2010-11-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superman2
JAg hade velat ha lite fler nybörjar låtar som alternativ till Johnny cash - Hurt. Svår att få röst som honom.

Gärna någon beatles låt som innehåller de lätta ackorden (c,d,g,em,am,f)

kanske let it be?
Citera
2010-11-18, 16:31
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
JAg hade velat ha lite fler nybörjar låtar som alternativ till Johnny cash - Hurt. Svår att få röst som honom.

Gärna någon beatles låt som innehåller de lätta ackorden (c,d,g,em,am,f)

Eleonor Rigby
Hey Jude
Can´t Buy Me Love
Lucy In The Sky With Diamonds (jättelätt att plocka)
Citera
2010-11-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cork
kanske let it be?
Sjukt bra. Då får jag lite variation.
Citera
2010-11-18, 21:16
Medlem
RealMadrid852s avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt. Klippet är svårt att se med ögat och även svårt att se. Slår man bara på alla strängarna upp en gång eller 2 gånger?
Det är jättelätt du slår bara ner ner ner ner lite snabbare takt ner upp ner.
Det är det enda han gör. Han slår upp en gång.
Citera
2010-11-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BocadilloLoco
Rörförstärkare kommer du vilja ha förr eller senare, frågan är bara om du verkligen gillar att spela gitarr. Om de bara är en fas är nog POD bättre.

Annars att rekommendera gällande rörisar:

Orange Tiny terror - 15 eller 7 w, finns som top(förstärkaren) plus låda(högtalare) eller de smidiga combo (allt i ett). En orangefärgad rocker

Vox night train - 15 - 7 w, finns bara som topp plus låda. Liknanade Tiny terror fast VOX då förstås

Finns en till i liknande format men kommer inte ihåg namnet.

Marshall class 5, 5 w, combo med ett jtm liknande ljud ( som en tidig marshall) kan man säga. Den är på 5 w men är ganska högljud ändå.

De är väl några jag gått igenom nu och tycker speciellt om Orange. Ett skönt men lite tunt ljud rent. Annars class 5 har ett tyngre ljud även rent.

Det är ingen fas.. Har suttit med farsans prylar alldeles för länge bara. Iom att jag inte har några planer på att börja spela i band för tillfället så funderade jag lite på poden.

Tiny terrorn börjar jag bli sugen på. Många som snackar gott om den! Inte hört så mycket om Vox men det kanske man borde kolla upp? Marshall är ju alltid marshall
Citera
2010-11-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skates
om du bara ska lira hemma så är en solid state amp mkt mer kraft i. tube behövs dels värmas upp och bytas ibland och sen måste man kräma på rejält i ampen för att dom ska låta någe bra.

randall lr line6 30w är mitt tips

sen metallicalåtar som tex enter sandman är skitlätta o börja med+ att dom oftast använder standard EADGBE

Guitar pro är sjukt fint me... vetifan om nån skrivit liknande detta men vafan :P

Fast uppvärmningen går snabbt och rören bör ju hålla någorlunda länge beroende på hur man sköter dom..
Citera
2010-11-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Det är jättelätt du slår bara ner ner ner ner lite snabbare takt ner upp ner.
Det är det enda han gör. Han slår upp en gång.

Okej. Jo det är busenkelt med att slå upp och ner men det svåra är ha rätt takt. Men mycket bra beskrivet. Nu förstår jag....... har svårt att höra och se hur folk spelar.
Citera
2010-11-18, 22:00
Medlem
RealMadrid852s avatar
Citat:
Okej. Jo det är busenkelt med att slå upp och ner men det svåra är ha rätt takt. Men mycket bra beskrivet. Nu förstår jag....... har svårt att höra och se hur folk spelar.
Ah ok, men det gäller bara att öva så kommer det sitta bergsäkert..
Citera
2010-11-18, 22:09
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenknugen
God afton.

Jag har bara en liten fråga.
Om man har en multipedal som inte har någon output, finns det något annat sätt som man kan koppla in andra pedaler med?
Va.. har den ingen output? Hur kan man använda den då?
Citera
2010-11-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Ah ok, men det gäller bara att öva så kommer det sitta bergsäkert..

Ja jag förmodar väl det.... jag förmodar väl att alla har en chans att bli lika bra.
Citera
2010-11-28, 17:24
Medlem
Garnetts avatar
Tjenare!

Lånar tråden lite grann. Jag är ute efter en schysst nylonsträngad gitarr men då jag endast kört på stålsträngad förut så har jag ingen aning om vad man ska gå efter. Tanken är att jag ska försöka lära mig lira lite klassisk musik och annat kul. Min stålsträngade gura är en Ibanez, är de även trevliga när det gäller nylonsträngat? Budget ligger på 3000 kronor och jag har egentligen inga större krav än att den ska låta hyfsat skönt, vara skön att lira på utan att få känslan av att man kämpar mot gitarren.

Tips mottages mer än gärna om gitarrer, bra tips på hur man kommer igång med klassiskt spelande likaså!

MVH

Garnett
Citera
2010-11-28, 19:08
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnett
Tjenare!

Lånar tråden lite grann. Jag är ute efter en schysst nylonsträngad gitarr men då jag endast kört på stålsträngad förut så har jag ingen aning om vad man ska gå efter. Tanken är att jag ska försöka lära mig lira lite klassisk musik och annat kul. Min stålsträngade gura är en Ibanez, är de även trevliga när det gäller nylonsträngat? Budget ligger på 3000 kronor och jag har egentligen inga större krav än att den ska låta hyfsat skönt, vara skön att lira på utan att få känslan av att man kämpar mot gitarren.

Tips mottages mer än gärna om gitarrer, bra tips på hur man kommer igång med klassiskt spelande likaså!
Tjena! Jag är ingen expert, men men...

För 3 papp så får du schyssta grejer. Du vill ha en gitarr med solitt lock. De brukar finnas i speciella rum (fuktreglerade) i de flesta musikaffärer, så fråga gärna efter dem om du inte hittar något. Att rekommendera märke x modell y är inte bombsäkert då olika exemplar av samma modell gärna varierar sig i spelbarhet. Spela dig fram!! Bara för att en gitarr kostar 1000 kr mer så är den inte nödvändigtvis bättre. Prova att ta barréackord över hela halsen. Barréteknik används flitigt inom klassisk gitarr, så det är viktigt att det flyter på bra överallt på halsen. Kolla också intonation. Det är bökigt att fixa på egen hand. Jag vet att Musikbörsen och 4 Sound har Alhambra-gitarrer i sitt sortiment. Är generallt bra kvalitet på dem, men som sagt, prova först och lås dig inte på märke. Cutaway är egentligen bara nödvändigt om du vill hålla på att lattja med flamenco och mer modern musik. Så det är bara överflödigt om du ändå skall spela klassisk gitarr (är ofta dyrare också).

Att spela klassiskt är en annan femma. Plektrum är passé. Låt dina naglar växa ut lite för krispigare ljud. Om du vill lära dig teknik ordentligt så är lärare att rekommendera. Det är en riktigt gammal konstform så det finns tusen regler och annan bullshit att tänka på. Men det är naturligtvis inte omöjligt att komma långt på egen hand. Här är några schyssta länkar...
Bra nybörjartabbar:
http://www.lcstudio.se/musselasse/gitarr/tab.htm

Stort arkiv av tabbar:
http://www.classtab.org/

Bra tabbar för nybörjare och uppvärmning (låter svåra - är jättelätta):
http://www.guitarmasta.net/m/misc_traditional/281276.html
http://www.classtab.org/fc_pream.txt
http://www.classtab.org/fc_preem.txt
http://www.classtab.org/fc_algc.txt
Keep it up. Om du kan spela ett enkelt stycke på klassisk gitarr så kan du få varenda jävla METAL-SHRED-SPEED-GUITAR-kille att hålla käft. Likså Mr. Winnerbäck-wannabe. Asnice.

(Hah, jävla uppsats!)
Senast redigerad av wzbz 2010-11-28 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in