2013-03-15, 14:59
Medlem
Cleroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i3o6
Du kan spela fusk-F tills du lärt dig

Kod:
 x|---|---|---|
  |-1-|---|---|
  |---|-2-|---|
  |---|---|-3-|
 x|---|---|---|
 x|---|---|---|

Är en pina med stålsträngat i början
Aha tack så mycket

Men om ni kollar här http://www.gitarrackord.nu/images/barreackord1.jpg på F-et längst tills vänster, ska jag trycka ner alla strängar eller ändast dom två där "plupparna" är på? Gör jag rätt då jag trycker alla?
Citera
2013-03-15, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clerox
Aha tack så mycket

Men om ni kollar här http://www.gitarrackord.nu/images/barreackord1.jpg på F-et längst tills vänster, ska jag trycka ner alla strängar eller ändast dom två där "plupparna" är på? Gör jag rätt då jag trycker alla?

Du ska trycka ner alla strängar med ditt pekfinger.
Tar tid, gör ont i början och låter för taskigt, men nöt nöt nöt nöt nöt!
Citera
2013-03-15, 15:06
Medlem
Cleroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Du ska trycka ner alla strängar med ditt pekfinger.
Tar tid, gör ont i början och låter för taskigt, men nöt nöt nöt nöt nöt!
Jag ska göra mitt bästa, hoppas på att det låter lite bättre innan jag går och lägger mig sen ikväll iallafall, haha.

Kan lova att jag är imponerade av er som spelar gitarr
Citera
2013-03-15, 15:11
Avslutad
Citat:
Jag ska göra mitt bästa, hoppas på att det låter lite bättre innan jag går och lägger mig sen ikväll iallafall, haha.

Kan lova att jag är imponerade av er som spelar gitarr

Ett tips är att trycka med sidan av fingret, alltså inte där "köttet" sitter.
Tryck emot på halsen med hjälp av tummen.

Spelar du tillräckligt länge kommer du få träningsvärk i tummen.. Gör ont! Har varit där....
Lycka till!
Citera
2013-03-15, 15:14
Medlem
Cleroxs avatar
Citat:

Spelar du tillräckligt länge kommer du få träningsvärk i tummen.. Gör ont! Har varit där....
Lycka till!
Tack för tipset, nu borde jag veta tillräckligt för att kunna nöta fingrarna av mig
Citera
2013-03-15, 15:20
Medlem
Cleroxs avatar
Btw, vad kör ni med för plektrum? jag kör med .46 nu, är det för mjukt/för hårt eller så?
Citera
2013-03-15, 16:16
Medlem
Vet inte hur mycket nybörjare du är, men om du börjat spela alldeles nyss kan jag informera dig om att det blir lite lättare att undvika "buzz" när fingertopparna hårdnat till. Och med "buzz" menar jag att du inte trycker tillräckligt hårt och ljudet dämpas.

Citat:
Btw, vad kör ni med för plektrum? jag kör med .46 nu, är det för mjukt/för hårt eller så?
Nu spelar jag elgitarr och lirar en del solon osv. så jag kör med 0.70, tror jag det är.

För akustisk skulle jag nog köra ytterligare lite tunnare än 0.46. Men känn dig fram!
Citera
2013-03-15, 16:40
Medlem
kublai.khans avatar
Citat:

Jag kör med Dunlop Tortex .60, .73 och .88. Jag börjar mer och mer enbart köra med .88 (gröna) eftersom jag tycker det ger en bättre känsla i spelandet. Men när jag började spela (med uteslutande halvtaskiga ackord) gav det renast klang med ett relativt mjukt plektrum. Du kan köpa dig ett gäng i olika former, tjocklekar och allt vad det nu kan vara, så känner du vilket som passar just dig bäst.

Lycka till!
Citera
2013-03-15, 16:41
Medlem
Cleroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Vet inte hur mycket nybörjare du är, men om du börjat spela alldeles nyss kan jag informera dig om att det blir lite lättare att undvika "buzz" när fingertopparna hårdnat till. Och med "buzz" menar jag att du inte trycker tillräckligt hårt och ljudet dämpas.

Nu spelar jag elgitarr och lirar en del solon osv. så jag kör med 0.70, tror jag det är.

För akustisk skulle jag nog köra ytterligare lite tunnare än 0.46. Men känn dig fram!
Aha, jag har nyss börjat, så jag är jättebra på "buzz"

.46 Är det mjukaste jag har, men ska köpa en mjukare och se hur det är :-)
Citera
2013-03-15, 16:42
Medlem
Cleroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kublai.khan
Jag kör med Dunlop Tortex .60, .73 och .88. Jag börjar mer och mer enbart köra med .88 (gröna) eftersom jag tycker det ger en bättre känsla i spelandet. Men när jag började spela (med uteslutande halvtaskiga ackord) gav det renast klang med ett relativt mjukt plektrum. Du kan köpa dig ett gäng i olika former, tjocklekar och allt vad det nu kan vara, så känner du vilket som passar just dig bäst.

Lycka till!
Jo, tack för tipset, blir väl att inhandla några stycken om ett tag då

EDIT: Jag håller seriöst på att bli galen, jag tycker jag försöker på så många olika sätt, men av någon anledning så tar alltid ett annat finger någonstans så det låter förjävligt. Fan jag har inte tålamod för sådant här

EDIT2: Jag finner det även helt omöjligt att trycka ner två strängar med ringfingret, hahahah jag som trodde jag skulle vara smidig med mina små händer
Senast redigerad av Clerox 2013-03-15 kl. 17:22.
Citera
2013-03-15, 18:17
Medlem
tangerinetrees avatar
http://www.cyberfret.com/chords/dm-F/images/f.gif
ett enklare sätt att spela F, testa det
Citera
2013-03-15, 19:12
Medlem
Semestas avatar
Citat:

Vad är det för sätt? Han kommer bara få ont i benet om han trycket med sidan, dessutom är den oftast ojämn och det kommer vara svårare att få ett renare ljud.

TS: Får du ont i tummen så ta något mjukt och "kläm" på. Jag hade t.ex en vante jag brukade klämma på och då släppte det väldigt fort och du är good to go att spela vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in