Citat:
Ursprungligen postat av
Utter95
Köpte en gitarr strax efter års skiftet och har övat till och från.
Jag använder en guide på nätet samt yousician och youtube vid sidan om och så övar jag när jag kör fast.
Har lärt mig att byta mellan D,E,A hyffsat snabbt men jag har noterat att mitt ring finger släpar efter och jag tappar flytet ofta mellan akords byten.
Ännu mer noterbart har det blivit nu när jag lärt mig g och c akord och man ska försöka byta mellan dessa.
Jag kan liksom inte sträcka ut ringfingret när jag har alla fingrarna i luften utan jag måste pressa ner långfingret först.
Har testat och hålla handen i luften och böja på ringfingret och då rör sig både lillfingret och långfingret och ibland rycker det till och med i pekfingret....
Vågar knappt tänka hur det kommer bli när jag ska börja använda lillfingret.
Man skulle nästan kunna tro att jag haft en stroke...(Har haft flera i familjen med stroke så ja, jag vet vad jag pratar om.)
Nån som vet några bra övningar för att få bättre motorik i fingrarna eller är det bara nöta på och så kommer det av sig själv?
Jag ger dig i läxa att öva
varje dag (om så bara 5 minuter) och mer varierat. Skalor är bra för att få upp rörlighet och träffsäkerhet i olika grepp. Sedan tycker jag också att du kan släppa plektrumet ett tag och träna fingerspel med högerhanden också då rörlighet i en hand "speglar" sig i den andra, och det är bra att kunna fingerspel också. The Beatles "Blackbird" är hyfsat enkel men en bra studie som låter bra. (Tab får du googla själv)
https://www.youtube.com/watch?v=JiL5JpUtjqY
Men annars är det nog bara att nöta på.