2017-02-16, 09:48
Medlem
Alltså vart fan är Allras kommunikationschef, det unika ANTON ABELE?!
Mannen som helt nollställd har lyckats passera Riksdagen, Handels och JKL. Finns det någon rörlig bild där han ska försöka förklara vad det här handlar om? Jag behöver se det, känner jag.
Det är ju nu han ska ut och få alla att tro att det här inte är så farligt som det ser ut!
Detta är ytterligare en del av den konceptuella konstinstallationen Anton Abele.
Att aningslösheten har tagit honom via Riksdagen och JKL till en potentiell ekobrottshärva är fantastiskt!
Han är som en oskönare och mer övre medelklassig variant av Forrest Gump!
Citera
2017-02-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det du skriver leader till att de tappar till konkurrenter och slås ut om de inte skärper sig.
Ernstberger är rimligen redan klar ekonomiskt om han kan tänka sig gå ned några snäpp i bostandard.

Japp. Vi ska inte utesluta att detta var en del av planen med husköpet från Ernstbergers sida. Om vi utgår från att han kan sälja huset för ungefär samma summa som han köpte det. Då kan han "byta ner sig" till en mer ordinär Lidingö-kåk för typ 10 msek och invänta och avvakta eventuell rättsprocess och leva gott på mellanskillnaden under tiden.

Dock finns det även någonting som heter anseende, och det är redan nu ganska skadat. Det är mycket viktigt i de kretsar som Alexanders familj kommer från och rör sig i. Det finns ett förakt för i tur och ordning kriminella, skojare och klippare. Det är viktigt för vissa att distansera sig från den typen av rikedom. Alexander bockar redan av punkt två och tre. Återstår att se om det kan bli en trippel.
Citera
2017-02-16, 14:46
Medlem
Ny artikel idag:

http://www.smaspararguiden.se/blogg/sa-mjolkar-allra-formodligen-sina-fonder-pa-miljonbelopp/

"Så mjölkar Allra (förmodligen) sina fonder på miljonbelopp"

Finns en liten risk att detta är en ny Falcon Funds som ligger och pyr.

Se även denna från några dagar tillbaka:

https://www.svd.se/tre-ppm-toppar-inblandade-i-norsk-finansskandal

"Tre av PPM-jättens Allras toppdirektörer var för fyra år sedan inblandade i en norsk finansskandal, där den norska finansmyndigheten kunde avslöja skyhöga avgifter för spararna."

Och småspararguidens tidigare blogginlägg:

http://www.smaspararguiden.se/blogg/allra-ett-ruttet-finansbolag-med-naiva-kandisar/

"Allra, ett ruttet finansbolag med naiva kändisar"
Citera
2017-02-16, 17:03
Medlem
GobbeMobilens avatar
Blir intressant att följa utvecklingen. Är det slutet på Premiepensionen vi ser?

Är tråkigt isåfall medtanke på att för alla född 90 och senare som kommer tappa pensionspengar när dom inte får ta del av börsens utveckling över 40 år. Blir annars en bra slant.
Citera
2017-02-16, 17:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Blir intressant att följa utvecklingen. Är det slutet på Premiepensionen vi ser?

Är tråkigt isåfall medtanke på att för alla född 90 och senare som kommer tappa pensionspengar när dom inte får ta del av börsens utveckling över 40 år. Blir annars en bra slant.
Myndigheterna får väl styra upp vilka de släpper in helt enkelt.
Citera
2017-02-17, 15:55
Medlem
Varför i helvete har vi PPM om de inte sköter sitt jobb. Luktar korruption om den myndigheten.

Och dessa jävla kändisar som sitter i Styrelsen, Bodström, Ebba m.fl. Ingen jävla heder i deras kroppar. De kommer säkert säga att de "inte visste". Det är deras jävla jobb att veta.
Citera
2017-02-17, 17:43
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Varför i helvete har vi PPM om de inte sköter sitt jobb. Luktar korruption om den myndigheten.

Och dessa jävla kändisar som sitter i Styrelsen, Bodström, Ebba m.fl. Ingen jävla heder i deras kroppar. De kommer säkert säga att de "inte visste". Det är deras jävla jobb att veta.

Om vi säger såhär PPM finns inte längre, men däremot Pensionsmyndigheten men dom har inget tillsynsansvar över fonderna i fondtorget. Enkelt sagt har du en fond som finns registerad och godkänd hos den Finansinspektion som finns i det land du är registerad och godkänner Pensionsmyndighetens samarbetsavtal får du finnas på fondtorget. Men tillsynsansvaret ligger på Finansinspektionen i det land du verkar. Som Falcon var det Malta, med Allra är det Luxemburg.

Dock har samarbetsavtalet stramats åt så att Pensionsmyndigheten enklare kan kicka ut fonder som har tvivelaktigt värdepapper samt har ful telefonförsäljning. Men ansvaret är egentligen inte på dom. Innan det sker måste politikerna göra ändring.

Ett annat problem är att folk är dumma... Går på allt och kan inte tänka.
Citera
2017-02-17, 18:01
Medlem
Ska bli väldigt intressant och se hur allt utvecklar sig. Var aktiv för några år sedan i tråden och fann med några enkla sökningar, oklarheter kring David Rothman Person (delägare)

Länk till det tidigare inlägget: (FB) Allra, tidigare Svensk Fondservice?

Jag hade tyvärr inte möjligheterna och för den delen, resurserna att gräva vidare. Hoppas nu SvD har möjlighet att ta fram fakta kring det som fortfarande går att hitta fakta om.

Trevlig helg!
Citera
2017-02-18, 18:23
Medlem
Tydligen var SEB igång med en notering av Allra.

http://omni.se/kalla-allra-var-nara-beslut-om-borsnotering-stoppas/a/JdJpj

Måste säga att jag är oerhört förvånad att SEB ens accepterade uppdraget givet att det en sökning på 5 min att inse att det här är en skojarverksamhet som endast går ut på att blåsa kunderna på pengar.

2015 hade Allra intäkter på ~700 msek på ett förvaltat kapital på ca 15 mdr. Förenklat ger det en % avgift på 4.6% (!). Deras avgift på PPM-torget är vadå, 0.45%. Redan här börjar det lukta ordentligt ruttet. Lägg därtill att VD och största ägare inte ens har gått klart gymnasiet.

Didner Gerge med förvaltat kapital på 3x (ca 60 mdr) har intäkter på ca 200 msek, alltså knappt en 1/3 jmf mot Allra eller lite över 0.3% på AuM.

Får ge credd till SvD som verkar ha stark vittring på blod. Vore rätt åt dom om dom kickas ut från PPM med hela likviderat
Citera
2017-02-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Tydligen var SEB igång med en notering av Allra.

http://omni.se/kalla-allra-var-nara-beslut-om-borsnotering-stoppas/a/JdJpj

Måste säga att jag är oerhört förvånad att SEB ens accepterade uppdraget givet att det en sökning på 5 min att inse att det här är en skojarverksamhet som endast går ut på att blåsa kunderna på pengar.

Ja, men det finns i svenska samhället en bitvis osund besatthet av "unga entreprenörer". Jag vet inte när det började men det är ju bitvis riktigt löjligt. På gymnasiet blir elever "entreprenörer" innan de ens fattar hur samhället fungerar. Den ena dummare idén än den andra föds som sedan uppmuntras och påhejas av äldre människor. Jag är för övrigt intresserad av näringsliv och i grunden positiv till att människor förverkligar sina idéer. Men man måste ju kunna skilja agnarna från vetet, så att säga.
Bodström, Lindsö och de övriga giriga mupparna ville ju så klart sola sig i glansen av dessa två unga entreprenörer. Men nu var det inte lika roligt längre, tydligen. De är ju inte dummare än att de också lär ha fattat vad det här företaget ägnar sig åt.
Citera
2017-02-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allra
Men om Allra ger bort förvaltningen av underliggande fonder till något annat fondbolag som ägs av samma personer som äger Allra så kanske detta andra fondbolag slipper PPM-rabatterna på något sätt?

Kul att SvD tar upp fallet Allra 3,5 år efter att jag förgäves försökte få trådläsarna att fatta galoppen. Bättre sent än aldrig. Gör nu som jag sa då: Kolla upp swapparna och motparterna för fan.

Får jag ge en prognos om framtiden?

1. FI drar in tillståndet för att visa sig duktiga.

2. EBM utreder brott under ett år eller två men fattar ingenting och lägger ner ärendet kring 2019.

3. Huvudägarna flyttar utomlands och lever livets glada dagar.
Citera
2017-02-20, 10:46
Medlem
Ipissonus avatar
https://unvis.it/aftonbladet.se/a/j5zWo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in