2012-07-22, 15:59
  #4261
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuiq
Jag har nu börjat tröttna på min förstärkare Harley Benton HB och funderar på att köpa en ny. Verkar som att många halvrisiga gitarrister använder sig av Line6 Spider IV 15. Vad har ni för åsikter om den?

Jag är ingen audiofil, men jag tappar lätt motivationen när det låter allmänt burkigt och instängt, en väldigt dålig egenskap inser jag då jag inte vill gå upp så mycket i pris. Alternativet är väl att börja om med en akustisk gitarr.
jag hade en line 6 spider iv 30w förut. Tycker den är hemsk. Köpte en Blackstar ht-1 som kostar 1590kr på Jam och den är mycket bättre. Det är en rörförstärkare så det låter mycket naturligare. Dock är det inte så högt ljud på clean kanalen.
Citera
2012-07-22, 17:27
  #4262
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuiq
Jag har nu börjat tröttna på min förstärkare Harley Benton HB och funderar på att köpa en ny. Verkar som att många halvrisiga gitarrister använder sig av Line6 Spider IV 15. Vad har ni för åsikter om den?

Jag är ingen audiofil, men jag tappar lätt motivationen när det låter allmänt burkigt och instängt, en väldigt dålig egenskap inser jag då jag inte vill gå upp så mycket i pris. Alternativet är väl att börja om med en akustisk gitarr.
Spider IV är en hemsk förstärkare, verkligen helt vidrig. Håll dig så långt borta från den som möjligt! Vilken typ av musik är det du spelar, och vilket ljud är du ute efter?
Citera
2012-07-22, 19:02
  #4263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
jag hade en line 6 spider iv 30w förut. Tycker den är hemsk. Köpte en Blackstar ht-1 som kostar 1590kr på Jam och den är mycket bättre. Det är en rörförstärkare så det låter mycket naturligare. Dock är det inte så högt ljud på clean kanalen.

Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Spider IV är en hemsk förstärkare, verkligen helt vidrig. Håll dig så långt borta från den som möjligt! Vilken typ av musik är det du spelar, och vilket ljud är du ute efter?

Det var ju inte dessa svar jag ville ha, ni skulle säga att den är helt fantastisk
Nu blev det genast svårare.

Jag spelar väl mer rockigt, lite metal på det. Jag är väl egentligen inte ute efter något speciellt ljud, men min nuvarande förstärkare låter väldigt burkig, speciellt med Overdrive. Självklart har jag experimenterat hit och dit med inställningarna, men har inte blivit förtjust i den. Den låter billigt, den låter som 300 kr ungefär, det är nämligen vad den kostade...
Citera
2012-07-22, 22:56
  #4264
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuiq
Det var ju inte dessa svar jag ville ha, ni skulle säga att den är helt fantastisk
Nu blev det genast svårare.

Jag spelar väl mer rockigt, lite metal på det. Jag är väl egentligen inte ute efter något speciellt ljud, men min nuvarande förstärkare låter väldigt burkig, speciellt med Overdrive. Självklart har jag experimenterat hit och dit med inställningarna, men har inte blivit förtjust i den. Den låter billigt, den låter som 300 kr ungefär, det är nämligen vad den kostade...
Kan rekommendera att kolla på Blackstar ht-1 om du bara ska ha en förstärkare hemma och öva med.
Citera
2012-07-23, 18:59
  #4265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Kan rekommendera att kolla på Blackstar ht-1 om du bara ska ha en förstärkare hemma och öva med.

Tack, ska kolla in den. Får leka runt med min nuvarande och se om jag kan få till ett bättre ljud.
Citera
2012-08-01, 09:13
  #4266
Medlem
cdxz11s avatar
köpte mig en 1/2 storleks nylonsträngad gitarr på hobbex igår för o ha som festival-gitarr, problemet är dock att ja ej får den stämd ordentligt, de tre nedre strängarna spökar o ja får ej till rätt oktav på dem låter de som, men vilken oktav ska man ha på tonerna på de tre nedre strängarna?
Citera
2012-08-02, 01:01
  #4267
Medlem
mrdoktors avatar
Köpte en billig gitarr för några månader sedan, väldigt inspirerad, men sedan slog verkligheten mig och mitt tålamod sprang iväg, inspirationen försvann och nu har jag en dammig gura, men jag vill fortfarande lära mig.

Har ni några tips? Fick höra att man kan strunta i att plugga akord och istället försöka lära sig sin favorit låt/dylikt, är det en bra idè?
Citera
2012-08-02, 01:40
  #4268
Medlem
Spongeritualists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdoktor
Köpte en billig gitarr för några månader sedan, väldigt inspirerad, men sedan slog verkligheten mig och mitt tålamod sprang iväg, inspirationen försvann och nu har jag en dammig gura, men jag vill fortfarande lära mig.

Har ni några tips? Fick höra att man kan strunta i att plugga akord och istället försöka lära sig sin favorit låt/dylikt, är det en bra idè?

Mycket bra initiativ! Är själv absolut ingen virtuos, men skulle tipsa dig att i början bara lira musik du själv lyssnar på, oslagbar känsla när man kan spela med i favoritlåten efter otaliga timmars slit Nästa steg sen är ju såklart att börja lära in skalor, ackord, olika tekniker etc. Men suget efter det infinner sig automatiskt efter X antal månader/år
Citera
2012-08-02, 04:06
  #4269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
köpte mig en 1/2 storleks nylonsträngad gitarr på hobbex igår för o ha som festival-gitarr, problemet är dock att ja ej får den stämd ordentligt, de tre nedre strängarna spökar o ja får ej till rätt oktav på dem låter de som, men vilken oktav ska man ha på tonerna på de tre nedre strängarna?

den kommer nog dessvärre inte att gå att stämma heller. det du har köpt är en leksak, inte ett instrument...
Citera
2012-08-02, 14:25
  #4270
Medlem
sälja Cort Zenox Z-22 pris?

Tjena tänkte sälja min Cort Zenox Z-22: http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/cort/zenox_z22/index.html
på tradera eller blocket osv...

vad tycker ni att man bör lägga upp den på ungefär? den har inga repar eller dyl
Citera
2012-08-02, 14:28
  #4271
Medlem
Ostpopzs avatar
Hur länge har du haft den? Om den är i bra skick så lägg ut den för 2k.
Citera
2012-08-02, 22:45
  #4272
Medlem
WorlocKs avatar
Lyckades posta min fråga i fel tråd, så nu blir det en ofrivillig korspostning.

---

Vilken är skillnaden på en capo till akustisk gitarr och en till elgitarr?

Har en som verkar vara riktade till akustiska men går den också att använda till elgitarr? Det är typ hård gummi på klämman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in