2008-09-21, 14:46
  #817
Medlem
taszhs avatar
Jag har ingen aning om den här länken har varit uppe i tråden innan, men jag postar den ändå.

http://www.akribi.org/sve/musikteori/skalor.htm

Det är en väldigt matnyttig sida med skalor, ackord, hur man läser tabs, noter, vad intervall är och modes m.m.

Jag har inte kollat igenom men det verkar vara väldigt pedagogiskt upplagt. Så jag rekomenderar att ni tar en timme å kollar igenom den, det kan ge väldigt mycket!
Citera
2008-09-21, 16:28
  #818
Avslutad
...

bra sätt att lära sig låtar på gitarr är guitar pro5
ser man olika sätt hur man ska spela
jag har spelat elgitarr i 4 år gått elgitarrkurs och spelat hemma minst en timme varje dag. bra tips är att kolla youtube videos, ladda ner instruktionsvideo.


peace
Citera
2008-09-21, 17:07
  #819
Bannlyst
Ett par frågor:

1. Hur gör du bends på en lös sträng (t.ex. introt till Iron Man) ?

2. På vilka Ibanez-gitarrer finns ett locking tremolo stall
(Där du låser fast strängarna,typ) ?

3. Vad är fördelarna och nackdelarna med ett sådant stall,
jämfört med Floyd Rose-stallen?
Citera
2008-09-21, 17:36
  #820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaBatYD
Ett par frågor:

1. Hur gör du bends på en lös sträng (t.ex. introt till Iron Man) ?

2. På vilka Ibanez-gitarrer finns ett locking tremolo stall
(Där du låser fast strängarna,typ) ?

3. Vad är fördelarna och nackdelarna med ett sådant stall,
jämfört med Floyd Rose-stallen?

1. Du kan trycka på strängarna bakom översadeln, annars är det svajarm som gäller.

2. Ibanez har många guror där man kan låsa strängarna, så det är bara att kolla på deras sida.

3. Man har sällan stränglås på vanligt tremolo (likt fender), men på floyd rose-liknande svaj så är det ett måste för att guran ska hålla stämningen.
Citera
2008-09-21, 17:37
  #821
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBatYD
Ett par frågor:

1. Hur gör du bends på en lös sträng (t.ex. introt till Iron Man) ?

2. På vilka Ibanez-gitarrer finns ett locking tremolo stall
(Där du låser fast strängarna,typ) ?

3. Vad är fördelarna och nackdelarna med ett sådant stall,
jämfört med Floyd Rose-stallen?

1. Antingen med en svajarm eller så kan du trycka ned strängen uppe vid stämskruvarna. Man kan också böja gitarren men... det rekommenderas inte

2. På en väldans massa Ibanez-gitarrer. De flesta RG-modellerna åtminstonde. Det ser du när du kollar på dem. Att de har låsmekanik betyder också att de har flytande stall (Floyd Rose, Wizard Pro etc.)

3. Det är samma sorts stall bara olika tillverkare.
Fördelar: stora svajmöjligheter.
Nackdelar: Ett helvete att byta strängar och stämma om.
Citera
2008-09-23, 12:11
  #822
Medlem
Tjena.
Är det för kallt för gitarren att sitta ute och lira någon timma nu när höstrusket kommer och det är börjar bli kyligare ute igen?
Citera
2008-09-23, 14:30
  #823
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie_9
Tjena.
Är det för kallt för gitarren att sitta ute och lira någon timma nu när höstrusket kommer och det är börjar bli kyligare ute igen?

Om du bara gör det en gång så... jag tror inte den tar jättemycket skada. Den kommer bli ostämd som ett djur varannan minut, däremot.

Är det en fin gitarr som du är rädd om så skulle jag låta bli.
Citera
2008-09-23, 18:27
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie_9
Tjena.
Är det för kallt för gitarren att sitta ute och lira någon timma nu när höstrusket kommer och det är börjar bli kyligare ute igen?

Precis som Noetlovskij säger, är du rädd om gitarren din så är det inte att rekomendera.

Det är ju inte kylan som är det farliga utan skillnaden i temperatur, en gitarr ska hålla en så jämt temp som möjligt eftersom trät ändras och anpassar sig efter omgivningen, precis som pungen

Tempskillnader kan skapa sprickor i lacken få gitarren att stämme betydligt sämre, det är väll de största farorna jag kan komma på.

Man får nog ta och skaffa sig en inne och en utegitarr
Citera
2008-09-23, 20:58
  #825
Medlem
doublejohns avatar
SKa köpa en nybörjargitarr och undrar vad som är lämpligast. Kommer endast använda den till att lära mig spela på och vill ha en stabil akustisk gitarr för under tusingen. Vilka internetbutiker är att rekommendera?
Citera
2008-09-23, 21:05
  #826
Medlem
L0rdHypn0ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublejohn
SKa köpa en nybörjargitarr och undrar vad som är lämpligast. Kommer endast använda den till att lära mig spela på och vill ha en stabil akustisk gitarr för under tusingen. Vilka internetbutiker är att rekommendera?

Tycker du ska lägga till ett par hundra till och få mycket mer för pengarna. I min mening gör Cort riktigt bra budgetvarianter som låter bra för sitt pris.

Prova exempelvis Cort AC-12 Satin. Finns exempelvis på musikbörsen. ( http://www.musikborsen.se/ )

En annan sak att rekommendera är att inte köpa gitarr via nätet. Gå till en butik och provspela istället. Du kan inte säga om du trivs med gitarren via en datorskärm.
Citera
2008-09-23, 21:24
  #827
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
2. På en väldans massa Ibanez-gitarrer. De flesta RG-modellerna åtminstonde. Det ser du när du kollar på dem. Att de har låsmekanik betyder också att de har flytande stall (Floyd Rose, Wizard Pro etc.)

3. Det är samma sorts stall bara olika tillverkare.
Fördelar: stora svajmöjligheter.
Nackdelar: Ett helvete att byta strängar och stämma om.

Ok, jag har missförstått det här lite tror jag. Trodde att om det fanns låsmekanik uppe på gitarrhalsen så var det ett annat stall än floyd rose. Tack för att du förklarade. På vilket sätt är det svårt att stämma? Sorry för noobfrågorna men jag är nybörjare
Citera
2008-09-23, 22:00
  #828
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBatYD
Ok, jag har missförstått det här lite tror jag. Trodde att om det fanns låsmekanik uppe på gitarrhalsen så var det ett annat stall än floyd rose. Tack för att du förklarade. På vilket sätt är det svårt att stämma? Sorry för noobfrågorna men jag är nybörjare

Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=leGuu7C_VI4

Hatar att stränga om min floyd rose, dock är det underbart när det är klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in