare genom att lyckas bli sponsrade på ett H1-b

Precis, möjlighet till tre år alltså. Dessvärre tror jag inte man får jobba eller göra internship när man är där som utlandsstudent?

Det som gör mig orolig är att dom vet att det max är 3 år eller så småningom betala för ett visum och att dom därför drar sig från att anställa en internationell student i första hand. Lägger man ner ett antal hundratusen kronor på att åka dit för att studera skulle det vara kul att också få lite arbetserfarenhet innan man återvänder till Sverige, finns säkert massa nyttiga saker att lära sig och ta med hem. Och om det visar sig att man trivs väldigt bra kanske till och med få ett arbetsvisum.

Nu vet jag inte om jag ställde den här frågan i rätt tråd eller ens rätt forumdel. Ber om ursäkt till mods om det blev fel
__________________
Senast redigerad av ycwm 2018-05-23 kl. 17:12.
Citera
2018-06-12, 17:52
  #1675
Medlem
Ett par frågor angående turistvisum:

Hur svårt blir det att få ett turist visum till USA för 6 månader om jag inte är gift eller har någon partner i Sverige, och om mitt arbete är som telefonförsäljare (vilket betyder jag kan arbeta distans ifrån tex USA).
Jag har läst att även för väl utbildade personer som är ogifta så är det svårt att få ett turistvisum.
Räcker hyresrätt som en anledning att komma tillbaka till Sverige?
Antar det är svårt få ett visum för 1 år istället?

Och om jag får ett 6 månaders visum, men jag reser dit efter 2 månader, kan jag stanna där i 4 månader eller 6 månader från och med tiden jag reste dit?

Hur svårt är det att få ett nytt 6 månaders turistvisum innan min första 6 månaders turistvisum tar slut, så att jag kan fortsätta att bo dära? Jag antar väldigt svårt men har läst vissa säga att det bör inte vara svårt för en Svensk.

Det är ganska hög chans att jag inte kan bo kvar där en längre tid på endast turistvisum förnyelser? Skulle en advokat som arbetar just inom detta omrede kunna lösa det för mig?

Och om jag har en flickvän i usa (som jag inte ska gifta mig med), är det bäst att ljuga att jag inte har någon flickvän, för jag har läst att personer som ansökt om turistvisum till usa har blivit nekade för dom sagt att dom har en partner i usa, om dom inte haft det så hadde som fått sin ansökan godkänd.
Citera
2018-06-12, 19:30
  #1676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligheterjag
Hur svårt blir det att få ett turist visum till USA för 6 månader om jag inte är gift eller har någon partner i Sverige, och om mitt arbete är som telefonförsäljare (vilket betyder jag kan arbeta distans ifrån tex USA).

Svårt, men det beror helt på hur bra du kan övertyga dem om att du kommer att vara turist, inte jobba och återvända hem när visumet går ut. Tekniskt sett får du inte jobba ens på distans från USA med lön från Sverige till ett svenskt konto, men det är ingenting de bryr sig om i praktiken enligt min erfarenhet.

Citat:
Och om jag får ett 6 månaders visum, men jag reser dit efter 2 månader, kan jag stanna där i 4 månader eller 6 månader från och med tiden jag reste dit?

6 månader. Visumet gäller i två år. Du får stanna i sex månader åt gången. Det är upp till gränskontrollen om de tycker att du missbrukar detta, så om du åker till USA i sex månader, återvänder till Sverige och kommer tillbaka efter en vecka kan du räkna med att inte bli insläppt.

Citat:
Och om jag har en flickvän i usa (som jag inte ska gifta mig med), är det bäst att ljuga att jag inte har någon flickvän

Ja.
Citera
2018-06-13, 00:26
  #1677
Medlem
Bravess avatar
Vanligtvis är ett B-2 visum giltigt i max 10 år, med max vistelse 6 månader åt gången. Det är dock upp till CBP att bestämma uur länge du får stanna, även om du har ett B-2 och CBP låter dig komma in i USA så kan de stämpla ditt pass med ett helt annat datum. Dvs de kanske bara tycker att du får stanna i 2 månader, då är det 2 månader som gäller.

Du ska ALLTID vara ärlig med CPB, IO och CO. Jag reste ut och in ur USA under två års tid och var alltid ärlig med att jag skulle besöka min pojkvän (och senare fiancé, numera make).
__________________
Senast redigerad av Braves 2018-06-13 kl. 00:30.
Citera
2018-06-14, 00:36
  #1678
Medlem
Hur svårt är det att få greencard genom att gifta sig? Om det är kärlek på riktigt.. fast också förhastat gifteri för att få greencard.
Hört att det är ganska svårt även om det är äkta kärlek så kan det vara svårt att övertyga dom om att det är det, för att få greencard beviljat. Eller hur ligger det till?
Citera
2018-06-15, 16:18
  #1679
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligheterjag
Hur svårt är det att få greencard genom att gifta sig? Om det är kärlek på riktigt.. fast också förhastat gifteri för att få greencard.
Hört att det är ganska svårt även om det är äkta kärlek så kan det vara svårt att övertyga dom om att det är det, för att få greencard beviljat. Eller hur ligger det till?
Mycket enkelt för den som har ett enkelt case (dvs inget kriminellt förflutet etc).
Citera
2018-08-09, 23:43
  #1680
Medlem
Hej

Jag har en avlägsen släkting (min pappas kusin). Såvitt jag vet så kan man få ett Green Card beviljat om man har släkt i USA, är min släkting för långt bort i släktträdet så att säga för det?

Tack på förhand.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f712752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback