Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Sista här är lögn dom har inte plockat bort hennes böcker dom är kvar, men dom tar in mindre eftersom hon säljer sämre. Så sitter man och ljuger öppet har man sålt sig hårt. Lögner avslöjas alltid.
Den aktuella frågan gäller, vad jag förstått, en enskild butik (Arlanda?) som plockat bort KJs böcker med hänvisning till att de inte vill sälja hennes böcker pga att hon enligt deras uppfattning skulle ha rasistiska åsikter.
Det här verkar inte sjunka in hos dig, men primära bekymret har inte med Pocketshops val av produkter att göra. Rent konkret handlar det om Pocketshops etik.
1. De kan naturligtvis plocka bort titlar ur sitt sortiment. Nästa gång föreslår jag att ett sådant beslut INTE rättfärdigas med anklagelser om rasism
2. Ett stalltips till inköpschefen på Pocketshop är att hon slutar kalla kunderna för "troll" när de påpekar det olämpliga i att kalla en författare för "rasist"
3. Inköpschefen bör rimligen låta bli att försöka fabricera en anledning till att KJs böcker plockas bort. Till denna kategori räknas påståenden om att "hon säljer dåligt" och att "hon skjutit sitt författarskap i sank"
Det är inte svårt att se att vad som skett i det här fallet är att en enskild butikschef valt att plocka bort KJs böcker med hänvisning till att KJ skulle vara rasist. Saken är så förbenat pinsam att man baxnar, och sannolikt beror hela fadäsen på att butikschefen inte har en aning om vad hon pysslar med. Det är lite Magdalena Andersson-syndrom över det hela ("jag hoppas det här blir jättebra"). Och nu har Pocketshop försökt förklara att:
1. Det har inte hänt
2. Om det har hänt har KJ sig själv att skylla
3. De som påstår att det har hänt är troll
4. Det hände på grund av att KJ säljer dåligt
Att någon INTE skulle inse katastrofen i Pocketshops uppförande känns otänkbart. Men den sista korkskallen uppenbarligen inte född ännu.
"Let me tell you about the law of holes: If you find yourself in a hole, stop digging"