2011-07-22, 09:36
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emailkia
Okay, det står 2/4 -- 4/2

betyder det att jag ska slå 2 och dra till 4 och sedan slå 4 och dra till 2?
eller ska jag slå 2 och dra till 4 och dra tillbaka tillbaka till 2?

Du ska slå 2, dra till 4 och sedan slå på 4, dra till 2. Annars hade det varit 2/4/2 eller liknande. Det skulle skrivas ut som en enda rörelse
Citera
2011-07-26, 00:59
Medlem
CB4lifes avatar
Ni som är duktiga på gitarr och är självlärda har ni bara lärt er låtar och på det sättet lärt er ackord och vilka ackord som passar ihop etc?

För just nu när jag bara spelar lite alltså försöker improvisera så tar jag bara några barré-ackord som typ B och F och spelar dem lite överallt på kroppen. Är det rätt att göra så?
Citera
2011-07-26, 01:00
Medlem
ThreeSevens avatar
vilka strängkombinationer är vanligast?
Citera
2011-07-26, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
Ni som är duktiga på gitarr och är självlärda har ni bara lärt er låtar och på det sättet lärt er ackord och vilka ackord som passar ihop etc?

För just nu när jag bara spelar lite alltså försöker improvisera så tar jag bara några barré-ackord som typ B och F och spelar dem lite överallt på kroppen. Är det rätt att göra så?
Alltså... Jag är väl delvis självlärd. Jag har övat en jävla massa teknik under mina snart tio år som strängbändare, och där har jag inte haft någon lärare egentligen. Jag började spela akustisk och gjorde det i 6 år med lärare samtidigt som jag parallellt övade elgitarr (och tillhörande speltekniker). Sedan kom gymnasiet där jag gick estet-musik där jag pluggade teori, samt jazz och improvisation med gitarrlärare. Men där handlar det också mycket om övning och att hitta sina egna vägar. Det finns ingen som är helt lärarlärd, då detta skulle innebära att man alltid har en lärare som sitter med.
Citera
2011-07-26, 20:51
Medlem
CB4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Alltså... Jag är väl delvis självlärd. Jag har övat en jävla massa teknik under mina snart tio år som strängbändare, och där har jag inte haft någon lärare egentligen. Jag började spela akustisk och gjorde det i 6 år med lärare samtidigt som jag parallellt övade elgitarr (och tillhörande speltekniker). Sedan kom gymnasiet där jag gick estet-musik där jag pluggade teori, samt jazz och improvisation med gitarrlärare. Men där handlar det också mycket om övning och att hitta sina egna vägar. Det finns ingen som är helt lärarlärd, då detta skulle innebära att man alltid har en lärare som sitter med.

Okej men alltså kan du namnen på alla ackord du kan osv? Har gått 10 x 30 minuter och spelat jävligt mycket hemma och tycker fan det låter bra i vissa lägen. Är bara det att jag inte vet vilka ackord som passar ihop och var man ska spela typ penta-skalan och sådana saker. Ska fortsätta med lektioner efter sommaren, tror du jag kommer få lära mig sådana saker då?
Citera
2011-08-08, 00:37
Avslutad
Hej! Har problem när jag sweep-pickar, när jag lyftar fingret så börjar alltid strängen vibrera. Kan sweepa riktigt fort men även när jag gör det sakta får jag en sträng som ligger och surrar eller så blir det som en "hammer on". Någon som har ett tips?
Citera
2011-08-14, 11:08
Medlem
Ska äntligen köpa mig en gitarr.
Är intresserad av följande http://www.gitarren.se/squier-affinity-pack-svart-p-682.html

Tror ni det är något bra att börja med? Vet ni om de har allt i lager på gitarren.se då det inte står något om leveranstid.

//
Play Loud
Citera
2011-08-15, 13:07
Medlem
Barnflods avatar
Jag har så förtvivlat svårt att komma igång med gitarrspelandet eftersom jag inte vad vad jag ska öva på. Behöver struktur, liksom. Så ... tips? Gitarrskola är uteslutet eftersom jag är pank.
Citera
2011-08-15, 17:26
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Jag har så förtvivlat svårt att komma igång med gitarrspelandet eftersom jag inte vad vad jag ska öva på. Behöver struktur, liksom. Så ... tips? Gitarrskola är uteslutet eftersom jag är pank.

Gratis och den bästa gitarrskolan på nätet: http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php
Citera
2011-08-15, 20:20
Medlem
Marshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod

Mitt tips är att inte göra det så komplicerat i alla fall i början. Motivationen ska vara att det är kul att spela. Ta en lite enklare låt du gillar eller känner att du vill lära dig och lär dig hela låten (eller så mycket du kan). Om du fastnar på en svår del kan du antingen lära dig den under en lite längre tid genom att börja med att spela den så långsamt så att varje spelad ton låter perfekt och sedan gradvis spela fortare tills du kan spela det perfekt i orginaltempot eller så kan du hoppa över att lära dig delen och återkomma någon annan gång när du känner dig mer mogen att spela delen.

Helst ska du lära dig låtarna genom att lyssna på dom och försöka klura ut hur det ska spelas själv men om du är lat finns Tux Guitar som är lite som en gratisversion av Guitar Pro och sedan kan du ladda ner låtar i Guitar Pro format på till exempel Ultimate Guitar och se exakt hur låtarna ska spelas. Guitar Pro-filerna är dock sällan 100% rätt så du bör vara lite skeptisk om något låter helt fel.

Spela det som låter bra. Om du vill lära dig improvisera kan du börja med att lära dig dur-, moll-, och den pentatoniska skalan (gärna över hela halsen). Sen lär du dig improvisera genom att härma solon som dina favoritgitarrister spelar och på så sätt lära sig alla deras licks/idéer för att sedan kunna använda dom i ditt egna spelande. Blues är en bra genre att börja med när det gäller improvisation. Att sola över Backing-Tracks är ett jättebra sätt att lära sig improvisera. Efter några år har du lärt dig hur skalornas toner "fungerar" och kan spela melodierna du hör i ditt huvud utan problem.

Sedan lär du dig klurigare och klurigare låtar som innehåller lite mer avancerade tekniker (legato, sweep etc.) Om du är osäker på en viss teknik är det bara att googla eller söka på youtube på så sätt får du garanterat hjälp oavsett om det gäller hur du ska hålla plektrumet eller avancerad musikteori.

Sen har jag en sak att säga som kanske inte har så mycket med din fråga att göra men om du upplever att du får ont i handen/handleden ska du sluta spela direkt och undvika att spela tills smärtan gått över, om detta händer gör du något fel rent ergonomiskt och då bör du se över din spelteknik och försöka hitta ett bättre sätt att spela. Om du fortsätter spela när du har ont kan du tillslut få mer permanent smärta i handen hela tiden och du kan då även uppleva att handen somnar när du spelar. Det kan leda till att du inte kan spela mer gitarr på länge.

Hoppas det hjälper något.. detta är i alla fall det sättet jag lärt mig på hittills och jag kan en hel del (för att bara ha spelat ett drygt år).
Citera
2011-08-15, 23:15
Medlem
Säkert någon som redan nämn den här killen, men det struntar jag i
Sök på MartySongs på YouTube och gå in på killens kanal, fantastiskt duktig!
Citera
2011-08-16, 19:21
Medlem
Barnflods avatar
Tack för tipsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in