2011-03-16, 14:58
Avslutad
Den där personen på socialen du nämnde med namn, vad var kränkningen i det fallet? Tvivlar icket ett ögonblick att eran situation hanterats illa.

Förstår att det gick så snett med dom förutsättningarna, hoppas att din bror inte bara får fängelse, utan faktiskt den vård han behöver för sitt tvångsmässiga beteende och sin sårade själ.

Till sist, du är modig som vågar skriva om detta här och värd all respekt för att du rest dig och lyckats så väl att göra något som är till nytta för andra (försörjning), trots att kampen uppenbarligen inte är över. Vilken typ av företag är det du driver? Jag hade varit stolt över att jobba för dig.
Citera
2011-03-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsbror
Nej, jag är inte rädd för honom längre. Är i så fall räddare för allmänheten.

Måste arbeta nu.

Får återigen förklara att det inte är de brott han är misstänkt för och ev. gjort jag vill diskutera.

Jag kanske mycket väl vet, eller i så fall varför, om det nu var så att det var han som gjorde det, men vill hänvisa till ovanstående.

Du borde veta bättre än att ställa sådana frågor och förvänta dig ett svar. Men varför inte prova, tänkte du kanske?

Jag tänkte att det kanske kan finnas ett inresse bland folk som följer tråden att få ett hum om hur komplicerad relationen mellan er kan vara. Men jag respekterar att du inte vill prata om det.

Jag högaktar att du med motsvarande odds som Ulf har gjort något helt annat av ditt liv.

Och visst kan jag (eller någon av mina närmare kolleger) vara en av de 50 reportrar som ringt dig. Nu är jag mest nyfiken på domen och hur tingsrätt och hovrätt resonerar.
Hur Ulf resonerar tycker jag framgått utmärkt av referaten. Inte för att jag förstår honom. Jag förstår utmärkt att han blivit allvarligt skadad i sina förhållanden som liten och växande.
Citera
2011-03-16, 21:19
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Tack för bekräftelsen att jag INTE är något troll. Det behövdes!
Du tycker jag ska gå ut i media, inser du hur fel det kan gå. Jag vill INTE att det skall uppfattas för något annat än det är. Har redan sett vad många ansett här i tråden. Hur fel skulle det inte kunna bli i pressen? Går inte att styra dem. Om det däremot finns någon duktig på att hjälpa till så kanske det skulle vara OK.
Vem kan hjälpa mig till det?
Tro mig, jag har många gånger velat prata med de 50 reportrar som ringt, men valt att prata med två. Varför ens två? De gav ett bra intryck och respekterade genomläsning mm, men så är inte alla.
Risken skulle vara att jag blev upäten levande om det misstolkas helt fel. Trots att jag ÄRLIGT bara vill förklara.
Kanske någon här som är duktig nog att hjälpa mig, för att gå ut till alla har varit en omöjlighet ensam och har varit allt för rädd för.
Finns det någon duktig o kunnig så PMa mig. Jag behöver uppenbarligen råd, inte bara genom FB.
Nu MÅSTE jag sooova.
God Natt

Det finns alltid risker med att prata med media, särskilt när det handlar om just "gryningspyromanen" som är ett så oerhört laddat ämne. Men jag är fortfarande helt övertygad om att det kommer ge dig fler positiva saker med att gå ut offentligt. Andelen goda och förstående människor är långt många fler än de övriga - idioterna. Hittar du rätt reporter som är villig att lyssna och som är beredd att ge dig utrymme att berätta din version, så kommer ditt liv att bli långt mycket lättare än nu. Visst, det kommer alltid att finnas dumbommar som inte kommer att låta sig övertygas, oavsett vad du än kommer att säga. Se bara i den här tråden så många korkskallar som skriver..

Du behöver allt stöd du kan få, och då är det extra viktigt att det blir rätt person som du får förtroende för, och som kan hjälpa dig med din extremt intressanta, och i många delar, sorgliga berättelse. Jag tror att du kommer att se detta som ett slags andligt reningsbad. Efteråt så kommer att du vara hundra gånger lättare i bröstet. Önskar dig all lycka oavsett vad du väljer att göra. Jag ska själv se om det finns någon vettig person som jag skulle kunna prata med rörande detta. Om jag kommer på något bra namn så återkommer jag till dig i ett PM.
Citera
2011-03-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Vad tycker din bror om Seinfeld? Anledningen att jag frågar är att jag tycker han ser ut som någon karaktär man förväntar sig se i serien.

Har han haft några intressen eller mål i livet förutom att bränna ner saker?

Om han kommer ut i samhället, tror du att han skulle sluta med sitt destruktiva beteende?

Tror inte att han har sett speciellt många avsnitt av Seifeld, men vet att hans humor är av det torrare slaget. Han gillar Monthy Python mm.

Du förutsätter att han har eldat som så många andra, vilket jag menar är orellevant för att lära känna eller förstå honom, men svarar ändå. Ja, han har haft många intressen bl.a. data som han var väldigt skicklig på under slutet på -80 talet fram till -95.

Om han kommer ut i samhället t.ex. efter en ej trolig friande dom, så kommer han nog att ha väldigt svårt att anpasa sig.
Citera
2011-03-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Kan man inte få något exempel på hur hans begåvning märks?

Jag betvivlar absolut inte att han har högt IQ så tolka inte mina frågor så.

Sedan undrar jag även, vet du om han har problem med ångest? Alltså inte ångest för det han gör utan mer ångest som ett psykiskt problem. Tänker att det här känns som typiskt sådana brott som kan framkallas av svår ångest. Begår brott för att lindra sitt eget lidande.

Får han hjälp av psyk på något sätt? Om inte varför inte?

Om vi nu ponerar att det är så, att han gäckat polisen i 10-15 år, talar det kanske för sig själv, eller är det polisen som är totalt inkompetent? Nej, jag tror polisen i många fall är mycket skickliga, men underskattar tyvärr obildade men intelligenta personer. Vem vet egentligen vad +125 IQ innebär, hur många gör det, om det nu är så att han har det. Troligen svårt eller kanske t.o.m. omöjligt för de flesta välutbildade poliser att ens vilja inse.

Han har stora problem med ångest, speciellt i samband med flashbacks. (OBS inget skämt bara för att det är samma namn som här)
Han har försökt få hjälp, men svårt att passa tider, samt i stort sett ingen hjälp på anstalterna han varit, vilket i och för sig är på gränsen till skandalöst. Det heter ju faktiskt kriminalvård.
Citera
2011-03-16, 21:44
Medlem
Lupis avatar
Vad tycker du om den extrema bevakningen Ulf utsatts för att poliserna? Tror du bevakningen provocerat fram brott? (ifall han nu är skyldig).
Citera
2011-03-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Den där personen på socialen du nämnde med namn, vad var kränkningen i det fallet? Tvivlar icket ett ögonblick att eran situation hanterats illa.

Förstår att det gick så snett med dom förutsättningarna, hoppas att din bror inte bara får fängelse, utan faktiskt den vård han behöver för sitt tvångsmässiga beteende och sin sårade själ.

Till sist, du är modig som vågar skriva om detta här och värd all respekt för att du rest dig och lyckats så väl att göra något som är till nytta för andra (försörjning), trots att kampen uppenbarligen inte är över. Vilken typ av företag är det du driver? Jag hade varit stolt över att jobba för dig.

Fel av mig att nämna någon med namn och ber moderator om möjligt ta bort det namnet och sätta dit t.ex. asterisk eller annat lämpligt istället. Tror dessutom att namnet är fel eller i vart fall felstavat. Vill inte peka ut någon oskyldig eller som inte kan försvara sig.
Socialen tog det inte på allvar och trodde inte oss. Det var nog omöjligt eller ofattbart i deras ögon att ens tänka tanken att det skulle kunna vara sant det vi berättade?

Det handlar inte om mod tror jag, snarare medkänsla för de som drabbas. Vill inte uppge typen av verksamhet, många vet nog ändå. Behöver visserligen någon som kan hjälpa mig med bokföringen men inte lämpligt att använda denna sidan som AMS. Drömmer dock om 1910 o 1930 ibland.
Jag har fantastiska anställda som ställer upp för mig. Oändligt tacksam, trots att de vet. Helt otroligt.
Citera
2011-03-16, 21:55
Medlem
När träffade du honom senast?
Hur känns det emotionellt hos dig när du träffar din bror?
Citera
2011-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Jag tänkte att det kanske kan finnas ett inresse bland folk som följer tråden att få ett hum om hur komplicerad relationen mellan er kan vara. Men jag respekterar att du inte vill prata om det.

Jag högaktar att du med motsvarande odds som Ulf har gjort något helt annat av ditt liv.

Och visst kan jag (eller någon av mina närmare kolleger) vara en av de 50 reportrar som ringt dig. Nu är jag mest nyfiken på domen och hur tingsrätt och hovrätt resonerar.
Hur Ulf resonerar tycker jag framgått utmärkt av referaten. Inte för att jag förstår honom. Jag förstår utmärkt att han blivit allvarligt skadad i sina förhållanden som liten och växande.

Vår relation har varit komplicerad sedan -97 och vill inte gå in på varför, än. Gör kanske det senare. Förstår att det kan vara av intresse dock.

Visserligen använder inte alla citatprinciperna korrekt i detta forum, men du som journalist borde veta vad som gäller. Du redigerar mitt inlägg och framlägger det som ett citat.

Det finns en anledning jag spekulerat över om varför jag "klarade" mig bättre: åldern. Utvecklar kanske det senare. Det var inte bara vår styvfar som misshandlade oss, utan även vår far.
Senast redigerad av Gryningsbror 2011-03-16 kl. 22:56.
Citera
2011-03-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
När träffade du honom senast?
Hur känns det emotionellt hos dig när du träffar din bror?

Under rättegången i Kristianstad 2004? hälsade vi på varandra. Det är ju min bror. Klart jag blir ledsen, mycket ledsen, vill inte att han ska skrämma andra människor. Han är mycket trasig under skalet.
Citera
2011-03-16, 22:06
Medlem
Citat:
Under rättegången i Kristianstad 2004? hälsade vi på varandra. Det är ju min bror. Klart jag blir ledsen, mycket ledsen, vill inte att han ska skrämma andra människor. Han är mycket trasig under skalet.

Finns det någon person som han har ett genuint förtroende för? Nån som kan nå fram till honom, nån som han lyssnar på?
Citera
2011-03-16, 22:10
Medlem
Lupis avatar
Har du fler syskon än Ulf? Isåfall hur har dom klarat sig i samhället?

Om man hade hjälpt Ulf med bostad, jobb, psykologhjälp osv, tror du att han hade kunnat komma tillbaka till samhället då? Om nej, vad tror du krävs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in