2017-03-18, 23:35
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Står dig fritt starta ett fondbolag, Allra står under FI's tillsyn. Frågan är vad FI ägnar sig åt egentligen.

FI har inget att säga till om. Allras fondbolag finns i Luxemburg och det är deras FI som har tillsynsansvar.

Felet ligger hos beslutsfattarna i Sverige som sagt att fondtorget ska vara öppet till alla dom hsr ett tillstånd hos FI i det land dom är registrerade.
Citera
2017-03-19, 10:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
FI har inget att säga till om. Allras fondbolag finns i Luxemburg och det är deras FI som har tillsynsansvar.

Felet ligger hos beslutsfattarna i Sverige som sagt att fondtorget ska vara öppet till alla dom hsr ett tillstånd hos FI i det land dom är registrerade.
EU lagstiftning som styr, är du godkänd i ett land är du godkänd i alla.
Svenska FI kan iofs be Luxemburg att granska Allra, faller den granskningen inte FI på läppen kan de meddela pensionsmyndigheten som kan vidta åtgärder som nu.
Det kräver iofs att FI de facto jobbar förebyggande, det gör de inte.
Citera
2017-03-19, 16:36
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Riktigt skojarföretag. Märkligt att det här inte väckt uppmärksamhet tidigare.
Citera
2017-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
EU lagstiftning som styr, är du godkänd i ett land är du godkänd i alla.
Svenska FI kan iofs be Luxemburg att granska Allra, faller den granskningen inte FI på läppen kan de meddela pensionsmyndigheten som kan vidta åtgärder som nu.
Det kräver iofs att FI de facto jobbar förebyggande, det gör de inte.

Jag vill korrigera ovanstående inlägg. Allra har tillståndspliktiga verksamheter i både Sverige och Luxemburg så båda myndigheter har ett ansvar. Fondernas investeringar i warranter med hundratals miljoner kronor som överförts i provisioner till polarna på Oak Capital känns som ett klart brott mot regeln om bästa utförande av kundorder, och den regeln gäller i båda länderna.

Varför upptäckte ingen detta tidigare? Ja, för att komma åt Allras affärer hade det nog behövts en paneuropeisk finansinspektion. Kommunikationen mellan myndigheterna i Luxemburg och Sverige är nog allmänt bristfällig och i specifika fall som detta tror jag inget händer om inte det blir skandal som i fallet Allra. Eftersom investeringsbeslutet i Luxemburg-fonderna i realiteten nog har tagits av kontoret i Stockholm så är det svenska FI som är huvudansvarig för missen, inte deras kamrater på CSSF i Luxemburg. Båda myndigheterna funderar nog just nu på hur de kan peka finger på andra parter, så inte uppdragsgivarna inom politiken blir gramse. Ansvarsförhållandena är inte solklara.

Vill också påpeka att andra övervakande instanser i Luxemburg måste ha legat och sussat, särskilt Allras fondadministratör UBS och revisorn Deloitte. De är skyldiga att se till att fonden sköts enligt sitt eget prospekt och att rapportera till CSSF om något inte står rätt till.

Den processbenägna spararen har därför med andra ord en möjlighet att driva ett tvistemål mot aktörer som har enorma försäkringar och därmed råd att betala väldigt stora skadestånd. Men här handlar det ju om Sveriges mest godtrogna slapptaskar till sparare som drabbats, och de kommer bara att knyta näven i fickan. Så grattis Alexander och David och allt vad ni heter, jag är helt säker på att det löser sig för er

För övrigt anser jag att swapparna bör undersökas!
Senast redigerad av Allra2.0 2017-03-19 kl. 21:39.
Citera
2017-03-21, 22:33
Medlem
solis789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Har inte läst in mig på herrarna bakom allra, vad vet vi om de. Någon som träffat dom privat eller professionellt som vågar sig på en bedömning gällande flyktrisk?

Finns det ex. dubbelt medborgarskap i random skurkstat(vid denna typ av brott är väl israel och Sydafrika som ligger först till hands)?

kan de tänkas ha några användbara kontakter i näringsliv, politik eller rättsväsende ?

Jag är osmakligt nyfiken, blir äcklad av mig själv....

Är även jag, osmakligt nyfiken.

Någon som vet vem Alexander Ernstbergers föräldrar var/är? Släkt, bakgrund, old money/new money?
Citera
2017-03-21, 22:34
Medlem
solis789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Alltså vart fan är Allras kommunikationschef, det unika ANTON ABELE?!
Mannen som helt nollställd har lyckats passera Riksdagen, Handels och JKL. Finns det någon rörlig bild där han ska försöka förklara vad det här handlar om? Jag behöver se det, känner jag.
Det är ju nu han ska ut och få alla att tro att det här inte är så farligt som det ser ut!
Detta är ytterligare en del av den konceptuella konstinstallationen Anton Abele.
Att aningslösheten har tagit honom via Riksdagen och JKL till en potentiell ekobrottshärva är fantastiskt!
Han är som en oskönare och mer övre medelklassig variant av Forrest Gump!

Detta kan vara den bästa kommentaren jag läst på FB!
VAR är Anton in these critical times!?
Citera
2017-03-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solis789
Är även jag, osmakligt nyfiken.

Någon som vet vem Alexander Ernstbergers föräldrar var/är? Släkt, bakgrund, old money/new money?

Om du orakar läsa finns det en del info i tråden om både David och Alexander.
Citera
2017-03-22, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Tydligen var SEB igång med en notering av Allra.

http://omni.se/kalla-allra-var-nara-beslut-om-borsnotering-stoppas/a/JdJpj

Måste säga att jag är oerhört förvånad att SEB ens accepterade uppdraget givet att det en sökning på 5 min att inse att det här är en skojarverksamhet som endast går ut på att blåsa kunderna på pengar.

2015 hade Allra intäkter på ~700 msek på ett förvaltat kapital på ca 15 mdr. Förenklat ger det en % avgift på 4.6% (!). Deras avgift på PPM-torget är vadå, 0.45%. Redan här börjar det lukta ordentligt ruttet. Lägg därtill att VD och största ägare inte ens har gått klart gymnasiet.

Didner Gerge med förvaltat kapital på 3x (ca 60 mdr) har intäkter på ca 200 msek, alltså knappt en 1/3 jmf mot Allra eller lite över 0.3% på AuM.

Får ge credd till SvD som verkar ha stark vittring på blod. Vore rätt åt dom om dom kickas ut från PPM med hela likviderat

Att Wallenbergarnas bank så lättvindigt ville notera en sån skojarverksamhet säger ju också en hel del om tillståndet i den banken och kanske också om tillståndet i familjen.
Citera
2017-03-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Att Wallenbergarnas bank så lättvindigt ville notera en sån skojarverksamhet säger ju också en hel del om tillståndet i den banken och kanske också om tillståndet i familjen.

Oak Capitals ägare skulle alltså ha köpt in sig i ett bolag (Allra/Supero) till en värdering på 1,5 miljarder kronor. Bolaget ifråga skulle vid tillfället ha gjort en vinst på 5 miljoner kronor, d.v.s. en förmodligen högt begåvad person i finansbranschen skulle ha varit beredd att köpa in sig för 300 gånger bolagets vinst Även om Oak-killen skulle utgå från det förvaltade kapitalet ( mellan 8 och 22 miljarder år 2012-2013) så är en värdering på 1,5 miljarder kronor helt orimlig, särskilt 2012-2013 och faktiskt även idag.

http://allrainifran.se/nyheter/svenska-dagbladet-staller-fragor-om-investeringar-allra/
http://www.allabolag.se/5569343774/bokslut

Pressmeddelandet från Allra går inte riktigt ihop. Å ena sidan är Oak-killen en "privat, passiv investerare", å andra sidan vill de utnyttja att han är "branschkunnig". Å ena sidan skulle försäljningslikviden ha använts till att utveckla Allra, å andra sidan verkar det ha varit pengar som hamnade i Ernstbergers och Perssons ägarbolag.

Tycker det är fel att hacka på SEB utan att ha bättre bevis. SEB kan säkert ha tagit ett möte med Allra, men det förpliktigar ju inte banken till någonting. I vilket fall kan ingen normalt tänkande bank ha ställt ut en värdering år 2016 på 2 miljarder kronor, även om det förvaltade kapitalet då var 22 miljarder kronor och vinsten 128 miljoner kronor. Den bank som (enligt Allra) satt en värdering på 2 miljarder kronor måste ha någon agenda...
Senast redigerad av Allra2.0 2017-03-22 kl. 11:14.
Citera
2017-03-22, 17:17
Medlem
Citat:
Allra ger sig inte – Överklagar

Det brottsmisstänkta PPM-bolaget Allra fortsätter att streta emot Pensionsmyndigheten.
Pensionsmyndigheten kräver att de ska börja betala tillbaka till de 102 000 pensionsspararna direkt.
Men Allra anser att de kan vänta.

Citat:
102 000 svenskar har fortfarande sammanlagt 16 miljarder kronor premiepensionspengar hos Allra.
Ekobrottsmyndigheten har inlett en förundersökning mot bolaget för grov trolöshet mot huvudman.

http://www.expressen.se/dinapengar/pension/allra-ger-sig-inte--overklagar/
Citera
2017-03-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/dinapengar/pension/allra-ger-sig-inte--overklagar/

Den som trodde Yuppien var död bedrog sig.
Citera
2017-03-23, 10:47
Medlem
padrons avatar
Rätt smart strategi av Allragänget ändå att knyta till sig namnkunniga - men branschinkopetenta- människor som Lindsö, Bodström och Abele (hallå var är du, kommunikationschefen?).

Det var ganska nära att hålla. Utan Svd's granskning hade vi nog haft detta bolag på börsen under året och ägarna haft några extra miljoner på kontot.

Men i slutändan blev de lite för giriga. Hade de hållit sig till ursprungsbusinessen, dvs att fulsälja medelmåttiga/dåliga placeringar hade de förmodligen flugit under radarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in