Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Just nivån på korkheten är svår att yttra sig om, men inlägg på det här forumet ger vid handen att nivån är betydligt högre än vad man tidigare kunnat ana.
En sak som jag noterat är t.ex. att det faktiskt finns de som på fullt allvar inte läser in sig på de ämnen de sedan ger sig i kast med att kommentera. Jag drar den slutsatsen baserat på det alldeles tragiskt uppenbara faktum att problemet i det aktuella fallet bevisligen är att en enskild butik valt att plocka bort Janouch's böcker ur sortimentet med hänvisning till påstådd rasism. Att Pocketshop sedan bemöter anklagelserna med att hänvisa till att böckerna är inte alls bortplockade ur websortimentet, och att någon sedan menar att det skulle ha någon form av relevans för det initiala bekymret, ja det gör ju att just intelligens känns som något med potential att bli föremål för en hyfsat humorfylld diskussion - och där kan jag dessutom med nöje meddela att du jobbat dig till en central roll. Så man får väl säga grattis.
För att travestera en svensk mördad S-politiker: man sparar inte morötter genom att låta bli att äta potatis.
Vaddå bevisligen? Såvitt jag kan se har en intressegrupp sänt in en person i butiken för att försöka få ett uttalande eller liknande som går att använda som stubintråd eller hävstång i helt andra syften. Alternativt att personen själv valt att vrida och vända på vad som sagts.
Pocket Shop har inte plockat bort några böcker, än mindre med hänvisning till rasism. Janouch's böcker, inklusive hennes barnböcker (Pixiböcker) har funnits till försäljning hela tiden, funnits i deras sortimentförteckning online och så vidare. Tog en omväg idag och kontrollerade dessutom det hela själv, samt att de hade böckerna ute så sent som före helgen.
För övrigt står det företag fritt att avgöra vad som ska vara i deras sortiment. Pocket Shop har dessutom olika sortiment i olika butiker, beroende på vad som säljer, nyinkommet och så vidare.
Som sagt, två ytterlighetsgrupper verkar slå på varandra med vilka argument som helst och genom vilka vägar som helst samt bygga konspirationsteorier baserade på enskilda anställda i företag. (...dock, vilket jag konstaterat tidigare, borde Strandhäll för allas bästa inte vara betrodd med twitter-konto).