Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Jag har så förtvivlat svårt att komma igång med gitarrspelandet eftersom jag inte vad vad jag ska öva på. Behöver struktur, liksom. Så ... tips? Gitarrskola är uteslutet eftersom jag är pank.
Mitt tips är att inte göra det så komplicerat i alla fall i början. Motivationen ska vara att det är kul att spela. Ta en lite enklare låt du gillar eller känner att du vill lära dig och lär dig hela låten (eller så mycket du kan). Om du fastnar på en svår del kan du antingen lära dig den under en lite längre tid genom att börja med att spela den så långsamt så att varje spelad ton låter perfekt och sedan gradvis spela fortare tills du kan spela det perfekt i orginaltempot eller så kan du hoppa över att lära dig delen och återkomma någon annan gång när du känner dig mer mogen att spela delen.
Helst ska du lära dig låtarna genom att lyssna på dom och försöka klura ut hur det ska spelas själv men om du är lat finns
Tux Guitar som är lite som en gratisversion av Guitar Pro och sedan kan du ladda ner låtar i Guitar Pro format på till exempel
Ultimate Guitar och se exakt hur låtarna ska spelas. Guitar Pro-filerna är dock sällan 100% rätt så du bör vara lite skeptisk om något låter helt fel.
Spela det som låter bra. Om du vill lära dig improvisera kan du börja med att lära dig dur-, moll-, och den pentatoniska skalan (gärna över hela halsen). Sen lär du dig improvisera genom att härma solon som dina favoritgitarrister spelar och på så sätt lära sig alla deras licks/idéer för att sedan kunna använda dom i ditt egna spelande. Blues är en bra genre att börja med när det gäller improvisation. Att sola över
Backing-Tracks är ett jättebra sätt att lära sig improvisera. Efter några år har du lärt dig hur skalornas toner "fungerar" och kan spela melodierna du hör i ditt huvud utan problem.
Sedan lär du dig klurigare och klurigare låtar som innehåller lite mer avancerade tekniker (legato, sweep etc.) Om du är osäker på en viss teknik är det bara att googla eller söka på youtube på så sätt får du garanterat hjälp oavsett om det gäller hur du ska hålla plektrumet eller avancerad musikteori.
Sen har jag en sak att säga som kanske inte har så mycket med din fråga att göra men om du upplever att du får ont i handen/handleden ska du sluta spela direkt och undvika att spela tills smärtan gått över, om detta händer gör du något fel rent ergonomiskt och då bör du se över din spelteknik och försöka hitta ett bättre sätt att spela. Om du fortsätter spela när du har ont kan du tillslut få mer permanent smärta i handen hela tiden och du kan då även uppleva att handen somnar när du spelar. Det kan leda till att du inte kan spela mer gitarr på länge.
Hoppas det hjälper något.. detta är i alla fall det sättet jag lärt mig på hittills och jag kan en hel del (för att bara ha spelat ett drygt år).