Frågan kanske har varit uppe tidigare i tråden men ibland ställer jag mig frågande till hennes påståenden om hennes släktingar i Förintelsen. På Monica Antonssons blogg finns en intervju med hennes far om hennes farfar. Så här står det:
Citat:
"-Likt andra medicinare från Polen, Frankrike och Tjeckien tvingades han arbeta som assistent vid SS:s hygieninstitut, där nazisterna gjorde experiment. Han fick koka kött till stark buljong för tillverkning av bakterier. Efter två, tre kokningar fick fångarna äta köttet som då naturligtvis inte innehöll någon näring. Men folk dog av hunger där…
På torsdagar var köttet förbjudet att äta. Min far och hans kollegor analyserade det och fann att det var människokött.”"
Håller Katerina Janouch fast vid att hennes farfar kokade människokött på torsdagar och hur gick analyserandet till, det fanns knappast DNA-test på 40-talet? När det gäller Katerinas morfars syster Marta skrev Katerina så här ifjol:
Citat:
Marta som älskade barn fick inga egna men i koncentrationslägret tog hon hand om en liten föräldralös 3-årig pojke som skadat sitt ben. Pojken skulle avrättas i gaskammaren men Marta vägrade släppa taget om honom, så hon gick i döden tillsammans med honom. Men Martas mor överlevde. Det var hon som bevittnade alltsammans. Och som kunde berätta.
Det är en ganska häpnadsväckande berättelse. Tyskarna ville inte gasa Katerinas morfars syster men hon kunde inte skiljas från en handikappad treårig föräldralös pojke så hon gick frivilligt in i gaskammaren...
När det gäller denna Marta har Katerina först hävdats att hon gasades i lägret "Ravensbruck" 1944 men efter efter att personer på twitter anmärkt på att gaskamrar i Ravensbruck inte opererade enligt den officiella historieskrivningen förrän 1945 så verkar Katerina ha ändrat sig och skriver numera att Marta gasades i Auschwitz.
Vidare kommer Katerina med lösa påståenden att 14 andra personer i släkten, utöver Marta, ska ha mördats i tyska koncentrationslägret under andra världskriget, inklusive en tvååring. Katerina skriver ganska mycket om släktingar i olika sammanhang, så långt tillbaka som till hennes föräldrars föräldrars föräldrar. Den enda hon återkommer till som ska ha dött i Förintelsen är Marta så man undrar vilka de övriga 14 var.
Så här skrev Katerina för några dagar sedan:
Citat:
"De andra hade inte samma tur. Inte min morfars syster Marta som avrättades i gaskammaren i Auschwitz, inte hela övriga släkten på 14 personer på morfars sida där den minsta mördade medlemmen var bara två år gammal."
I december ifjol skrev hon:
Citat:
"Min morfars syster mördades i Auschwitz gaskammare, och 15 personer i en annan del av släkten likaså, det yngsta barnet bara två år gammalt. Mina andra släktingar mördades av Stalin."
Notera att Katerina inte verkar veta riktigt om det var 15 eller 16 släktingar som dog i gaskammare och på vilken sida av släkten dessa 15 eller 16 personera befann sig.
Drar Katerina skrönor om sina släktingars dramatiska upplevelser för att göra sig märkvärdig?