2011-03-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag tänkte mig ungefär om han är tekniskt begåvad, lätt för att lära, bra på matte, bra på att ta till sig kunskap o.s.v.

Att han lyckats hålla sig undan länge behöver inte betyda att han är smart (även om han förmodligen är det) då just bränder är så otroligt svårutredda. [...]"

Kortade ned din text, hoppas på överinseende.

Han har alltid varit mycket tekniskt begåvad, men haft problem att avsluta sina projekt ibland. När det gäller sätt att arbeta som kriminell, är han mycket innovativ och använt metoder som är ganska extrema och har ibland varit en av de första i Sverige att använda dem.
Läs gärna om Bluebox- och Goldboxing på slutet av -80 början av -90 talet, om det nu är sökbart på internet idag.
Han direktuppkopplade sig först omärkbart (nästan) genom marknätet och kopplade sedan upp sig till den tidens sateliter (jag vet att det låter otroligt) och ringde världen över gratis. Han kunde alltså styra sina telefonsamtat genom nästan vilken kommunikationssatelit som helst. Även markbundna telefonstationer.
Jag vet att det låter otroligt, men har både själv sett det och varit med om när han gjort det. Vet även i detalj hur han gjorde. (vilket även dåvarande Televerket och kanske även nuvarande Telia mycket väl vet)

Skulle kanske egentligen inte nämna det här, för jag förstår hur sjukt det låter.

Hittade en länk till bluebox

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_box

Hittade till slut Gold box också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_box_(phreaking)
Senast redigerad av Gryningsbror 2011-03-17 kl. 17:39.
Citera
2011-03-17, 18:13
Medlem
Magnus, er släkting(?), är han inlagd för vård på psykiatrisk klinik idag eller lever han ett normalt liv? Nånstans i något sammanhang (annan tråd+) tror jag att han och du är förväxlade.
Citera
2011-03-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Magnus, er släkting(?), är han inlagd för vård på psykiatrisk klinik idag eller lever han ett normalt liv? Nånstans i något sammanhang (annan tråd+) tror jag att han och du är förväxlade.

Ja, han är inlagd och vi har förväxlats, bl.a. i denna tråden tror jag.

Får reservera mig om han är inlagd eller inte idag, då det var några år sedan jag hörde av honom. Han har haft utegång till och från och var planerad för särskilt boende inom några år.
Senast redigerad av Gryningsbror 2011-03-17 kl. 18:47.
Citera
2011-03-17, 18:47
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsbror
Ja, han är inlagd och vi har förväxlats, bl.a. i denna tråden tror jag.

Hur kan det komma sig att så många i samma släkt begår grova brott? Har Magnus växt upp med samma styvfar som du och din bror? (om svar på denna fråga redan har getts har jag missat det, ber i så fall om ursäkt)
Citera
2011-03-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Hur kan det komma sig att så många i samma släkt begår grova brott? Har Magnus växt upp med samma styvfar som du och din bror? (om svar på denna fråga redan har getts har jag missat det, ber i så fall om ursäkt)

Frågan är inte ställd tidigare och mycket intressant. Klart att jag undrat och försökt söka svaret, för udda är det.
Magnus har inte växt upp med vår styvfar.
Den psykiatriska, psykologiska och genetiska forskningen, den jag tagit del av, ger inte ett entydigt svar. USA som är ett framgångsland när det gäller tvillingforskning, skulle man kunna ana vad det skulle kunna bero på. Jag har t.o.m. släktforskat i ena ledet, ned till mitten/början av 1700 talet för att söka svar. Det andra ledet som är intressantare skall jag i mån av tid också försöka söka svar i, men på ena sidan (av den sidan) har en kyrka brunnit på 1880 talet.
Jag vet inte om den dels kan bero på genetisk belastning kombinerat med uppväxtmiljö och i så fall vilket som är mest betydelsfullt. Jag vet dock att många i vår släkt på 1900 talet inte har haft det särskilt lätt och att många varit kriminella på ena sidan.

Vad tror du själv?
Citera
2011-03-18, 00:51
Medlem
Efter att jag har läs igen om vad han bror har skrivigt har jag fått en helt annat bild av Ulf. Men jag tror fortfarande att det är han som har eldat här nere om kring. Om det nu är så att det är han som har gjort det så kan jag ju förstå varför, och jag förstår nu varför han har ett sånt samhälls hat som han har. Jag har sett han många gånger på stan, när jag fick se han i rätten ny i veckan kände jag inte igen han. Han brukar ändå vara stiligt klädd och rakad och fräch, synd att säga att han var det nu. Hen en bekant som brukar träffa han ner på frälsningsarmen och hon har ofta pratar med han, och det hon har uppfattat han som är att han är en trevlig person att sitta och prata med. Men det var som hon sa man är försiktig om det man säger.

Jag hoppas att han blir rättvist dömd och att han kan få hjälp någon gång... Alla människor har rätt till ett värdigt liv...
Citera
2011-03-18, 07:34
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsbror
Frågan är inte ställd tidigare och mycket intressant. Klart att jag undrat och försökt söka svaret, för udda är det.
Magnus har inte växt upp med vår styvfar.
Den psykiatriska, psykologiska och genetiska forskningen, den jag tagit del av, ger inte ett entydigt svar. USA som är ett framgångsland när det gäller tvillingforskning, skulle man kunna ana vad det skulle kunna bero på. Jag har t.o.m. släktforskat i ena ledet, ned till mitten/början av 1700 talet för att söka svar. Det andra ledet som är intressantare skall jag i mån av tid också försöka söka svar i, men på ena sidan (av den sidan) har en kyrka brunnit på 1880 talet.
Jag vet inte om den dels kan bero på genetisk belastning kombinerat med uppväxtmiljö och i så fall vilket som är mest betydelsfullt. Jag vet dock att många i vår släkt på 1900 talet inte har haft det särskilt lätt och att många varit kriminella på ena sidan.

Vad tror du själv?

Jag vet faktiskt inte riktigt när det gäller er. Jag vet helt enkelt för lite om er. Rent allmänt tror jag att det ofta handlar om socialt arv i kombination med ärftliga aspekter av div psykiatriska funktionshinder. Så vitt jag vet blir det lätt så att man upprepar de dåliga mönster man är van vid. (Detta är dock bara min högst personliga uppfattning)
Citera
2011-03-19, 10:32
Medlem
Quoters avatar
Tänkte passa på att bjuda samtliga på hovrättsdomen där Gryningspyromanen friades från mordbrand i Västra Vemmenhögs kyrka för ett antal år sedan.

Sida 1 av 8, Sida 2 av 8, Sida 3 av 8, Sida 4 av 8, Sida 5 av 8, Sida 6 av 8, Sida 7 av 8, Sida 8 av 8.
Citera
2011-03-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Tänkte passa på att bjuda samtliga på hovrättsdomen där Gryningspyromanen friades från mordbrand i Västra Vemmenhögs kyrka för ett antal år sedan.

Sida 1 av 8, Sida 2 av 8, Sida 3 av 8, Sida 4 av 8, Sida 5 av 8, Sida 6 av 8, Sida 7 av 8, Sida 8 av 8.

Tack. Intressant läsning.
Citera
2011-03-21, 17:33
Medlem
gläfss avatar
Gryningsbror, följer du rapporteringen från rättegången något? Vad tycker du så här långt? Vad tror du?

För övrigt är jag också helt och hållet övertygad om att Gryningsbror är den han utger sig för att vara.
Citera
2011-03-22, 01:38
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Konstaterar att du inte vill ha en kritisk åsikt om ditt rätta jag. Men din rekommendation att jag ska lämna tråden spär bara på misstanken att du är inte den som du utger dig för att vara. Detta ökar min misstanke om att du bara är ute efter att få ett underlag till en bok som du kan tjäna pengar på. Det räcker inte att övertyga en person om din identitet utan du bör övertyga fler än så för att vara trovärdig.

Det är fler än en person i tråden som är i det närmaste hundra procents säker på att TS är densamma som Ulf Borgströms bror, nämligen jag. Vad det nu kan vara värt. Jag är alltså övertygad av TS äkthet av flera olika tunga skäl. Förutom av själva rappheten i svaren vad gäller alla detaljer kring deras uppväxt, men även av själva meningsuppbyggnaden och ordvalen som TS använder sig av i sina inlägg här. Sedan är det även ett par andra viktiga saker som jag inte vill gå in på närmare.
Citera
2011-03-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Gryningsbror, följer du rapporteringen från rättegången något? Vad tycker du så här långt? Vad tror du?

För övrigt är jag också helt och hållet övertygad om att Gryningsbror är den han utger sig för att vara.

Ja, jag följer rapporteringen någorlunda. Det jag alltid gör är att läsa domarna och då speciellt domskälen.
Vad jag tror är egentligen inte så viktigt. Men min gissning är följande : 9-14 år i Tingsrätten. Givetvis överklagar han och kommer troligen, men inte helt säkert att bli dömd till 8-10 år med röstsiffrorna 2 mot 3?. Kan lika väl bli 3 mot 2 vilket innebär att han blir frikänd.
Min enda fundering är om det ändå inte finns en chans att någon, även om sannolikheten är liten, vetat om att Ulf befunnit sig på vinden och tänt fyr. Tänk om det är som han säger. Hur lätt är det inte att "sätta dit" honom?

Bevis har inte sparats och SKL:s undersökninger är inte helt självklara.
Ja du. Vad skall man svara. Han har varit likt en Houdini i ett antal år nu.
Blivit förvånad tidigare när han blivit frikänd, men det heter ju "ställt utom rimligt tvivel"

Hur ser du på det?

Ja, jag är Gryningspyromanens bror. Skulle inte få för mig att utge mig för det om jag inte var det. De som vet hur man gör, kan oerhört enkelt spåra mig och ringa till mig, vilket en del gjort och lagt på luren. Om någon ringer för att vilja kontrollera, så ber jag er att prata, för det har redan skrämt min sambo väldigt mycket, även om hon vet att jag gör inlägg här.
Räcker väl om några ringer och jag bekräftar.
Jag är inte rädd för att prata med någon på FB som undrar eller vill kontrollera. Bara ring!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in