Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Nu har jag hackat upp ditt citat i två delar här. Dock inte modifierat det. I alla fall, jag vet fan inte vad jag ska tro. Har följt liverapporteringen slaviskt (läst ikapp i efterhand) och klart är ju att han kommer att fällas på många av de mindre brotten, så upp mot ett år (åtta-tio månader?) är väl rätt garanterat, känns det som. Vad gäller branden... jag vet verkligen inte.
Och visst, det finns väl en chans att det är någon annan, men då skulle så fruktansvärt många faktorer behöva klaffa samtidigt. Det tror jag inte på. Spännande dock på dagens Skånskan det här med att han skulle vara "pejlad" :-)
(Min fetmarkering). Å andra sidan skulle ju den som låtsades vara du, om ditt nick inte verkligen var du, kanske göra det, så det där hjälper inte så mycket :-)
Skämt åsido - jag är till exakt 100 procent övertygad. Inte ett uns tvivel, så nu kan vi skippa den diskussionen.
I stället: i morgon är det slutplädering. Undrar om det kommer dröja tre veckor till dom eller om tingsrätten meddelar den i morgon? Någon som vet?
Inledningsvis vill jag tacka för att du använder citat på ett riktigt sätt, vilket är ovanligt här, men som hör till god ton. Respekterar dock de som inte känner till det. Faktiskt sällsynt, även utanför detta forum.
Blir ett ganska långt inlägg nu, men hoppas du orkar läsa.
Min bror har varit häktad i fyra månader, vilket motsvarar ett straff på sex, vilket innebär att om han inte blir dömd för alla "småbrotten" samt huvudmålet, kommer han att bli frisläppt imorgon. Advokatens slutmening kommer givetvis att vara: "jag yrkar därför att min klient omedelbart släpps på fri fot".
Blir min bror det, vet vi att han INTE kommer att bli dömd för mordbrand.
Blir han inte släppt, kommer med mycket stor sannolikhet domen att ta minst tre veckor. Det finns nog inte en domstol som dömer till ett så pass långt straff som det kan bli i detta fallet i sittande rätt. Känner i vart fall inte till det, även om det möjligen har hänt.
Ledamöterna i tingsrätten är ju politiskt tillsatta lekmän och har oftast ingen, eller mycket liten utbildning i juridik, vilket innebär, förutom ordförandes (som är jurist) att dennes utslagsröst betyder mer än just detta. Om man analyserar och försöker läsa mellan raderna i Tingsrätters domskäl, inser man att ordföranden i realiteten ofta dömer i stort sett ensam. Det skall mycket till om en ledamot går emot ordföranden och reserverar sig. Annat är det i Hovrätten, där de som tillsätts politiskt är mycket erfarna och nästan uteslutande åtminstone har stor erfarenhet av Tingsrätt. Fler lagfarna domare är också med för att döma. Sammansättningen i Hovrätten kommer nog att bestå av minst tre lagfarna (utbildade) ledamöter och två lekmän, vilket innebär att det blir en mer juridisk riktig bedömning. Juridiken sammanfaller ju ofta inte med allmänhetens uppfattning ( bl.a. lekmännens), vilket har bevisats inte minst genom min brors ev. härjningar och frikännande domar.
Om han blivit pejlad eller inte, skulle jag kunna, av skäl jag inte vill gå in på, med
mycket stor säkerhet uttala mig om, men det gör jag inte än i vart fall. :-).
Ja, en del gissningar om domen och vad som händer imorgon. Givetvis kan jag ha helt fel. Vad tror ni andra?