2017-06-05, 19:51
Medlem
Bra val!
Det finns massvis av bra kanaler idag för att lära sig spela. Jag kan länka lite när jag har mer tid.
Några tips som du kan ha med med dig under hela ditt gitarrliv:

* Har du inte rytmen kan du spela vad som helst utan att det låter bra! Försök spela med andra och använd metronom för att bättra på din timing. Det kommer gå mycket snabbare då. (inlärningen alltså)

* Försök spela så avslappnat du bara kan. Gäller både vä och hö hand/arm. Ingen behöver lära sig att spela hårt. Det kan man redan.

* Om du inte spelar mycket med andra så kan du spela in dig själv. Det är mycket lättare att hitta dåliga vanor när man lyssnar i lugn och ro.

* Jamma till skivor! Clapton på kompgitarr!
Citera
2017-06-05, 20:22
Bannlyst
Jag är inte helt positiv till grodan på din avatar... , men jag köper det!

https://www.youtube.com/watch?v=KeMis-B7f58

Adam Gussow ^^ en av världens bästa blues munspelare! :-)

Citat:
Ursprungligen postat av chrisal
Bra val!
Det finns massvis av bra kanaler idag för att lära sig spela. Jag kan länka lite när jag har mer tid.
Några tips som du kan ha med med dig under hela ditt gitarrliv:

* Har du inte rytmen kan du spela vad som helst utan att det låter bra! Försök spela med andra och använd metronom för att bättra på din timing. Det kommer gå mycket snabbare då. (inlärningen alltså)

* Försök spela så avslappnat du bara kan. Gäller både vä och hö hand/arm. Ingen behöver lära sig att spela hårt. Det kan man redan.

* Om du inte spelar mycket med andra så kan du spela in dig själv. Det är mycket lättare att hitta dåliga vanor när man lyssnar i lugn och ro.

* Jamma till skivor! Clapton på kompgitarr!
Citera
2017-06-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag är inte helt positiv till grodan på din avatar... , men jag köper det!

https://www.youtube.com/watch?v=KeMis-B7f58

Adam Gussow ^^ en av världens bästa blues munspelare! :-)

Jag har valt fel instrument! Glöm allt jag sagt i tråden.
Nä, det var grymt svängigt det där. Tack för länken!
Citera
2017-06-05, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrisal
Jag har valt fel instrument! Glöm allt jag sagt i tråden.
Nä, det var grymt svängigt det där. Tack för länken!

Han är grym som fan! Tack för svaret! :-)
Citera
2017-06-06, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Han är grym som fan! Tack för svaret! :-)

Men för helskotta. jag hoppas inte det inlägget stoppade din karriär inom gitarr! :-) Det vore förfärligt! :-)
Citera
2017-06-06, 13:39
Bannlyst
Man kan gilla både munspel och gitarr :-)
Citera
2017-07-03, 18:19
Medlem
Hur får jag bättre motorik i fingrarna som nybörjare på gitarr.

Köpte en gitarr strax efter års skiftet och har övat till och från.
Jag använder en guide på nätet samt yousician och youtube vid sidan om och så övar jag när jag kör fast.
Har lärt mig att byta mellan D,E,A hyffsat snabbt men jag har noterat att mitt ring finger släpar efter och jag tappar flytet ofta mellan akords byten.
Ännu mer noterbart har det blivit nu när jag lärt mig g och c akord och man ska försöka byta mellan dessa.
Jag kan liksom inte sträcka ut ringfingret när jag har alla fingrarna i luften utan jag måste pressa ner långfingret först.
Har testat och hålla handen i luften och böja på ringfingret och då rör sig både lillfingret och långfingret och ibland rycker det till och med i pekfingret....
Vågar knappt tänka hur det kommer bli när jag ska börja använda lillfingret.
Man skulle nästan kunna tro att jag haft en stroke...(Har haft flera i familjen med stroke så ja, jag vet vad jag pratar om.)

Nån som vet några bra övningar för att få bättre motorik i fingrarna eller är det bara nöta på och så kommer det av sig själv?
Citera
2017-07-03, 18:37
Medlem
l150s avatar
Det är nog bara att nöta på.
Har en kompis som satt och nötte som en idiot inför musikhögskolan.
Han tog varje chans han fick att tex fippla med ett mynt mellan fingrarna, snurra på en penna etc.
Även fingerövningar där han tryckte med fingerspetsarna mot varandra i olika mönster till en metronom.
Citera
2017-07-03, 19:25
Medlem
Europes avatar
Träna på det om och om igen på en gitarr. Det finns knappast snabbare genvägar.
Citera
2017-07-03, 21:15
Medlem
Skalor kan vara bra. För övande av gymnasticerande karaktär räcker det med en. En favorit hos mig är mollpentatonisk skala, oftast i A. Men det spelar ingen roll. Man nöter dessa upp och ner.

En liknande övning är att du spelar med alla fingrarna på varje separat sträng. Tänk dig uppifrån (låga E) och neråt (lilla e). Ok. Tänk dig nu att varje finger är ett band. Spela på de fyra första banden enligt 1-2-3-4 där 1 är ditt pekfinger, två är långfingret osv. Upprepa på varje sträng.
När du kommit till sista strängen vänder du tillbaka men då kan du börja med lillfingret istället. Upprepa från band 5 till 8. Upp o ner och igen.
När detta börjar kännas bra kan du göra samma sak men då istället spela enligt 1-3-2-4 och tillbaka. Samma siffra per finger här (när siffror appliceras kallas det tabulatur. Detta används om man tex inte kan läsa noter).

Detta är två tips iaf. Hoppas nån är till nytta iaf.
Citera
2017-07-03, 21:21
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utter95
Köpte en gitarr strax efter års skiftet och har övat till och från.
Jag använder en guide på nätet samt yousician och youtube vid sidan om och så övar jag när jag kör fast.
Har lärt mig att byta mellan D,E,A hyffsat snabbt men jag har noterat att mitt ring finger släpar efter och jag tappar flytet ofta mellan akords byten.
Ännu mer noterbart har det blivit nu när jag lärt mig g och c akord och man ska försöka byta mellan dessa.
Jag kan liksom inte sträcka ut ringfingret när jag har alla fingrarna i luften utan jag måste pressa ner långfingret först.
Har testat och hålla handen i luften och böja på ringfingret och då rör sig både lillfingret och långfingret och ibland rycker det till och med i pekfingret....
Vågar knappt tänka hur det kommer bli när jag ska börja använda lillfingret.
Man skulle nästan kunna tro att jag haft en stroke...(Har haft flera i familjen med stroke så ja, jag vet vad jag pratar om.)

Nån som vet några bra övningar för att få bättre motorik i fingrarna eller är det bara nöta på och så kommer det av sig själv?

Jag ger dig i läxa att öva varje dag (om så bara 5 minuter) och mer varierat. Skalor är bra för att få upp rörlighet och träffsäkerhet i olika grepp. Sedan tycker jag också att du kan släppa plektrumet ett tag och träna fingerspel med högerhanden också då rörlighet i en hand "speglar" sig i den andra, och det är bra att kunna fingerspel också. The Beatles "Blackbird" är hyfsat enkel men en bra studie som låter bra. (Tab får du googla själv) https://www.youtube.com/watch?v=JiL5JpUtjqY

Men annars är det nog bara att nöta på.
Citera
2017-07-03, 21:28
Medlem
Skalor kan vara bra. För övande av gymnasticerande karaktär räcker det med en. En favorit hos mig är mollpentatonisk skala, oftast i A. Men det spelar ingen roll. Man nöter dessa upp och ner.

En liknande övning är att du spelar med alla fingrarna på varje separat sträng. Tänk dig uppifrån (låga E) och neråt (lilla e). Ok. Tänk dig nu att varje finger är ett band. Spela på de fyra första banden enligt 1-2-3-4 där 1 är ditt pekfinger, två är långfingret osv. Upprepa på varje sträng.
När du kommit till sista strängen vänder du tillbaka men då kan du börja med lillfingret istället. Upprepa från band 5 till 8. Upp o ner och igen.
När detta börjar kännas bra kan du göra samma sak men då istället spela enligt 1-3-2-4 och tillbaka. Samma siffra per finger här (när siffror appliceras kallas det tabulatur. Detta används om man tex inte kan läsa noter).

Detta är två tips iaf. Hoppas nån är till nytta iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in