2012-08-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
Håller på med en kurs där man tränar gehöret, Perfect pitch av david lucas burge. Någon som har fullföljt hela kursen och kan säga vad dem tyckte om det.

Men till frågan! På en övning ska man spela från t.ex ton A och sedan gå upp minor third(alltså till B). Men det kluriga med det hela är att man ska spela dem 2 samtidigt och sedan sjunga det intervallet typ.

Så är det någon som vet hur man kan spela det intervallet på 2 olika strängar samtidigt?
Nu har jag inte fullföljt hela kursen men Perfect Pitch-kursen av Burge är väl till för att försöka träna upp "absolut gehör" gehör och inte relativt gehör. Personligen skulle jag satsa på relativt gehör.

Men att spela en liten ters (minor third, kan vara värt att lära sig termerna på svenska också) som Ravenheart förklarar ovan så är det inte A till B (vilket skulle vara en stor sekund, major second) utan A till C. Vilket då skulle vara på femte bandet på låga E-strängen och tredje bandet på A-strängen. Eller samma sak en oktav upp, vilket då blir på sjunde bandet på D-strängen och femte bandet på G-strängen. För övningens skull så borde du försöka spela alla intervall du kan tänka dig på alla olika platser på halsen, samt försöka hitta alla A på halsen, alla B på halsen etc.
Citera
2012-08-10, 00:26
Medlem
CB4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenheart
Liten ters är A och C. Tex A på band 5, sträng 6. C på band 3, sträng 5.
Perfect pitch-kursen är väl rejäl överkurs om man inte vet var tonerna finns på gitarren.

Jag vet var tonerna sitter på gitarren, är bara inte så bra på vad olika intervall heter.

Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Nu har jag inte fullföljt hela kursen men Perfect Pitch-kursen av Burge är väl till för att försöka träna upp "absolut gehör" gehör och inte relativt gehör. Personligen skulle jag satsa på relativt gehör.

Men att spela en liten ters (minor third, kan vara värt att lära sig termerna på svenska också) som Ravenheart förklarar ovan så är det inte A till B (vilket skulle vara en stor sekund, major second) utan A till C. Vilket då skulle vara på femte bandet på låga E-strängen och tredje bandet på A-strängen. Eller samma sak en oktav upp, vilket då blir på sjunde bandet på D-strängen och femte bandet på G-strängen. För övningens skull så borde du försöka spela alla intervall du kan tänka dig på alla olika platser på halsen, samt försöka hitta alla A på halsen, alla B på halsen etc.

Ja det kanske var major second han sa när jag lyssnade på hur man skulle göra den övningen.

Tack för hjälpen.
Citera
2012-08-11, 15:19
Medlem
Sumsarrs avatar
Spelat gitarr till och från i snart två år utan att besöka en lärare. Tänkte nu prova på det för att se hur pass mycket mer jag utvecklas som gitarrist av det, om jag ens gör det.

Problemet är att jag inte har kontakt med någon gitarrlärare. Är det någon som har något förslag på lärare eller hur jag bör gå tillväga? Är medveten om att man kan googla på det, men de flesta lärarna jag hittar där kostar runt 500 - 1000 kronor för ~50 minuter. Det kan väl inte vara standardpris?
Citera
2012-08-13, 07:24
Medlem
Krafses avatar
En strejkande (?) sökfunktion gör att jag måste posta ett helt jävla meningslöst inlägg för att kunna hitta mina tidigare inlägg i tråden via "visa fler inlägg från denna användaren"-knappen.
Citera
2012-08-17, 17:46
Medlem
Någon som har några åsikter gällande Fender cd280s som första gitarr?

Jag själv och en polare som spelar en del tyckte att den lät bra, och jag gillade hur den kändes. Så ville bara höra mig för innan jag slår till

Edit: Länk -> http://www.thomann.de/se/fender_cd280s.htm
Citera
2012-08-20, 09:40
Medlem
cdxz11s avatar
känns inte som de kan gå fel om du köper en fender, aldrig spelat på en fender jag inte gillat.
Citera
2012-08-20, 19:09
Medlem
Hej, jag ska börja lira lite Elgitarr efter ha spela lite på mina kompisars, nu undrar jag vad jag ska statsa på för nåt? har ca: 4k att lägga ut och vill ha nåt som låter bra så man inte tröttnar på en gång så därför kikade jag på blocket.
Men jag vet ju inte vad jag leter efter x)
Tips skulle vara guld värt.
Citera
2012-08-21, 08:00
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n4z4
Hej, jag ska börja lira lite Elgitarr efter ha spela lite på mina kompisars, nu undrar jag vad jag ska statsa på för nåt? har ca: 4k att lägga ut och vill ha nåt som låter bra så man inte tröttnar på en gång så därför kikade jag på blocket.

Vad vill du spela för något? Glo runt lite på thomann.de, själv skulle jag nog kört på en Epiphone, det gjorde jag i din sits och var nöjd med den som fan. Fast det beror ju som sagt lite på vad du vill spela för musik också.
Citera
2012-08-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Vad vill du spela för något? Glo runt lite på thomann.de, själv skulle jag nog kört på en Epiphone, det gjorde jag i din sits och var nöjd med den som fan. Fast det beror ju som sagt lite på vad du vill spela för musik också.

Rock N roll är väll det jag gillar bäst, men vill även kunna spela lite Bilnk 182/sum ect.
Epiphone kikade jag lite på,men det finns så många olika modeller och prisklasser,så jag vet inte alls.
Ska man köpa en begagnad eller ny isf?
Tack för tipset, kom gärna med fler
Senast redigerad av n4z4 2012-08-21 kl. 17:28.
Citera
2012-08-21, 19:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n4z4

Leta efter en begagnad Gibson SG "standard" borde kanske gå att hitta i din prisklass med tanke på att en ny bara kostar ca 8000 pga rekordstark krona . Då får du en grym gitarr du aldrig kommer att tröttna på, sålänge den inte är skadad.

Epiphone är skräpgitarrer och inget att ha. Bättre en begagnad gibba än en ny epi. Lycka till!
Citera
2012-08-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Leta efter en begagnad Gibson SG "standard" borde kanske gå att hitta i din prisklass med tanke på att en ny bara kostar ca 8000 pga rekordstark krona . Då får du en grym gitarr du aldrig kommer att tröttna på, sålänge den inte är skadad.

Epiphone är skräpgitarrer och inget att ha. Bättre en begagnad gibba än en ny epi. Lycka till!

OKej, Ska Ut och kika på blocket på engång ! Tack för tipset!
Citera
2012-08-21, 20:56
Medlem
Dom låg över 6 på blocket, det är lite för mycket för mig :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här