Citat:
Ursprungligen postat av
AbortRetryIgnore
Du vet inte vad som hände under lektionen.
Jag har tagit del av vad som har framkommit i den offentliga debatten. Sitter du på någon annan information?
Citat:
Nej. Religioner förtjänar ingen respekt.
Här gjorde skolan skillnad mellan elever av islamisk trosuppfattning och icke-muslimska elever. De muslimska utsattes inte för något kränkande tvång, medans de icke-muslimska blev utsatta.
Religioner kan man kritisera men man får till vissa delar acceptera religiösa utövare precis som du vill ha respekt som ateist.
Citat:
Det kristna korset som pryder den svenska flaggan representerar ett avrättningsinstrument. En modernare flagga hade kanske haft en elektrisk stol avbildad. Att påminna om grymheterna som rådde i Mellanöstern för 2000 år sedan, där ockupanterna (romare) begick dessa övergrepp mot lokalbefolkningen är det säkert fler än muslimer som har synpunkter på. Det blev till en religion när man mördade en viss jude och konsekvenserna av detta mord är högaktuella än idag. Att göra det till en nationalsymbol, ja, det är på en helt annan nivå.
Nu har korset i flaggan varit en symbol för Sverige under mycket lång tid och jag tror att intresset för att ändra symbolen hos svenskar är väldigt låg.
De flesta ockupanter begår övergrepp oavsett om det är romare, muslimska araber eller judar.
Citat:
Kräva? Jag kräver inget mer än en bevarad religionsfrihet.
Och då blir den stora frågan varför du stödjer lärarens rätt att tvinga elever att be på ett visst sätt, sätta på sig religiösa kläder etc. Det var ju detta som just Janouch kritiserade. Att eleverna inte skulle bli påtvingade att delta i sådana här explicita uttryck av en religion. Det är just detta som religionsfrihet innebär.