Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 17:35
  #1561
Medlem
Nja, hur stor del av den amerikanska befolkningen som är svensk är inte så intressant i sammanhanget. De flesta som bor här är inte svenskar och jag har förstås aldrig sagt något annat.
Men om det bor 150 000 svenskar i USA motsvarar det 1,5% av den svenska befolkningen, det är i så fall ett intressantare mått på hur lätt det är att flytta hit för en svensk. Dock vet jag inte hur många procent som har försökt.

Av de svenskar jag har träffat i USA skulle jag säga att ungefär hälften har gift sig hit och hälften har flyttat för att de har fått ett jobberbjudande. Om du är bra på det du gör och har en utbildning inom ett bristyrke är det inte extremt svårt. Det är en aning lättare om du är apputvecklare än om du är genusvetare eller litteraturhistoriker, om man säger. Åtminstone just nu. Genusvetare kanske blir enormt eftersökta snart, vad vet jag?
Citera
2017-04-28, 20:36
  #1562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki

1. Vi ser ner på era svenska utbildningar och värderar svensk högskoleexamen lägre än en city college.


Nu kom jag hit via giftermål, men min arbetsgivare sket helt i var jag fått min utbildning. Det viktiga var att jag hade minst en bachelors degree. Sen var de bara intresserade av min erfarenhet och mina kunskaper. Var du tog examen kan vara viktigt för det första jobbet du får, men om du har 5-10 års erfarenhet så är arbetsgivare mer intresserade av vad du gjort efter att du tog examen.
Citera
2017-06-15, 02:59
  #1563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Finns det någon bra bacis guide över hur det fungerar att hyra i USA Nu är det Kalifornien jag främst siktar på. Jag tänker inte stanna där i tre månader, några veckor i alla fall uppemot två månader. Jag kollade bara för kul på korttidsboende. Hur ser det ut med hyra per månad. En vanlig studio apartment i ett normalt lägre medelklassområde inom Los Angeles.

Jag har inte satt mig in. Ska börja söka fakta nu i vinter.

Finns även facebook-grupper där andra svenskar letar inneboende både långsiktigt och kortsiktigt, samt folk som reser hem till Sverige för semester och vill hyra ut sina lägenheter här i Los Angeles.

"Swedes in Los Angeles" är en jag kan dra mig till minnes. Dyrt att hyra i LA county dock, och de flesta i de facebook-grupperna jag nämnde bor ju som typiska svenskar i WeHo, Venice etc, där är det ännu dyrare att hyra/bo. I alla fall om man jämför med typ El Monte etc, haha.
Citera
2017-08-29, 20:46
  #1564
Medlem
Jag vill va där 6 månader kan jag då åka och va där 3 månader. Åka typ 22 september och va där till 22 december. Åka hem och fira jul 14 dagar och sen åka tillbaka och va där åter 3 månader. Jag ska dit jan-mars men pallar ej va här så länge utan vill dit nu så vill åka redan i september men måste då va här i vinter den värsta tiden jan-mars och det vill jag ej. önskar man kunde va i usa november- mars. Eller är det en viss gräns man måste va hemma åt gången. Detta betyder att man kan åka fram och tillbaka till usa och va där 3 månader hur mycket man vill under 2 år som estat gäller. frå annars åka 3 månader till usa och 2 till kanarie öarna och va i usa november, december, januari och sen feb, mars på kanarieöarna
Citera
2017-08-29, 20:48
  #1565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas12347
Nu kom jag hit via giftermål, men min arbetsgivare sket helt i var jag fått min utbildning. Det viktiga var att jag hade minst en bachelors degree. Sen var de bara intresserade av min erfarenhet och mina kunskaper. Var du tog examen kan vara viktigt för det första jobbet du får, men om du har 5-10 års erfarenhet så är arbetsgivare mer intresserade av vad du gjort efter att du tog examen.
Ska åka dit och köpa en massa power ball lotter för mina 250 000 på sparkontot ha ha ha ha ha då lär jag vinna. 1 rad kostar bara 8 kr dvd 1 dollar
Citera
2017-08-29, 20:49
  #1566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
Nja, hur stor del av den amerikanska befolkningen som är svensk är inte så intressant i sammanhanget. De flesta som bor här är inte svenskar och jag har förstås aldrig sagt något annat.
Men om det bor 150 000 svenskar i USA motsvarar det 1,5% av den svenska befolkningen, det är i så fall ett intressantare mått på hur lätt det är att flytta hit för en svensk. Dock vet jag inte hur många procent som har försökt.

Av de svenskar jag har träffat i USA skulle jag säga att ungefär hälften har gift sig hit och hälften har flyttat för att de har fått ett jobberbjudande. Om du är bra på det du gör och har en utbildning inom ett bristyrke är det inte extremt svårt. Det är en aning lättare om du är apputvecklare än om du är genusvetare eller litteraturhistoriker, om man säger. Åtminstone just nu. Genusvetare kanske blir enormt eftersökta snart, vad vet jag?
karlsson i dokusåpan kalrsson han kan va i usa i 1 halvår men iof har man mycket pengar och ej behöver jobba kan man nog va där hur länge som helst
Citera
2017-08-29, 20:51
  #1567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Behover inte vara green card. Det ar vanligare att arbetsgivaren sponsrar ett arbetsvisum (H-1) dar man sjalv kan ansoka om greencard. Skillnaden ar att om man far greencardet direkt sa kan man sluta dagen efter och borja jobba for konkurrenten. Ett H-1 ar knutet till det sponsrande foretaget. Blir man av med jobbet sa har man 10 dagar pa sig att lamna landet.
men om man ej behöver jobba om man hittar sig en miljonär säg tex att jag blir ihop med en svensk kille född i usa men bor i sverige. kan vi bo i usa då om vi är gifta och bor i sverige eftersom han är född i usa
Citera
2017-08-30, 13:36
  #1568
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Jag vill va där 6 månader kan jag då åka och va där 3 månader. Åka typ 22 september och va där till 22 december. Åka hem och fira jul 14 dagar och sen åka tillbaka och va där åter 3 månader. Jag ska dit jan-mars men pallar ej va här så länge utan vill dit nu så vill åka redan i september men måste då va här i vinter den värsta tiden jan-mars och det vill jag ej. önskar man kunde va i usa november- mars. Eller är det en viss gräns man måste va hemma åt gången. Detta betyder att man kan åka fram och tillbaka till usa och va där 3 månader hur mycket man vill under 2 år som estat gäller. frå annars åka 3 månader till usa och 2 till kanarie öarna och va i usa november, december, januari och sen feb, mars på kanarieöarna

Det flesta länder tillåter bara max 90 dagar per kalenderår. I teorin kan du lämna efter 90 dagar och återvända för ännu fler 90 dagar. Då blir det max 180 dagar per kalenderår. Då är det bättre att du skaffar dig ett förlängt turistvisum istället. Det blir billigare i längden.


Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
men om man ej behöver jobba om man hittar sig en miljonär säg tex att jag blir ihop med en svensk kille född i usa men bor i sverige. kan vi bo i usa då om vi är gifta och bor i sverige eftersom han är född i usa

Ja, detta är möjligt. Ni måste inte ens vara gifta när ni ansöker, men det kommer att underlätta för er om ni redan är gifta.
Citera
2017-08-31, 12:45
  #1569
Medlem
OM killen är född i usa men uppväxt i sverige och vi gifter oss i sverige kan man bo i usa då. man är gift med en amerikan då
Citera
2017-08-31, 12:45
  #1570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det flesta länder tillåter bara max 90 dagar per kalenderår. I teorin kan du lämna efter 90 dagar och återvända för ännu fler 90 dagar. Då blir det max 180 dagar per kalenderår. Då är det bättre att du skaffar dig ett förlängt turistvisum istället. Det blir billigare i längden.




Ja, detta är möjligt. Ni måste inte ens vara gifta när ni ansöker, men det kommer att underlätta för er om ni redan är gifta.
Men hur länge måste man vara borta då? 1 dag? 1 vecka? inte kul flyga över den där atlanten så mycket
Citera
2017-08-31, 12:49
  #1571
Medlem
rostigamazons avatar
Men om du är rik, kan man då lättare bli amerikansk medborgare ?
Citera
2017-08-31, 19:27
  #1572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Men om du är rik, kan man då lättare bli amerikansk medborgare ?

Om du investerar en summa pengar (antingen en miljon dollar eller en halv miljon dollar beroende på var du bor) i ett företag med minst tio anställda får du ett EB-5-visum som leder till green card efter två år, sedan kan du bli medborgare fem år efter det. Det är ett av de enklaste sätten. Det finns andra typer av investeringsvisum som gör att du kan bo i USA obegränsat länge men som inte leder till medborgarskap.

Dessutom är det förmodligen väldigt mycket lättare att hitta andra sätt att bli medborgare om du har råd att betala en bra immigrationsadvokat. Det kan också hända att ens chanser på äktenskapsmarknaden förbättras ju fler miljoner man har.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f712752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback