2011-03-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Det är fler än en person i tråden som är i det närmaste hundra procents säker på att TS är densamma som Ulf Borgströms bror, nämligen jag. Vad det nu kan vara värt. Jag är alltså övertygad av TS äkthet av flera olika tunga skäl. Förutom av själva rappheten i svaren vad gäller alla detaljer kring deras uppväxt, men även av själva meningsuppbyggnaden och ordvalen som TS använder sig av i sina inlägg här. Sedan är det även ett par andra viktiga saker som jag inte vill gå in på närmare.

Vi kanske känner varandra. PM:a mig om du vill. Eller ta reda på mitt hemnummer eller något av mina företagsnummer. Svarar normalt bara på mobilens 01:a. Den står f.ö. på annat namn än mitt eget.
Ja, du vet mobiloperatörer som tror dem är duktiga.
Citera
2011-03-23, 18:36
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsbror
Ja, jag följer rapporteringen någorlunda. Det jag alltid gör är att läsa domarna och då speciellt domskälen.
Vad jag tror är egentligen inte så viktigt. Men min gissning är följande : 9-14 år i Tingsrätten. Givetvis överklagar han och kommer troligen, men inte helt säkert att bli dömd till 8-10 år med röstsiffrorna 2 mot 3?. Kan lika väl bli 3 mot 2 vilket innebär att han blir frikänd.
Min enda fundering är om det ändå inte finns en chans att någon, även om sannolikheten är liten, vetat om att Ulf befunnit sig på vinden och tänt fyr. Tänk om det är som han säger. Hur lätt är det inte att "sätta dit" honom?

Bevis har inte sparats och SKL:s undersökninger är inte helt självklara.
Ja du. Vad skall man svara. Han har varit likt en Houdini i ett antal år nu.
Blivit förvånad tidigare när han blivit frikänd, men det heter ju "ställt utom rimligt tvivel"

Hur ser du på det?
Nu har jag hackat upp ditt citat i två delar här. Dock inte modifierat det. I alla fall, jag vet fan inte vad jag ska tro. Har följt liverapporteringen slaviskt (läst ikapp i efterhand) och klart är ju att han kommer att fällas på många av de mindre brotten, så upp mot ett år (åtta-tio månader?) är väl rätt garanterat, känns det som. Vad gäller branden... jag vet verkligen inte.
Och visst, det finns väl en chans att det är någon annan, men då skulle så fruktansvärt många faktorer behöva klaffa samtidigt. Det tror jag inte på. Spännande dock på dagens Skånskan det här med att han skulle vara "pejlad" :-)
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsbror
Ja, jag är Gryningspyromanens bror. Skulle inte få för mig att utge mig för det om jag inte var det. De som vet hur man gör, kan oerhört enkelt spåra mig och ringa till mig, vilket en del gjort och lagt på luren. Om någon ringer för att vilja kontrollera, så ber jag er att prata, för det har redan skrämt min sambo väldigt mycket, även om hon vet att jag gör inlägg här.
Räcker väl om några ringer och jag bekräftar.
Jag är inte rädd för att prata med någon på FB som undrar eller vill kontrollera. Bara ring!
(Min fetmarkering). Å andra sidan skulle ju den som låtsades vara du, om ditt nick inte verkligen var du, kanske göra det, så det där hjälper inte så mycket :-)
Skämt åsido - jag är till exakt 100 procent övertygad. Inte ett uns tvivel, så nu kan vi skippa den diskussionen.

I stället: i morgon är det slutplädering. Undrar om det kommer dröja tre veckor till dom eller om tingsrätten meddelar den i morgon? Någon som vet?
Citera
2011-03-23, 21:01
Medlem
Jag ville bara tacka dig, Gryningsbror, för allt du har delat här i denna tråd. Jag har blivit mycket tagen och berörd av det du skrivit, och av ditt mod att överhuvudtaget gå ut "offentligt" på detta vis.

Växte själv upp med en mycket våldsam far under ordentligt destruktiva förhållanden, men lyckades vända mitt liv i en positiv riktning efter både en del brott och inte minst drogmissbruk i tidiga tonåren.
Hade även en syster som gjorde sitt första självmordsförsök redan vid tretton års ålder, och som tyvärr är borta idag, även om det är av andra orsaker.
Jag har skapat en ganska lyckad yrkeskarriär, är idag över femtio, och har åtminstone klarat av att ta hand om mina egna barn på ett helt annat sätt än vad jag själv fick uppleva under min uppväxt.
Min vändpunkt kom i tjugofemårs-åldern när jag till slut fick mångårig hjälp av en psykoterapeut.

Jag tror att trådar/svar av detta slag som du bidragit med är viktiga av många skäl. Inte minst för att människor som inte förstår att bakgrunden till kriminalitet, svåra missbruk, övergrepp m.m nästan alltid ha orsaker eller delorsaker i tidiga personliga upplevelser och förhållanden.
Viktigt också, för att förstå att det går att förändra ett tungt socialt arv och omskapa sitt liv i en positiv riktning mot alla odds.

Du är värd all respekt som varit öppen med så mycket personligt i dina svar. Tack !
Citera
2011-03-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Nu har jag hackat upp ditt citat i två delar här. Dock inte modifierat det. I alla fall, jag vet fan inte vad jag ska tro. Har följt liverapporteringen slaviskt (läst ikapp i efterhand) och klart är ju att han kommer att fällas på många av de mindre brotten, så upp mot ett år (åtta-tio månader?) är väl rätt garanterat, känns det som. Vad gäller branden... jag vet verkligen inte.
Och visst, det finns väl en chans att det är någon annan, men då skulle så fruktansvärt många faktorer behöva klaffa samtidigt. Det tror jag inte på. Spännande dock på dagens Skånskan det här med att han skulle vara "pejlad" :-)

(Min fetmarkering). Å andra sidan skulle ju den som låtsades vara du, om ditt nick inte verkligen var du, kanske göra det, så det där hjälper inte så mycket :-)
Skämt åsido - jag är till exakt 100 procent övertygad. Inte ett uns tvivel, så nu kan vi skippa den diskussionen.

I stället: i morgon är det slutplädering. Undrar om det kommer dröja tre veckor till dom eller om tingsrätten meddelar den i morgon? Någon som vet?

Inledningsvis vill jag tacka för att du använder citat på ett riktigt sätt, vilket är ovanligt här, men som hör till god ton. Respekterar dock de som inte känner till det. Faktiskt sällsynt, även utanför detta forum.
Blir ett ganska långt inlägg nu, men hoppas du orkar läsa.
Min bror har varit häktad i fyra månader, vilket motsvarar ett straff på sex, vilket innebär att om han inte blir dömd för alla "småbrotten" samt huvudmålet, kommer han att bli frisläppt imorgon. Advokatens slutmening kommer givetvis att vara: "jag yrkar därför att min klient omedelbart släpps på fri fot".
Blir min bror det, vet vi att han INTE kommer att bli dömd för mordbrand.
Blir han inte släppt, kommer med mycket stor sannolikhet domen att ta minst tre veckor. Det finns nog inte en domstol som dömer till ett så pass långt straff som det kan bli i detta fallet i sittande rätt. Känner i vart fall inte till det, även om det möjligen har hänt.
Ledamöterna i tingsrätten är ju politiskt tillsatta lekmän och har oftast ingen, eller mycket liten utbildning i juridik, vilket innebär, förutom ordförandes (som är jurist) att dennes utslagsröst betyder mer än just detta. Om man analyserar och försöker läsa mellan raderna i Tingsrätters domskäl, inser man att ordföranden i realiteten ofta dömer i stort sett ensam. Det skall mycket till om en ledamot går emot ordföranden och reserverar sig. Annat är det i Hovrätten, där de som tillsätts politiskt är mycket erfarna och nästan uteslutande åtminstone har stor erfarenhet av Tingsrätt. Fler lagfarna domare är också med för att döma. Sammansättningen i Hovrätten kommer nog att bestå av minst tre lagfarna (utbildade) ledamöter och två lekmän, vilket innebär att det blir en mer juridisk riktig bedömning. Juridiken sammanfaller ju ofta inte med allmänhetens uppfattning ( bl.a. lekmännens), vilket har bevisats inte minst genom min brors ev. härjningar och frikännande domar.

Om han blivit pejlad eller inte, skulle jag kunna, av skäl jag inte vill gå in på, med mycket stor säkerhet uttala mig om, men det gör jag inte än i vart fall. :-).

Ja, en del gissningar om domen och vad som händer imorgon. Givetvis kan jag ha helt fel. Vad tror ni andra?
Senast redigerad av Gryningsbror 2011-03-23 kl. 23:14.
Citera
2011-03-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagarustan
Jag ville bara tacka dig, Gryningsbror, för allt du har delat här i denna tråd. Jag har blivit mycket tagen och berörd av det du skrivit, och av ditt mod att överhuvudtaget gå ut "offentligt" på detta vis.

Växte själv upp med en mycket våldsam far under ordentligt destruktiva förhållanden, men lyckades vända mitt liv i en positiv riktning efter både en del brott och inte minst drogmissbruk i tidiga tonåren.
Hade även en syster som gjorde sitt första självmordsförsök redan vid tretton års ålder, och som tyvärr är borta idag, även om det är av andra orsaker.
Jag har skapat en ganska lyckad yrkeskarriär, är idag över femtio, och har åtminstone klarat av att ta hand om mina egna barn på ett helt annat sätt än vad jag själv fick uppleva under min uppväxt.
Min vändpunkt kom i tjugofemårs-åldern när jag till slut fick mångårig hjälp av en psykoterapeut.

Jag tror att trådar/svar av detta slag som du bidragit med är viktiga av många skäl. Inte minst för att människor som inte förstår att bakgrunden till kriminalitet, svåra missbruk, övergrepp m.m nästan alltid ha orsaker eller delorsaker i tidiga personliga upplevelser och förhållanden.
Viktigt också, för att förstå att det går att förändra ett tungt socialt arv och omskapa sitt liv i en positiv riktning mot alla odds.

Du är värd all respekt som varit öppen med så mycket personligt i dina svar. Tack !

Känns bra att ett av mina syften med att skriva här, i vart fall för dig kanske, något blivit uppfyllt. Det handlar ju om min bror och inte mig, även om ditt inlägg lindrar lite för mig också.

Tror att det finns väldig många i stugorna där ute, som inte haft det särskilt lätt under uppväxten. Vissa klarar sig, andra inte.
Skönt att höra att det gått någorlunda bra för dig, förutom några vurpor.
Men hur bearbetar man, eller förklarar för andra som inte vet, för de som kanske aldrig någonsin eller mycket sällan känt på, kanske inte ens vet vad kronisk PTSD är, för jag är övertygad om att du också lider av det. Eller, kanske har jag fel i ditt fall?
Senast redigerad av Gryningsbror 2011-03-24 kl. 00:08.
Citera
2011-03-24, 19:19
Medlem
hammarby1964s avatar
edit Är det brorsan till UNAbombaren som har åkt fast?
http://www.ladda-upp.com/bilder/50442/unabombers-brorsa
Senast redigerad av hammarby1964 2011-03-24 kl. 19:25.
Citera
2011-03-24, 19:40
Medlem
All respekt och medömkan till gryningspyromanens bror och övrig släkt men jag måste bara säga min och många andras åsikt.
Hoppas den jäveln åker in och får skaka galler o fundera på hur Jävla mycket han har förstört.
10 år får väl anses som minimum.
För enligt mig har han förbrukat uttrycket " bortom allt rimligt tvivel" för länge sedan.
Citera
2011-03-24, 19:46
Medlem
gnusmass avatar
Citat:
Om han blivit pejlad eller inte, skulle jag kunna, av skäl jag inte vill gå in på, med mycket stor säkerhet uttala mig om, men det gör jag inte än i vart fall. :-).

Det där med pejling av MP3-spelaren är väl bara ett resultat av hans totala misstänksamhet mot polisen och samhället. MP3-spelaren har väl undersökts och det har konstaterats att inget var gjort åt den.
Citera
2011-03-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
All respekt och medömkan till gryningspyromanens bror och övrig släkt men jag måste bara säga min och många andras åsikt.
Hoppas den jäveln åker in och får skaka galler o fundera på hur Jävla mycket han har förstört.
För enligt mig har han förbrukat uttrycket " bortom allt rimligt tvivel" för länge sedan.

Skriver inte här för att få medömkan. Startade en ny tråd för att inte störa det som utryckts tidigare i tråden, men "min" tråd blev sammanfogad med denna, av skäl jag inte riktigt håller med om, efter bedömning av en moderator.
Tror att denna tråden behövs som en ventil för det helvete han ev. ställt till för andra. Helt ok att uttrycka det du gör. Du, eller andra, behöver inte be mig om ursäkt för åsikter.

Är f.ö. förvånad över att åklagaren inte yrkade på hårdare straff. Dock har jag en mycket bestämd inställning till rättssystemet och det är att det SKALL vara "ställt utom rimligt tvivel" innan en fällande dom ges.

Läs gärna advokatens slutplädering på t.ex. Skånska Dagbladet, som är helt korrekt enligt det svenska rättsväsendet. Om sen allmänheten har en annan åsikt, är en helt annan sak. Om det (rättsväsendet) skall ändras, kan det endast ske om de folkvalda, "regeringen" består av andra än i dag.
De som motsätter sig dagens rättssystem får i så fall engagera sig politiskt för att förändra systemet.
Dessutom, du förutsätter att det är han som eldat lite överallt. Hur kan du det? Är du synsk? Hade du utryckt det som en misstanke, hade jag absolut tyckt det varit helt OK.
Läs gärna Jan Guillou´s bok, häxornas försvarare, så kanske du förstår min synpunkt.
Citera
2011-03-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnusmas
Det där med pejling av MP3-spelaren är väl bara ett resultat av hans totala misstänksamhet mot polisen och samhället. MP3-spelaren har väl undersökts och det har konstaterats att inget var gjort åt den.

Läs hovrättsdomen som är postad här tidigare. Rekommenderas starkt. I Tingsrätten förnekades en "undercover" polis, vilket Ulf med bestämdhet menade var fallet, vilket senare erkändes och bekräftades av polisen i Hovrätten.
Citera
2011-03-24, 20:25
Medlem
gnusmass avatar
Ok, jag ska läsa domen du tipsade om.

En fråga:

Tror du din bror någonsin kommer att kunna släppa sitt hat mot samhället eller har det så att säga gått för långt? Jag tänkte att om du kunde vända ditt liv kanske han också kan det tids nog.
Citera
2011-03-24, 20:46
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
Jag loggade in för att skriva ett inlägg, men upptäckte att det redan var skrivet. Jag instämmer med ovanstående till 100 %. Lås in honom för all framtid, gärna för vård om det bedöms vara meningsfullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in