2011-12-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Har tränat lite halvt senaste veckan och det börjar sitta. Men min största oro är hur jag ska byta tillräckligt snabbt mellan ackorden? När man flyttar upp sin hand från andra till fjärde bandet etc.

Det finns två saker här som är viktiga. Övning och fingerpositioner. Försök alltid göra minsta möjliga rörelse med fingrarna. Ofta gör man mer än man behöver. Tänk på vart du ska härnäst. Ofta så är det som känns mest naturligt inte det smidigaste sättet. Tänk, öva, tänk, öva. Enda som ger något .(musiklärare kan såklart hjälpa dig, men det de gör är ju att få dig att tänka och öva rätt).
Citera
2011-12-17, 17:39
Medlem
MrKerifs avatar
[quote=listigt]Först C fast uppflyttat. Sedan C - D - G - Cadd9 - D - Am - Em - D - G osv.

När du väl lärt dig ackorden så ser du hur du ska spela.

Tabs:

Tusen tack. Roligt att någon kan svara på en enkel dum fråga utan att va spydig. Uppskattas! Puss på dig!
Citera
2011-12-17, 21:30
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKerif
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Först C fast uppflyttat. Sedan C - D - G - Cadd9 - D - Am - Em - D - G osv.

När du väl lärt dig ackorden så ser du hur du ska spela.

Tabs:

Tusen tack. Roligt att någon kan svara på en enkel dum fråga utan att va spydig. Uppskattas! Puss på dig!

Kul att du uppskattar det Men ser nu att det smygit sig in ett litet fel i tabsen.

G ser självklart ut såhär:
[3 2 0 0 3 3]
och inte såhär:
[3 2 0 0 2 2]

Lycka till med spelandet!
Citera
2011-12-17, 22:40
Medlem
Att få bra ljud ur sin förstärkare

Har spelat gitarr i ungefär ett halvår nu och börjar äntligen kunna bemästra en del låtar och enstaka svåra riff. Så därför börjar det bli viktigt för mig att få ett bra och passande ljud ur min förstärkare. Problemet är dock att jag i princip är helt okunnig när det kommer till förstärkare. Det enda jag lyckats komma fram till är att "gain" på fullt innebär dist och något som närmar sig ljudet jag eftersträvar.

den här förstärkaren har jag http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_5rs_mini_stack.htm

och sen har jag en esp gitarr med emg mickar. det låter okej men lite för rockigt och lite för lite metal.

Så hur får jag metalljudet? ska jag köpa en distpedal, isf vilken?

Jag kommer spela låtar från band som Machine head, Trivium, metallica, slayer, death, as i lay dying, devildriver mfl. så det är ljud i stil med dessa band jag vill kunna få. hur ska jag gå tillväga?
Citera
2011-12-18, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Isidor-
Har spelat gitarr i ungefär ett halvår nu och börjar äntligen kunna bemästra en del låtar och enstaka svåra riff. Så därför börjar det bli viktigt för mig att få ett bra och passande ljud ur min förstärkare. Problemet är dock att jag i princip är helt okunnig när det kommer till förstärkare. Det enda jag lyckats komma fram till är att "gain" på fullt innebär dist och något som närmar sig ljudet jag eftersträvar.

den här förstärkaren har jag http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_5rs_mini_stack.htm

och sen har jag en esp gitarr med emg mickar. det låter okej men lite för rockigt och lite för lite metal.

Så hur får jag metalljudet? ska jag köpa en distpedal, isf vilken?

Jag kommer spela låtar från band som Machine head, Trivium, metallica, slayer, death, as i lay dying, devildriver mfl. så det är ljud i stil med dessa band jag vill kunna få. hur ska jag gå tillväga?

mycket gain, bass och treble, lite middle. duger det inte måste du nog fundera på att handla en distpedal (inte overdrive).
Citera
2011-12-18, 13:47
Bannlyst
Vad är det enklaste sättet att spela ett E-barre ackord på? Eller E13 som det heter på sjunde bandet. Finns massa variationer men letar efter det enklaste sättet att spela det på.
Citera
2011-12-18, 15:03
Medlem
Citat:
Vad är det enklaste sättet att spela ett E-barre ackord på? Eller E13 som det heter på sjunde bandet. Finns massa variationer men letar efter det enklaste sättet att spela det på.

Själv vet jag bara två sätt att spela på, dvs. det "vanliga" sättet och "Jimi Hendrix"-style. Då är vanliga sättet betydligt enklare.
Citera
2011-12-18, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Själv vet jag bara två sätt att spela på, dvs. det "vanliga" sättet och "Jimi Hendrix"-style. Då är vanliga sättet betydligt enklare.

Tydligen hette det Amaj7 och inte E13. Men har löst det nu.
Citera
2011-12-18, 16:16
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Tydligen hette det Amaj7 och inte E13. Men har löst det nu.

Hendrix-ackordet är la ett E7#9?

Ett Amaj7 är det inte i alla fall.

E på sjunde band:

Kod:
e 7
B 9
G 9 
D 9
A 7
E x
Citera
2011-12-18, 17:29
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Kod:
e 7
B 9
G 9 
D 9
A 7
E x

Det här är som sagt det enklaste sättet, vill även tillägga att du med pekfingret bara behöver trycka ner e och A-strängen, det är många som kämpar hårt med att trycka ner alla strängar... vilket är helt onödigt
Citera
2011-12-18, 17:38
Medlem
Ah, då fattar jag vilket E du menar. E i A-grepp med andra ord.

Tabben har du fått ovanför, men går ju även greppa det på olika sätt. Ena sättet är att ta barré med pekfingret och sedan använda lång-ring - och lillfingret för att ta de andra tonerna, men det är ändå att rekommendera att ta barré med ringfingret på de tre tonerna, eftersom det är betydligt lättare att ändra till från andra ackord. Tänk bara på att lilla e-strängen måste spelar med pekfingret alt. dämpas. Du får med andra ord lyfta upp ringfingret lite där nere (utan att släppa de andra tre ).

Edit: Betydligt bättre förklaring: http://www.youtube.com/watch?v=8sh9a6HzM9Y
Citera
2011-12-18, 19:56
Medlem
Fluffass avatar
Elgitarr till reciever

Funkar det överhuvudtaget? Jag tänker på ohm osv.
VAd ger elgitarren ut för signal och kraschar det om man kopplar in på i recivern, alltså en hembioförstärkare (5.1)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in