2022-10-01, 12:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tack!

Det verkar som om hela historien bygger på en psykiskt labil extremreligiös mamma till ett barn i klassen som gjort en höna av en fjäder. Tidigare har barnen skrivit liknande fiktiva brev i jag-form ur ett kristet perspektiv. Ingen reagerade då. Sedan började barnen läsa om Islam och på liknande sätt fick skriva fiktiva brev i jag-form ur ett muslimskt perspektiv. Då brann det i huvudet på den psykiskt labila mamman som började med förföljelse av lärare och rektor och hängde ut dem på sociala medier i bl.a. olika kristna grupper. Det verkade inte finnas någon sans i det hon skrev.

Sedan kom Katerina Janouch och tog upp det och gjorde det som är swishjournalisters vanligaste misstag (dock ofta medvetet), nämligen att bara återge en persons version. Precis samma fenomen kunde man se hos swishjournalisten Joakim Lamotte, som alltid återgav dem mest vinklade "worst case". Så måste swishjournalister göra, piska upp en stämning, framstå som de som kommer med sanningen som alla andra förnekar. Det för att öka swishdonationerna från deras läsare. Katerina Janouch återgav bara den rabiata mammans ord och valde bort det som riktiga journalister ska göra, granska om något talar emot den ensidiga faktan.

Det var väl alldeles givet att Katerina Janouch skulle dömas för förtal. Visst kan främlingsfientliga muslimhatare försvara henne, men det här är ju ett typexempel på förtal där syftet varit att orsaka missaktning mot läraren utan att ta hänsyn till den förföljelse och de allvarliga hot som riskerade att komma.
Du menar att SVT är bra på att berätta alla vinklar av en story?
Alla journalister vinklar alltid allting.
Citera
2022-10-01, 13:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, alla vinklar mer eller mindre. SVT, Samnytt, Aftonbladet etc. Sedan finns det förstås olika grader av vinkling och Janouch vinkling var lite mot det extrema hållet med uthängningar som vållade obehag för de utsatta.
Citera
2022-10-01, 20:13
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Är det Katerina som ligger bakom trollkontot Anna Larsson i facebookgruppen Folkdomstolen?
https://facebook.com/groups/528917525553226/

Skriver på liknande vis.
Citera
2022-10-01, 21:06
Medlem
MaggansHinkFittas avatar
Haha den här lördagskvällen tillägnades till att läsa igenom hela den här tråden. Smaskigt! Svårt att avbryta när man väl kommit in.

Vilken kvinna. Nu vet jag vad jag behöver för att pigga upp den gråa tillvaron - en judinna!

Lets have some fun! Heil Netanyahu!
Citera
2022-10-01, 22:23
Medlem
Ograsts avatar
Finns ljudfil från rättegången - typ Prime Crime eller liknande?
Citera
2022-10-02, 05:34
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Menar du att hon är en journalist? Lyssna på Haveristernas podd om detta. De går sakligt - långsamt tkr vissa - igenom fallet och det blir uppenbart att morsan i fallet är en kristen extremist (livet ord, jehovas, pingstkyrkan) och att Janouch selektivt väljer ut delarna som passar hennes narrativ. Du svarar ”så gör alla”, nä alla gör inte som henne. Hade läraren varit muslim hade Janouch velat kasta ut henne ur landet.

det framkommer att upplägg, timplan och innehåll i alla tre pass i världsreligionerna var identiska men att det bara var brevet de skulle skriva var ett problem i vecka två när det var islam. De hade gjort samma sak. Jag är humanist. Ska jag (rent hypotetiskt nu) också blir kränkt? Är det en normal sansad morsa som spelar in eleverna? Det är olagligt. Skolan är inte publik. Du får inte komma och gå som du vill. Allt detta hade en journalist tagit i beaktande.
Citera
2022-10-02, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
Menar du att hon är en journalist? Lyssna på Haveristernas podd om detta. De går sakligt - långsamt tkr vissa - igenom fallet och det blir uppenbart att morsan i fallet är en kristen extremist (livet ord, jehovas, pingstkyrkan) och att Janouch selektivt väljer ut delarna som passar hennes narrativ. Du svarar ”så gör alla”, nä alla gör inte som henne. Hade läraren varit muslim hade Janouch velat kasta ut henne ur landet.

det framkommer att upplägg, timplan och innehåll i alla tre pass i världsreligionerna var identiska men att det bara var brevet de skulle skriva var ett problem i vecka två när det var islam. De hade gjort samma sak. Jag är humanist. Ska jag (rent hypotetiskt nu) också blir kränkt? Är det en normal sansad morsa som spelar in eleverna? Det är olagligt. Skolan är inte publik. Du får inte komma och gå som du vill. Allt detta hade en journalist tagit i beaktande.
Du har rätt i att Katerina Janouch inte är journalist, det tror jag inte heller att hon kallar sig. Personerna bakom podden "Haveristerna" är såklart inte heller journalister.

I båda fallen är det fråga om politiker som missionerar sitt budskap från olika synvinklar.

Janouch gör det ärligare tycker jag, hon är kritisk till invandringspolitiken och hymlar inte med det.

Haveristerna försöker gömma sig bakom begreppet "kritiskt granskande" vilket inte alls stämmer på dem, de är vänsterpolitiker.
Citera
2022-10-02, 06:43
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Du har rätt i att Katerina Janouch inte är journalist, det tror jag inte heller att hon kallar sig. Personerna bakom podden "Haveristerna" är såklart inte heller journalister.

I båda fallen är det fråga om politiker som missionerar sitt budskap från olika synvinklar.

Janouch gör det ärligare tycker jag, hon är kritisk till invandringspolitiken och hymlar inte med det.

Haveristerna försöker gömma sig bakom begreppet "kritiskt granskande" vilket inte alls stämmer på dem, de är vänsterpolitiker.
Vänsterpolitiker? Nej. Fel i sak.

1) Vad tycker du om den extremistiska mamman?

2) Varöfr utelämnade Janouch relevant information för sammanhanget, tror du?

Du har rätt i att hon är ärlig. Hon är ärlig visavi de rasister som ser till att hon har råd att sätta mat på bordet. Hon väljer medvetet ut den information som gör att de går i taket. Det får till effekt att de i affekt swishar pengar. På så vis är hon är ärlig och förutsägbar. Och labil.
Citera
2022-10-02, 07:03
Medlem
Citat:
Vänsterpolitiker? Nej. Fel i sak.

1) Vad tycker du om den extremistiska mamman?

2) Varöfr utelämnade Janouch relevant information för sammanhanget, tror du?

Du har rätt i att hon är ärlig. Hon är ärlig visavi de rasister som ser till att hon har råd att sätta mat på bordet. Hon väljer medvetet ut den information som gör att de går i taket. Det får till effekt att de i affekt swishar pengar. På så vis är hon är ärlig och förutsägbar. Och labil.
Åjo, personerna bakom Haveristerna är vänsterpolitiker och ganska extrema sådana. Tror att de har kopplingar till den vänsterextrema organisationen Inte rasist men.. vars enda uppgift är att skriva skit om SD. Jag är inte SD så det spelar kvitta för mej men jag har rätt i sak.

Svar på dina frågor:

1) Ingen aning. Vet att hon är typ sexolog och har politiska åsikter åt högerhållet.

2) Ingen aning. Vilken relevant information i vilket sammanhang menar du?

Precis som Haveristerna väljer hon troligen ut information som gynnar hennes syften, politik fungerar så.

Bra att hon har råd att sätta mat på bordet.
Citera
2022-10-02, 08:12
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Åjo, personerna bakom Haveristerna är vänsterpolitiker och ganska extrema sådana. Tror att de har kopplingar till den vänsterextrema organisationen Inte rasist men.. vars enda uppgift är att skriva skit om SD. Jag är inte SD så det spelar kvitta för mej men jag har rätt i sak.

Svar på dina frågor:

1) Ingen aning. Vet att hon är typ sexolog och har politiska åsikter åt högerhållet.

2) Ingen aning. Vilken relevant information i vilket sammanhang menar du?

Precis som Haveristerna väljer hon troligen ut information som gynnar hennes syften, politik fungerar så.

Bra att hon har råd att sätta mat på bordet.
du har fel, vänsterpolitiker är inte samma sak som att Henko drev IRM. Axel var aldrig en del av IRM.

Lyssna på avsnittet och bilda dig en uppfattning utifrån råmaterialet och återkom sen. FUP finns publikt att tillgå om podden är för vänsterextrem för dig.
Citera
2022-10-02, 08:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

En person som bedriver journalistik är en journalist. En journalist tar det i beaktande som passar hans eller hennes vinkling.

Nu var ju det här uppenbarligen en dålig take, det går inte att komma ifrån. Får man som journalist inte ha dåliga takes?
Citera
2022-10-02, 08:38
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
En person som bedriver journalistik är en journalist. En journalist tar det i beaktande som passar hans eller hennes vinkling.

Nu var ju det här uppenbarligen en dålig take, det går inte att komma ifrån. Får man som journalist inte ha dåliga takes?
Diskuterar gärna janouch dåliga takes. De tycks utgöra grunden för hennes så kallade journalism. En journalist ska vara konsekvensneutral. Tycker du att hon är det? Har hon varit det i nämnda fall?

Svaret är nej, hon farmar sina debila följare och att folk på FB, där 0.26% partiet är största parti, lyfter fram henne som något positivt förvånar föga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in