2014-01-30, 12:06
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Antar att jag är tillräckligt avancerad för att se till att jag får bra utrustning o så. Men har bestämt mig. Blir ca 4000kr och jag gör inköpet inom några dagar. Tack

För 4000 spänn kommer du kunna hitta bra grejer.
Citera
2014-01-30, 18:14
Medlem
Håller på att plöja igenom denna: http://www.guitarator.com/music-theory/intervals

I slutet där så finns en Quiz. Här är två typer av frågor som kommer;

What is a perfect fifth below Gb?
What is a diminished seventh above F?

Vad menar dom med "above" och "below" ? Menar dom att dom vill veta vilken not på strängen över eller under? Samma sak står på kapitlet om gitarrens 12 noter.

"The first thing is that five of the notes are named twice. For example, A# is the same note as Bb. That's because a sharp symbol just means to go up one, and a flat symbol means to go down one, so they end up in the same place. Every sharped note can also be named as a flatted note."

Säg att jag läser noter, och så står det "A# - A" på ett papper, och på ett annat står det "Bb - A" .. Vad är skillnaden? Förstår inte varför man nämner dom olika.
Citera
2014-01-31, 09:26
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbebach
Lägger upp denna igen eftersom den antagligen blev missad (:

Köp en Vox VT20+ (http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=33579&artno=260959) så behöver du inga externa effektpedaler på ett bra tag.

Försök hitta en begagnad elgitarr. Leta efter en Squire Telecaster/Stratocaster (vet inte vad du gillar att spela men dessa är bra för sitt pris). Annars går du till en musikbutik och pratar med dem.

In på youtube och sök efter nybörjarvideos, Marty Schwartz har väldigt mycket bra.
Citera
2014-01-31, 19:17
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
För 4000 spänn kommer du kunna hitta bra grejer.

Vad rekommenderas då? Bestämt mig för en Epiphone Les Paul Standard med Line6 Spider IV 15 amp.. låter det bra?
Citera
2014-01-31, 19:45
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Vad rekommenderas då? Bestämt mig för en Epiphone Les Paul Standard med Line6 Spider IV 15 amp.. låter det bra?

Det låter jättebra. Epiphone gör bra grejer, oavsett vad folk som försöker vara gitarrexperter eller snobbar här säger. Skulle man vilja ha något annat så är det skitenkelt att byta mickar i framtiden eller sälja av med en inte allt för stor förlust.

Line6-förstärkaren är nog ett väldigt bra val. Du har många möjligheter att variera ljudet utan att behöva köpa pedaler som ändå bara kommer att vara i vägen och inte bli använda. Rörförstärkare är kul, men man är lite låst till ett sound som man kan variera med; återigen en massa pedaler. Som nybörjare vill man ju prova allt och nu har du alla möjligheter ända tills du inser om du vill bli nya Page, The Edge eller Sambora. Eller vill starta dansband.
Citera
2014-01-31, 19:52
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZkorpaN
Håller på att plöja igenom denna: http://www.guitarator.com/music-theory/intervals

I slutet där så finns en Quiz. Här är två typer av frågor som kommer;

What is a perfect fifth below Gb?
What is a diminished seventh above F?

Vad menar dom med "above" och "below" ? Menar dom att dom vill veta vilken not på strängen över eller under? Samma sak står på kapitlet om gitarrens 12 noter.

"The first thing is that five of the notes are named twice. For example, A# is the same note as Bb. That's because a sharp symbol just means to go up one, and a flat symbol means to go down one, so they end up in the same place. Every sharped note can also be named as a flatted note."

Säg att jag läser noter, och så står det "A# - A" på ett papper, och på ett annat står det "Bb - A" .. Vad är skillnaden? Förstår inte varför man nämner dom olika.

En not som här höjd ett steg kan även vara tonen ett steg högre sänkt ett halvt. Alltså A# är samma som ett sänkt B. Men beroende på tonart så använder man olika för att man inte ska få två noter med samma namn i skalan. Till exempel om man tar durskalan så är det i C CDEFGAB(C)

I A blir det ABC#DEF#G#(A) C# är samma som Db men då hade man fått skriva ABDb DEF#G#(A) vilket blir rörigt och fel.
Citera
2014-01-31, 20:04
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Det låter jättebra. Epiphone gör bra grejer, oavsett vad folk som försöker vara gitarrexperter eller snobbar här säger. Skulle man vilja ha något annat så är det skitenkelt att byta mickar i framtiden eller sälja av med en inte allt för stor förlust.

Line6-förstärkaren är nog ett väldigt bra val. Du har många möjligheter att variera ljudet utan att behöva köpa pedaler som ändå bara kommer att vara i vägen och inte bli använda. Rörförstärkare är kul, men man är lite låst till ett sound som man kan variera med; återigen en massa pedaler. Som nybörjare vill man ju prova allt och nu har du alla möjligheter ända tills du inser om du vill bli nya Page, The Edge eller Sambora. Eller vill starta dansband.

Jo hade det där tänket. Tack för bra svar!
Citera
2014-02-01, 16:34
Medlem
j3llon3ts avatar
Citat:
Det låter jättebra. Epiphone gör bra grejer, oavsett vad folk som försöker vara gitarrexperter eller snobbar här säger. Skulle man vilja ha något annat så är det skitenkelt att byta mickar i framtiden eller sälja av med en inte allt för stor förlust..

Håller med dig som fan här. Det många inte förstår när dom köper en Gibson eller en Fender för runt 7-8000 kr är att dom helt enkelt betalar för ett märke. Epiphone gör bra grejer, och alla Fender och Gibson-fans som säger att Epiphone är dåligt vet inte vad dom snackar om. Handlar mer om vilket ljud man tycker om, inte om gitarren är "bra" eller inte.

Har alltid velat göra ett blindtest på någon Gibson-kåt grabb. Ta ett par Epiphone-mickar och sätta i en Gibson gitarr, och ett par Gibson-mickar och sätta dom i en Epiphone och sedan fråga vilken gitarr som låter bäst: Gibson eller Epiphone?
Citera
2014-02-01, 17:47
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j3llon3t
Håller med dig som fan här. Det många inte förstår när dom köper en Gibson eller en Fender för runt 7-8000 kr är att dom helt enkelt betalar för ett märke. Epiphone gör bra grejer, och alla Fender och Gibson-fans som säger att Epiphone är dåligt vet inte vad dom snackar om. Handlar mer om vilket ljud man tycker om, inte om gitarren är "bra" eller inte.

Har alltid velat göra ett blindtest på någon Gibson-kåt grabb. Ta ett par Epiphone-mickar och sätta i en Gibson gitarr, och ett par Gibson-mickar och sätta dom i en Epiphone och sedan fråga vilken gitarr som låter bäst: Gibson eller Epiphone?

Mickarna är det som är det minst relevanta när man jämför t.ex Gibson/Epiphone. Det är helt olika träslag i t.ex en SG och en G400. Så du kan peta i hur många Sg-mickar du vill i en epiphone g400, det kvittar för de kommer aldrig låta likadant som en SG ändå. Jag har en ESP Eclipse med mahoganykropp och limmad hals, och en jag känner har en EC100 med lönnkropp och skruvad hals. Vi har samma mickar och tro mig, det är enorm skillnad, det hör vem som helst. Med det sagt så låter squire, epiphone, ltd m.fl inte dåligt på nåt sätt.
Citera
2014-02-01, 18:25
Medlem
TomJonass avatar
Jag hade ambitioner att lära mig introt till "We will rock you"
Men jag får inte plats med långfinger och ringfingret med barreackordet på 14:de bandet på min strata.
Måste jag köpa en ny gitarr?

http://www.youtube.com/watch?v=tZGpYwTNPe8
Citera
2014-02-01, 18:35
Medlem
TomJonass avatar
Citat:
Jag gillar Bonnie Raitt. Fast helst som sångerska Hon är sparsmakad i sitt spel.

Spit of Love är bra. Men alldeles för lite slide på skivan, därför blev jag överraskad när jag hittade detta på Youtube. Lågmält men skönt. Fast hon får hostanfall och möjligen inte är riktigt nykter, men jag kan ha fel där. Hon lär ju ha, eller har haft, alkoholbekymmer. Som de flesta andra i branschen.

http://www.youtube.com/watch?v=pZ2KEkGb5wA
Citera
2014-02-01, 19:12
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Jag hade ambitioner att lära mig introt till "We will rock you"
Men jag får inte plats med långfinger och ringfingret med barreackordet på 14:de bandet på min strata.
Måste jag köpa en ny gitarr?

http://www.youtube.com/watch?v=tZGpYwTNPe8

Är banden verkligen så små, eller har du stora fingrar? Testade precis själv nämligen, dock inte på en strata. Visst är det trångt, men inte ska du väl behöva köpa en ny gitarr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in