Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
du har fel, vänsterpolitiker är inte samma sak som att Henko drev IRM. Axel var aldrig en del av IRM.

Lyssna på avsnittet och bilda dig en uppfattning utifrån råmaterialet och återkom sen. FUP finns publikt att tillgå om podden är för vänsterextrem för dig.
Haveristerna är politisk vänsterpropaganda, jag har hört flera avsnitt av podden. Inte säker på att jag lyssnat på just ditt tips men är säker på att även det är vänstervinklat. Vore ju knepigt om de skulle överge sin grundtes i just detta avsnitt. Kan ge dem att det är snyggt förpackat ibland och lättpåverkade personer kan troligen förledas att tro att det är någon sorts fakta eller sanning de levererar..

Det är helt ok för min del oavsett om det är höger- eller vänstervinklat. Min poäng är att vi måste veta om att det vi läser eller lyssnar på under flagg som "partipolitiskt obundna" eller liknande oftast har en agenda att påverka sina läsare/lyssnare i en viss riktning.

Oavsett om vi läser Janouch, Haveristerna, Nya Tider eller Expo så är det inte granskande opartiska journalister som skriver utan politiker som mer eller mindre uppenbart kampanjar för sin sak.

Jag klankar inte ner på din åsikt men vill uppmärksamma på att det är lätt att bli lurad. Haveristerna är inte mer sanning än Janouch, Nya Tider är inte mer sanning än Expo.
Citera
2022-10-02, 09:47
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Haveristerna är politisk vänsterpropaganda, jag har hört flera avsnitt av podden. Inte säker på att jag lyssnat på just ditt tips men är säker på att även det är vänstervinklat. Vore ju knepigt om de skulle överge sin grundtes i just detta avsnitt. Kan ge dem att det är snyggt förpackat ibland och lättpåverkade personer kan troligen förledas att tro att det är någon sorts fakta eller sanning de levererar..

Det är helt ok för min del oavsett om det är höger- eller vänstervinklat. Min poäng är att vi måste veta om att det vi läser eller lyssnar på under flagg som "partipolitiskt obundna" eller liknande oftast har en agenda att påverka sina läsare/lyssnare i en viss riktning.

Oavsett om vi läser Janouch, Haveristerna, Nya Tider eller Expo så är det inte granskande opartiska journalister som skriver utan politiker som mer eller mindre uppenbart kampanjar för sin sak.

Jag klankar inte ner på din åsikt men vill uppmärksamma på att det är lätt att bli lurad. Haveristerna är inte mer sanning än Janouch, Nya Tider är inte mer sanning än Expo.

Kämpendahls inlägg i tråden ger en rätt bra bild av det hela tycker jag. Trevligt med podd som sällskapslyssning och så, men fruktansvärt tidsineffektivt om man bara är i behov av informationen.

Allmänt för diskussionen, så finns faktiskt aktörer inom media som försöker att inte vinkla onödigt mycket, alla är inte lika goda kålsupare.
Citera
2022-10-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Kämpendahls inlägg i tråden ger en rätt bra bild av det hela tycker jag. Trevligt med podd som sällskapslyssning och så, men fruktansvärt tidsineffektivt om man bara är i behov av informationen.

Allmänt för diskussionen, så finns faktiskt aktörer inom media som försöker att inte vinkla onödigt mycket, alla är inte lika goda kålsupare.
Javisst, helt enig med dej där. Det finns flera "riktiga" journalister inom svensk media.
Citera
2022-10-02, 12:50
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tack!

Det verkar som om hela historien bygger på en psykiskt labil extremreligiös mamma till ett barn i klassen som gjort en höna av en fjäder. Tidigare har barnen skrivit liknande fiktiva brev i jag-form ur ett kristet perspektiv. Ingen reagerade då. Sedan började barnen läsa om Islam och på liknande sätt fick skriva fiktiva brev i jag-form ur ett muslimskt perspektiv. Då brann det i huvudet på den psykiskt labila mamman som började med förföljelse av lärare och rektor och hängde ut dem på sociala medier i bl.a. olika kristna grupper. Det verkade inte finnas någon sans i det hon skrev.

Sedan kom Katerina Janouch och tog upp det och gjorde det som är swishjournalisters vanligaste misstag (dock ofta medvetet), nämligen att bara återge en persons version. Precis samma fenomen kunde man se hos swishjournalisten Joakim Lamotte, som alltid återgav dem mest vinklade "worst case". Så måste swishjournalister göra, piska upp en stämning, framstå som de som kommer med sanningen som alla andra förnekar. Det för att öka swishdonationerna från deras läsare. Katerina Janouch återgav bara den rabiata mammans ord och valde bort det som riktiga journalister ska göra, granska om något talar emot den ensidiga faktan.

Det var väl alldeles givet att Katerina Janouch skulle dömas för förtal. Visst kan främlingsfientliga muslimhatare försvara henne, men det här är ju ett typexempel på förtal där syftet varit att orsaka missaktning mot läraren utan att ta hänsyn till den förföljelse och de allvarliga hot som riskerade att komma.
Det fetade. Ja, du har rätt i sak och din analys är riktig. Men detta med att enbart återge det journalisten vill ur ett händelseförlopp går långt utanför swish-journalisterna. Jag minns bland annat att det blev en väldigt uppiskad stämning och debatt om när SVT och TV4 rapporterade om ordningsvakter som gripit och brottat ner en MENA på Malmö station för ett antal år sen. Men fullkomligt grillade de stackars ordningsvakterna för att vara rasister och brukat onödigt våld och visade bara videosnuttar på gripandet som filmats av allmänheten. Sen att det gripna fanskapet levt jävulen på ett tåg och på stationen samt bråkat och hotat innan han blev gripen nämndes det inte ett dugg om.

Finns flera såna här historier där msm serverat den sanning de vill ska serveras. De har alltså bara tagit en liten del ur ett händelseförlopp och då självklart valt att presentera den delen som passar deras agenda.
Citera
2022-10-02, 18:19
Medlem
L-Y-Fs avatar
Ni som fortfarande tror på Janouch. Vad har ni att säga om att inte ens mamman hävdar att det gått till så som Katerina skriver? BigFatCone ser väl mest en Pulitzer-vinnare men ni andra?
Citera
2022-10-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Tack juristen!

Men om det inte är en gåva?

Om följarna bara swishar hejvilt med intentionen att det ska täcka boten? Utan att det framgår att det är gåva. Ska man tipsa skv?

Kan det räknas som någon form av ersättning för twittrandet som sexologen gör?

Oftast räknas det som ersättning. Ett flertal influencers har provat "gåva"-vägen och förlorat mot SKV. Det är en ganska svår väg, med stora risker. Så ja, med stor sannolikhet är det skattepliktigt.
Citera
2022-10-02, 19:25
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ni som fortfarande tror på Janouch. Vad har ni att säga om att inte ens mamman hävdar att det gått till så som Katerina skriver? BigFatCone ser väl mest en Pulitzer-vinnare men ni andra?
Barnet lär ha en löjligt namn, känner du till namnet?
Citera
2022-10-02, 20:19
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Barnet lär ha en löjligt namn, känner du till namnet?
Nej, jag har ingen aning och hoppas att det stackars barnets identitet ej röjs. Däremot undrar jag om det hela skedde utanför Uppsala? Finns ju en hel del frikyrkliga byar där. Knutby kändast så klart.
Citera
2022-10-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Oftast räknas det som ersättning. Ett flertal influencers har provat "gåva"-vägen och förlorat mot SKV. Det är en ganska svår väg, med stora risker. Så ja, med stor sannolikhet är det skattepliktigt.

Okidoki 👍

Tack. Så då kan man utan problem tipsa skv.
Citera
2022-10-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Okidoki 👍

Tack. Så då kan man utan problem tipsa skv.

Do it. Men vet inte hur stor nytta det gör, hon är ju inte okänd i landet, och många arbetar på SKV:s granskning. Men har du tid så, just do it :-)
Citera
2022-10-02, 22:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Hon hade åtminstone kunnat låta bli att namnge läraren och låta rektorn för skolan ta smällen, eller nåt. Fanns ingen som helst anledning att utsätta läraren för drevrisken.

Jo, det fanns all anledning. En lärare måste kunna kritiseras personligen för sin yrkesutövning precis som alla andra. Det är Bode farligt och löjeväckande att man inte längre får kritisera människor för vad de utsätter andra för, i det hot fallet barn. Man måste kunna tåla kritik även om man känner sig kränkt av kritiken och tycker den är fel. Då får man bemöta den.
Citera
2022-10-02, 22:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är av allt att döma i huvudsak sant att barnen fick dessa uppgifter och alltså tvingades skriva det som påstås. Vad har mamman hävdar senare då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in