Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
Jag har ändå svårt att se sambandet mellan ptsd och att utföra grovt kriminella handlingar.
(obs, vet inget om det mer än jag läst här och Wikipedia)
Att gp även drivs av ett stort hat har jag ju förstått.
Kan ptsd räknas som en psykisk sjukdom som gör att han får vård istället för fängelse. Om han döms givetvis.
Jag kan ju inte tänka mig det men måste ställa frågan.
Och om det blir fängelse , har fängelser resurser att ta hand om sådana här fall så där inte kommer ut en lika farlig eller farligare person med ännu större hat om x antal år.
Det korta svaret är: oftast nej.
Det långa svaret är mycket långt. Jag skall försöka ge ett mellanlångt svar. Jag är ingen psykolog och skulle önska att någon som är det, hjälper mig med svaret. Skall ändå försöka svara så gott jag kan.
PTSD i sig, är ett återupplevande av trumatiska händelser. Återupplevandet varierar givetvis, men om det, som i mitt och min brors fall ibland är så kraftig, att så gott som allt som man menar med intellekt (psykisk närvaro) så gott som inte fungerar längre och det nästan uteslutande handlar om att försöka betvinga, förtränga eller överleva ångesten är den allvarlig.
Det känns som om det händer igen och igen och det
JUST NU ÅTER IGEN, EN GÅNG TILL, även om det var många år sedan. Om och om igen, igen och igen och igen och... i
minsta detalj. Doft, blodsmak i munnen, smärtan, dödsångesten, funderingarna om vad man skall göra för att överleva...
För att slippa ångesten är det vanligt med missbruk (självmedicinering), kriminalitet (sensationssökande och/eller spänning?), spelmissbruk, mm. Alla möjliga typer av missbruk, bara för att försöka glömma och/eller förtränga den
oerhört starka ångesten.
När det gäller att dömas till vård för kriminalitet, gäller mycket förenklat nedanstående
Jag utesluter schizofreni (som dock enligt brottsbalken är en allvarlig psykisk störning), då jag bestämt menar att det är en helt och hållet en ärftig sjukdom, jämförbart med t.ex. reumatism.
Händelser som är patologiska (sjukliga) under uppväxten kan, om de sker i olika åldrar, tillsammans med vad jag misstänker, även ärftliga faktorer, ge symptom i vuxen ålder som varierar i (enligt en av mig uppfattad förenklad uppställning) avtagande allvarlig följd, från:
Psykopati, ofta förekommande psykotiska genombrott, (total förlust av verklighetsuppfattning), vanföresställningar eller paranoia ev. med halucinationer, borderlinesyndrom, (personlighetsstörning med inslag av psykotiska tillstånd), antisocial personlighetsstörning, sociopati, neuroser (ångestproblem av olika nivåer). Ångest innebär att man i visa situationer känner olust, stark eller svag.
Kombinerat med alla ovanstående kan man även ha narcissististiska drag mer eller mindre. Narcissism kan även vara ett symptom på en överlevnadsstrategi vid svåra kränkningar för att försöka finna ett egenvärde. Narcissisism är bedrägligt då det innebär en överdriven positiv självbild, men ibland kombinerat med svåra depressioner när personen inser att självbilden är falsk, men endast om narcissismen inte är patologisk ( ordentligt sjuklig).
Misshandel, dödshot, sexuella övergrepp eller andra större kränkningar i ung ålder, mellan 2-8 år, kan förenklat utryckt ge alla de uppräknade psykiska sjukdomarna.
Om man enligt brottsbalken skall dömas till rättspsykiatrisk vård, skall det anses vara en "allvarlig psykisk störning". Detta innebär att i stort sett endast psykopati (vilket f.ö. anses vara obotligt av många experter), psykotiska genombrott ev kombinerat med hallucinationer (utan drogpåverkan), vissa former av boarderline, svår paranoia (förföljelsemani), men inte så mycket mera. Sammantaget de psykiska störningar som innebär psykotiska tillstånd ibland eller ofta.
Svår kronisk PSTD är givetvis förenat med oerhört stark ångest. Tilsammans med en trasig uppväxt kan det även ge antisociala personlighetsstörningar, men ändå inte anses vara en "allvarlig psykisk störning". Tanken i brottsbalken menar jag är, att man inte kan svara för sina egna handlingar och det kan man inte vid psykotiska tillstånd. Verklihetsuppfattningen försvinner. Egentligen skall de som anses ha haft detta under ett brott, men kanske efteråt inte lider av det längre, omedelbart släppas på fri fot precis som i USA. Av någon anledning sker det inte i Sverige. Den som begår brott under denna paragraf och fortfarande lider av det, är helt straffri och skall dömas till sluten psykiatrisk vård med eller utan särskild utskrivningsprövning.
Min bror uppfyller inte dessa kriterier, men är kanske nära? och det är kanske där lagändringen i så fall måste ske. Var skall gränsen gå i framtiden?
I min brors fall har kränkningarna fortsatt och fortsatt efter misshandeln efter 8:års åldern och kanske i stort sett hela hans liv...
Socialen som inte lyssnade på oss eller ville tro, mobbning, polisövergrepp... Listan kan göras lång, mycket lång.
Jag vill inte diagnostisera min bror här och nu, det vill jag inte bara. Låter kanske konstigt, men det vill jag inte.
Om han kan bli farligare i framtiden kan jag inte spekulera om. Om nu kriminalvården är någon vård, så borde han ju bli "friskare" när han kommer ut. De flesta ser fängelse som en hämnd vilket det kanske också skall vara, men om man enbart ser det så, kommer kanske allt farligare brottslingar ut i samhället efter ett längre fängelsestraff. Längre fängelsetraff har inte i något västland jag känner till visat på att kriminaliteten sjunker, utan precis tvärtom.
Det är väl ingen risk att kriminalvården kommer att förändras så kraftigt alldeles plötsligt att det blir hämndförvaring OCH vård?
Synpunkter på detta är MYCKET välkomna.