Citat:
Ursprungligen postat av
GobbeMobilen
FI har inget att säga till om. Allras fondbolag finns i Luxemburg och det är deras FI som har tillsynsansvar.
Felet ligger hos beslutsfattarna i Sverige som sagt att fondtorget ska vara öppet till alla dom hsr ett tillstånd hos FI i det land dom är registrerade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
EU lagstiftning som styr, är du godkänd i ett land är du godkänd i alla.
Svenska FI kan iofs be Luxemburg att granska Allra, faller den granskningen inte FI på läppen kan de meddela pensionsmyndigheten som kan vidta åtgärder som nu.
Det kräver iofs att FI de facto jobbar förebyggande, det gör de inte.
Jag vill korrigera ovanstående inlägg. Allra har tillståndspliktiga verksamheter i både Sverige och Luxemburg så båda myndigheter har ett ansvar. Fondernas investeringar i warranter med hundratals miljoner kronor som överförts i provisioner till polarna på Oak Capital känns som ett klart brott mot regeln om bästa utförande av kundorder, och den regeln gäller i båda länderna.
Varför upptäckte ingen detta tidigare? Ja, för att komma åt Allras affärer hade det nog behövts en paneuropeisk finansinspektion. Kommunikationen mellan myndigheterna i Luxemburg och Sverige är nog allmänt bristfällig och i specifika fall som detta tror jag inget händer om inte det blir skandal som i fallet Allra. Eftersom investeringsbeslutet i Luxemburg-fonderna i realiteten nog har tagits av kontoret i Stockholm så är det svenska FI som är huvudansvarig för missen, inte deras kamrater på CSSF i Luxemburg. Båda myndigheterna funderar nog just nu på hur de kan peka finger på andra parter, så inte uppdragsgivarna inom politiken blir gramse. Ansvarsförhållandena är inte solklara.
Vill också påpeka att andra övervakande instanser i Luxemburg måste ha legat och sussat, särskilt Allras fondadministratör UBS och revisorn Deloitte. De är skyldiga att se till att fonden sköts enligt sitt eget prospekt och att rapportera till CSSF om något inte står rätt till.
Den processbenägna spararen har därför med andra ord en möjlighet att driva ett tvistemål mot aktörer som har enorma försäkringar och därmed råd att betala väldigt stora skadestånd. Men här handlar det ju om Sveriges mest godtrogna slapptaskar till sparare som drabbats, och de kommer bara att knyta näven i fickan. Så grattis Alexander och David och allt vad ni heter, jag är helt säker på att det löser sig för er
För övrigt anser jag att swapparna bör undersökas!