2013-02-15, 13:04
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
En rätt tröttsam fördom om extremvänstern, men eftersom du har bilden klar för dig kanske du kan slänga upp ett par exempel på dessa rikemanskids? För diskussionens skull alltså...

OnT: Det är så klart skitbra av alla grupper att fördöma politiskt våld, extra bra är det som fördömandet kommer från de egna leden.

Alla de AFA/syndikalister/RF-supporters jag har träffat har alltid kommit från rikare delar av Skåne.

Ett bra exempel är en av de två som åtalades för Rosengårdskravallerna - Gustav Feuk som kommer från Skanör och hans pappa Lars Feuk var VD för Expert och ägare till ett 30-tal butiker. Familjen huserar sedermera på nybyggda Limhamn Sjösida. Rätt långt från allt var multikulti och Mohammad heter.

Ett annat exempel är Elmer Göthblad.

https://www.realisten.se/2013/02/14/elmer-gothberg-domd-for-dad-i-revolutionara-frontens-namn/

Dessa är givetvis bara ett axplock - de jag personligen träffat (då jag tillhörde bidragsklassen) har alla varit födda med silversked i mun och allt som oftast tillhört en dekadent old money klunga som rebellerar mot föräldrarna.

Ofta handlar det om välbemedlade barn till akademiker och företagare som rebellerar mot familjens "reaktionära kultur". Man har tröttnat på den finputsade fasaden och ska nu ut och rädda världen.

Läkarsonen bestämmer sig för att ge "de svaga" sin röst och kämpa för "arbetarklassen". Samt ta kampen mot "högerpopulister".

Som vanligt när det handlar om de vänsterintellektuella som klassturistar så underkänner de den riktiga arbetarklassens intellekt och tar sig an rollen som företrädare för deras åsikter då de vet bättre, är mer bildade och verserade.

Ett klassiskt exempel är på hur denna intellektuella vänster ofta visar sitt förakt mot den riktiga arbetarklassen är deras avsky för arbetarklassens kulturfattiga konsumtion. Att man ser det som ett nöje att handlar på Emporia. Att man äter Subway istället för att sponsra alla unika krogar på möllevångstorget. Att man gillar amerikanska filmer och serier osv.

Arbetaren är dum, korkad och vet inte sitt eget bästa. Således måste läkarsonen och bankirdottern förklara för arbetaren vad som är bra för honom. Mångkultur är bra, det måste ju arbetaren begripa. Att hans arbete utsätts för lönedumpning pga massinvandring av analfabeter ska han acceptera. Att hans son blir rånad och misshandlad av Mohammed som ville ha hans Peak-jacka som han sparat till handlar bara om att Mohammed inte har en fritidsgård. Att hans dotter blir antastad och kallad hora handlar helt enkelt om att hon måste tänka på vilka signaler hon skickar åt Mohammed. Att vården urholkas och hans gamla mamma får det sämre och sämre på äldreboendet handlar om privatiseringar och nåde den som ställer "grupp mot grupp" och ifrågasätter om det är rimligt att flyktningpolitiken ska kosta så mycket att den urholkar välfärden.

Nej, arbetaren måste förstå att mångkulturen är framtiden.

När sedan läkarsonen och bankirdottern själva skaffat barn så flyttar man till Höllviken utan all mångkultur. Visst det är tråkigt med bristen på mångkultur men vi vill ju att mamma har nära till barnbarnen. Dessutom är skolorna så bra där.

Nej tack, vänsterpack, ni behöver inte ge er röst åt mig som arbetare. Jag har intellekt och självbevarelsedrift nog att rösta invandringskritiskt och kommer fortsätta.
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2013-02-15 kl. 13:10.
2013-02-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Dessa är givetvis bara ett axplock - de jag personligen träffat (då jag tillhörde bidragsklassen) har alla varit födda med silversked i mun och allt som oftast tillhört en dekadent old money klunga som rebellerar mot föräldrarna.
Old money betyder alltså folk som är rika på riktigt (hundratals, inte tiotals miljoner) och varit det i flera generationer. Läkarsöner, akademikers och affärsmäns barn är i normala fall medelklass. Möjligen överklass om de tillhör en fiiiiiiiiin familj vars efternamn bestämt inte slutar på -sson, men det är något man föds till, inte något man blir, oavsett hur många titlar eller hur mycket pengar man samlar på sig.

Anledningen att just folk från medelklassen ofta är så förbannat skitnödiga när det gäller klass är ju för att större delen av dem faktiskt är medvetna om att de dels inte hör hemma i finare sammanhang och dels att de själva inte är skilda från arbetarklassen mer än någon generation vare sig framåt eller bakåt i tiden.

I övrigt är väl din analys någorlunda korrekt. Men att tala om vänstermupparna, särskilt stenkastarkadern, som vare sig överklass eller rika är att skjuta rejält bredvid målet.
2013-02-15, 13:49
Medlem
02-02-2012s avatar
RF är en förhållandevis självständig organisation som jag tror framtiden för vänstern finns att hitta. Det är klart att gevären vänds mot dem då man inte vill ge dem chansen att etablera sig och utveckla en egen vision (se min signatur) som består av mer än att slåss med nazister eller andra fanatsifoster som står inför att storma riksdagen. Har väntat på detta ett bra tag nu och det verkar som de kommer göra sitt bästa för att krossa de delar av RF som inte vill gå i koppel. RF är behagliga så länge de skriver rapporter om slagsmål med nazister på dålig svenska. Ett betydligt problem om de väljer att inte längre vara ett verktyg för makten och börjar ifrågasätta samhället i stort och lyfter frågor som rör folk i deras vardag,

Gällande överklassen så har de alltid sett sig om givna ledare av grupper som AFA och RF. De står för planeringen och styrningen och andra skall endast utgöra gatukämpar som tar alla risker och bytas ut med jämna mellanrum. Vissa som gör bra ifrån sig får en lägenhet och/eller fin tjänst som tack för hjälpen men kastas ut om de inte gör som de blir tillsagda.
2013-02-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Gällande överklassen så har de alltid sett sig om givna ledare av grupper som AFA och RF. De står för planeringen och styrningen och andra skall endast utgöra gatukämpar som tar alla risker och bytas ut med jämna mellanrum. Vissa som gör bra ifrån sig får en lägenhet och/eller fin tjänst som tack för hjälpen men kastas ut om de inte gör som de blir tillsagda.

Må så vara att de ser sig själva som givna ledare, men att så skulle vara fallet när det gäller en organisation som RF ser jag som väldigt långsökt. Det måste beläggas med något mer än lösryckta påståenden.
2013-02-15, 14:09
Medlem
infogivers avatar
Citat:
RF är en förhållandevis självständig organisation som jag tror framtiden för vänstern finns att hitta. Det är klart att gevären vänds mot dem då man inte vill ge dem chansen att etablera sig och utveckla en egen vision (se min signatur) som består av mer än att slåss med nazister eller andra fanatsifoster som står inför att storma riksdagen. Har väntat på detta ett bra tag nu och det verkar som de kommer göra sitt bästa för att krossa de delar av RF som inte vill gå i koppel. RF är behagliga så länge de skriver rapporter om slagsmål med nazister på dålig svenska. Ett betydligt problem om de väljer att inte längre vara ett verktyg för makten och börjar ifrågasätta samhället i stort och lyfter frågor som rör folk i deras vardag,

Även om jag är ett jätte stort fan av fiktion så får du gärna försöka hänvisa till något. Du kan inte slänga ur dig saker och förvänta dig att folk ska tro. Kan du tex ge ecempel på dessa personer som styr och ställer, eller dessa gatukämpar som bytts ut när det inte gjort som de blivit tillsagda?
2013-02-15, 14:24
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anknarkisten
Må så vara att de ser sig själva som givna ledare, men att så skulle vara fallet när det gäller en organisation som RF ser jag som väldigt långsökt. Det måste beläggas med något mer än lösryckta påståenden.

Citat:
Ursprungligen postat av infogiver
Även om jag är ett jätte stort fan av fiktion så får du gärna försöka hänvisa till något. Du kan inte slänga ur dig saker och förvänta dig att folk ska tro. Kan du tex ge ecempel på dessa personer som styr och ställer, eller dessa gatukämpar som bytts ut när det inte gjort som de blivit tillsagda?
Jag kan bara ge mina iaktagelser av vad jag sett av vänsterrörelsen i mitt korta gästspel för många år sedan. Det var två frågor som drev vid den tiden, avskaffandet av asyllagen och någon nazistjakt där man satt och huttrade i rädsla för någon som skulle ha bomber och gevär redo att mörda alla i lokalen.

Det var väldigt pigga på att få in folk som kunde slåss åt dem men ville inte själva stå och boxas på stan, när man ville driva något annat än deras frågor var svaret alltid "starta upp ånågot du" och dem man tidigare hjälpt gjorde inte ett skit. Min bild av RF som jag träffat några ur var att de inte höll sig riktigt med de klassiska vänstermupparna utan hade sitt men ett stort samarbete med resterande rörelse. Såg inte mycket mer från dem mer än att de slogs en hel del och hade någon flygbladsutdelning några gånger.

Skall något ske från vänstern måste de drivande grupperna som har ett våldskapital sluta slåss för andra och driva sina frågor. Det är helt ointressant att ge sig in i floskelbingo tävlingar, man måste driva de frågor som folk kämpar med dagligen och dem drivs inte idag vad jag kan se. F ö litar jag inte ritkigt på infogiver då det endast kommit "OMG nazister är det största hotet och vi får aldrig bry oss om vad någon annan pysslar med!!!". Möjligen har du fler konton på flashback men det här är inget som direkt tilltalar mig.

Det finns ett par stora misslyckanden från vänstern som kommer av att de aldrig drivit sina frågor på egen hand, t ex utförsäljningen av allmännyttan där man endast hörde en mindre viskning från dem. Sätter man sig i knäet på sina fiender får man vara beredd på att man läggs över det och får smisk om man inte sköter sig.
2013-02-15, 14:41
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
RF är en förhållandevis självständig organisation som jag tror framtiden för vänstern finns att hitta.
Läste i en tråd att RF är homofober och mot invandring, ingen stor skillnad mot SvP med andra ord, stalinister.

Men precis som på 30-talet så slogs kommunister mot nazister på gatorna då de egentligen är av samma skrot och korn.
Anti-våld och demokrati är det enda som biter mot totalitära stater samt organisationer.

Vänstervåldet bör uppmärksammas mer så att det tar slut, men tyvärr så består en stor dela av pressen av gamla vietnamrörelse-gubbar vilka håller dem bakom ryggen av nostalgiska skäl.
I Norge så har de däremot ett paradigmskifte som vi snart även kommer att se i vårt land.

http://www.nrk.no/ytring/grunnlaget-for-velferden-1.10908673
2013-02-15, 15:05
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo
Old money betyder alltså folk som är rika på riktigt (hundratals, inte tiotals miljoner) och varit det i flera generationer. Läkarsöner, akademikers och affärsmäns barn är i normala fall medelklass. Möjligen överklass om de tillhör en fiiiiiiiiin familj vars efternamn bestämt inte slutar på -sson, men det är något man föds till, inte något man blir, oavsett hur många titlar eller hur mycket pengar man samlar på sig.

Anledningen att just folk från medelklassen ofta är så förbannat skitnödiga när det gäller klass är ju för att större delen av dem faktiskt är medvetna om att de dels inte hör hemma i finare sammanhang och dels att de själva inte är skilda från arbetarklassen mer än någon generation vare sig framåt eller bakåt i tiden.

I övrigt är väl din analys någorlunda korrekt. Men att tala om vänstermupparna, särskilt stenkastarkadern, som vare sig överklass eller rika är att skjuta rejält bredvid målet.

Exemplet Gustav Feuk upplever jag komma från en familj som är "rik på riktigt". Ett trettiotal elektronikbutiker är knappast något en nouveau riche-medelklassvesson förfogar över.
2013-02-15, 16:01
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Alla de AFA/syndikalister/RF-supporters jag har träffat har alltid kommit från rikare delar av Skåne.

Ett bra exempel är en av de två som åtalades för Rosengårdskravallerna - Gustav Feuk som kommer från Skanör och hans pappa Lars Feuk var VD för Expert och ägare till ett 30-tal butiker. Familjen huserar sedermera på nybyggda Limhamn Sjösida. Rätt långt från allt var multikulti och Mohammad heter.

Ett annat exempel är Elmer Göthblad.

https://www.realisten.se/2013/02/14/elmer-gothberg-domd-for-dad-i-revolutionara-frontens-namn/

Ofta handlar det om välbemedlade barn till akademiker och företagare som rebellerar mot familjens "reaktionära kultur". Man har tröttnat på den finputsade fasaden och ska nu ut och rädda världen.

Läkarsonen bestämmer sig för att ge "de svaga" sin röst och kämpa för "arbetarklassen". Samt ta kampen mot "högerpopulister".

Som vanligt när det handlar om de vänsterintellektuella som klassturistar så underkänner de den riktiga arbetarklassens intellekt och tar sig an rollen som företrädare för deras åsikter då de vet bättre, är mer bildade och verserade.

Ett klassiskt exempel är på hur denna intellektuella vänster ofta visar sitt förakt mot den riktiga arbetarklassen är deras avsky för arbetarklassens kulturfattiga konsumtion. Att man ser det som ett nöje att handlar på Emporia. Att man äter Subway istället för att sponsra alla unika krogar på möllevångstorget. Att man gillar amerikanska filmer och serier osv.

Arbetaren är dum, korkad och vet inte sitt eget bästa. Således måste läkarsonen och bankirdottern förklara för arbetaren vad som är bra för honom. Mångkultur är bra, det måste ju arbetaren begripa. Att hans arbete utsätts för lönedumpning pga massinvandring av analfabeter ska han acceptera. Att hans son blir rånad och misshandlad av Mohammed som ville ha hans Peak-jacka som han sparat till handlar bara om att Mohammed inte har en fritidsgård. Att hans dotter blir antastad och kallad hora handlar helt enkelt om att hon måste tänka på vilka signaler hon skickar åt Mohammed. Att vården urholkas och hans gamla mamma får det sämre och sämre på äldreboendet handlar om privatiseringar och nåde den som ställer "grupp mot grupp" och ifrågasätter om det är rimligt att flyktningpolitiken ska kosta så mycket att den urholkar välfärden.

Nej, arbetaren måste förstå att mångkulturen är framtiden.

När sedan läkarsonen och bankirdottern själva skaffat barn så flyttar man till Höllviken utan all mångkultur. Visst det är tråkigt med bristen på mångkultur men vi vill ju att mamma har nära till barnbarnen. Dessutom är skolorna så bra där.

Nej tack, vänsterpack, ni behöver inte ge er röst åt mig som arbetare. Jag har intellekt och självbevarelsedrift nog att rösta invandringskritiskt och kommer fortsätta.
Av mina erfarenheter inom den här rörelsen (få, ska tilläggas, det var väl tio år sedan jag befann mig i dessa kretsar sist) så tycker jag att du beskriver en minoritet av extremvänstern. Därmed inte sagt att det du tar upp är ett problem. Överklassvänsterns förmyndigande av den grupp de säger sig vilja hjälpa är emellanåt motbjudande.

Dock tycker jag det inte är ett problem att någon kommer från en rik familj och ställer sig på de socialt utstöttas sida, det ska snarare beundras och uppmuntras, det är ju där det måste börja.
2013-02-15, 16:08
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Av mina erfarenheter inom den här rörelsen (få, ska tilläggas, det var väl tio år sedan jag befann mig i dessa kretsar sist) så tycker jag att du beskriver en minoritet av extremvänstern. Därmed inte sagt att det du tar upp är ett problem. Överklassvänsterns förmyndigande av den grupp de säger sig vilja hjälpa är emellanåt motbjudande.

Dock tycker jag det inte är ett problem att någon kommer från en rik familj och ställer sig på de socialt utstöttas sida, det ska snarare beundras och uppmuntras, det är ju där det måste börja.
Jag citerar en del av en artikel från aftonbladet.

Citat:

Föräldrarna är lärare, mekaniker och professorer.

En av tjejerna är sjuksköterska, en är arbetssökande, en är omtyckt boendestödjare på ett gruppboende.

Hur hamnade de i den här artikeln?

Therese, 21, vårdanställd på psykboende.

Föräldrarna fick bara veta att hon skulle på en konsert med Bruce Springsteen.

Men under besöket i Stockholm blev hon i stället gripen för en grov misshandel tillsammans med vänsterextremister. Nu är den tidigare ostraffade 21-åringen dömd för grov misshandel till fängelse i ett år och två månader. Domen är överklagad och fallet ska, liksom för de andra två tjejerna, tas upp igen i hovrätten.

Föräldrarna beskriver dottern som en varmhjärtad person med stort rättspatos.

”De vill mycket gott”

–?Men i de här grupperna går det överstyr. Det blir mycket grupptryck och de får ingen frisk luft utifrån, säger hennes mamma, som är lärare.

Therese växte upp i en ort

i västra Sverige med båda föräldrarna, som senare skildes. Skilsmässan tog hon hårt. Hon fick problem i skolan men läste upp betygen senare.

–?Ungdomarna i de här grupperna har ofta stabil bakgrund. De vill så mycket gott, men de blir passionerade i sitt ställningstagande. Det går överstyr, säger mamman.

? Sara, 25, sjuksköterska och mamma.

Det var 2003 och Saras liv var på banan igen.

Mamman är sjuksköterska och pappan mekaniker. De hade skiljts tidigt i hennes liv. Men nu efter några svåra år hade hon börjat läsa in gymnasiet. Det var slut på missbruksproblemen. Slut på LVU-placeringar. Slut på paragraf 12-hem för trassliga tonåringar. Hon började plugga och arbeta.

Greps för grov misshandel

2007 kom hon in på en sjuksköterskeutbildning och arbetade våren och hösten 2008 på Sahlgrenska universitetsjukhuset. Fritiden ägnades åt gymbesök flera gånger i veckan och den sjuåriga dottern. Hon och pappan började träffas igen för att bygga upp en relation med dottern.

Mitt i allt detta åkte Sara upp till Stockholm och greps för en grov misshandel med ett *

knogjärn på sig. Hennes kopplingar till *extrema vänster-

nätverk blev kända. I Göteborg hade hon kommit i kontakt med en vänsterextrem grupp. Hon dömdes för grov misshandel och misshandel till fängelse i ett år och åtta månader, en dom som är överklagad.

Anna, 20, dotter till professor och skådespelare.

Hon växte upp med båda föräldrarna och en syster i Stockholm. Inga problem i skolan. Finns inte i belastningsregistret. Mamman är professor på en *högskola och har tidigare varit skåde*spelare.

Pappan beskriver henne:

–?En initiativrik person som vågar stå för sina åsikter och som befinner sig i ett mellanläge i livet vad gäller arbete eller utbildning.

Har överklagat domen

Tiden före dådet var hon *arbetslös, hade just flyttat hem*ifrån och bodde i en egen lägenhet i Stockholm. Under samma period hade hon sökt sig till vänster*extrema kretsar.

Den 6 juni demonstrerade Revolutionära fronten mot Sverige*demokraterna och högerextremismen vid Slussen i Stockholm.

På kvällen fick Anna ett sms:

”För info till de som fortfarande e sugna: 6 möjliga fula står nu på led till Kellys, mitt emot systemet”.

Några timmar senare misshandlade de tre tjejerna, med sparkar mot huvudet, Sverige*demokraternas presstalesman och hans sambo. Anna har nu överklagat domen för grov misshandel, våld mot tjänsteman och snatteri.

–?Man kan tycka vad man vill om Sverige*demokraterna men det är inte med sparkar och slag man *löser problem, säger en för*älder.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5784027.ab
2013-02-15, 16:25
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag citerar en del av en artikel från aftonbladet.
Vad har artikeln med det jag skrev att göra?
2013-02-15, 16:35
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Vad har artikeln med det jag skrev att göra?
Jag håller med dig angående socialklass med hjälp av källa, varför blir du så arg?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in